[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Lucht-koppeling


Busje

Recommended Posts

  • Forumlid

Afgelopen maandag 1-2-2010 ben ik als chauffeur/hiker/koerier begonnen bij Autop in Roermond.

Na de eerste week bevalt het werk goed.:rolleyes: De afgelopen week heb ik goederen van Herkenbosch, naar Houten gebracht. Om 16.30 uur naar Herkenbosch voor te laden en rond 23.00 uur weer terug op de zaak.

Ik rij met een Iveco Eurostar 120E24, achter deze bakwagen wordt dan een Wipkar gehangen.

Waar ik moeite mee heb is het goed aansluiten van de luchtslangen. Gisteren lukt het maar niet om die luchtslang goed aangesloten te krijgen. Het gaat dan om de gele slang (commandoleiding ?) Er blijft maar lucht ontsnappen. Vraag hoe sluit je dat op een goede manier aan zonder dat het lekt, als je bijvoorbeeld de auto op de handrem zet.

Het vreemde is dat de rode slang wel goed zit d.w.z. niet lekt.:eek: Hoe kun je ontdekken dat zo'n koppeling versleten is ?

Maakt het iets uit af het een Duitse Wipkar is, of zijn de koppelingen allemaal hetzelfde ? :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zijn de rubbertjes niet versleten? dan sluit hij niet meer goed af.

probeer voor het vastzetten even met een beetje spuug :zegtniets: op de rubbertjes, dan glijden ze wat makkelijker over elkaar. als ze niet kapot zijn kan dat wel eens helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien de rubber ring even vervangen.

Vaak zijn de koppelingen wat gebogen, met een hamer dat metalen gedeelte dat de koppeling er strak tegenaan houd wat terug buigen, zodat het strak tegen elkaar zit.

Hebben ze een eigen monteur, die zet er zo een nieuwe op, als het bedrijf iets om hun wagenpark geeft.

Duitse wipkar, hhmmmmm, geen commentaar:D:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Broer, waar zit de koppelingplaat bij een motorwagen-wipkar? :D

In de versnellings bak:D:D:D:D:p

Maar de beste tips stonden hier al, beetje spuug op het rubbertje of een beetje vet, wel te vinden rond de vangmuil/laadklep.

En Corydon, koppeling kun je toch zelf vervangen??? even 2 steeksleutels ter hand nemen en het is zo klaar. Het altijd reserve koppelingen bij me, kan handig zijn. Trailers bij ons hebben allemaal een rode en gele slang in de kist liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kan iedereen een duo-matic koppeling aanbevelen, scheelt op jaarbasis toch een hele hoop tijd, ellende en irritatie.

Vind het ondingen, vooral bij aanhangers. Nu gooi ik de rode slang erop en kan de vangmuil in de vergrendeling drukken. Bij een duomatic koppeling wil dat niet. Zelfde met afkoppelen. Nu gooi ik de gele eraf, rem is van de aanhanger, trek de vangmuil zo los, rode eraf en de aanhanger staat weer op de rem. Vangmuil kun je niet lostrekken als de beide slangen er nog opzitten, en ook niet als beide slangen eraf zijn. Heb er 3 maand mee gewerkt en me alleen maar geërgerd aan die ondingen, maar daar hadden alle bakwagen die koppelingen.

Tijd??? Afkoppelen 1 minuut, aankoppelen 1 minuut. Als je elke nacht 4 tot 6 keer koppelt is het een automatisme.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor de reacties, ik ga het gelijk maandag proberen.:ja:

Maar nog is er iets niet duidelijk, hoe begin je met het vast maken van die koppeling is er een bepaalde slag of handeling, waardoor dat soepel gaat. Afgelopen vrijdag heb wel zeker 10 minuten zitten te pi.....:zegtniets: om die dingen er op te krijgen.:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heeft iemand daar een afbeellding van? Snap niet zo wat hier beschreven word, van 1 slang aansluiten enz...

Een duomatic is gewoon een snelkoppeing voor de beide luchtkoppelingen, in 1 huis dus. De linker komt achter op de truck, en door de handel naar beneden te trekken klapt hij open. Zo kan je de andere (rechter) er in leggen en door de veerdruk in het truckdeel klemmen de luchtslangen lekvrij tegen elkaar aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bedankt voor de reacties, ik ga het gelijk maandag proberen.:ja:

Maar nog is er iets niet duidelijk, hoe begin je met het vast maken van die koppeling is er een bepaalde slag of handeling, waardoor dat soepel gaat. Afgelopen vrijdag heb wel zeker 10 minuten zitten te pi.....:zegtniets: om die dingen er op te krijgen.:confused:

ik weet niet hoe vaak je dit al gedaan, maar ik vermoed nog niet zo vaak. Ik denk niet echt dat het echt goed uit te leggen is hoe je dit doet een ieder zal daar een eigen methode voor hebben, maar geloof mij maar, als je dit een paar maanden gedaan hebt krijgje er vanzelf handigheid in:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vind het ondingen, vooral bij aanhangers. Nu gooi ik de rode slang erop en kan de vangmuil in de vergrendeling drukken. Bij een duomatic koppeling wil dat niet. Zelfde met afkoppelen. Nu gooi ik de gele eraf, rem is van de aanhanger, trek de vangmuil zo los, rode eraf en de aanhanger staat weer op de rem. Vangmuil kun je niet lostrekken als de beide slangen er nog opzitten, en ook niet als beide slangen eraf zijn. Heb er 3 maand mee gewerkt en me alleen maar geërgerd aan die ondingen, maar daar hadden alle bakwagen die koppelingen.

Tijd??? Afkoppelen 1 minuut, aankoppelen 1 minuut. Als je elke nacht 4 tot 6 keer koppelt is het een automatisme.

Wat je hier zegt snap ik niet echt? Ik heb nooit gekoppeld met een aanhanger, maar ik neem aan dat hetzelfde geldt als bij een trekker/oplegger toch: Rood = Constante - Geel = Commando? Maw, als je niets aansluit staat de aanhanger gewoon op de rem. Ik zie niet in wat je precies doet op deze manier...

Gele los, rood vast = alleen remmen met de motorwagen.

Rood los, geel vast = ? geen idee, nooit uitgeprobeerd, maar volgens mij staat ie dan gewoon op de rem ;)

Iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat je hier zegt snap ik niet echt? Ik heb nooit gekoppeld met een aanhanger, maar ik neem aan dat hetzelfde geldt als bij een trekker/oplegger toch: Rood = Constante - Geel = Commando? Maw, als je niets aansluit staat de aanhanger gewoon op de rem. Ik zie niet in wat je precies doet op deze manier...

Gele los, rood vast = alleen remmen met de motorwagen.

Rood los, geel vast = ? geen idee, nooit uitgeprobeerd, maar volgens mij staat ie dan gewoon op de rem ;)

Iemand?

Als je de gele los trekt gaat ie van de rem als de bakwagen op de handrem staat. Dus de gele eraf, de aanhanger staat niet meer op de rem, nu kun je heel gemakkelijk de vangmuil lostrekken, trek je de rode los dan springt ie weer op de rem. Lijkt me duidelijk toch ????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oh, ik lette even niet op :D Ik dacht vangmuil lostrekken = motorwagen los trekken van aanhangwagen. En ik had zoiets van, dan heb je toch liever de aanhanger op de rem? Maar je bedoelt alleen het openen van de vangmuil waarna je met rood eraf trekken alles vastzet en DAN PAS de motorwagen van de aanhanger lostrekt.

Mijn fout. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Oh, ik lette even niet op :D Ik dacht vangmuil lostrekken = motorwagen los trekken van aanhangwagen. En ik had zoiets van, dan heb je toch liever de aanhanger op de rem? Maar je bedoelt alleen het openen van de vangmuil waarna je met rood eraf trekken alles vastzet en DAN PAS de motorwagen van de aanhanger lostrekt.

Mijn fout. :angel:

Als alleen de rode ernog opzit en de aanhanger niet op de rem staat is het makkelijker om de vangmuil los te trekken.

LET WEL GOED OP, ALS DE WEG NIET VLAK IS KAN DE AANHANGER WEGLOPEN ALS JE VANGMUIL LOSTREKT EN DE RODE SLANG ER ALLEEN OP HEBT. DAN IS HET VERSTANDIG OM EEN WIELKEG ACHTER DE WIELEN TE PLAATSEN ZODAT HIJ NIET TE VER WEG KAN.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
Als alleen de rode ernog opzit en de aanhanger niet op de rem staat is het makkelijker om de vangmuil los te trekken.

LET WEL GOED OP, ALS DE WEG NIET VLAK IS KAN DE AANHANGER WEGLOPEN ALS JE VANGMUIL LOSTREKT EN DE RODE SLANG ER ALLEEN OP HEBT. DAN IS HET VERSTANDIG OM EEN WIELKEG ACHTER DE WIELEN TE PLAATSEN ZODAT HIJ NIET TE VER WEG KAN.

Ligt eraan welke kant,als de weg afloopt gaat het niet werken met een wielkeg achter de wielen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

LET WEL GOED OP, ALS DE WEG NIET VLAK IS KAN DE AANHANGER WEGLOPEN ALS JE VANGMUIL LOSTREKT EN DE RODE SLANG ER ALLEEN OP HEBT. DAN IS HET VERSTANDIG OM EEN WIELKEG ACHTER DE WIELEN TE PLAATSEN ZODAT HIJ NIET TE VER WEG KAN.

Heel ver zal die aanhanger nooit weg lopen. Zo sterk is dat slangetje ook weer niet :angel::angel::angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden