[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48 uur eigen rijders van de baan of toch nog niet


Gast herpie2

Recommended Posts

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Wat maakt Cor nu duidelijk?

Wat ie zegt staat al in dit topic. Rijtijdenwet geldt voor iedereen. Staat er al.

Het verplichten van het hebben van een vrachtwagen om een NIWO vergunning te krijgen zal niet gebeuren. Simpelweg omdat er het principe in het recht van 'gelijkheid voor de wet' bestaat.

Als je een transportondernemer verplicht tot het hebben van een truck, dan ga je op hellend vlak. Verplicht je dan een tandarts tot het hebben van een stoel? Of praktijk?

Begin je bij het een, dan is er in no time ook het ander. Moet een prostituee haar eigen bed hebben, of mag ze die huren? Zelfde voor werkruimte of - voor de liefhebbers! - een bubbelbad.

Zie je wat ik bedoel.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat maakt Cor nu duidelijk?

Wat ie zegt staat al in dit topic. Rijtijdenwet geldt voor iedereen. Staat er al.

Het verplichten van het hebben van een vrachtwagen om een NIWO vergunning te krijgen zal niet gebeuren. Simpelweg omdat er het principe in het recht van 'gelijkheid voor de wet' bestaat.

Als je een transportondernemer verplicht tot het hebben van een truck, dan ga je op hellend vlak. Verplicht je dan een tandarts tot het hebben van een stoel? Of praktijk?

Begin je bij het een, dan is er in no time ook het ander. Moet een prostituee haar eigen bed hebben, of mag ze die huren? Zelfde voor werkruimte of - voor de liefhebbers! - een bubbelbad.

Zie je wat ik bedoel.

-

Ja, dat het dus veeeeeeeeel te ingewikkeld is geworden. Makkeliijker kunnen we het niet maken, wel ............, laat maar:zegtniets:.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij bedoelt hij dat een eigen rijder het ook binnen die 48 uur zou moeten verdienen. En vindt hij dus dat een eigen rijder ook niet meer zou mogen werken.

Zo lees ik het althans.

Ik vind dat onzin, een ondernemer mag toch zeker zelf weten hoeveel uren hij wil werken, binnen zijn bedrijf?

Voor de verkeersveiligheid moet hij zich, net als ieder ander, aan de rij,- en rusttijden houden maar daarnaast mag hij toch zoveel uren steken in onderhoud, administratie, acquisitie enz enz als hij maar wil?

Een chauffeur in loondienst mag toch ook zelf weten hoeveel tijd hij naast z'n werk steekt in opleidingen, solliciteren, het bezoeken van vakbondsbijeenkomsten enz?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kijk, en hier zit nu het probleem !!!!!! De wetgever heeft zelf deze problemen dus gecreëerd.

Er moet zo snel mogelijk een verschil komen tussen een "transport ondernemer" met een auto (of meerdere) en een NIWO vergunning, en een "ondernemer" zonder dit alles. Blijft overeind dat NIEMAND dus ook een één mans ondernemer meer rij uren mogen maken dan een "gewone" werknemer. De overige uren die een ondernemer in zijn bedrijf steekt moet ieder voor zichzelf weten, ALLEEN de rij uren mogen niet anders zijn i.v.m. de eerlijke verdeling. Mocht een z.g. eigen rijder het niet kunnen verdienen binnen die 48 uur werk uren, dan heeft hij dus een mis manegement probleem. HIER MAG DUS GEEN VERSCHIL IN ZITTEN !!!!!!!!!!

Gr. Cor

ik ben het volledig met Cor eens!

Het gaat immers om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Niet om personen of groepen te bevoor- of te benadelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij bedoelt hij dat een eigen rijder het ook binnen die 48 uur zou moeten verdienen. En vindt hij dus dat een eigen rijder ook niet meer zou mogen werken.

Zo lees ik het althans.

Ik vind dat onzin, een ondernemer mag toch zeker zelf weten hoeveel uren hij wil werken, binnen zijn bedrijf?

Voor de verkeersveiligheid moet hij zich, net als ieder ander, aan de rij,- en rusttijden houden maar daarnaast mag hij toch zoveel uren steken in onderhoud, administratie, acquisitie enz enz als hij maar wil?

Een chauffeur in loondienst mag toch ook zelf weten hoeveel tijd hij naast z'n werk steekt in opleidingen, solliciteren, het bezoeken van vakbondsbijeenkomsten enz?

Als je dit topic weer ff terug leest, zul je ook lezen dat ik dus het zelfde zegt. OF TE WEL !!!!!!!!

Rij en rust tijden voor alles en iedereen. Verder mag elke ondernemer (van mij) alle tijd steken in ZIJN bedrijf. Dit heb ik dus al eerder geschreven, en blijft MIJN mening.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 48-urige werkweek is toch bedacht ter berscherming van de werknemers?

De oorsprong van de 48-urige werkweek ligt volgens mij bij de bonden en dus bij de werknemers zelf.

Dat is iets heel anders.

De rij,- en rusttijdenwetgeving is er voor de veiligheid en bescherming van chauffeurs en andere verkeersdeelnemers.

Dat zijn dus 2 totaal verschillende dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
idd die rijtijdenwet functioneerd prima!

maar waarom moeten er dan opeens 2 aparte wetten zijn?

waarom moet iemand in loondienst gedwongen worden om minder uren te maken alsdat de rijtijdenwet toelaat?

kijk dat een ondernemer meer tijd in zijn eigen zaak kan steken dat vind ik prima.

maar geef me nu eens een goede reden waarom de 48 urige werkweek niet voor diezelfde ondernemer kan gelden qua uren dat hij onderweg is?

het is toch belachelijk dat je straks 2 groepen hebt in het transport die precies hetzelfde werk doen, en waarbij de ene groep langer mag doorrijden dan de andere!

dus of de rijtijdenwet toepassen zodat die voor iedereen geld, of de 48 urige werkweek invoeren voor iedere chauffeur op de weg zonder onderscheid van loondienst of ondernemer!

dat die ondernemer daarnaast nog zijn administratie moet doen is logisch, maar dat heeft niks met het feitelijk onderweg zijn te maken.

want wat er nu dreigt te gebeuren is discriminatie van de loondienstchauffeur die zich moet houden aan de 48 urige werkweek, terwijl een ondernemer de volledige uren zoals beschreven in de rijtijdenwet mag maken, en daarna nog de nodige uren mag besteden aan andere zaken!

en discriminatie is verboden!

Volgens mij halen jullie nu twee zaken door elkaar.

De rijtijdenwet regelt het aantal uren wat je mag rijden, de 48 uur regelt het aantal arbeidsuren wat er gewerkt mag worden.

Dat zijn twee hele verschillende zaken.

Ik geloof dat dit al eerder is aangegeven door sfij, had ik niet gezien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het zijn inderdaad twee verschillende dingen.

maar het verschil zit erin dat als je in loondienst bent, je maximaal 48 uur gemiddeld per week mag werken.

ben je ondernemer dan mag je alle uren zoals ze vastgelegd zijn in het rijtijdenbesluit rijden/werken, en daarnaast ook nog eens je adminstratie doen.

dat betekent dat een ondernemer veel meer uren mag maken dan 48 uur gemiddeld per week.

wat dat gaat betekenen voor de positie van de chauffeur in loondienst hoef ik je toch niet uit te leggen!

dus praten we hier feitelijk over discriminatie van de loodienstchauffeur, want de ondernemer mag langer rijden.

in de toekomst kan het dan maar zo zijn dat mensen gedwongen worden om ook maar ondernemer te worden, zodat ze meer uren onderweg kunnen zijn.

Een ondernemer mag niet langer rijden dan wie dan ook.

Maar zoals jij al aangeeft zit er mogelijk wel een gevaar in voor een loondienstchauffeur dat ze gedwongen worden om zelfstandige te worden. Dat is overigens in het verleden ook al eens geprobeerd bij Newexco, hoe dat uiteindelijk afgelopen is weet ik niet precies.

Het zal een punt van aandacht moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Onzin, niemand wordt ergens toe gedwongen.

Je kunt voor zelfstandigheid kiezen, maar van dwang kan geen sprake zijn.

Als je al een baasje hebt die daarop aanstuurt rij je al jaren voor een verkeerd baasje. Maar dat weten de meesten zelf ook al, want dat zijn de baasjes waar je geen cao krijgt, maar een dikke auto.

En dan er zijn nog een heleboel sukkels die daar blij van gaan kijken.

Kort samengevat:

-Die 48 geldt voor iedere werknemer in de hele EU.

-De rijtijdenwet geldt voor iedere chauffeur in de hele EU.

Los van wat je er van vindt, is het eigenlijk heel simpel.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
idd die rijtijdenwet functioneerd prima!

maar waarom moeten er dan opeens 2 aparte wetten zijn?

waarom moet iemand in loondienst gedwongen worden om minder uren te maken alsdat de rijtijdenwet toelaat?

kijk dat een ondernemer meer tijd in zijn eigen zaak kan steken dat vind ik prima.

maar geef me nu eens een goede reden waarom de 48 urige werkweek niet voor diezelfde ondernemer kan gelden qua uren dat hij onderweg is?

het is toch belachelijk dat je straks 2 groepen hebt in het transport die precies hetzelfde werk doen, en waarbij de ene groep langer mag doorrijden dan de andere!

dus of de rijtijdenwet toepassen zodat die voor iedereen geld, of de 48 urige werkweek invoeren voor iedere chauffeur op de weg zonder onderscheid van loondienst of ondernemer!

dat die ondernemer daarnaast nog zijn administratie moet doen is logisch, maar dat heeft niks met het feitelijk onderweg zijn te maken.

want wat er nu dreigt te gebeuren is discriminatie van de loondienstchauffeur die zich moet houden aan de 48 urige werkweek, terwijl een ondernemer de volledige uren zoals beschreven in de rijtijdenwet mag maken, en daarna nog de nodige uren mag besteden aan andere zaken!

en discriminatie is verboden!

Ja, ik ben het volledig met Freddie eens. Waarom dit verschil creëren?????????

Wat is een loondienst chauffeur minder, dan een ondernemer???? De logica ontgaat mij totaal.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er is verschil, maar dat gaat niet over 'meer' of 'minder' zijn. Het gaat over anders.

De aanstichters van die 48 uur zijn bij mijn beste weten de Fransen. Daar willen de vakbonden een maximale werkweek. Ze doen daar al zo lekker veel hé.

Daar zit de crux. En omdat Frankrijk machtig is binnen de EU hebben ze het inmiddels zover dat iedereen aan die 48 uur moet geloven. (als de Fransen het alleen binnenlands zouden doen, kunnen ze niet concurreren met de rest)

Ik snap dat jullie voor eigen parochie preken, minder uren voor de loonchauffeur is ook minder centen, maar dat verandert niets aan deze zaak. Dáár gaat die 48 uur niet over. Die gaat niet over je salaris, maar over de maximale werkweek.

Wat je moet doen is in de cao regelen dat je het in 40 uur kan verdienen. Zoals in veel ander beroepen het geval is.

En nog iets: het gaat over alle werknemers in de EU en niet alleen de chauffeurs Alleen al daarom gaat de vergelijking met een zelfstandige mank.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus als ik morgen naar de kamer van koophandel ga en ik richt een of ander vaag bv'tje op dan mag ik opeens ook meer uren werken?

kijk op zich heb ik niet zo veel problemen met die hele 48 uur.

zolang ik me digi/tachoschijf op orde heb over 28 dagen heb ik er geen last van.

want ze kunnen nooit onderweg dat gemiddelde bepalen, en dan is de boete toch voor de werkgever.

en trouwens ook de zichzelf rijk rekende eigen rijder (ik zou me als eigenrijder nooit zzp noemen) die denkt dat hij meer uren mag maken komt bedrogen uit.

want ook hij mag maar 90 rijuren hebben in een periode van 2 weken!

dus zoveel extra uren zitten daar ook niet in!

waar ik me wel aan stoor zijn dan ook meer de invulling van vrije dagen, want daar heb ik als chauffeur wel mee te maken, omdat die dagen voor 8 uur gewerkt op papier komen te staan.

en de rest van negatieve zaken liggen toch op het bordje van de werkgever en daar eet ik niet van!

daarmoet je geen 1 of ander vaag bv'tje voor oprichten, daar schiet je niks mee op, sta je weer op de loonlijst van de bv LOL.

ff off topic

en wat betreft die 90 rijuur in de 2week,de kluns die dat heeft bedacht...... die had een los contactje in zijn bovenkamer.............................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat doen ze niet als je een eigen transportbedrijf hebt!

trouwens als eigenrijdr die een eigen wagen heeft etc zou ik mezelf en me bedrijf nooit verlagen door me zzp te gaan noemen.

je bent gewoon directeur van een transportbedrijf, of niet dan!

en je kunt het op verschillende manieren doen als je zzp bent zelfs gewoon in loondienst van een baas gaan rijden.

of je richt een handelsonderneming bv op zoals hier gebeurt is www.ikrijwel.nl en je verhuurt je op die manier.

oh nee dat kon niet he, in het transport!, maar een markthandel met niwo vergunning????

Als je een Niwovergunning hebt is dat oke, ja.

En voor de belastingdienst is iedere zelfstandige zonder personeel een zzp-er. (de naam zegt het immers al; Zelfstandig Zonder Personeel. ;) )

En directeur als je eigen rijder bent met 1 auto? Haha, doet me denken aan een oude collega van me, die werd ook eigen rijder en kocht ook meteen maar een nieuwe mercedes, luxe wagen. Want, zo zei hij, "een directeur moet toch in een Mercedes rijden?"

Binnen niet al te lange tijd was hij failliet! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

5 februari 2010

In 48 uur kun je 55 uur werken

Eigen rijders blijven buiten de 48-urige werkweek, die op 1 april van kracht wordt. Maar ook voor loonchauffeurs verandert er waarschijnlijk weinig.

Op 1 april wordt ook in Nederland de 48-urige werkweek voor chauffeurs van kracht, net zoals in de rest van Europa. Dan komt er een eind aan de uitzonderingspositie die Nederland sinds 2006 had, waardoor Nederlandse chauffeurs gemiddeld 55 arbeidsuren mogen schrijven. Velen doen dat ook omdat ze graag en veel overuren draaien om hun inkomen op te vijzelen.

Geen wonder dat veel chauffeurs dat moment met angst en beven tegemoet zien. ‘Hoe moet ik rondkomen als ik straks bijna geen overuren meer kan draaien? Mijn basisloon is geen vetpot, maar dankzij die extra uren kan ik net mijn hypotheek betalen en mijn kinderen een redelijke opvoeding geven', vertelde enige tijd geleden een containertrucker in Nieuwsblad Transport. Hij was er dan ook op gebrand zoveel mogelijk uren te maken en is daarmee bepaald geen uitzondering.

Toch is de 48-urige werkweek juist ingevoerd om werknemers te beschermen tegen buitensporige arbeidstijden. De transportsector was daarvan lange tijd uitgezonderd vanwege de bijzondere aard van het werk, maar in 1998 besloot de Europese Commissie dat ook de chauffeurs beter beschermd moesten worden en rond 2006 ging die beperking ook gelden voor het wegvervoer in Europa en over twee maanden is het dus ook in Nederland zover.

Leon Seelen, cao-onderhandelaar van Nederlands grootste wegvervoersorganisatie TLN, kent het dossier van haver tot gort. Hij is ervan overtuigd dat de soep niet zo heet gegeten zal worden. Sterker nog: ‘Ik ben ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid van de ongeveer 90.000 Nederlandse chauffeurs niet in inkomen achteruit zal gaan als gevolg van de 48urige werkweek. Hooguit in zeer specifieke situaties zullen de mensen er iets van merken', zegt hij.

Zijn stelling: ‘Er is eigenlijk geen verband tussen wat wettelijk als arbeidstijd wordt aangemerkt en het inkomen van de chauffeurs'. Dat verschil zit hem in een aantal in de Nederlandse cao's vastgelegde regelingen, die te vangen zijn onder de noemer ‘beschikbaarheidstijd'. Seelen: ‘Nederlandse werkgevers betalen op basis van beschikbaarheidsuren, niet op basis van arbeidsuren, en daaraan verandert niets door het van kracht worden van de 48-urige werkweek.

Een voorbeeld van tijd die wel onder beschikbaarheid valt, maar niet onder de wettelijke arbeidstijd, zijn de uren die een meerijdende chauffeur doorbrengt naast de bestuurder als er met een dubbele bezetting gereden wordt. Ook ‘voorziene wachttijd', bijvoorbeeld bij een ontvanger of als er op een veerboot gewacht moet worden, is zo'n voorbeeld.

Ook de uren die een chauffeur tijdens een ferry-oversteek aan boord van een schip doorbrengt, vallen onder beschikbaarheid, niet onder arbeidstijd. Vooral in die laatste situatie tikt het hard aan. Een oversteek naar Engeland of Scandinavië neemt al gauw zes tot tien uur in beslag, tijd die veel vervoerders en chauffeurs benutten als de perfecte invulling van de verplichte rusttijd in het kader van de rij- en rusttijdenregegeling, niet geldt als arbeidstijd, maar wel uitbetaald wordt. Volgens Seelen bevat het overgrote deel van de chauffeurssalarissen een forse component van deze beschikbaarheidsuren en hoeven chauffeurs daarom niet bang te zijn voor inkomensverlies.

Los van de inkomensdiscussie beschouwt de TLN-onderhandelaar de 48-urige werkweek overigens als een ‘overbodig monstrum' omdat toezicht op de naleving ervan onbegonnen werk is. ‘De Inspectie Verkeer en Waterstaat controleert terecht behoorlijk scherp op de naleving van de rij- en rusttijdenwet, maar wie gaat de arbeidstijden van 90.000 chauffeurs controleren? Dat is volstrekt onmogelijk en ik begrijp ook dat de overheid geen prioriteit geeft aan de handhaving ervan.'

Pogingen van het Europese Parlement om zelfstandige chauffeurs, de zogenoemde eigen rijders, ook onder de 48-urige werkweek te brengen, zijn vorig jaar gestrand, zeer tot tevredenheid van TLN. ‘Daar zijn we het natuurlijk volkomen mee eens. Voor geen enkel zelfstandig beroep in de Europese Unie geldt een beperking van de werkweek en dat zou voor het wegvervoer ook onzinnig zijn.'

Voorzitter Klaas de Waard van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) liet vorig jaar in deze krant ook al weten de invoering van de 48-urige werkweek als een onzinnige en overbodige exercitie te beschouwen. Ook hij wees op de onmogelijkheid om alle chauffeurs te controleren. Als de eigen rijders wel onder de regeling gebracht waren, zouden chauffeurs die massaal ontduiken door een fictieve urenregistratie bij te houden, voorspelde hij toen.

Zover is het niet gekomen, zo lang eigen rijders zich maar aan de rust- en rijtijdenregeling houden, mogen ze net zo veel werken als ze willen. Voor chauffeurs in loondienst lijkt die situatie niet heel erg anders te zijn, ook niet na 1 april.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

48 uur is voor alle werknemers dus ook voor fabriekarbeieders enz die niet beschermd worden door een rijtijdenwet of iets dergelijks

ipv van de gem. gewerkte uren zou je ook eens moeten bedenken hoe je het teveel gewerkte uren moet compenseren.

Chauffeur in loondienst die elke week tegen de 60 uur zit zal door zijn baas een week thuis gehouden worden met behoud van minimaal 8 uur loon per dag(tvt of verlof)

Een eigen rijder zou dan een week thuis moeten zitten zonder inkomen??? Lijkt me sterk

Gr Sebas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
48 uur is voor alle werknemers dus ook voor fabriekarbeieders enz die niet beschermd worden door een rijtijdenwet of iets dergelijks

ipv van de gem. gewerkte uren zou je ook eens moeten bedenken hoe je het teveel gewerkte uren moet compenseren.

Chauffeur in loondienst die elke week tegen de 60 uur zit zal door zijn baas een week thuis gehouden worden met behoud van minimaal 8 uur loon per dag(tvt of verlof)

Een eigen rijder zou dan een week thuis moeten zitten zonder inkomen??? Lijkt me sterk

Gr Sebas

Ohhh, heb ik dan zoveel snipperdagen Sebastiaan?????, of denk jij dat een werkgever dit kado geeft??? Droom lekker verder:bey:

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik was ff aan het lezen wat bullie schreven ovver zzp dit staat op site van de niwo over zzp in het transport

ZZP'er: Chauffeur mag zichzelf niet verhuren aan transportbedrijf

Volgens de Wet (WWG) mag een transportbedrijf alleen gebruik maken van chauffeurs die bij hem in loondienst zijn (de zgn. eis van dienstbetrekking). De enige uitzondering is dat de chauffeur via een uitzendbureau wordt ingehuurd. Dat uitzendbureau moet dan wel erkend zijn door de IVW.

Een chauffeur kan zich dus niet zelf verhuren aan een transportbedrijf en met diens vergunning rijden zonder daar in dienst te zijn.

Een zzp’er die zelf over een vrachtauto beschikt (gehuurd, geleased of in eigendom) wordt aangemerkt als vervoerondernemer en moet zelf over een (Euro)vergunning beschikkensport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik was ff aan het lezen wat bullie schreven ovver zzp dit staat op site van de niwo over zzp in het transport

ZZP'er: Chauffeur mag zichzelf niet verhuren aan transportbedrijf

Volgens de Wet (WWG) mag een transportbedrijf alleen gebruik maken van chauffeurs die bij hem in loondienst zijn (de zgn. eis van dienstbetrekking). De enige uitzondering is dat de chauffeur via een uitzendbureau wordt ingehuurd. Dat uitzendbureau moet dan wel erkend zijn door de IVW.

Een chauffeur kan zich dus niet zelf verhuren aan een transportbedrijf en met diens vergunning rijden zonder daar in dienst te zijn.

Een zzp’er die zelf over een vrachtauto beschikt (gehuurd, geleased of in eigendom) wordt aangemerkt als vervoerondernemer en moet zelf over een (Euro)vergunning beschikkensport

klopt, het gaat hier ook over eigen rijders. mensen die een transportbedrijf met 1 auto hebben.

wat je niet moet verwarren met:

voor de belastingdienst is iedere zelfstandige zonder personeel een zzp-er. (de naam zegt het immers al; Zelfstandig Zonder Personeel. ;) )

dat er nog steeds veel mensen zich als zzp'er verhuren aan transportbedrijven moeten ze zelf maar weten, de belastingdienst zal wel een keer om de loonbelasting langskomen dan.....

maar dat is een andere discussie, die ook ergens op het forum staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ohhh, heb ik dan zoveel snipperdagen Sebastiaan?????, of denk jij dat een werkgever dit kado geeft??? Droom lekker verder:bey:

Gr. Cor

met snipperdagen zal je het niet redden maar met tvt uren moet je een eind komen

Vooral omdat tvt uren niet mee tellen als arbeidsuren en en vakantiedagen wel als ik het goed begrepen heb En met een 4 daagse werkweek kom je denk ook al een heel eind???? Gr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden