[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48-urige werkweek valt reuze mee


Daf-Power

Recommended Posts

  • Forumlid

Elke chauffeur was bang voor de invoering van de 48-urige werkweek, maar nu vaststaat dat die op 23 maart definitief wordt ingevoerd, valt het allemaal toch reuze mee. Want wat blijkt: iedereen kan gewoon 55 uur blijven werken. Misschien zelfs meer. Qua inkomen hoeft geen enkele chauffeur er op achteruit te gaan. Dat staat in een artikel in de nieuwste Truckstar die vanaf 19 februari te koop is.

Hoe een chauffeur in een 48-urige werkweek toch 55 uur betaald in dienst kan zijn, is te danken aan het verschil tussen diensttijd en arbeidstijd. De 48-urige werkweek gaat uit van arbeidstijd en daartoe wordt niet de zogeheten ‘beschikbaarheidstijd’ gerekend. Dat is de tijd waarvan van tevoren te voorzien is dat de chauffeur die kwijt zal zijn aan wachten, bijvoorbeeld bij laden en lossen of op ferry’s. Die beschikbaarheidstijd mag bij de 48 arbeidsuren opgeteld worden. In het gunstigste geval zouden er per week zelfs elf beschikbaarheidsuren bij de 48 uur opgeteld mogen worden.

Wat het precies gaat worden, hangt af van de coa-onderhandelingen die op dit moment tussen vakbonden en werkgevers in het transport gaande zijn. De bonden willen uiteindelijk naar een sociaal aantrekkelijke werkweek voor chauffeurs en zetten in op minder uren en meer loon. In de nieuwe cao willen de bonden dat goed wordt vastgelegd dat een 48-urige werkweek de basis is en dat een chauffeur niet meer uren hoeft te maken als hij dat niet wil. Als een chauffeur wel wil, is het echter ook in het voorstel van de bonden mogelijk werkweken van gemiddeld 55 uur te maken. De werkgevers willen veel verder gaan en werkweken mogelijk maken van veel meer dan 55 uur. Maar gezien de economische crisis zijn de werkgevers natuurlijk niet voor een hoger salaris. De 1,25% loonsverhoging die de bonden eisen, is door de werkgevers resoluut van tafel geveegd. Maar zonder loonsverhoging willen de bonden niet verder praten over de invulling van de 48-urige werkweek. Het blijft dus even spannend, maar dat een chauffeur niet minder uren zal werken dan nu, is al volledig zeker.

Bron: Truckstar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Belasting betaal je over belastingSCHIJVEN.

Mocht de schijf van 42% omhoog gaan dan zul je inderdaad meer belasting gaan betalen over je overuren.

Mocht er een schijf bij-komen, zeg vanaf 60.000 bruto van 60% dan hoeven wij daar met onze 48 urige werkweek (mogelijk 55 ivm beschikbaarheidsuren) niet aan toe komen en veranderd er dus belastingtechnisch niets voor ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
Jazeker, truckstar had er nog niet over gerept.

Truckstar maakt er een mooi verhaal van. waar vooral de werkgevers blij mee zijn. want "het valt allemaal wel mee" dus vooral niet zeuren om meer geld want je gaat er heus niet op achteruit. Je kunt zelfs meer uren maken dan voorheen. Truckstar het blad voor de chauffeur?

Ja je hoeft voorziene wachttijd niet mee te nemen in deze 48 uur!!!

Wachttijd??? Als je distributie rijd met meer dan 10 adressen praat je niet eens over wachttijd want dan kom je niet rond!!! Deze voorziene wachttijd is voor een aantal chauffeurs van toepassing maar het grootste gedeelte van de Chauffeurs die 5 a 6 dagen per week rijd heeft aan deze 48 uur niet genoeg en zal dus wel degelijk moeten inleveren!!! TRUCKSTAR doe eens wat meer je best met onderzoek naar dit onderwerp want de meeste chauffeurs weten niet half wat de invloed van deze nieuwe regel is op hun werk en gelofen maar wat graag dat er "iets verandert"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
Belasting betaal je over belastingSCHIJVEN.

Mocht de schijf van 42% omhoog gaan dan zul je inderdaad meer belasting gaan betalen over je overuren.

Mocht er een schijf bij-komen, zeg vanaf 60.000 bruto van 60% dan hoeven wij daar met onze 48 urige werkweek (mogelijk 55 ivm beschikbaarheidsuren) niet aan toe komen en veranderd er dus belastingtechnisch niets voor ons

Toch wel Want als je boven de 52.000 Euro komt Heb je al 52% belasting

Dan de werkgever zijn deel nog Tel het dan maar uit

Maar hou er maar rekening mee dat de beschikbaarheidtijd niet door gaat

De Minister wil het niet goed keuren

En nu is er Oorlog

Ik zeg het basis loon moet omhoog

En de overuren is extra

En als er te veel overuren gemaakt worden Kan de werkgever beter een chauffeur aan nemen Is die goed koper uit

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

En als er te veel overuren gemaakt worden Kan de werkgever beter een chauffeur aan nemen Is die goed koper uit

Huub

Dit heb ik al door meerdere werkgevers horen ontkennen Huub! Eigenlijk lijkt me dat ook wel logisch: de vaste lasten zijn toch al betaald. Eén van de werkgevers hier die iets kwijt wil??

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden