[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

3 Maanden verplicht uitslapen.


Jaaprotary63

Recommended Posts

  • Forumlid

Nou, mooi klote. Begint het werk op de touringcar weer aan te trekken krijg ik bericht dat ik met onmiddellijke ingang de komende 3 maanden niet mag rijden. (professioneel dan). Vond de onheilstijding zaterdagnacht om 3 uur toen ik terugkwam van een wintersportklusje. Ben een paar maanden terug bij de huisarts geweest voor snurkklachten. Er bleef geen bos meer over in Groningen volgens mijn vrouw. Ik, via de huisarts doorverwezen naar het slaapcentrum in Groningen. Heerlijke nacht met de zusters gehad en vooral met veel electroden. Eerste keer mislukt dus kort geleden op herhaling. Verhalen gehoord over slaapapneu en daarna stellig overtuigd dat ik het niet had. Geen vermoeidheidsklachten, stemmingswisselingen of hoofdpijn. Ook mijn vrouw merkte niet dat mijn ademhaling stokte. Totaal verrast dus nu ik te horen kreeg dat ik toch een lichte vorm van slaapapneu heb. Ik was niet meer verrast geweest wanneer ze me hadden verteld dat ik zwanger was. Als je bedenkt dat ik totaal geen vermoeidheidsklachten heb snap je dat ik extra teleurgesteld ben met de rigide regel dat apneu inhoudt dat je onmiddellijk 3 maanden niet professioneel mag sturen. Ik krijg volgende week een masker aangemeten waarmee ik voortaan moet slapen. De bedoeling is dat zuurstof onder druk, moet ingeregeld worden, mijn luchtwegen openhouden. Dat is vrij snel te doen. De verplichte 3 maanden 'rust' is wettelijk vastgelegd om het lichaam te doen herstellen. Iets wat volgens mij voor mij niet van toepassing is. Extra wrang is dat ik volgende maand contractbespreking heb en dat ik de laatste tijd bijzonder weing heb kunnen rijden. Dat zal niet voordelig zijn voor vaststelling van ziekte uitkering. Gelukkig kan ik eind van de week weer een paar dagen voor de klas. Ga de komende tijd maar weer bezig met cursus HBO logistiek, cursus Frans voor gevordenen, beginnerscursus Italiaans ophalen, cursus touringcarchauffeur/reisleider afmaken en misschien nog wat skiën. Ga in ieder geval in de werkplaats van Dalstra wat oefenen in o.a. wielwissel en klein onderhoudswerk/ reparatiewerk onderweg. Kom zo nog tijd te kort. Had binnenkort nog een weekje zullen rijden met een oud Reiningcollega in Noorwegen maar om er alleen maar naast te mogen zitten zie ik ook niet zitten. Ergst van alles is dat ik er straks 's nachts uitzie als Hannibal Lector.:D

Nou ja, er komen wel weer andere tijden.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in het ziekenhuis waar ik 17 jaar gewerkt heb, heb ik wel geleerd dat als je je laat onderzoeken er licht wel iets te vinden is.

maar als er idd een gedegen aanleiding is dan moet er ook actie volgen hoe lullig ook.

ik zou zeggen en dit is met een glimlach.....slaap ze

komt allemaal goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Da's inderdaad minder Jaap... Alleen de timing al!

Het is net wat John zegt, er is altijd wel wat te vinden als je goed zoekt. En voorlopig ben je uitgerangeerd.

Een collega van mij heeft ook slaap-apneu en overnacht daarom niet. Maar dat hij ooit niet heeft mogen rijden heb ik nooit van hem gehoord. Zal eens vragen hoe dat zit bij gelegenheid, misschien valt er wat uit te halen.

In ieder geval succes de komende tijd Jaap!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Een collega van mij heeft ook slaap-apneu en overnacht daarom niet. Maar dat hij ooit niet heeft mogen rijden heb ik nooit van hem gehoord. Zal eens vragen hoe dat zit bij gelegenheid, misschien valt er wat uit te halen.

Maarten

Helaas...

Ik heb de beste man vanmiddag even gebeld om te vragen hoe het bij hem zit. Maar daar word je niets wijzer van. Hij heeft nét voor die nieuwe regel ingevoerd werd z'n rijbewijs vernieuwd, de linkerd! Wél heeft hij e.e.a gemeld bij de ARBO- keuring, maar of dat ook bij het CBR terecht komt?

In ieder geval heb ik hem vast gewaarschuwd voor de volgende keer;)

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm vreemd, bij een collega van mij hebben ze een paar maanden geleden ook ontdekt dat hij slaapapneau heeft en die heeft een zuurstofmasker gekregen maar daar hebben ze niks v gezegd dat die niet meer mocht rijden!! of zouden ze verschil maken tussen een buschauffeur en een vrachtautochauffeur??

wens je i.i.g heel veel sterkte ermee!!

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor alle reacties. De 3 maanden is helaas wettelijk vastgelegd (en iedereen wordt geacht de wet te kennen) dus ik ga me er maar aan houden. Het is mij tenslotte expliciet verteld in het ziekenhuis. In Duitsland mag ik zelfs geen personenauto besturen, ondanks de lichte vorm (16 apneus per uur) en het feit dat ik geen klachten heb. Er is geen onderscheid tussen personen- en goederenvervoer. Het apparaat heb ik inmiddels en 29 april moet ik met apparaat in het ziekenhuis (slaapcentrum) doorbrengen. Dan wordt bepaald of ik nog ademstilstanden heb. Wanneer dit binnen de norm valt mag ik 9 mei dus weer rijden. Ik loop nu met een rode neus(brug) rond met daarop kleine blaartjes; irritaties van waar het neuskapje zit. Het apparaat maakt geen lawaai en kan op zowel lichtnet als sigarettenaansteker. Heb de afgelopen dagen alweer voor de klas gestaan en komende week ben ik ook al geheel onder de pannen. Wil ook nog wat oefenen in de werkplaats met wielwisselen en gewoon wat simpele dingen die ik onderweg zelf kan verhelpen. Wil de tijd die ik nu krijg gewoon goed benutten. Misschien nog wat verhalen plaatsen ook.

Goede reis allemaal. Mijn tijd komt ook wel weer! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hmmm vreemd, bij een collega van mij hebben ze een paar maanden geleden ook ontdekt dat hij slaapapneau heeft en die heeft een zuurstofmasker gekregen maar daar hebben ze niks v gezegd dat die niet meer mocht rijden!! of zouden ze verschil maken tussen een buschauffeur en een vrachtautochauffeur??

wens je i.i.g heel veel sterkte ermee!!

gr.Den

Ik denk dat zolang je geen slapende honden wakker maakt er inderdaad niets aan de hand is,tenslotte zal een huisarts niet zomaar het CBR inlichten,en als je het zelf ook niet doet...................... , op je voorhoofd staat tenslotte niet telezen dat of wat je ook mankeert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier zou ik niet zomaar vanuit gaan.

Met een slaapapneu heb ik geen ervaring maar wel met verschillende chauffeurs die een cva gehad hebben. Allen kregen ze in het ziekenhuis te horen dat een tijd niet mochten rijden (meestal standaard 5 jaar beroepsmatig en een half jaar prive en dan ook nog alleen maar in personenwagens)

Dat werd automatisch doorgegeven en reken maar dat dat bekend is. Natuurlijk is het aan je voorhoofd niet af te lezen en zolang je je rijbewijs niet afgeeft is daaraan ook niks te zien. Maar een overijverige agent of bij verder onderzoek, (bijv. n.a.v. een ongeval ofzo.) komen ze er zeker achter en ik denk maar zo dat je dan een hoop trammelant hebt met verzekeringen etc.

Verder vind ik het onverantwoord want dat soort regels zijn niet zomaar bedacht en ingevoerd en wat als je wél iemand doodrijdt omdat je aan iets dergelijks lijdt?

't Is even klote maar die 3 maanden kom je ook wel weer door. Wat is nou 3 maanden op een mensenleven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier zou ik niet zomaar vanuit gaan.

Met een slaapapneu heb ik geen ervaring maar wel met verschillende chauffeurs die een cva gehad hebben. Allen kregen ze in het ziekenhuis te horen dat een tijd niet mochten rijden (meestal standaard 5 jaar beroepsmatig en een half jaar prive en dan ook nog alleen maar in personenwagens)

Dat werd automatisch doorgegeven en reken maar dat dat bekend is. Natuurlijk is het aan je voorhoofd niet af te lezen en zolang je je rijbewijs niet afgeeft is daaraan ook niks te zien. Maar een overijverige agent of bij verder onderzoek, (bijv. n.a.v. een ongeval ofzo.) komen ze er zeker achter en ik denk maar zo dat je dan een hoop trammelant hebt met verzekeringen etc.

Verder vind ik het onverantwoord want dat soort regels zijn niet zomaar bedacht en ingevoerd en wat als je wél iemand doodrijdt omdat je aan iets dergelijks lijdt?

't Is even klote maar die 3 maanden kom je ook wel weer door. Wat is nou 3 maanden op een mensenleven?

Het zal ook allemaal wel, maar in de mediche wereld heeft men toch beroepsgeheim ik denk niet dat ze het zomaar door mogen en kunnen spelen.

En ik denk zolang je geen schrijven heb van het CBR er dus niets opgelegd is , behalve een mondeling advies.

Niet dat ik het niet met je eens bent ,en ik ook wel begrijp dat je niet voor je LOL thuis blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal ook allemaal wel, maar in de mediche wereld heeft men toch beroepsgeheim ik denk niet dat ze het zomaar door mogen en kunnen spelen.

En ik denk zolang je geen schrijven heb van het CBR er dus niets opgelegd is , behalve een mondeling advies.

Niet dat ik het niet met je eens bent ,en ik ook wel begrijp dat je niet voor je LOL thuis blijft.

Dat doen ze ook niet, ze geven gewoon door aan het CBR dat je in een bepaalde categorie valt.

De categorie die niet mag rijden. ;)

Daarvoor hoeven ze niet te zeggen wat je precies mankeert. Dat interesseert het CBR ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nou dan hou ik mn hart vast heb nl 26 februari

n afspraak staan om n nachtje te komen slapen

in het amc

oeps voutje was de 22e dus inmiddels ook al de uitslag

was niet noemenswaardig 13x per uur stopt de ademhaling voor enkele seconden

moet maar ff 15kilo afvallen dus donderdag afspraak met n dieetiste

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
oeps voutje was de 22e dus inmiddels ook al de uitslag

was niet noemenswaardig 13x per uur stopt de ademhaling voor enkele seconden

moet maar ff 15kilo afvallen dus donderdag afspraak met n dieetiste

Daar ben je dan nog goed uitgesprongen. Ik had 16 apneus per uur en zit dus in de mallemolen. Zit inmiddels ook op het apneuforum. Slapen met masker is tot dusver een drama. Heb afgelopen week weer voor de klas gestaan. Voel me niet ziek en werk liever zodat ik 's nachts goed hoop te kunnen slapen. Had afgelopen week vanuit mijn lokaal ( Niebert, vlakbij rest. De Klaver) zicht op de A7. Viel niet mee om de Reinings, jullie allen en Dalstra bussen voorbij te zien rijden terwijl ik daar met een probleemgroep ( het was een prestatie om de hele week vol te maken heb ik begrepen) zat opgescheept. Ik houd me maar een beetje vast aan de 3 maanden maar duidelijke jurispudentie is er niet getuige de volgende link. http://www.apneuvereniging.nl/forum/viewtopic.php?p=29156&sid=33251e756c6642a563ba85884988559f

Ik ga dus zeker niet teveel doorvragen want stel voor dat ik officieel bij CBR te boek kom te staan als iemand met een bewustzijnsstoornis dan sta ik 5 jaar aan de kant. Juist met de gebrekkige jurispudentie kan het dus alle kanten en lijkt de 3 maandenregeling, uitgesproken door mijn behandelend artsenteam, dan nog de beste oplossing. Nu ik moet wennen aan het dragen van een masker heb ik echt een slaapprobleem. Morgen weer contact met het slaapcentrum en dan maar weer verder werken aan een spoedig herstel. Heb vorige week op een avond nog een ander masker opgehaald. Komende tijd eerst maar leren inslapen met het masker. Desnoods met borrel en/ of slaapmiddel. Of heeft iemand nog een suggestie? ( Liefst geen euthanasie o.i.d...);)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden