Spring naar bijdragen
speedster

Nieuwe ADR-borden voor tunnels?

Recommended Posts

Klopt, de tunnels worden tegenwoordig in categorieen ingedeeld A tm E, door A mag alle verkeer en door E mag bijna niets.

In nederland is maar 1 E tunnel, dat is onder de Arena door.

Ik zal kijken of ik de hele lijst erop kan krijgen maar die ligt nog in mijn auto.

9toevallig van het weekend herhaling van mijn ADR gehad)

Peet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt,dit is sinds 1 jan in alle landen die het ADR ondertekend hebben,al zal t nog wel even duren voor alle borden geplaatst zijn.

De tunnel code moet verplicht,tussen( ), ook op je vervoers document staan ,behalve als je op voorhand weet dat ergeen tunnel op de te rijden route ligt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met bijv. de Eemstunnel en Elbetunnel in Duitsland zit.

Ik ben er al een paar weken niet meer geweest.

Het is nl. best irritant dat je er alleen 's nachts met adr door mag.

Waarschijnlijk zal het wel weer zo zijn dat ik er opgaand leeg van diesel wel door mag en terug geladen met parafol helemaal niet meer. We laden dat in Brunsbuttel.

Groet,

Marco

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met bijv. de Eemstunnel en Elbetunnel in Duitsland zit.

Waarschijnlijk zal het wel weer zo zijn dat ik er opgaand leeg van diesel wel door mag en terug geladen met parafol helemaal niet meer. We laden dat in Brunsbuttel.

Groet,

Marco

Diesel weet iedereen, maar wat is parafol?? Paraffine olie? Klasse 3 of 9?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

Groet,

Marco

Van de de Elbetunnel weet ik, dat er nog niets gewijzigd is! Vorige week reed ik er nog door heen.

In Berlijn is daarintegen wel een tunnel, die aan de nieuwe criteria voldoed.

De tunnelcode weet ik echter niet meer, maar staat aldaar wel aangegeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Groet,

Marco

Waar in Brunsbuttel? Total toevallig???????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Parafol is een soort "leicht benzin" ofwel lichte benzine. 33

Wordt gebruikt als biobrandstof, dit is gewoon klasse 3, 3295 op het bord.

We laden dit bij Sasol, aan de overkant van het kielerkanaal ten opzichte van Total.

Groet,

Marco

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een vraag nu de tunnels europees ingedeeld zijn door de nieuwe tunnelindeling xou er ergnes op europees niveau toch een complete tunnellijst moeten zijn voor heel europa.

Ergens staat ook in de regelgeving dat omleidingsroute's verplicht aangegeven zouden moeten worden, maar ik kom dat dus nergens tegen, ik geef een voorbeeld als ik als buitenlandse chauffeur van Breda kom en moet naar bv Hoek van Holland/Maassluis zou het dan zou moeilijk zijn om voor Ridderkerk aan te geven achter de aanduiding op de borden dat je met ADR via de noordkant van rotterdam moet rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even een vraag nu de tunnels europees ingedeeld zijn door de nieuwe tunnelindeling xou er ergnes op europees niveau toch een complete tunnellijst moeten zijn voor heel europa.

Ergens staat ook in de regelgeving dat omleidingsroute's verplicht aangegeven zouden moeten worden, maar ik kom dat dus nergens tegen, ik geef een voorbeeld als ik als buitenlandse chauffeur van Breda kom en moet naar bv Hoek van Holland/Maassluis zou het dan zou moeilijk zijn om voor Ridderkerk aan te geven achter de aanduiding op de borden dat je met ADR via de noordkant van rotterdam moet rijden.

Volgens mij is in Parijs ook nog niets veranderd. Er stonden altijd verbodsborden, die staan er nog steeds. Een fatsoenlijke omleiding is nog steeds niet aangegeven. Idem dito in Hamburg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Michel_K
heb je er een vergrootglas bij dat kan ik echt niet lezen en dan heb ik toch goeie ogen

Hier komt die dan!

0 Doorgang Verboden door tunnelds van de catergorie B, C, D en E

B1000C Vervoer waarbij de totale netto massa ontplofbare stog per transportmiddeleenheid

* 1000kg overschrijdend doorgang verboden door tunnels van de catergorie B, C, D en E

* 1000kg niet overschrijdt doorgang verboden door tunnels van de caterogie C, D en E

B/D Vervoer in tanks: doorgang verboden door tunnels van caterogie B, C, D en E

Andere vervoer: Doorgang verboden door tunnels van caterogie D en E

B/E Vervoer in tanks doorgang verboden door tunnels van caterogie B, C, D en E

Ander vervoer doorgang verboden door tunnels van caterogie E

C Doorgang verboden door tunnels van caterogie C, D en E

C5000D vervoer waarbij de totale netto massa ontplofbare stof per transporteenheid

* 5000kg overschrijd: doorgang verboden door tunnels van caterogie C, D en E

* 5000kf niet overschijdend doorgang verboden door tunnels van cetrogie D en E

C/D vervoer in tanks doorgang verboden door tunnels van caterogie C, D en E

ander vervoer doorgang verboden door tunnels van caterogie D en E

C/E Vervoer in Tanks doorgang verboden door tunnels van catergorie C, D en E

ander vervoer doorgang verboden door tunnels van caterogie E

D Doorgang verboden door tunnels van caterogie D en E

D/E los gestort vervoer of vervoer in tanks doorgang verboden door tunnels van catergorie D en E

ander voevoer doorgang verboden door tunnels van catergorie E

E Doorgang verboden door tunnels van catergorie E

(altijd fijn als het einde in zicht komt:D)

- doorgang toegestaan door alle tunnels (zie voor de UN-nummer 2919 en 3331 ook (? 6.3.1.).

Spellings vouten uiterraard foorbuhouden

zo heb ik het overgenomen van dat plaatje t was niet altijd even duidelijk!

ben momenteel bezig met ADR opleiding mij word geleerd (weet niet of het dus vroeger zo ook werd geleerd!!!(wil geen wijsneusje zijn)

staat er C/D op je vrachtbrief

C is voor tank (1e letter)

D is voor stukgoed (2e letter)

Tanks mogen dus NIET door C, D en E

Stukgoed NIET door D en E

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanaf 1 januari 2010 vinden een aantal wijzigingen plaats in de wegcode over doorgangsbeperkingen van voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren door tunnels.

Wegtunnels worden volgens Europese regels ingedeeld in categorieën die bepalen welke gevaarlijke stoffen door een tunnel mogen.

De vijf tunnelcategorieën volgens het ADR 1.9.5.2.2 (B.S. 11-02-2009) zijn :

• Categorie A : geen enkele beperking op het vervoer van gevaarlijke goederen;
  • Categorie B : beperking van het vervoer van de gevaarlijke goederen die een zeer grote ontploffing kunnen veroorzaken;
  • Categorie C : beperking van het vervoer van de gevaarlijke goederen die een zeer grote ontploffing, een grote ontploffing of het vrijkomen van een belangrijke hoeveelheid giftige stoffen kunnen veroorzaken;
  • Categorie D : beperking van het vervoer van de gevaarlijke goederen die een zeer grote ontploffing, een grote ontploffing, het vrijkomen van een belangrijke hoeveelheid giftige stoffen of een grote brand kunnen veroorzaken;
  • Categorie E : beperking van het vervoer van alle gevaarlijke goederen behalve de UN-nummers UN 2919, 3291, 3331, 3359 en 3373.

De verbodsbepalingen en alternatieve reiswegen moeten voor de tunnels aangegeven worden met behulp van verkeerstekens op een plaats waar de keuze voor een alternatieve reisweg nog mogelijk is.

Wanneer de toegang tot tunnels aan beperkingen onderhevig is, of wanneer er alternatieve reiswegen voorgeschreven zijn, dan moeten de verkeerstekens aangevuld worden met de letters B, C, D of E naargelang van de categorie waartoe de tunnel wordt gerekend.

Het bord C24a wordt voorzien van nieuwe onderborden die de toegang verbieden voor bestuurders van voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren. Deze onderborden vermelden de letters B, C, D of E en duiden aan dat het verbod geldt voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren en waarvoor de toegang tot wegtunnels van categorie B, C, D of E verboden is.

Er werd een nieuw verkeersbord geïntroduceerd dat dient om een alternatieve reisweg aan te duiden die door de voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren, moet worden gevolgd. Indien dit verkeersbord aanvullend de letters B, C, D of E vermeldt, dan geldt de verplichting om de alternatieve reisweg te volgen voor alle voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren en waarvoor de toegang tot wegtunnels behorend tot de categorie B, C, D of E verboden is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
De afzender moet de tunnelcodes nu ook op het cmr vermelden.

Als je bij een tunnel zonder codering komt(Kenniedienietunnel)moet je ervan uitgaan dat je er NIET doorheen mag.

Zo heb ik het begrepen.:p

Precies andersom, geen codering en borden = geen beperking = cat A

Even rechtstreeks van de verkeer-en-waterstaat site:

http://www.ivw.nl/Images/Tunneloverzicht%20gs%20voor%20internet1_tcm247-272642.pdf

Kijk even bij de voetnoten op pagina 2

duidelijker kan ik het niet maken..;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb begrepen dat in de duitsland voor bijv. de elbe-tunnel nog steeds de regel geldt dat,

je er tussen 23u en 5u wel doorheen mag en overdag niet.

De nieuwe cat. weet ik nu even niet.

Ik heb een lijst in de camion liggen, zal kijken of ik die volgend weekend hier kan plaatsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Precies andersom, geen codering en borden = geen beperking = cat A

Even rechtstreeks van de verkeer-en-waterstaat site:

http://www.ivw.nl/Images/Tunneloverzicht%20gs%20voor%20internet1_tcm247-272642.pdf

Kijk even bij de voetnoten op pagina 2

duidelijker kan ik het niet maken..;)

Ik geef je direct gelijk,maar voor de Kennedytunnel gaat dat niet op.Maar dat zal aan de snelheid van de Belg liggen denk ik.

En ik was nog geslaagd ook!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geef je direct gelijk,maar voor de Kennedytunnel gaat dat niet op.Maar dat zal aan de snelheid van de Belg liggen denk ik.

En ik was nog geslaagd ook!!

Ja op het eerste kan ik niets zeggen, op het tweede wel :

Gefeliciteerd ! :ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
De afzender moet de tunnelcodes nu ook op het cmr vermelden.

Als je bij een tunnel zonder codering komt(Kenniedienietunnel)moet je ervan uitgaan dat je er NIET doorheen mag.

Zo heb ik het begrepen.:p

Proficiat met je ADR..Maarrr:de Kennedytunnel heeft wel een codering,nl het bord"C 24 B"

d.w.z:

Verbod voor vervoer in colli of als voorwerpen in hoeveelheden die niet zijn vrijgesteld door 1.1.3 van het A.D.R

Voor klasse 1

Voor klasse 4.1D of DT of met Un nummer 2956,3221t/m3242 en 3251

Voor klasse 4.2

Voor klasse5.2

Verbod voor goederen,vervoerd in tanks of losgestort,indien op het voertuig volgens bijlage tenminste een etiket:2.1, 3, 4.1, 4.2 4.3, 5.1, of 5.2moet worden aangebracht.

Met de bijlage wordt bedoeld de stoffenlijst per UN nummer,waarinook de klasses,voorgeschreven etiketten,verpakkingsgroep ,tunnelcodering,etc wordt beschreven.

Dit is weliswaar het "oude"Belgische bord en zal nog niet door een nieuw bord vervangen zijn.

Tot die tijd blijft dit bord dus geawoon geldig(zo is ons geleerd op de Belgische herhalingscursus op 28 en 29 dec 2009).

Ditzelfde bord staat ook: aan de tunnel van Cointre(luik),op de E34/N49 thv de tunnel van Zelzate,aan de Waaslandtunnel,aan de industriezone in Mechelen.

deze borden zullen t.z.t.vervagen worden(of zijn dat al)door de nieuwe europese borden.

Als er geen codering staat mag je er dus doorheen,zoals de Liefkenshoek tunnel,echter:vergunningsplichtige stoffen,zoals klasse 1 en 7, dienen te geschieden onder begeleiding.

Groeten Peter

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Cortrans
Proficiat met je ADR..Maarrr:de Kennedytunnel heeft wel een codering,nl het bord"C 24 B"

d.w.z:

Verbod voor vervoer in colli of als voorwerpen in hoeveelheden die niet zijn vrijgesteld door 1.1.3 van het A.D.R

Voor klasse 1

Voor klasse 4.1D of DT of met Un nummer 2956,3221t/m3242 en 3251

Voor klasse 4.2

Voor klasse5.2

Verbod voor goederen,vervoerd in tanks of losgestort,indien op het voertuig volgens bijlage tenminste een etiket:2.1, 3, 4.1, 4.2 4.3, 5.1, of 5.2moet worden aangebracht.

Met de bijlage wordt bedoeld de stoffenlijst per UN nummer,waarinook de klasses,voorgeschreven etiketten,verpakkingsgroep ,tunnelcodering,etc wordt beschreven.

Dit is weliswaar het "oude"Belgische bord en zal nog niet door een nieuw bord vervangen zijn.

Tot die tijd blijft dit bord dus geawoon geldig(zo is ons geleerd op de Belgische herhalingscursus op 28 en 29 dec 2009).

Ditzelfde bord staat ook: aan de tunnel van Cointre(luik),op de E34/N49 thv de tunnel van Zelzate,aan de Waaslandtunnel,aan de industriezone in Mechelen.

deze borden zullen t.z.t.vervagen worden(of zijn dat al)door de nieuwe europese borden.

Als er geen codering staat mag je er dus doorheen,zoals de Liefkenshoek tunnel,echter:vergunningsplichtige stoffen,zoals klasse 1 en 7, dienen te geschieden onder begeleiding.

Groeten Peter

of te wel: makkelijker kunnen we het niet maken (simpeler ook niet:p):zegtniets:

Gr. Cor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites