[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48-urige werkweek al op 1 april 2010 een feit


Marnix

Recommended Posts

  • Reacties 136
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
In theorie heel leuk, maar die 48 uur is gemiddeld over 16 weken. Stel je werkt 55 uur p/w, dus na (16x48)/55=14 weken mag je niet meer rijden. Dat is half Juni. Maar alle collega's blijven rijden, dus jij ook. Ergens in oktober komt er controle, en ben jij het bokje.

Dit is 26 weken. Verder is het zo dat de vrije dagen ook meegerekend worden omdat anders elke chauffeur in drukke periodes waarschijnlijk plotseling +/- 120 snipperdagen (vakantie briefjes) heeft in 52 weken :pHet is ook een gemiddelde en als je in week één 42 uur maakt mag je in principe in week 2 weer 6 uren meer maken, week vrij, week erna 56 uur enz.

De vakbond is er mee bezig, maar houdt nog steeds in het achterhoofd dat het basisloon omhoog moet. Dat zal nu niet lukken omdat veel bedrijven amper het hoofd boven water kunnen houden of al failliet zijn. Aan de andere kant moeten we ook niets 'weggeven' omdat we in de nabije toekomst nog steeds onze loonachterstand in moeten halen. :ja: Er moet dus op een andere manier geprobeerd worden te compenseren. het lijkt zo makkelijk, maar is het dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is 26 weken. Verder is het zo dat de vrije dagen ook meegerekend worden omdat anders elke chauffeur in drukke periodes waarschijnlijk plotseling +/- 120 snipperdagen (vakantie briefjes) heeft in 52 weken :pHet is ook een gemiddelde en als je in week één 42 uur maakt mag je in principe in week 2 weer 6 uren meer maken, week vrij, week erna 56 uur enz.

"Van de periode van 16 weken mag in collectief overleg worden afgeweken,tot een periode van maximaal 26 achtereenvolgende weken"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En inderdaad in andere landen is die 48 uur al een feit.

Weet iemand hier meer van?

Hoe is dat uitgepakt voor bijvoorbeeld Duitse chauffeurs?

De Belgen... Denen ... Zweden ... ???

Hoe is het chauffeurs vergaan in die landen na in werking treding van de 48 urige werkweek???

Zijn er boetes gevallen ... hoe wordt er gecontroleerd etc etc etc

Hoe wil Nederland dit alles gaan controleren?

En waarom is hierover zo weinig bekend ...

zoals reeds ooit eerder op dit forum: Hoe controleer je een pool die een daggeld krijgt???????

Denk simpel na, dat is niet te doen!!

Duitser, polen, en veel meer landen betalen niet per uur, maar per dag of per week.

Rijuren worden er niet snel meer dan 48 uur gemaakt, de rest zal iedereen wordt wezen, en dan is er nog de mogelijkheid, als die pool in een week over de 48 uur komt omdat hij zijn tacho op werken zet i p v rusten, alles te compenseren.

M a w, als die pool wil blijven rijden, de week daarna, zettie dat ding veel op rust, als hij thuis wil zijn, wettie dat ding op werken.

Het is hem allemaal om het even!!

Zie je nu hoe krom het is om in UREN te denken zoals wij doen, als je weet dat het merendeel op DAGgeld staat? Zouden de bonden ook voor moeten pleiten, daggeld voor ons, gerelateerd aan 55 uur. Niks meer aan de hand!!! Zelfs niet als je de wiekenden en vakantie gaat merekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En wat nuals je elke zaterdag op de zaak bent om voor te laden en te koppelen, en ook nog af en toe auto's staat te wassen?

moet je dan zeggen, baas ik doe het niet meer, anders krijg ik teveel uren.

wie koppelt er dan, dan moet er weer personeel bij, en personeel is de duurste kostenpost.

Ik ken bedrijven genoeg die hun personeel, die op zaterdag werken om trucks te wassen, in een soort natura gaan uitbetalen.

dus niet geregistreerde uren, deze uren worden opgespaard en eens in de zoveel tijd kun je er een laptop mee verdienen of wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Tiel voert een transportbedrijf voor haar bezorgers die zijn gestationeerd in Wassenaar, een 4-daagse werkweek in. Dat lijkt me een hele verbetering voor de jongens. Deze jongens ´racen´ iedere dag, van ´s ochtends 06.30 uur tot ´s avonds circa 19.30 uur, om meubels af te leveren op 38 adressen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En wat nuals je elke zaterdag op de zaak bent om voor te laden en te koppelen, en ook nog af en toe auto's staat te wassen?

moet je dan zeggen, baas ik doe het niet meer, anders krijg ik teveel uren.

wie koppelt er dan, dan moet er weer personeel bij, en personeel is de duurste kostenpost.

Ik ken bedrijven genoeg die hun personeel, die op zaterdag werken om trucks te wassen, in een soort natura gaan uitbetalen.

dus niet geregistreerde uren, deze uren worden opgespaard en eens in de zoveel tijd kun je er een laptop mee verdienen of wat anders.

Er staan zat werknemers te popelen om in de transportsector aan de slag te gaan.

Een baas die in natura loon uitbetaald, ontduikt de cao en is malafide. Deze uren zullen doorgaans tevens niet mee (gaan) tellen bij de berekening van loon in geval van arbeidsongeschiktheid, pensioenopbouw, aanspraken bij werkloosheid, etc..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Om aan het verzoek van Angelique te voldoen én omdat ik zelf ook wel eens benieuwd was, heb ik het gemiddelde van vorig jaar eens uitgerekend. En wat ik niet verwacht had: ze hebben het aardig goed gedaan, al dan niet bewust:D

In de berekening heb ik alle niet gewerkte feest-, vakantie- en tvt-dagen meegeteld voor 8 uur (wat de wet ook graag wil), totaal in 2009 waren dat er voor mij 28.

Bij de in 2009 toegestante 55 uur per week kom ik dan uit op 53.75 uur:angel:

Dus er ligt nog een schone taak voor de planning! En nee, NIET omdat ik dat zo graag wil...

Bijkomend probleem in ons bedrijf: de grootste bouwmarktketens waar wij komen gaan m.i.v. morgen werken met andere leverschema's én venstertijden voor hun eigen groupage, waardoor wij op bepaalde uren niet mogen lossen. We krijgen dus eigenlijk spertijden zeg maar... Daar omheen moeten én rendabele ritten, én minder uren voor de chauffeurs ingepland worden. Misschien valt er iets te rommelen met geplande wachttijd??:cool:

Maarten

bewerkt door Marotrans
Foute bewering verwijderd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Tiel voert een transportbedrijf voor haar bezorgers die zijn gestationeerd in Wassenaar, een 4-daagse werkweek in. Dat lijkt me een hele verbetering voor de jongens. Deze jongens ´racen´ iedere dag, van ´s ochtends 06.30 uur tot ´s avonds circa 19.30 uur, om meubels af te leveren op 38 adressen.

Middelkoop Duiven gaat dit ook doen zoals ik begrepen heb van 1 van mijn oud-collega's. Vaste dag in de week vrij.

Maar verbetering? Je krijgt die dag wel een ander op je vaste auto. En daar moet je wel geluk mee hebben. In het verleden hebben we mensen mee gemaakt die het echt voor elkaar krijgen om een brandschone auto in 1 dag helemaal vettig te maken, half opgegeten broodjes achter de stoel te dumpen, koffiebekers door de hele cabine (letterlijk, zelfs onder het bed!)

Dus verbetering? Ja en nee, je krijgt wat rust, maar als je het te zwaar vond was je toch allang wat anders gaan doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ligt hier misschien een toekomst voor de zzp chauffeur???

Ik weet dat het nu niet geoorloofd is,maar misschien is het goed

om die regel maar weer eens aan te passen.;)

Ja en nee. Bij specialiseerd werk heb je toch tijd nodig om het te leren. Bij gemakkelijker werk ligt er hier in mijn ogen zeker een toekomst. En via een UZB is dat al te omzeilen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Middelkoop Duiven gaat dit ook doen zoals ik begrepen heb van 1 van mijn oud-collega's. Vaste dag in de week vrij.

Maar verbetering? Je krijgt die dag wel een ander op je vaste auto. En daar moet je wel geluk mee hebben. In het verleden hebben we mensen mee gemaakt die het echt voor elkaar krijgen om een brandschone auto in 1 dag helemaal vettig te maken, half opgegeten broodjes achter de stoel te dumpen, koffiebekers door de hele cabine (letterlijk, zelfs onder het bed!)

Dus verbetering? Ja en nee, je krijgt wat rust, maar als je het te zwaar vond was je toch allang wat anders gaan doen?

:DIk werk zelf sinds mei 2009 nog maar 4 dagen in de week(iedere woensdag vrij). Ik kom gemiddeld hier door aan de 48/50 uur in de week. Na 26 jaar buitenland, met werk weken van 60 uur en meer per week vond ik het wel goed zo. Je krijgt hierdoor wat meer rust. In het salaris merk je het wel maar ik zit in een luxe positie dat mijn kids groot zijn en zelf de kost verdienen. Het nadeel is wel dat er collega's zijn die op jouw vrije dag van je auto een zwijnestal maken. Die spreek ik er wel op aan en hoop dat dat nog goed gaat komen

Groetjes Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Middelkoop Duiven gaat dit ook doen zoals ik begrepen heb van 1 van mijn oud-collega's. Vaste dag in de week vrij.

Heb je er zelf niet meer aan als je in de vier weken de vijfde week vrij zou zijn?.

Sommigen kiezen waarschijnlijk wel voor 1 vaste dag vrij in de week, maar vrijwel iedereen zal die aan het weekend geplakt willen zien.

En om als springer iedere dag een andere wagen te moeten pakken is ook nog zoiets.

Dan kun je maar beter de gehele week met dezelfde wagen rijden.

Maar goed, de 48 uur.

En de indeling daarvan ... per week of eens in de zoveel weken een vrije week.

Geef mij die vrije week dan maar , daar kan ik veel meer mee dan met één vaste dag in de week vrij.

Ook zijn er andere werkschema's te verzinnen. Waardoor je bijvoorbeeld twee dagen aan het weekend geplakt krijgt. Maar dan moet je ook weer springers hebben die part-time willen werken (32 uurs contracten = 4x8).

Kortom een hoop gepuzzel voor de planning.

Er zitten nog een hoop haken & ogen aan die 48 uur. Belachelijk dom om die vervroegd in te voeren!!! Ook al is dit onder druk geweest van de EU.

Natuurlijk hebben we dit zien aankomen ... maar niet op deze verkorte termijn. Er was immers nog een jaar tot 2011 om dit alles op de rails te krijgen ... en nu moet dat dus vervroegd gaan gebeuren. En ik kan me voorstellen dat veel bedrijven daar nog niet aantoe zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
Ik ben ook eens aan het rekenen geslagen,

Ik had in 2008 56,5 uur gemiddeld per week dit is inclusief zaterdag en zondaguren, vakantieuren.

Ik had in 2009 57,5 uur gemiddeld per week dit is inclusief zaterdag en zondaguren, vakantieuren.

Dus zal ik een teruggang hebben van 9 uur per week gemiddeld = 4 x 9 =36 uur per maand = bij een E 6 salaris 695, 10 euro per maand daarvan ben ik ongeveer 50% aan belasting kwijt dus reken maar op een salaris teruggang van 350 euro netto per maand dit is dus zonder onkostenvergoeding want dat is geen salaris dus iemand die hier durft te stellen dat het allemaal wel mee valt daar ben ik het niet mee eens, buiten dat het een adminstratief zware belasting voor iedereen gaat worden ben ik mijn totale vrijheid om normaal mijn werk te mogen doen kwijt.

Ik zie nergens hoeveel wachturen je gemaakt hebt.

die hoef je namelijk niet mee te tellen.jij als tankwagenchauffeur komt nooit aan die 48 uur als je goed schrijft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je er zelf niet meer aan als je in de vier weken de vijfde week vrij zou zijn?.

Sommigen kiezen waarschijnlijk wel voor 1 vaste dag vrij in de week, maar vrijwel iedereen zal die aan het weekend geplakt willen zien.

Ik heb geen idee mbt 4 weken werken 5e week vrij, ik zit niet in die situatie. Je hebt dan wel een slappe week erbij zitten om de zoveel tijd, dat merk je ook in je loon.

Het is wel redelijk in overleg gegaan die vrije dag naar wat ik begrepen had. En ja, sommige hebben graag weekend, maar mensen met kinderen vind het soms ook fijn om een vaste dag door de week vrij te hebben. Je kunt dan ook wat plannen m.b.t. een vereniging etc.

En met een vaste vrije dag door de week kun je zelf de kinderen na school opvangen. Dan kan de partner eventueel werken of hoeven ze geen andere opvang te regelen. En een woensdagmiddag, dan kun je nog wat leuks doen met je kinderen als ze vrij zijn van school.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit WETEN we Huub.

Het is dan ook aan ons ... en onze vakbonden & werkgeversorganisaties om hier wat aan te gaan doen.

Dat juist vakantiedagen / ziektedagen etc NIET zullen mee tellen voor de 48 uur.

En dat is de Europese regel niet een Nederlandse, duss daar doe je niets aan

Zoals al eerder gezegd NL wil weer eens heiliger zijn dan de Paus.

En wetten kunnen worden aangepast als de Politieke wil er maar is, en soms verkrijg je die Politieke wil alleen maar door ze onder druk te zetten.

De ArbeidsInspectie als het goed is, die controleren immers op naleving van Arbeidstijdenwetgeving. Volgens andere bronnen (ander forum) zijn ze nu vooral druk bezig om de arbeidsuren van uitzendkrachten te controleren.

De IVW mag al dat moois gaan controleren, de AI doet niets meer in het wegvervoer sinds de afschaffing van de SIEV-inschrijving

Pilsje teveel op?

Beetje duidelijker?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast MrOnderweg
Zelden zoveel onzin gelezen in één reactie.

Volgens mij ben jij niet helemaal lekker. Je weet niet wat je zegt...en volgens mij al helemaal niet waar je het over hebt. :mad:

Aaaah, zie je wel, dat verklaart alles!! :ja:

Na het lezen van zoveel onzin in één reactie herrinner ik me in één keer een soort lijfspreuk van mijn vroegere leraar Engels op de MAVO, zo'n 26 jaar terug:

"Shut your mouth until you know where you talking about"

Zo lekker bijdehand.

Hé, er bestaat toch zo'n negeer knopje of niet ??

Kun je mij misschien vertellen hoe ik die kan gebruiken?

Want ik heb zo'n hekel aan mensen die stoer willen overkomen!

Dus hierbij iets wat ik tegen iedere InternetGangster zeg:

GET A LIFE FREAK!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er zijn best springers die de auto net zo achterlaten als ze hem aan treffen hoor, waaronder ikzelf;)

Meestal tref ik de dieseltank half gevuld aan en laat hem vol weer achter. Afval gaat de auto uit bij de pomp of anders op de standplaats.

een achterlicht eraf gereden, of een kapotte trotoirspiegel op m'n bijrijdersstoel, of mijn elektrische pompwagen naar z'n moer, of de telefoon afgebrokennoem het maar op.

Als jij dat soort dingen meld, en de leidinggevende doet er niets mee, dan is die leidinggevende niet helemaal geschikt voor z'n baan! De toekomst van het transport is toch dat de auto's 6x20 uur per week aan het werk zijn. Dat kun je niet alleen. Het is dus aan de werkgever om ervoor te zorgen dat dit goed verloopt en de auto's geen rommeltje worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helaas heb ik het niet voor het zeggen wie er met de auto rijd wanneer ik vrij ben.

Dat is vooral het probleem. Bij ons zat er ooit een soort vast patroon in, maar dan veranderen de ritten weer en is de regelmaat compleet weg.

Een tip: als de cabine een bende is, maak er foto's van. Zo heeft een collega precies aan kunnen tonen wie er steeds een zootje van maakte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er zijn best springers die de auto net zo achterlaten als ze hem aan treffen hoor, waaronder ikzelf;)

Zit zo eens te denken, eigenlijk zijn alle chauffeurs bij ons springers. Een enkeling heeft vaste dagen maar niemand heeft een vaste auto. Een auto zit vast op een route. En geloof het of niet, maar alle auto's zijn spik en span. Misschien mede door het bewustzijn dat je achter in de bak voedsel vervoert en er voor hebt te zorgen dat de rest ook hygiënisch/onder HACCP normering blijft, maar toch. En als je al eens rommel in de cab aan treft, dan meld je dat, dit wordt niet als klikken gezien, en vervolgens krijgt deze of gene een al dan niet officiële waarschuwing, men zit hier boven op.

Heb het bij een vorig bedrijf wel anders mee gemaakt. Paar dagen met de vrachtauto op pad ipv de vaste service bus, vervolgens 2 uur bezig zijn om hem weer netjes te krijgen. Tot het uitspuiten van de auto aan toe. En nu, top collega's en als er iets mis is kan en mag het ook "hard" gezegd worden, er wordt tenminste wat mee gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gewoon schoonmaak bedrijf bellen En de cabinne schoon laten maken

Rekening werkgever Dat hoef maar een keer

Huub

Tuurlijk...... en die betaald spontaan??? droom lekker verder.

Heb het zelf een keer meegemaakt en de avond ervoor even gebeld naar de planning dat er niet met deze auto gereden wordt en toen is de desbetreffende ''collega'' op aandringen van toch maar even gekomen om te ''reinigen''. Dat werkt dus wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat veranderd er nou echt?

Chauffeurs die meer dan 70 uur werken kunnen in de problemen komen. (als ze hun leven hebben aangepast op hun inkomen).

Zo zie je maar weer dat de kreet van onze regering niet op gaat en dat we uiteindelijk alleen maar besode`ieterd worden, "als men Werkt dan heb je Sociale Zekerheid voor de rest van je leven":zegtniets:

Tegenwoordig is niets meer zeker in dit land terwijl we vroeger toch zo sterk stonden !!

Het is er de laatste jaren niet leuker op geworden en je Vrijheid komt steeds meer in het geding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden