[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat gaat er veranderen door 48 urige werkweek


MJPaauwe

Recommended Posts

wij werkten een aantal jaren geleden toen de 48 urige week ingevoerd werd nog steeds rond de 65-70

uren per week

door steeds strengere controle's en na digi invoering met meer pakkans ging dit terug naar een goede 55 uur gemiddeld ( een 45 uur sturen en een uur of 10 laden/lossen per week )

al in de crisis tijd vorig jaar merkten we dat we ook minder deden en ja die achteruitgang vanaf het moment van invoeren tot nu toe is denk ik toch snel rond de 30-50 uur per 4 weken die je minder mag doen

afhankelijk van inschaling kan dat een goede 250-450 per 4 weken minder zijn.

vanuit mijn ww situatie ga ik er in ieder geval straks op vooruit:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

heb tot nu niks gehoord van mijn werkgever.....dus ik hoop dat ik mag blijven veel uren maken!! deze situatie is misschien wel voordeel voor andere werklozen en dupe voor vaste werknemers!!

Maar ben wel echt benieuwd naar die situatie....Misschien gooien truckers handdoek op de ring of 2e bijbaantje zoeken bijv. vakkenvuller.

Ministers mogen wel veel uren werken en wij niet!! Dat vind ik niet eerlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor ons zal het geen of weinig gevolgen hebben vergeleken met de meeste collega's zijn wij maar "ambtenaren"

In principe kunnen wij onze route er wel binnen de 48 uur / week uit rijden een uitzondering daargelaten maar die zal dan 1 of 2 dagen in de maand thuiszitten

Wat mij nog het meeste stoort van dit hele verhaal is het volgende

Waarom ben je chauffeur geworden ?

In mijn geval was het zo ik had een niet te hoge opleiding (LTS) om dan toch lekker te verdienen zul je langer dus meer uren moeten maken dan een hoger opgeleide

Op zich geen enkel probleem ik heb een paar goede handen aan het lijf dus dat zat wel goed

Ook heb/had je een stuk vrijheid en ik had dan ook vaak medelijden met die lui die achter een computer in een bunker (kantoor) hun werk moesten doen

Maar nu is het de omgekeerde wereld : wij chauffeurs worden beperkt in ons doen en laten en vooral in de uren , dit terwijl zo'n kantoorpikkie weet ik wel niet hoeveel uren mag maken en dit terwijl zijn uurloon al aanmerkelijk hoger ligt dan die van ons

Kortom de rijker worden rijker en "de gewone man" zal er op achtuit gaan denk ik dan

Ik klaag niet maar als de chauffeur die altijd rijkelijk in de uren zat nu moet inleveren en er gebeurd thuis nog wat (schoolgaande kinderen, vrouw die uren moet inleveren of nog erger ontslag krijgt ) kun je de klappen niet meer opvangen denk ik

Door deze regeling zullen veel gezinnen buiten hun schuld om het knap moeilijk krijgen ondanks het feit dat ze altijd hard gewerkt hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Laatst heb ik mijn gemiddelde van vorig jaar eens uit zitten rekenen, en kwam op 53.75 uur per week. Best netjes... Dit jaar ga ik door externe oorzaken al weer richting 60, dus zal daar wat aan gedaan moeten worden. NIET op mijn verzoek overigens, laat dat duidelijk zijn!

Financieël zit ik nog steeds op hetzelfde, dankzij een stuwmeer aan oude TVT en verlof wat zo af en toe dient als aanvulling op de gewerkte uren:rolleyes:

En om op Hendrik in te haken: wat is het alternatief?? Dit werk wordt steeds meer beperkt en afgebroken door de regelgeving helaas... Iets er bij doen zou kunnen, maar wat? Ben geen monteur, klussen in en om het huis is voor 'eigen gebruik' aanvaardbaar, maar niet voldoende kwaliteit om tegen betaling voor derden te doen; wat blijft er over dan?

Vorig jaar dacht ik twee kansen te zien om te 'ontsnappen' uit deze situatie: een baan als verkeersleider leek me wel wat. Eerst bij Prorail voor de treintjes, later bij Rijkswaterstaat voor de auto's. MBO opleiding aanwezig, verkeersinzicht durf ik te beweren dat dat er wel is na 20 jaar op de weg, dus...

Prorail had me met 48 minuten al een afwijzing gedaan: "achtergrond sluit niet aan op de functie-eisen". RWS had er drie weken voor nodig, ongeveer hetzelfde antwoord...

Wat ik hier mee wil zeggen: je zit zo vast als een huis... Mijn diploma is ruim twintig jaar oud, dus achterhaald, en m'n leeftijd helpt ook niet mee met bijna 45.

Dus laat ik het maar rustig op me af komen, we zien wel hoe we de achteruitgang (in alle opzichten) gaan overleven... En blijven hopen op de Staatsloterij:D

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
300 euro valt erg mee,vind ik....... vrijheid is meer waard dan die 300euro...internationaal chauffeurs heeft erg lastig....meer rusturen dus meer uitgaven voor drinken en eten etc etc....

Ach,ik vind 300euro per 4 weken toch een aardig bedrag hoor,dat is 3900euro op jaarbasis.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ach,ik vind 300euro per 4 weken toch een aardig bedrag hoor,dat is 3900euro op jaarbasis.....

Het heeft ook voordelen, dat je straks onder de inkomens grens komt van het ziekenfonds, en dus niet de volle mep hoeft te betalen maar een bedrag per maand terug krijgt. En zo zijn er nog meer toeslagen die als je veel overuren maakt net niet krijgt en als je wat minder maakt net wel krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het heeft ook voordelen, dat je straks onder de inkomens grens komt van het ziekenfonds, en dus niet de volle mep hoeft te betalen maar een bedrag per maand terug krijgt. En zo zijn er nog meer toeslagen die als je veel overuren maakt net niet krijgt en als je wat minder maakt net wel krijgt.

Dat is zo,zorgtoeslag en kindgebondentoeslag.

Maar dat weegt niet op tegen de overuren.Ik maak er ook niet zoveel hoor,ik vind het gewoon niet normaal dat het hier in NL weer zo belachelijk berekend wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste Collega's

Om de 48 uur wat op te rekken hebben donner en eurlings een nieuwe regel bedacht namelijk het volgende ; laden en lossen hoort niet meer thuis onder de noemer werktijd maar dat is in feite wachttijd vinden deze heren.. Deze wet moet alleen nog bekrachtigd te worden.In deze vraag ik me af waarom onze vakbonden hier uitblinken door de radiostilte aangaande dit onderwerp. Ik denk als de heren zo doorgaan het chauffeur tekort vanzelf waarheid wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Beste Collega's

Om de 48 uur wat op te rekken hebben donner en eurlings een nieuwe regel bedacht namelijk het volgende ; laden en lossen hoort niet meer thuis onder de noemer werktijd maar dat is in feite wachttijd vinden deze heren.. Deze wet moet alleen nog bekrachtigd te worden.In deze vraag ik me af waarom onze vakbonden hier uitblinken door de radiostilte aangaande dit onderwerp. Ik denk als de heren zo doorgaan het chauffeur tekort vanzelf waarheid wordt.

De radiostilte is er omdat het niet waar is wat je zegt. Er moet tussen werkgevers en vakbonden nog overlegd worden WAT onder de beschikbaarheidstijd valt en hoeveel %. Dat wordt dan samen met sociale zaken en V en W afgestemd. De overheid wacht dus op ons. Daar de werkgevers niet door de bocht willen in de CAO onderhandelingen is dat nog heel even afwachten.

In de inzet van de vakbonden zitten naast de 'bijzaken' 3 hoofdzaken: 48 urige werkweek - loon - werkgelegenheid. De werkgevers willen geen enkele loonkostenverhoging, want omdat ze overal onder de prijs rijden kan dat er niet vanaf. Dat snappen wij toch wel? De werkgevers willen alleen even snel de 48 uur regeling aftikken indienen bij V en W en dan natuurlijk niet in ons voordeel...:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik het goed begrijp is het toch niet helemaal onzin wat ik schreef,maar wie kan mij uitleggen hoe leden en lossen onder wachttijd onder gebracht kan worden, zelf heb ik dat immers altijd als werken ervaren. Waar men dus heen wil is werken en niet of minder betalen al zal ik dit wel verkeert begijpen.

Donner had een motivatie dat er andere landen zijn waar de wachttijd niet zo riant betaald worden,hij vergat daarbij te vermelden dat er ook veel landen zijn waar de wachttijd voor ministers ook veel minder riant is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Collega's

Om de 48 uur wat op te rekken hebben donner en eurlings een nieuwe regel bedacht namelijk het volgende ; laden en lossen hoort niet meer thuis onder de noemer werktijd maar dat is in feite wachttijd vinden deze heren.. Deze wet moet alleen nog bekrachtigd te worden.In deze vraag ik me af waarom onze vakbonden hier uitblinken door de radiostilte aangaande dit onderwerp. Ik denk als de heren zo doorgaan het chauffeur tekort vanzelf waarheid wordt.

als er dalijk in de cao staat dat laden en lossen onder wachttijd valt, zal menige baas daar gruwelijk misbruik van gaan maken ben ik bang.........................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ziekenfonds?? In welk jaar leef jij eigenlijk? Dit argument was al niet geldig toen we nog een ziekenfonds haden. En dat is alweer een paar jaar geleden.

Ja ziekenfonds heet dat toch??? Hoe bedoel je dat. Heb jaren zorgtoeslag gehad, betaalde altijd maar de helft een tientje of 6, nu de volle mep, wat toch iets meer dan het dubbelle is. Als ik niet zo veel verdiende kreeg ik kindgebonden budget, 100 euro elke maand, krijg ik nu niet, dus mis door de vele overuren gewoon 170 euro, en nee dat compenseren de overuren niet.

Ben bijna 3 jaar geleden al van een werkgever waar ik 65 - 70 uur per week maakte naar een gegaan waar ik 50 uur per week maak. Ook hier kan ik wel veel uren maak als ik dat wil, maar dat wil ik niet. Vind het wel lekker hoor 'smorgen om een uur of 7 beginnen en rond 18.00 uur thuis om te eten. 'savonds met m'n hobby bezig, of bij een maatje wat klussen of koffie drinken.

Laat mij maar mooi dit doen ik vind het geweldig. Hoef niet perse 'smorgen om 4.00 uur weg en 'savonds om 20.00 uur thuis. Buitenland hoeft van mij ook niet, en als ik buitenland moet rijden is het benedui en denemarkten/zuid zweden, verder hoef ik niet. Dat laat ik met prezier aan een ander over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als ik het goed begrijp is het toch niet helemaal onzin wat ik schreef,maar wie kan mij uitleggen hoe leden en lossen onder wachttijd onder gebracht kan worden, zelf heb ik dat immers altijd als werken ervaren. Waar men dus heen wil is werken en niet of minder betalen al zal ik dit wel verkeert begijpen.

Donner had een motivatie dat er andere landen zijn waar de wachttijd niet zo riant betaald worden,hij vergat daarbij te vermelden dat er ook veel landen zijn waar de wachttijd voor ministers ook veel minder riant is.

Kijk even een berichtje terug van mij

De radiostilte is er omdat het niet waar is wat je zegt. Er moet tussen werkgevers en vakbonden nog overlegd worden WAT onder de beschikbaarheidstijd valt en hoeveel %. Dat wordt dan samen met sociale zaken en V en W afgestemd. De overheid wacht dus op ons.

Dat kunnen we dus nog niet vertellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om dat niemand het nog weet.Het is alleen te hopen dat de werkgevers mee gaan

Maar er zijn er veel bij die hebben er geen belang bij Dat heb ik gehoord in de wandelgangen

Ik zou zeggen laat de wergevers het uitzoeken Want het is ook hun belang.Ze hebben 10 jaar de tijd gehadt om met iets te kommen.En wat komt er NIKS.Dat zal zo wel blijven Ze zetten er gewoon een chauffeur bij Dan loopt die auto 16 uur per dag En winst willen ze niet maken Oorzaak er zijn te veel aftrek posten Zelfs Moeder doet er aan mee van de eigenaar.Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De toekomst zal wel heel wat berdijven doen besluiten om al je wacht/laad/los tijden niet meer te betalen, je schrijft immers pauze voor al die uren, veel baasjes zullen echt geen pauze gaan betalen en de chauffeur heeft geen been om op te staan.

En Huub is volgens mij een voorstander van die 48 uur na een paar honderd berichten van hem gelezen te hebben.

Laat een ieder net zoveel werken als ie wil, en vertel me niet van bazen die je doorduwen, dat doe jezelf.

Veel geluk collegaas......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De toekomst zal wel heel wat berdijven doen besluiten om al je wacht/laad/los tijden niet meer te betalen, je schrijft immers pauze voor al die uren, veel baasjes zullen echt geen pauze gaan betalen en de chauffeur heeft geen been om op te staan.

En Huub is volgens mij een voorstander van die 48 uur na een paar honderd berichten van hem gelezen te hebben.

Laat een ieder net zoveel werken als ie wil, en vertel me niet van bazen die je doorduwen, dat doe jezelf.

Veel geluk collegaas......

Dat hoeft helemaal niet en trouwens alle diensturen behoren betaald te worden. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee ik vindt VRIJ zijn belangrijk.En als er een 80 uur in de week maakt.Als hij dan wat minder maakt.Dan is er voor een ander ook werk.En als je 80 uur maakt in de week Dan ben je ook een gevaar op de weg.Kijk maar is naar de schade die vaak aan gericht wordt.En daar is de verzekering echt niet blij mee En waarom moet een chauffeur 60 tot 80 uur in de week werken Kan die anders zijn lasten niet betalen Maar wie zijn schuld is dat.Iemand die op een fabriek werkt maakt nog geen 40 uur in de week.En die komen ook rondt van hun inkomen.Corydon En dat de loos en laad tijd in de toekomst niet meer betaald wordt Dat kan niet Want de verzekering gaat er niet mee akkoord

Want de chauffeur is altijd verantwoordelijkvoor de lading.Want als de chauffeur met laden er niet bij is geweest Moet hij dat vermelden op het CMR Maar veel vergeten dat.Corydon je moet het CMR verdrag maar is lezen Vergeet niet het is een (V.N.verdrag) waar veel niet bij stil staan of niet weten.Daarom heb ik nog alle cmr,s van de laatste 10 jaar een kopij er van.Waar alles op staat loos tijd of laad. Zeker met de wacht uren was Vos moeilijk in Maar met cmr in de hand voor de Rechter

kon Vos geen kant op. Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden