[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Gevaarlijke stoffen tijdens slecht weer(ADR)


hwm.klaassen

Recommended Posts

  • Forumlid

Vervoer van gevaarlijke stoffen tijdens slecht weer

Hoe zit het met vervoer van gevaarlijke stoffen tijdens slechte weeromstandigheden? Volgens de Regeling Vervoer Over Land Van Gevaarlijke Stoffen (VLG) zijn er beperkingen bij een glad wegdek en als het zicht beperkt is.

Bij gladheid en/of als het zicht minder is dan vijftig meter is het niet toegestaan om gevaarlijke stoffen te vervoeren in tanks, losgestort of in colli, in hoeveelheden die per transporteenheid groter zijn dan de voorwaardelijk vrijgestelde hoeveelheden bedoeld in randnummer 1.1.3.6 van bijlage 1.

Verwijzingen

Meer informatie

Ook vuurwerk met de UN-nummers 0336 en 0337 mag dan niet vervoerd worden als er sprake is van een totale netto explosieve massa van meer dan 20 kilogram.

Als het zicht minder is dan tweehonderd meter is het vervoer van de volgende gevaarlijke stoffen niet toegestaan:

  • gevaarlijke stoffen in transporteenheden met tanks waarvan de capaciteit meer dan 3000 liter is;
  • vuurwerk boven de vrijgestelde hoeveelheden als bedoeld in randnummer 1.1.3.6, alsmede vuurwerk met de UN-nummers 0336 en 0337 met een totale netto explosieve massa van meer dan 20 kilogram.

Ontheffing

De minister kan ontheffing verlenen als er sprake is van langdurige gladheid en het spoedeisende karakter van het vervoer is aangetoond.

Handhaving bij gladheid

De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt bij gladheid extra toezicht op vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren om de veiligheid op de wegen te waarborgen.

Bij gladheid zal de Inspectie voertuigen die gevaarlijke stoffen vervoeren en hiervoor geen ontheffing hebben van de weg halen en het vervoer tijdelijk stopzetten. Voor de overtreding wordt een proces-verbaal opgemaakt. Het voertuig mag pas weer verder rijden als het niet glad meer is.

Wanneer het te glad is en het voertuig door de Inspectie niet veilig van de weg kan worden gehaald dan treedt de Inspectie signalerend op richting de transportonderneming.

Bron verkeer en waterstaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vervoer van gevaarlijke stoffen tijdens slecht weer

Hoe zit het met vervoer van gevaarlijke stoffen tijdens slechte weeromstandigheden? Volgens de Regeling Vervoer Over Land Van Gevaarlijke Stoffen (VLG) zijn er beperkingen bij een glad wegdek en als het zicht beperkt is.

Bij gladheid en/of als het zicht minder is dan vijftig meter is het niet toegestaan om gevaarlijke stoffen te vervoeren in tanks, losgestort of in colli, in hoeveelheden die per transporteenheid groter zijn dan de voorwaardelijk vrijgestelde hoeveelheden bedoeld in randnummer 1.1.3.6 van bijlage 1.

Verwijzingen

Meer informatie

Ook vuurwerk met de UN-nummers 0336 en 0337 mag dan niet vervoerd worden als er sprake is van een totale netto explosieve massa van meer dan 20 kilogram.

Als het zicht minder is dan tweehonderd meter is het vervoer van de volgende gevaarlijke stoffen niet toegestaan:

  • gevaarlijke stoffen in transporteenheden met tanks waarvan de capaciteit meer dan 3000 liter is;
  • vuurwerk boven de vrijgestelde hoeveelheden als bedoeld in randnummer 1.1.3.6, alsmede vuurwerk met de UN-nummers 0336 en 0337 met een totale netto explosieve massa van meer dan 20 kilogram.

Ontheffing

De minister kan ontheffing verlenen als er sprake is van langdurige gladheid en het spoedeisende karakter van het vervoer is aangetoond.

Handhaving bij gladheid

De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt bij gladheid extra toezicht op vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren om de veiligheid op de wegen te waarborgen.

Bij gladheid zal de Inspectie voertuigen die gevaarlijke stoffen vervoeren en hiervoor geen ontheffing hebben van de weg halen en het vervoer tijdelijk stopzetten. Voor de overtreding wordt een proces-verbaal opgemaakt. Het voertuig mag pas weer verder rijden als het niet glad meer is.

Wanneer het te glad is en het voertuig door de Inspectie niet veilig van de weg kan worden gehaald dan treedt de Inspectie signalerend op richting de transportonderneming.

Bron verkeer en waterstaat

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?24595-A-D-R-Transport

:confused::confused::confused::confused::confused: 2 keer nagenoeg hetzelfde onderwerp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
  • Administrators
wat ik jammer vind is dat men niet gewoon een vervoersverbod afkondigt... nu moet een chauffeur zelf uitmaken of het glad is...

Is toch niet zo moeilijk? Je kent de regels en hoeft ze alleen maar toe te passen.

Blijft er toch nog een beetje eigen verantwoording cq. vrijheid over!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dan per provincie/regio? gebeurt dacht ik in Duitsland ook

Niet op elke straathoek staat iemand te kijken of het wel of niet glad is...

Bij afgegeven rijverboden via de radio bv kan de weg kan allang weer goed zijn voordat er bericht op de radio komt dat er weer gereden mag worden.

Ik regel en beslis het liever zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat ik jammer vind is dat men niet gewoon een vervoersverbod afkondigt... nu moet een chauffeur zelf uitmaken of het glad is...

dat vervoersverbod kun je voor jezelf ook afkondigen als jij denkt dat het te gevaarlijk is

zet je dat ding aan de kant ,heb ik ook wel eens gedaan .was de baas het niet mee eens .

niemand die jou kan dwingen om te rijden als jij het onverantwoord vind

.jij rijdt bv in italie op de po vlakte glad, dichte mist of wat dan ook .

hoe ken jou baas zien of het slecht is ,op kantoor zeker .

wat jij wilt is . de verantwoording ergens anders leggen .maar dat is te makkelijk kun je

zeggen ik mag niet verder ,ik wil wel maar ik kan niet .

volgens mij moet ieder zijn eigen verantwoording nemen .

gr ikke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast schrootmalloot
dat vervoersverbod kun je voor jezelf ook afkondigen als jij denkt dat het te gevaarlijk is

zet je dat ding aan de kant ,heb ik ook wel eens gedaan .was de baas het niet mee eens .

niemand die jou kan dwingen om te rijden als jij het onverantwoord vind

.jij rijdt bv in italie op de po vlakte glad, dichte mist of wat dan ook .

hoe ken jou baas zien of het slecht is ,op kantoor zeker .

wat jij wilt is . de verantwoording ergens anders leggen .maar dat is te makkelijk kun je

zeggen ik mag niet verder ,ik wil wel maar ik kan niet .

volgens mij moet ieder zijn eigen verantwoording nemen .

gr ikke

Je hebt tegenwoordig buienradar,en ja ook daar zit de planning op te kijken,en wij hebben dan ook nog track en trace,nou de planning weet er wel raad mee...Erg fijn..:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je hebt tegenwoordig buienradar,en ja ook daar zit de planning op te kijken,en wij hebben dan ook nog track en trace,nou de planning weet er wel raad mee...Erg fijn..:rolleyes:

ok niet aan gedacht maar ja ben ook al 6 van de wagen af

dus in dit tijdperk gaat alles zo snel ,ik denk soms nog steeds in de ouwe tijd

in de volksmond heet dat je te lang nadenkt

zal proberen er een beetje rekening mee te houden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Boete € 1.100,-

Rijden bij gladheid/sneeuw.

Vraag is wanneer rijdt je niet uit of zet je de wagen aan de kant.

Bij de allereerste sneeuwvlok ... of ...

Duidelijk is als er een echte laag sneeuw ligt die blijft liggen je natuurlijk wettelijk gezien met ADR TANK niet mag rijden. Da's duidelijk ... maar er zijn wel een heleboel twijfelgevallen. "ken net" in de Nederlandse zin of in de Friese vertaling ... ;)

MIST is ook zoiets ... bij een zicht minder dan 200 meter moet je een veilige parkeerplek opzoeken. Maar mist is hoe zal ik het zeggen ... zeer divers ... 500 meter verder op kan de zichtbaarheid weer goed zijn.

Is het op de BAT mistig ... maar op de RING A10 is er niets aan de hand ...

Ik heb hem dan ook nog nooit aan de kant gezet vanwege mist.

Wel met die sneeuw van begin dit jaar ...

HWM heb je een directe link naar je bron???

De tekst zoals die door jouw is gepubliceerd hier op het CF is m.i. niet volledig.

Gevonden!!!

Artikel 6. Weersomstandigheden

1. Indien het zicht door weersomstandigheden zoals mist, sneeuw en regen minder is dan 200 meter, is het niet toegestaan:

  • a. gevaarlijke stoffen te vervoeren in transporteenheden met tanks waarvan de capaciteit meer dan 3000 liter is;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
  • Forumlid

& We krijgen nu weer de tijd van het jaar waarin de slecht weer regeling weer actueel wordt ... ;)

< 200 meter zicht (vervoer in tanks > 3000 liters) === Dat wordt nu wel vaker op de Radio Weersbericht vermeld!

Oom agent kan dus zeggen dat je op de hoogte was ... en natuurlijk kun je dit zelf ook inschatten.

En op het moment dat je denkt van nu gaat 'ie langs de kant krijg je weer een stuk waarbij het zicht ruim voldoende is ...

In de praktijk rij ik met mist eigenlijk wel door ... of het moet wel heel erg worden.

SNEEUW is daarin veel duidelijker dat zie je duidelijk liggen.

Maar dan nog kan Oom Agent er een andere mening op na houden dan jijzelf.

Natte sneeuw waarbij de de laag als het ware direct kapot rijdt ==== blijf ik gewoon rijden.

Als het echt blijft liggen zoals in afgelopen twee winters gaat hij dus langs de kant!

Van mij mag het dus dit jaar en komend jaar SNEEUW VRIJ blijven .. ik heb er een hekel aan!

De boete schijnt overigens ook omhoog te zijn gegaan naar maar liefst € 1.800 ... maar of dat waar is kan ik niet zeggen = van een collega gehoord die het ook weer van een ander had duzzzz...

En € 1.100 is al veel geld ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
& We krijgen nu weer de tijd van het jaar waarin de slecht weer regeling weer actueel wordt ... ;)

< 200 meter zicht (vervoer in tanks > 3000 liters) === Dat wordt nu wel vaker op de Radio Weersbericht vermeld!

Oom agent kan dus zeggen dat je op de hoogte was ... en natuurlijk kun je dit zelf ook inschatten.

En op het moment dat je denkt van nu gaat 'ie langs de kant krijg je weer een stuk waarbij het zicht ruim voldoende is ...

In de praktijk rij ik met mist eigenlijk wel door ... of het moet wel heel erg worden.

SNEEUW is daarin veel duidelijker dat zie je duidelijk liggen.

Maar dan nog kan Oom Agent er een andere mening op na houden dan jijzelf.

Natte sneeuw waarbij de de laag als het ware direct kapot rijdt ==== blijf ik gewoon rijden.

Als het echt blijft liggen zoals in afgelopen twee winters gaat hij dus langs de kant!

Van mij mag het dus dit jaar en komend jaar SNEEUW VRIJ blijven .. ik heb er een hekel aan!

De boete schijnt overigens ook omhoog te zijn gegaan naar maar liefst € 1.800 ... maar of dat waar is kan ik niet zeggen = van een collega gehoord die het ook weer van een ander had duzzzz...

En € 1.100 is al veel geld ...

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. ;)

Laat het gelijk maar een week flink sneeuwen. Dan is iedereen, inclusief het Zoutloket, gelijk weer door zijn voorraad heen.

Dan komen wij tenminste van die grote voorraad brekerzand af. Is voor ons weer extra handel en zeker werk. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. ;)

Laat het gelijk maar een week flink sneeuwen. Dan is iedereen, inclusief het Zoutloket, gelijk weer door zijn voorraad heen.

Dan komen wij tenminste van die grote voorraad brekerzand af. Is voor ons weer extra handel en zeker werk. :D

hahaha ... als je dan nog maar voldoende Diesel hebt om je vrachtwagen te laten rijden ;)

Want wij mogen dan niet meer de weg op ....

Doet me meteen weer denken aan vorig jaar ...

Na dagen van erg veel sneeuw, stilstand en veel te vroeg naar huis worden gestuurd (hetgeen niet goed is voor je uren) ... zoals een paar andere collega's erg vroeg vertrokken ... toch vertrokken dus .... rond Amsterdam was het nog allemaal goed te doen!

Bij Purmerend viel steeds meer sneeuw ... bij Hoorn was het nog slechter (maar m.i. geen parking die goed genoeg was ;) ) ..... en bij de Hoge Kwel - Wieringerwerf heb ik hem dan maar uiteindelijk op de parking gezet!

De opdrachtgever dus gebeld rond 8 uur ... eerder had daar toch geen zin ;)

Ok .. blijf maar staan .. bel over een uurtje maar weer ... etc etc etc ....

Rond 10 uur was de situatie natuurlijk nog niet veel beter ........ zegt die planner ' Rij maar terug naar Amsterdam'

Ik ... ???????????? ... Huh .... maar aan de andere kant van de vangrail ligt er ook sneeuw :D:rolleyes::D:D

Weer enige tijd later begon ik dat gewacht werkelijk beu te worden ..... toch maar gaan rijden (inmiddels scheen de zon alweer en deed zijn werk) ... dus naar Den Helder gereden waar mij doodleuk werd verteld dat ik gewoon had kunnen rijden omdat de Total & Gulf chauffeurs er ook voorbij waren gereden. Ik dus aan die Esso-vogel gevraagd of hij mijn eventuele boete had betaald ... nou Nee dus ... wie ben ik dan om het risico te nemen ==== daarbij lag zijn terrein & zeker ook voor de vulkast vol sneeuw!

En een emmer warm water doet wonderen (grip op het wegdek onder de trekas te krijgen) ... na mij de zondvloed! :eek:

Ik was het echt ff superzat met die sneeuwbende!

Ander verhaal begin 2011 ... ook een paar dagen sneeuw gehad.

Waarbij de ploeg Amsterdam dus niet is uitgereden ... 3e dag dreigt werkgever een ploeg te laten overkomen vanuit Rotterdam als we niet uitrijden! Iets wat ik echt nooit van die werkgever had verwacht!

Situatie rond Amsterdam was nog erg slecht ... zeker de wegen rondom het Depot aldaar!

Tuurlijk wilde werkgever geen fax sturen dat zij de opdrachtgever die dag was om toch uit te rijden .... en/of een mogelijke boete te betalen.

En zo'n situatie is puur klote!

Een voor een reed men toen toch de poort uit ..... Kennelijk is de werkgever door opdrachtgever onder druk gezet!

En jij als chauffeur loopt toch mooi de risico's ... zeker als werkgever niets op papier wil zetten als is het maar voor die ene bewuste dag.

Kijk als de werkgever zegt Je moet nu rijden ... ik betaal de boete indien & wil dit ook per SMS bevestigen ...

Wat mij betreft valt er dus dit jaar geen vlok meer ... en in 2012 hoeft het voor mij ook niet te vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zeg gas erop, gang is alles.:D:D:D

Ontopic, ik hoop dat die witte bende gewoon wegblijft.

Ik heb afgelopen winter niet stilgestaan maar wel een paar keer het tweede ritje teruggegven.

Zo gaat het mij ook. Ik heb er simpelweg geen plezier in om met die witte bende op de straat tussen al die "onzekere kneuzen" te moeten rijden.

En tijdens de winter hebben we altijd werk genoeg, tot het gaat sneeuwen, dan hebben wij geen zicht meer op de ondergrond en valt het werk gewoon stil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden