[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

'Adri waarschijnlijk vermoord'


easyrider

Recommended Posts

  • Forumlid

door Jolande van der Graaf

SPIJKENISSE - Een gepensioneerde vrachtwagenchauffeur geniet samen met zijn echtgenote van zijn oude dag. Tot hij plotsklaps spoorloos verdwijnt. De politie doet niets, een onderzoek komt er niet. Negen jaar later ontbreekt nog ieder spoor van de vroegere trucker. Het Telegraaf Old Case Team blies het stof van deze opmerkelijke zaak. 'Zomaar' een vermissing, of een moord?

adri_knops_694625d.jpg

Adri Knops

"Voor degenen die achter de verdwijning van mijn man zitten, heb ik een boodschap. 'Doe alsjeblieft je mond open, al is het anoniem. Laat me weten wat hem is overkomen, waar jullie hem hebben gelaten. Alles is beter dan niets weten'." Er zijn dagen die voor Mien Knops (68) uit Spijkenisse nauwelijks zijn door te komen. "Dan loop ik te brullen als een kind en zet ik mijn cd-speler aan. Héél hard. Frans Bauer, Duitse schlagerzangers of Frans Duyts. Ik ben dan in gedachten weer bij Adri, mijn man én maatje die ik al jaren moet missen."

Zestien was ze toen Mien de liefde van haar leven leerde kennen. "Ik moest van mijn moeder naar de melkboer, toen opeens een onbekende jongen op zijn brommertje voorbijreed en boven op zijn rem ging staan. Ga je mee uit, vroeg hij. Het was liefde op het eerste gezicht tussen Adri en mij. Datzelfde jaar hebben we ons verloofd, twee jaar later trouwden we. We kregen drie kinderen en waren dolgelukkig met elkaar."

Na een lang, arbeidzaam leven als vrachtwagenchauffeur bij Hoogenboom Spijkenisse ging Adri Knops halverwege de jaren negentig met de vut. Met Mien genoot hij met volle teugen van het vrije leven. "Hij moest vanwege een te hoge bloeddruk en hartproblemen medicijnen gebruiken, maar had alles goed onder controle. Als boksliefhebber hield hij zich in conditie door elke dag met zijn halters en boksbal te trainen. We deden veel samen. Maakten tochtjes met onze motorboot door het land. In de zomer van 2001 kochten we een caravan. We hadden er allerlei plannen mee."

Op een zonovergoten en bloedhete maandag 2 juli van dat jaar reed de gepensioneerde trucker eerst naar zijn boot in Heenvliet om gereedschap te halen. Mien: "'s Middags dronken we als altijd zo rond half drie een kopje thee. Omdat mijn auto, een witte Suzuki Alto, niet goed stationair liep stelde Adri de motor bij. Hij trok zijn overall van Hoogenboom over zijn spijkerbroek en T-shirt aan. Tegen drieën ging hij een stukje rijden om de auto even uit te proberen. Richting de Brielse Maasdijk, een afgelegen gebied buiten Spijkenisse waar hij in zo'n geval altijd heen reed. Zelf ging ik naar de Edah om bloemkool te halen. Wim, onze jongste zoon, zou langskomen. We zouden met z'n drieën eten."

Mis

Hoe anders zou dat avondeten verlopen. Mien: "Het was rond zes uur toen Adri nog in geen velden of wegen te bekennen viel. Dat was vreemd, hij was altijd punctueel om vijf uur, uiterlijk half zes thuis. Bellen kon ik hem niet, mijn man had geen gsm." Tegen middernacht ontbrak nog steeds ieder spoor van Adri Knops en sloeg Mien alarm bij haar kinderen. "Ik wist toen dat er iets vreselijk mis was. Adri's spijkerjack hing in de kast. Zijn portemonnee, pinpasje, papieren; alles zat er nog in. Ook zijn medicijnen die hij elke dag in móést nemen, stonden gewoon in de badkamer."

De nachtmerrie werd werkelijkheid. Mien Knops zag haar echtgenoot nooit meer terug. Ondanks de verdachte omstandigheden en de volle overtuiging bij Adri's familie dat hem iets moet zijn overkomen, weigerde de politie adequaat op te treden. Een opsporingsonderzoek kwam er nooit. Anderhalf jaar geleden was er kortstondige inmenging van een coldcaseteam van de politie. "Maar verder dan het afnemen van ons dna is men nooit gekomen. Niemand is door dat coldcaseteam gehoord, ook de getuigen niet. Serieus kan dat dus niet zijn", constateert Miens dochter Dineke gefrustreerd.

Onthutsend

Het Old Case Team van De Telegraaf legde de verdachte verdwijningszaak de afgelopen weken onder een vergrootglas. De uitkomsten zijn onthutsend. Er blijken wel degelijk allerlei aanknopingspunten te zijn voor een diepgravend rechercheonderzoek, óók negen jaar na dato.

Van de drie denkbare scenario's zijn er twee snel weg te strepen. Dat Adri vrijwillig verdween, is uitgesloten. De Spijkenisser was zielsgelukkig met zijn rustige leven en zijn familie en zat bovendien vol toekomstplannen. Mien: "Na 41 jaar huwelijk was Adri nog steeds dol op me. Hij hield te veel van me om me in de steek te laten." Ook zelfmoord is uiterst onwaarschijnlijk. Adri was niet depressief en zat goed in zijn vel. Verder spreekt het boekdelen dat zijn lichaam nooit is gevonden en er geen afscheidsbrief was.

Blijft een derde mogelijkheid over: Adri Knops werd slachtoffer van een misdrijf. Opvallend is dat verschillende getuigen hem op de middag van de verdwijning nog zagen. Zo signaleerde een buurtbewoner hoe hij om drie uur in de Suzuki door de straat reed. Adri zat alleen in de auto, een beeld dat past bij de man die een proefritje maakt. Een tweede getuige ontwaarde hem met de Suzuki op de Brielse Maasdijk, het gebied waar Adri vaker de auto testte. Deze getuige fietste voorbij en zag dat de motorkap van de witte Suzuki openstond. Ernaast stond een man met een bril en een overall. Een beschrijving die precies past bij Adri Knops.

Volgens de getuige liepen twee mannen met getinte huidskleur in de richting van de Suzuki. Later, toen hij terugfietste, lag op de plek waar de auto stond een bril in het gras. Een bril met goudkleurig montuur, zoals Adri Knops droeg. De man fietste door, liet de bril liggen. Pas toen hij over de vermissing hoorde, herinnerde hij zich wat hij had gezien. Ook nu nog weet deze getuige hoe de mannen eruitzagen. "Ze waren jong met een getinte huidskleur, maar niet heel erg donker. Ik kende hen van gezicht, had die twee vaker gezien. Eén of twee dagen later zag ik de mannen opnieuw. Ik weet zeker dat ze uit Hoogvliet, uit de wijk Zalmplaat komen. Maar de politie deed niets met mijn verklaring", aldus de getuige tegenover deze krant.

Een derde getuige, toevallig een bekende van Wim Knops, zag de Suzuki op de avond van de vermissing nota bene in de Hoogvlietse Zalmplaat. Hij gaf exact aan waar het autootje stond; in het tweede vak van een parkeerplaats, bij de voetbalclub en de grienden. Een dag later stond de Suzuki er nog, maar toen opeens in het vierde parkeervak. Ernaast zag hij twee getinte mannen.

En dan is er nog een vierde getuige, een vroegere schoolkameraad van Adri Knops. Hij fietste daags na de verdwijning richting Spijkenisse toen hem een auto tegemoet kwam die hij onmiddellijk herkende. "Het was half elf in de ochtend. Vanwege een oranje balletje op de antenne wist ik dat het de Suzuki van Knops was. Ik verwachtte Adri achter het stuur te zien en stak mijn hand al op. Maar bij het passeren bleek dat er een getinte man reed. Hij draaide zijn hoofd weg, alsof hij niet herkend wilde worden."

Niet gemotiveerd

Het huiveringwekkende scenario van een misdrijf tekent zich steeds scherper af. Er hadden dan ook allerlei alarmbellen moeten gaan rinkelen. Maar de politie liet de auto zelfs niet op sporen onderzoeken. Een politieman zei destijds letterlijk tegen de familie: "Dat heeft geen zin, eventuele vingerafdrukken zijn door de hitte toch gesmolten." Die onzinnige en leugenachtige opmerking toont aan dat de politie helemaal niet gemotiveerd was een opsporingsonderzoek in te stellen. Een politiezegsman bevestigde dat met de opmerking: "Iedere volwassene heeft het recht om weg te lopen. Wij denken níét aan een misdrijf."

De analyse van het Telegraaf Old Case Team wijst op het tegendeel. Er valt zelfs iets over een mogelijk motief te zeggen. Adri Knops was in een afgelegen gebied waar niet alleen wandelaars, fietsers of vissers maar ook drugsdealers en gebruikers komen. Oud-rechercheur Dick Gosewehr en voormalig politiepsycholoog Harrie Timmerman: "De daders hadden vrijwel zeker snel een auto nodig, Adri leek een makkelijke prooi. Zij konden niet weten dat hij een getrainde bokser was die niet zomaar zijn auto zou laten afpakken. De beroving moet zijn uitgedraaid op een vechtpartij waarbij Adri zijn bril én zijn leven verloor."

Het is niet waarschijnlijk dat het lichaam in het water is gegooid omdat het bij die hoge temperaturen snel was gaan drijven. "Het overschot moet zijn begraven, maar zeker niet ter plekke. De daders hadden ongetwijfeld geen schop bij zich. Het ligt evenmin voor de hand om op klaarlichte dag op die plek een graf te graven. Veel waarschijnlijker is dat het lichaam in de Suzuki is meegenomen en later die nacht ergens is begraven."

Ook het meenemen van het lichaam heeft een betekenis. De moordenaars wilden niet dat het overschot op de Brielse Maasdijk gevonden werd. "Mogelijk waren de daders bang dat ze daardoor snel te traceren waren. Binnen het criminele circuit is bovendien bekend dat de Nederlandse politie weinig prioriteit geeft aan vermissingen van volwassenen. Het laten verdwijnen van een lichaam houdt vaak in dat er geen onderzoek komt. Een tactiek die in deze zaak tot nu toe heeft gewerkt."

Excuus

De politie Rotterdam-Rijnmond erkende nooit tegenover de weduwe Knops dat er grote fouten zijn gemaakt, laat staan dat er een excuus kwam. Ook nu kan een rechercheonderzoek meer aan het licht brengen. Dit door de feiten te analyseren, getuigen te horen, oproepen te doen via de media te en in politiebestanden te zoeken naar getinte mannen die een relatie hebben met de Brielse Maasdijk en de Zalmplaat in Hoogvliet. Ook naspeuringen naar toenmalige ontsnappingen, vrijlatingen of verloven van getinte gedetineerden uit de nabijgelegen jeugdgevangenis De Hartelborgt kunnen schot in de zaak brengen.

De advocaat van Mien Knops, mr. Karin Blonk, heeft inmiddels aangifte van een vermoedelijk misdrijf gedaan en de analyse van het Telegraaf Old Case Team bij de Rotterdamse justitie ingediend.

Tips: oldcaseteam@telegraaf.nl

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5971804/___Adri_waarschijnlijk_vermoord___.html?cid=rss

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Adri's spijkerjack hing in de kast. Zijn portemonnee, pinpasje, papieren; alles zat er nog in. Ook zijn medicijnen die hij elke dag in móést nemen, stonden gewoon in de badkamer."

Niet gemotiveerd

Het huiveringwekkende scenario van een misdrijf tekent zich steeds scherper af. Er hadden dan ook allerlei alarmbellen moeten gaan rinkelen. Maar de politie liet de auto zelfs niet op sporen onderzoeken. Een politieman zei destijds letterlijk tegen de familie: "Dat heeft geen zin, eventuele vingerafdrukken zijn door de hitte toch gesmolten." Die onzinnige en leugenachtige opmerking toont aan dat de politie helemaal niet gemotiveerd was een opsporingsonderzoek in te stellen. Een politiezegsman bevestigde dat met de opmerking: "Iedere volwassene heeft het recht om weg te lopen. Wij denken níét aan een misdrijf."

De Politie denkt???? Nou in dit geval hadden ze dat beter gedaan.

Als iemand zijn spullen pakt en voorgoed verdwijnt neemt ie nooit :D zijn beurs met pasjes mee en zijn medicijnen, neuhhhhhh

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden