[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nederlandse Vervoers Bond


havenkater

Recommended Posts

  • Forumlid

Hoi Patrick,

allereerst de felicitaties en het nodige geluk toegewenst! Het zou leuk zijn als je hier, op dit forum, eens uit de doeken te doen waarom we lid moeten worden van deze bond. Ook zou het leuk zijn als je de discussie kunt en wilt aangaan met de 'bondhaters' en hun kunnen uitleggen waarom het goed is om ge-organiseerd te zijn. Graag wil ik persoonlijk horen waarom ik lid moet worden van deze bond. Wat zijn de verschillen met CNV/FNV en zijn er bijvoorbeeld ideeën om rijdend personeel en havenpersoneel/logistiek personeel door een deur te laten gaan bij Cao-onderhandelingen?

Groetjes Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi Erik,

bedankt voor je felicitaties. De leden druppelen binnen, we hebben al een chauffeur van Texel! Maar dat terzijde. Wat is het verschil tussen ons en de gevestigde orde? Wel, dat zijn er meer dan 1. Ik zal een klein lijstje maken:

  • NVB is een nieuwe organisatie die de fouten van de bestaande bonden niet wil maken. Wij willen luisteren naar de leden, en doen wat de leden zeggen en willen. De bestaande bonden zijn logge organisaties geworden die van boven af geleid worden, en waar weinig ruimte meer is voor improvisatie.
  • de NVB gelooft in kruisverbanden tussen de verschillende beroepsgroepen, in incidentele gevallen. De chauffeurs en de havenwerkers bijvoorbeeld, die kunnen elkaar helpen als het moet. Ook havenwerkers en wharehouse personeel kunnen dat. Denk maar aan de actie van de geblokkeerde containers in Amsterdam, toen er een CAO-conflict was bij Penske. Deze onderlinge hulp en solidariteit moet veel meer benut worden.
  • de NVB gelooft niet in het polderoverleg. We hebben de afgelopen jaren al genoeg weggegeven, ik noem Vut & prépensioen, ontslagrecht, WAO werd WIA, verkorting van de WW, en dan nu de verhoging van de AOW leeftijd, die ook zal gaan betekenen een verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar.
  • door de verhoging van de AOW leeftijd te koppelen aan de verhoging van de pensioenleeftijd, maak je opeens van een politiek punt, een arbeidsvoorwaardelijk punt. Had de FNV van begin af aan moeten doen. Is niet gebeurd. Waarom niet? Alleen Agnes en Wilna Wind weten het antwoord daarop, maar dat mogen jullie niet horen, de leden zijn daar te stom voor. De NVB zal altijd in duidelijke en begrijpelijke taal uitleggen wat er gebeurt en waarom.
  • de NVB biedt onmiddelijk bij inschrijving juridische dienstverlening aan, weliswaar wel voor nieuwe zaken, niet voor oude zaken, en dat doen wij via een landelijk netwerk van advocatencollectieven. Binnenkort staan de namen en weblinks op de website.
  • de NVB wil samen met de leden de organisatiestructuur gaan opzetten; nu zijn we nog piepklein, maar als we groter worden willen we wel hetzelfde blijven doen. We willen zeker geen organisatie van afgestudeerden en hoogopgeleide mensen worden die denken dat ze alles uit de boeken kunnen halen, om dat vervolgens in onbegrijpelijke taal over de leden uit te storten.
  • de NVB houdt de Europese ontwikkelingen scherp in de gaten, en zal niet goedvinden dat onze rechten verkwanselt worden door Brussel.
  • bij de NVB is iedereen welkom, van iedere politieke kleur, van ieder ras, en van ieder geloof. We zullen geen kloon worden van een politieke partij.
  • de NVB wil geen zetel in de SER. Deze papieren tijger kan wat ons betreft in de vuilnisbak. De rechten van de werknemers zullen wij bevechten op de werkvloer, binnen de bedrijven. Daar waar het hoort!

Reden genoeg dus lijkt mij om de nieuwe Nederlandse Vervoersbond een kans te geven, want zoals het nu gaat lopen we achter de feiten aan, en wordt ons sociale stelsel en onze arbeidsvoorwaarden steeds verder afgebroken.

Patrick Meeuwisse

voorzitter NVB

pmeeuwisse@vervoersbond.nl

www.vervoersbond.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is wel zo, chauffeurs, havenarbeiders.... Dat valt wel onder dezelfde noemer. Maar, zoals in het voorbeeld op de website staat, een verpleegster die een karretje met koffie ofzo "vervoerd" van afdeling A naar afdeling B... Als we daar de krachten mee moeten bundelen? Die heeft toch weinig met de transportbranche te maken? Vind in die zin het begrip "vervoer" dan wel iets te ruim.

Een vakbond voor de transportsector, dat zou wel wat zijn. Maar de verpleegster heeft mijns inziens net zoveel met transport te maken, als een friettent die inktpatronen voor de printer gaat verkopen. Tenzij je een bedrijfsongeval hebt gehad, en in het ziekenhuis moet liggen en de verpleegster je koffie komt brengen. Maar vind dat toch wat te ver gezocht... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is wel zo, chauffeurs, havenarbeiders.... Dat valt wel onder dezelfde noemer. Maar, zoals in het voorbeeld op de website staat, een verpleegster die een karretje met koffie ofzo "vervoerd" van afdeling A naar afdeling B... Als we daar de krachten mee moeten bundelen? Die heeft toch weinig met de transportbranche te maken? Vind in die zin het begrip "vervoer" dan wel iets te ruim.

Een vakbond voor de transportsector, dat zou wel wat zijn. Maar de verpleegster heeft mijns inziens net zoveel met transport te maken, als een friettent die inktpatronen voor de printer gaat verkopen. Tenzij je een bedrijfsongeval hebt gehad, en in het ziekenhuis moet liggen en de verpleegster je koffie komt brengen. Maar vind dat toch wat te ver gezocht... ;)

mischien wel ver gezocht maar dit verpleegstertje word op de zelfde manier opgelicht door de staat als de chauffeur en de havenwerker, zoek geen spijkers op laag water.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
mischien wel ver gezocht maar dit verpleegstertje word op de zelfde manier opgelicht door de staat als de chauffeur en de havenwerker, zoek geen spijkers op laag water.

Ik weet niet of dat spijkers op laag water zoeken is. De verpleegster heeft waarschijnlijk een hogere opleiding gehad dan ik, dan pak ik maar een andere doelgroep: volgens de website van de vakbond is iedereen die iets vervoerd, een potentieel lid voor hun. De verpleegster die de koffie vervoert, heeft inderdaad een hoge opleiding. Maar dan pak ik de interieurverzorgster, die met de schoonmaakkar de zemen en sponsen "vervoert". Ik vind dit niks met een havenarbeider of met een chauffeur te maken hebben. Mijn excuses als je vind dat ik nu weer spijkers op laag water zoek, maar ik zie het verband niet zo...

Ik bedoel ermee: iedereen vervoert toch beroepsmatig wel eens iets. Een kantinemedewerker, een vakkenvuller, een klusjesbedrijf.... Dan is het eigenlijk toch een vakbond voor iedereen.

Nu maken we het ook nog leerzaam: noem mij eens een beroep van iemand, die nooit iets vervoerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Persoonlijk vind ik dat een bond sowieso niet meer van deze tijd is. Werknemers zijn de laatste decennia heel wat mondiger geworden en ook is het dankzij het internet een stuk makkelijker om op jouw situatie van toepassing zijnde rechten en plichten na te lezen. Tevens hebben veel mensen een rechtsbijstandverzekering dus voor juridische hulp ben je ook niet van een vakbond afhankelijk.

Desalniettemin wens ik de NVB veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik dat een bond sowieso niet meer van deze tijd is. Werknemers zijn de laatste decennia heel wat mondiger geworden en ook is het dankzij het internet een stuk makkelijker om op jouw situatie van toepassing zijnde rechten en plichten na te lezen. Tevens hebben veel mensen een rechtsbijstandverzekering dus voor juridische hulp ben je ook niet van een vakbond afhankelijk.

Desalniettemin wens ik de NVB veel succes.

Met alle respect voor de oprichters, kan ik inderdaad niet anders concluderen. Mijn inziens doen (alle) politieke partijen toch waar ze hun zinnen op gezet hebben, en laten ze zich toch niet beïnvloeden door wie dan ook (hoog uit hier en daar een aanpassing). ik wacht in ieder geval nog even af, hoe ver "jullie" komen. Ook ik wens de NVB veel succes met het halen van uw doelstellingen.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met alle respect voor de oprichters, kan ik inderdaad niet anders concluderen. Mijn inziens doen (alle) politieke partijen toch waar ze hun zinnen op gezet hebben, en laten ze zich toch niet beïnvloeden door wie dan ook (hoog uit hier en daar een aanpassing). ik wacht in ieder geval nog even af, hoe ver "jullie" komen. Ook ik wens de NVB veel succes met het halen van uw doelstellingen.

Gr. Cor

Ondanks dat jij denkt dat je bij een hele goede werkgever zit, is het toch goed dat je goed om je heen kijkt en zéker binnen jouw organisatie. Wil helemaal niets verkeerd zeggen over jouw werkgever en de mensen waar jij mee te doen hebt, maar onlangs kwam mij een artikel onder ogen met de titel (Sl)echt Hema. Er zitten mensen op dit forum die wel weten welk artikel ik bedoel! Het ging niet over de logistieke afdeling, dat niet.

Bottomline van het artikel was dat Hema in verkeerde handen beland is, en voor het winkelpersoneel had dit nu al consequenties.

@Patrick,

Je hebt het over kruisverbanden, daar heb je me mee. Een heel belangrijk iets! Stel je voor, havenwerkers, chauffeurs samen aan het actievoeren. Dan kun je iets bereiken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat jij denkt dat je bij een hele goede werkgever zit, is het toch goed dat je goed om je heen kijkt en zéker binnen jouw organisatie. Wil helemaal niets verkeerd zeggen over jouw werkgever en de mensen waar jij mee te doen hebt, maar onlangs kwam mij een artikel onder ogen met de titel (Sl)echt Hema. Er zitten mensen op dit forum die wel weten welk artikel ik bedoel! Het ging niet over de logistieke afdeling, dat niet.

Bottomline van het artikel was dat Hema in verkeerde handen beland is, en voor het winkelpersoneel had dit nu al consequenties.

Je hebt helemaal gelijk "duke". Mij hoor je niet zeggen dat er "niets" te verbeteren is bij de HEMA. Ook ik hoor en zie een hoop (en heb het artikel waardeel van jij op duidt gelezen). Ik geeft toe, dit is een HEEL SLECHT voorbeeld van goed ondernemers schap. Gelukkig is een groot van de genomen maatregelen al weer terug gedraait, maar de schade is al geleden kijkt mij. Tja, dat krijg je als het verkocht wordt aan een eigenaar die alleen maar naar het eind resultaat kijkt. Ook hier geld weer het spreek woord "Vroeger was alles beter". In elk bedrijf (hoe groot of klein) is er wel iets wat voor verbetering vatbaar is, HEMA is daar zeker geen uitzondering in. Gelukkig zijn er toch mensen binnen de organisatie to inkeer gekomen (en hebben het "probleem" weer hersteld). Dit siert ze dan ook weer (lijkt mij:D). Ook wij zijn weer in onderhandeling voor een nieuwe (eigen) CAO dus............ Kijken of ze nu weer "menselijk" zijn.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden