Spring naar bijdragen
Marnix

48-urige werkweek al op 1 april 2010 een feit

Recommended Posts

Loop nu de tijd vooruit. Wachttijden Dat daar iets mee kan

Ik geloof in Belgie dat ze het een en ander verandert hebben (EU richtlijn)

Nu met de CAO onderhandelingen willen ze ook zoiets doen

Ik hoop dat er andere zijn die er meer van weten

Daarom heeft Huub van Dungen het naar buiten gebracht om de werkgevers onder druk te zetten

Die willen er niet aan mee werken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast sindaco
Elzen106 vroeg wat er dan allemaal mee-telde-voor die 48 uur:

* Rij-uren

* Administratie

* Laden en Lossen

* vakantie dagen = dus heb je een dag vrij dan tellen die 8 uur toch mee voor je gemiddelde

* ziekte dagen = ook hiervoor tellen 8 uur mee in het gemiddelde

* bijzondere feestdagen = 30 april niet gewerkt ... jammer dan ook hiervoor worden 8 uur doorberekend

WAT NIET telt zijn wachturen die van te voren bekend waren ... maar deze definitie is nog niet geheel duidelijk.

Ik ben van mening wanneer vakantiedagen/ziekte etc NIET zouden meetellen binnen die 48 uur dat het een en ander nogal zal meevallen.

Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben naar de gemiddelden die JULLIE over het afgelopen half jaar hebben gewerkt.

Of over de laatste 4 maanden van 2009 als dat makkelijker te berekenen/uit te zoeken valt.

Zouden vakantiedagen/bijzonderedagen/ziektedagen (ben overigens niet ziek geweest) NIET meetellen dan zou ik WEL onder de 48 uur uitgekomen zijn.

In dat geval had ik (met mijn kleine contract) op een gemiddelde van 44 uur uitgekomen.

Kun je nagaan als je een contract hebt van 40 uur per week.

Dus denk ik dat als vakantiedagen etc NIET mee zouden tellen in de berekening van de 48 uur velen van ons dus nauwelijks iets zullen gaan merken van de 48uur.

Gegevens van toen ik internationaal reed moet ik nog ergens hebben liggen = werkuren per week. Maar die moet ik dan op gaan spitten.

Misschien dat Midweek hier een berekening op los kan laten.

Ik had in ieder geval weken van tussen de 55 en de 70 uur.

En dan ga je er met de 48 urige werkweek wel erg veel op achteruit!, hoewel in de zeecontainers een flink aantal uren kan worden weggeboekt onder wachturen die dus niet meetellen voor het gemiddelde van 48 uur.

Redelijk complex wordt het dus om dit allemaal te gaan bijhouden ... niet alleen voor jezelf maar ook de bedrijven die hier dus extra aandacht aan zullen moeten besteden = tevens verhoogde administratiekosten!

(en het werk wordt m.i. sowieso minder interessant)

ik ben het er ook niet mee eens , maar men telt gewoon elk uur wat jij betaald krijgt en dus gaat men ook snipperdagen en ziekte meetellen want je krijgt gewoon salaris over die periode.

dus het heeft niet zoveel te maken met wat je werkt, maar meer met wat je aan betaalde uren per jaar hebt.

tenminste zo zie ik het.

we moeten gewoon allemaal terug naar 40 uur a 100% en een paar uren a 130%. ( gemiddeld gezien ).

dit klopt niet helemaal omdat je ook wel eens 150% uren zult hebben, maar gemiddeld zul je een heel eind die richting op gaan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Loop nu de tijd vooruit. Wachttijden Dat daar iets mee kan

Ik geloof in Belgie dat ze het een en ander verandert hebben (EU richtlijn)

Nu met de CAO onderhandelingen willen ze ook zoiets doen

Ik hoop dat er andere zijn die er meer van weten

Daarom heeft Huub van Dungen het naar buiten gebracht om de werkgevers onder druk te zetten

Die willen er niet aan mee werken.

Maar de werkgevers zouden er toch ook baat bij hebben ... bij een zo goed mogelijke regelgeving.

Die willen immers hun materieel en menskracht zo goed mogelijk kunnen inzetten.

De 48 uur is een BEPERKING van die inzetbaarheid.

Misschien hebben ze (werkgevers) het ook wel niet zo goed door hoe het een en ander inelkaar steekt en welke effecten dat zal gaan hebben. Of denken ze straks over voldoende nieuwe chauffeurs te kunnen beschikken?

Missschien nu wel, door de kredietcrisis zijn immers veel chauffeurs hun baan kwijtgeraakt.

En minder overuren hoeven uitbetalen is natuurlijk voordeliger voor de werkgever. Maar dan moeten er straks wel voldoende chauffeurs zijn om het werk weg te krijgen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook niet met alles eens. Want het heeft voor iedereen gevolgen Of je nu in de www ben of wat anders Chauffeur in de www ontvangt Basis loon met over uren nu nog 8 uur maar die andere uren heeft hij wel de lasten afgedragen.

Huub

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar de werkgevers zouden er toch ook baat bij hebben ... bij een zo goed mogelijke regelgeving.

Die willen immers hun materieel en menskracht zo goed mogelijk kunnen inzetten.

De 48 uur is een BEPERKING van die inzetbaarheid.

Misschien hebben ze (werkgevers) het ook wel niet zo goed door hoe het een en ander inelkaar steekt en welke effecten dat zal gaan hebben. Of denken ze straks over voldoende nieuwe chauffeurs te kunnen beschikken?

Missschien nu wel, door de kredietcrisis zijn immers veel chauffeurs hun baan kwijtgeraakt.

En minder overuren hoeven uitbetalen is natuurlijk voordeliger voor de werkgever. Maar dan moeten er straks wel voldoende chauffeurs zijn om het werk weg te krijgen.

Vooral een optimale inzet van het matriaal is van belang voor de werkgevers. Binnen de huidige rijtijdenwet ging dat toch niet meer met 1 chauffeur per auto. Wat dat betreft verandert er niet zoveel.

Volgens mij kijken de werkgevers een beetje de kat uit de boom om te kijken hoe de regels in de praktijk toegepast gaan worden.

Terugkomend op plezier hebben in het werk. Veel chauffeurs hebben zoveel plezier in hun werk dat ze het best 60 uur p/w willen doen. De gemiddelde kantoorbaan heb je met 40 uur p/w echt wel gezien....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
En minder overuren hoeven uitbetalen is natuurlijk voordeliger voor de werkgever. Maar dan moeten er straks wel voldoende chauffeurs zijn om het werk weg te krijgen.

Is dat wel zo......... Als je meer chauffeurs nodig hebt krijgt heb je meer vaste lasten......

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast MrOnderweg

Zo te zien is het te laat om nog iets eraan te doen...

Dan maar afwachten en kijken wat er na 1 april gaat gebeuren..

Ik denk niet dat het een leuke tijd zal zijn voor chauffeurs en volgens mij ook niet voor de

eigenrijders :nee:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo te zien is het te laat om nog iets eraan te doen...

Dan maar afwachten en kijken wat er na 1 april gaat gebeuren..

Ik denk niet dat het een leuke tijd zal zijn voor chauffeurs en volgens mij ook niet voor de

eigenrijders :nee:

Denk niet dat er zoveel veranderd, tenminste voor mij niet, laat ik het zo zeggen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast MrOnderweg
Denk niet dat er zoveel veranderd, tenminste voor mij niet, laat ik het zo zeggen.

Voor zover ik het heb begrepen gaat er bij de meeste de inkomsten omlaag, en omdat het nu al een rotperiode (crisis) denk ik niet dat het lekker aankomt bij de meeste vrachtwagenchauffeurs. Zelf vind ik dat er nu juist extra geld gepompt moet worden in vele takken van de transport-sector onder andere in het interesse opwekken van jongeren aangezien er een tekort wordt voorzien van chauffeurs in de toekomst dankzij de vergrijzing, en ook de werkgevers zodat zij het ook aankunnen om NL-chauffeurs aan te nemen in plaats van poolse of hongaarse of etc chauffeurs.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
kun je dat vertalen voor mij???? :confused:

Nou weet je waar ze het in Brussel zo druk mee hebben. Lees in het hele verhaal trouwens nergens dat verlof ook meegerekend wordt...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
met al die WW-ers is het toch ook al drukker:zegtniets:

ik wil wel ruilen hoor.

er zijn mensen die er veel voor over hebben om aan het werk te kunnen .

dit wat jij hier neer schreef ,vind ik niet kunnen.:nee:

overleg het met je baas en ik ruil wel:D

andre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast sindaco
ik wil wel ruilen hoor.

er zijn mensen die er veel voor over hebben om aan het werk te kunnen .

dit wat jij hier neer schreef ,vind ik niet kunnen.:nee:

overleg het met je baas en ik ruil wel:D

andre

ik wil wel overleggen met het uwv of je er ook nog bij kunt.

dat is mijn baas nu al 3 maanden.

dan ben je het dus ook niet eens met wilbert en freddy dit het beter vinden voor het forum.

alleen lees ik dat niet terug in je reactie.

je moet ook eens tussen de regels door kunnen lezen dan hoef je niet zo uit de hoek te komen.

als we ruilen hoop ik wel dat je op verre ritten zit anders wordt het niks.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit gaat over de 48-urige werkweek he, moeten mensen dan blijven mopperen omdat sommige berichtjes soms tekort zijn of omdat mensen soms niet weten welke woordvolgorden en woorden ze het beste kunnen gebruiken?

Hwm vertelt ons de informatie denk ik, waarvan hij denkt dat het nuttig is om te weten en als er dan af en toe een onduidelijk berichtje bij zit , daar kun je als lezer over heen lezen.

Het is toch net zo eerlijk dat hij zijn mening ook mag vertellen, ook al is het voor veel mensen onduidelijk.

Hij praat tenminste wel over de 48 urige werkweek, als hij nou hier over het weer aan 't praten was, dan had ik ook gedacht van de berichten hebben hier niks mee te maken, maar hij brengt hier zijn inbreng in dit topic en die mening vind ik moeten we respecteren:ja::ja::ja:

Zelf ben ik (nog) geen chauffeur en heb dus ook weinig verstand van de 48-urige werkweek dus ik kan daardoor niks nuttigs aan dit topic toevoegen, maar ik wou dit toch wel even zeggen omdat ik 't wel sneu vind voor Hwm.:ja:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

48 uur per week, in mijn geval: ik vind het best.

Binnen ons bedrijf zitten alle chauffeurs tussen de 35 en 48 uur per week. Wij hebben 6 dagen per week om ingepland te worden en rijden per chauffeur 4 dagen per week, soms door ziekte 5 dagen, dat ligt er maar net aan. Wij doen distributie binnenland en leveren verse voeding/diepvries en DKW aan o.a. ziekenhuizen en verpleeghuizen.

Ter illustratie:

week 1

ma vrij

di vrij

wo 01:30-13:45

do 01:30-15:45

vr 03:30- 18:15

Pauzes er af, 39 uur in 3 dagen.

week 2

ma 01:30-13:30

di 02:00-13:00

wo 04:30-14:45

do 02:15-11:30

vr vrij

za vrij

Pauzes er af, 41,75 uur in 4 dagen

Komende week 3 (verwachte draaiuren):

ma vrij

di vrij

wo 02:30 - 14:00

do 02:30 - 14:00

vr 04:30 - 17:00

za 02:30 - 14:00

Geschat aantal uren in 4 dagen: 45 uur

Na thuiskomst, en als vrouwlief nog aan het werk is, het huishouden. Wasje, stofzuigertje, lapje, dingen om het huis, koken rond 17 uur, even samen chillen en tussen 19 en 21 uur ga ik plat. Slaap daarbij tussen de 4 en 6 uur per nacht. Privé soms zwaar om te doen, Schots en Scheef gaf dat ook al aan en ik weet precies wat hij bedoelt. De planning is bij ons 3-4 weken van te voren bekend en privé kun je daar dan wat makkelijker door plannen. Tevens probeert men zovele mogelijk een blok van 4 werkdagen aan 1 te plannen met de éne week een "kort" weekend (za. ochtend werken, zo. nacht weer) en daarna een "lang" weekend van 6 dagen.

Het heeft z'n voor en nadelen maar ik voel me er goed bij en vind het super werk om te doen.

48 uur per week is voor mij voldoende, anders brand ik helemaal op. En bovenstaande is dus om aan te geven dat elke chauffeur een andere privé-situatie heeft en ik kan me heel goed voorstellen dat als je een week van huis bent en op het buitenland rijdt, je gezin daar op ingesteld is en de uitgaven/huis etc. gebaseerd zijn op je huidige 60 uur (of meer) per week, dat je je genaaid voelt door de politiek.

Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan.

En dan hoor je een poos geleden Bakellende zeggen......jaja, zijn lange weken, soms wel 90 uur..., dan denk ik ( en velen) waar zijn we in vredesnaam mee bezig om ons die beperkign dan wel op te leggen. Uit punt van de verkeersveiligheid..... jaja......alsof wij 60+ uur continue door rijden.......

Ach dit stukje wordt al weer veel te lang, ging mij er om om een beetje inzicht te geven in mijn draai-uren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

op 4 april komt men in nederland er opeens achter dat we niet meer verder mogen rijden domweg omdat we 48 uur gewerkt hebben, en dus massaal aan de kant staan tot 8 april.

gebeurt het niet in de eerste week dan gebeurt het wel in de weken daarna.

vrachten komen dan niet meer op tijd aan, dus het ook het hele rollende magazijn en just in time systeem loopt vast.

In theorie heel leuk, maar die 48 uur is gemiddeld over 16 weken. Stel je werkt 55 uur p/w, dus na (16x48)/55=14 weken mag je niet meer rijden. Dat is half Juni. Maar alle collega's blijven rijden, dus jij ook. Ergens in oktober komt er controle, en ben jij het bokje.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast sindaco

klopt helemaal freddie

de werkgever heeft ook een controlerende taak en zal zijn werknemer wijzen op foutief rijgedrag ( rijtijden ) en zal het werk zo moeten indelen dat jij als werknemer niet gedwongen wordt algemene regels te overtreden.

dat betekent dat een planner een rit van te voren moet uitrekenen en er rekening mee moet houden dat jij je werk zo kunt doen zonder dat je in de problemen komt.

theorie en praktijk liggen hier mijlenver uit elkaar.

zeker in het stukgoed met 10 tot 12 klanten internationaal met regelmatig kans op oponthoud, omdat spullen niet klaar zijn kom je in de praktijk vaak aan de grenzen van het mogelijke.

en omdat vaak planners niet accepteren dat je de wagen op 500 meter voor het bedrijf aan de kant zet zodat je de wettelijke 11 uur nachtrust kunt gaan maken wordt er altijd wel een mouw aangepast. ( evt onder druk )

maar als puntje bij paaltje komt is het natuurlijk van den zotte dat het op deze manier moet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben het in veel dingen eens met Freddie

Maar je moet ook is kijken wat ze de chauffeur afgepakt hebben de laatste 10 jaar

En wat is er allemaal verandert.Het is haast niet bij te houden.

Nu als je 10 uur rijdt sta je in Oostenrijk van Venlo af

Vroeger was het wel anders.Je was meer chauffeur Want je had de boekhouding ook nog.

Nu staat de 48 uur voor de deur .Wat is het volgende

Huub

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben het in veel dingen eens met Freddie

Maar je moet ook is kijken wat ze de chauffeur afgepakt hebben de laatste 10 jaar

En wat is er allemaal verandert.Het is haast niet bij te houden.

Nu als je 10 uur rijdt sta je in Oostenrijk van Venlo af

Vroeger was het wel anders.Je was meer chauffeur Want je had de boekhouding ook nog.

Nu staat de 48 uur voor de deur .Wat is het volgende

Huub

Dat we er allemaal 25 procent loon bij krijgen.En we leven nog lang en gelukkig.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast herpie2
Vooral een optimale inzet van het matriaal is van belang voor de werkgevers. Binnen de huidige rijtijdenwet ging dat toch niet meer met 1 chauffeur per auto. Wat dat betreft verandert er niet zoveel.

Volgens mij kijken de werkgevers een beetje de kat uit de boom om te kijken hoe de regels in de praktijk toegepast gaan worden.

Terugkomend op plezier hebben in het werk. Veel chauffeurs hebben zoveel plezier in hun werk dat ze het best 60 uur p/w willen doen. De gemiddelde kantoorbaan heb je met 40 uur p/w echt wel gezien....

dat met plezier je werk doen is natuurlijk heel fijn.

maar dat is het natuurlijk niet alleen he.

wil je nog wat verdienen zul je moeten en dat is natuurlijk een slechte zaak.

als je met 48uur goed rond kunt komen ga je natuurlijk niet voor je plezier 60 uur rondrijden ofwel????.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

als je met 48uur goed rond kunt komen ga je natuurlijk niet voor je plezier 60 uur rondrijden ofwel????.

Het moet zeker zo zijn dat je van 48 uur goed rond kunt komen.

Ik heb collega's die maar 32 uur werken omdat hun vrouw een goede baan heeft.

Alleen jammer dat mensen die meer willen werken, dat niet mogen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Denk niet dat er zoveel veranderd, tenminste voor mij niet, laat ik het zo zeggen.
Voor zover ik het heb begrepen gaat er bij de meeste de inkomsten omlaag, en omdat het nu al een rotperiode (crisis) denk ik niet dat het lekker aankomt bij de meeste vrachtwagenchauffeurs.

Wil eigenlijk niet weten hoe druk het bij ons word als de crisis is afgelopen, wij hadden afgelopen jaar geen klagen, had elke week mijn uren(48+ uren), dus als het weer druk word zal het wel helemaal gekkenhuis worden.

Denk dat het allemaal wel gaat meevallen, het zal wel weer stennis om niks zijn. We gaan het meemaken.:ja::ja::ja:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Wil eigenlijk niet weten hoe druk het bij ons word als de crisis is afgelopen, wij hadden afgelopen jaar geen klagen, had elke week mijn uren(48+ uren), dus als het weer druk word zal het wel helemaal gekkenhuis worden.

Denk dat het allemaal wel gaat meevallen, het zal wel weer stennis om niks zijn. We gaan het meemaken.:ja::ja::ja:

Nou ik zeg je dat je het niet mee gaat maken.

Ik heb het hier al eens aangegeven maar het is een storm in een glas water waar we ons niet druk om moeten maken.

Zouden wij ons aan de rijtijdwet houden als we van te voren weten dat we nooit gecontroleerd worden?

:nee:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...