[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48 uur eigen rijders van de baan of toch nog niet


Gast herpie2

Recommended Posts

Jezus Freddie wat ben jij eigenwijs!

Het staat in het stukje tekst dat jijzelf quote: Het is een term die door de belastingdienst wordt gebruikt.

Bovendien is een ondernemer die illegaal bezig is zelfs een zzp-er. Hij onderneemt en heeft geen personeel.

Maar ik geef het op. Jij je zin. (maar je hebt geen gelijk. :cool: Denk je dat de zelfstandigen hier het zelf niet weten?)

:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
als een eigen rijder rijd, dan geld voor hem dezelfde rijtijdenwet als voor iemand in loondienst, of niet?

en door diezelfde rijtijdenwet kunnen ze niet meer rijuren maken als iemand in loondienst!

dus ook voor hen geld, mav 90 uur per 2 weken, en 48 uur weekendrust!

Dit stuk klopt nog helemaal.

het enigste verschil is dat de eigen rijder, ook nog zijn administratie moet doen!

en eigenlijk zijn dat uren die opgeteld moeten worden bij de uren die ook onder het rijtijdenbesluit vallen.

en daar wil men nu een uitzondering op maken!

en wel dusdanig dat die administratieuren niet metellen!

op zich een goede zaak en daar is ook niks mis mee!

Het zou heel erg schrijnend en zelfs een doodsteek voor de groep eigen rijders zijn als die uitzondering er niet zou komen. Een eigen rijder is namelijk verplicht om daadwerkelijk minimaal 20 uur per week bestuurlijk bezig te zijn.

maar meer en meer word er de indruk gewekt, dat eigen rijders meer uren mogen maken dan loondienstchauffeurs!

en wel op dusdanige manier dat de meesten eruit opmaken dat ze meer uren mogen rijden, laden, lossen en andere uren!

en dat is beslist niet zo!

Natuurlijk mogen ze dat wel. De rijtijdenwet is nu eenmaal minder strikt dan de regels van de 48-urige werkweek. Het is ook niet voor niets dat de CAO chauffeurs gecompenseerd willen worden voor het verlies van verloonde uren. Ten slotte zijn de meeste hypotheken namelijk afgesloten op meer overuren.

ook het verschil tussen zzp en eigen rijder is velen niet duidelijk!

een zzp is iemand die zichzelf verhuurt aan derden, daar zijn werk doet, en verder niks!

een eigen rijder is volledig ondrnemer, met meestal een eigen auto, eigen vergunningen, dus een compleet bedrijf dus!

een eigen rijder kan ook iemand inhuren om in drukke tijden een tweede gehuurde wagen te bemannen, of zelfs met 2 wagens gaan rijden, dit omdat hij een bedrijf heeft!

een zzp kan niemand anders inhuren behalve zichzelf, heeft geen eigen auto, geen vergunningen, en heel belangrijk, hij mag volgens de wet niet werkzaam zijn in het transport!

Hier ga je echt een beetje erg de fout in. ZZP-ers in de transportsector zijn de eigen rijders. In de transportsector bestaan officieel geen mensen die uitsluitend "zichzelf verhuren en verder niets". Dat is namelijk wettelijk verboden. Een ZZP-er is altijd een ondernemer die voldoet aan de criteria die gesteld zijn aan het verkrijgen van een NIWO vergunning. En of hij wel of niet een eigen auto heeft is daarbij niet relevant. En iedereen weet best wel dat er voldoende mensen zijn die zichzelf verhuren zonder dat ze een vergunning hebben, maar dát zijn pas echt de illegale vrijbuiters die de markt verzieken.

de voorstellen die nu gedaan zijn hebben betrekking op de eigen rijder!

het gaat hierbij om mensen met een eigen bedrijf, die tussen de wal en schip dreigen te vallen!

mensen die zich dus aan de rijtijdenwet moeten houden en doordat ze ook uren moeten steken in hun administratie, meer uren maken alsdat de rijtijdenwet toestaat!

NEE! Absoluut niet!!!! Er is een groot verschil tussen de rijtijdenwet en de arbeidstijdenwet die nu gaat voorschrijven dat een werknemer in transport niet meer dan 48 uur mag werken.

ook vallen ze onder de regels van de 48 urige werkweek omdat in feite in loondienst zijn van hun eigen onderneming.

en daar wring de schoen, een onderneming in een andere bedrijfstak heeft geen 48 urige werkweek!

en kan dus in principe zoveel uren in zijn werkweek stoppen alsdat hij maar wil.

een eigen rijder kan dat niet, omdat hij onder de rijtijdenwet valt!

Tsjaaaa, daar heeft ons eigen FNV nu eenmaal ook aan bijgedragen. Een loodgieter of een automonteur mag bij wijze van spreken wel 100 uren maken. En ook de gevallen minsiters van het kabinet maakten in hun hoogtijdagen van fikse ruzies werkdagen waar een chauffeur voor zou zijn opgesloten en zijn baas erbij omdat deze hem meer dan 48 uur per week heeft laten werken. Wij in het transport hebben al te maken met de rijtijdenwet. En al rijdt een vertegenwoordiger of al werkt een automonteur 80 uur per dag, dat is gewoon toegestaan. Maar wij hebben ons in het transport al met alles laten betuttelen en werd er steeds een worst voorgehouden dat het allemaal gecompenseerd zou gaan worden. NOT dus! En ook nu weer met die achterlijke 48-urige werkweek stond het FNV 1,5 jaar geleden pamfletten uit te delen waarbij zij tot actie opriepen als het gemis aan uren niet zou worden gecompenseerd. Het resultaat is u allen bekend. FNV heeft ingestemd met de 48-urige werkweek en de roep naar compensatie is een stille dood gestorven.

en daar wil men nu een verandering in aanbrengen!

de eigen rijder hoeft de uren die hij maakt voor zijn administratie niet bij de uren op te tellen die gelden voor het rijtijdenbesluit en voor de 48 urige werkweek!

iets wat nu niet kan, maar na deze verandering wel kan!

Een vergunninghouder is verplicht om minimaal 20 uren per week te besteden aan bestuurlijke taken, waaronder de administratie nu eenmaal valt. Dat betekent dat als die ondernemers dat gedeelte moeten optellen bij het rijden, zij dus nog maar een 28-urige actieve werkweek mogen maken.

maar het is grote onzin om te beweren en te denken dat een eigen rijder meer uren onderweg kan en mag zijn als een loondienstchauffeur.

ze vallen nog steeds onder de rijtijdenwet en hebben van die wet uit dezelfde mogelijkheden als een loondienstchauffeur.

en das het probleem!, iedereen denkt dat de eigen rijder straks langer mag rijden!, en dat is beslist niet zo!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toevoegingen in groen.

dit staat op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfstandige_zonder_personeel

Een zelfstandige zonder personeel (ZZP, ZZP'er) is een begrip dat gebruikt wordt door de Nederlandse belastingdienst en de sociale zekerheidsinstellingen. Het is geen echte ondernemingsvorm. Het gaat hier om ondernemers die geen personeel in dienst hebben. Het kan ook slaan op een freelancer.

Een ZZP'er is meestal één persoon die diensten of producten verkoopt en daarvoor de klanten een factuur stuurt.

De ZZP'er is zelfstandig in die zin dat hij/zij geen arbeidsovereenkomst heeft, maar wel diensten en/of goederen levert aan klanten of opdrachtgevers. Er is geen sprake van een gezagsverhouding, waardoor hij/zij geen werknemer is en niet onder de wettelijke bepalingen voor werknemer valt.

het is geen echte ondernemingsvorm!!!!! klopt , een ondernemingsvorm is nml. BV. NV. VOF.

dus zeg ik nog steeds dat een eigen rijder met eigen vergunningen nooit een zzp er kan zijn, omdat hij wel een onderneming runt! Klopt niet : de eigen rijder is een ondernemer, hij heeft een ondernemingsvorm en als hij geen personeel heeft is hij ook ZZP-er ( ondernemer cq zelfstandige, zonder personeel ) Zodra hij personeel aan neemt is hij geen ZZP-er meer , maar verandert er verder niets aan zijn ondernemers vorm.

en er zijn dus wel degelijk verschillende regels!

Duidelijk voorbeeld :

Origineel gepost door sflj viewpost-right.png

Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Iedere 'eigen baas' zonder personeel is een zzp-er. Mijn vriendin is freelance fotograaf en dus zzp-er. Mijn buurman is loodgieter, (o sorry buurman; 'installateur') heeft geen personeel in dienst en dus zzp-er. Andere buurman is tussenpersoon en verkoopt hypotheken en verzekeringen enzo maar heeft geen personeel in dienst en is dus zzp-er.

De afkorting zegt het al: Zelfstandige Zonder Personeel. ZZP.

Scania440: Transportbedrijven mogen onderling personeel aan elkaar 'uitlenen' of verhuren dus.

Transportbedrijf A heeft het rustig en chauffeurs over en transportbedrijf B heeft tekort aan chauffeurs, dan mag B van A inhuren, net zoals ze dat van een uitzendbureau doen.

Aangezien jij een transportbedrijf hebt, mag een ander transportbedrijf jouw 'personeel' (maar dat ben jij alleen dus ;) ) inhuren. Zodoende kun jij, volkomen legaal en net als een uitzendkracht, op een vrachtauto van een ander transportbedrijf rijden. Jij stuurt dat bedrijf gewoon een rekening van jouw uren. Net zoals een uitzendbureau dat doet.

Je zou zelfs jouw eigen vrachtauto kunnen verkopen en zie daar: een zzp-er of eigen rijder mét vergunningen en dus een transportbedrijf die -volkomen legaal- personeel verhuurt aan een collega-transportbedrijf.

Ondertussen ben jij nog steeds dezelfde zzp-er.

In rood : klopt, volledig legaal

Wat niet legaal is: ZZP-er ( of zelfstandig ondernemer of hoe je het beestje ook maar noemt ) zonder NIWO vergunning mag zichzelf niet verhuren om goederen meer dan 500kg voor derden te vervoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ZZP er is een term die gebruikt wordt waar alle ondernemers die een eigen zaak runnen zonder personeel onder vallen, het is gewoon een afkorting van een Zelfstandige ondernemer Zonder Personeel.

ik zelf ben ook eigen rijder (zzp er) ik heb een eigen auto en alle benodigde papieren en niwo vergunning.

maar ik ben niet in dienst van mijn eigen bedrijf als personeel, ik krijg ook niet maandelijks een salaris strookje, ik haal gewoon dat uit de onderneming wat ik denk dat ik nodig heb om van te leven.

en omdat ik geen personeel van mijn eigen bedrijf ben val ik ook niet onder die 48 urige werkweek, ik ben tenslotte de eigenaar.

ik mag mijn bedrijf dus ook een transportbedrijf noemen, ik transporteer goederen van a naar b voor eigen risico.

hoe het zit met chauffeurs die zich alleen verhuren zonder auto en vergunning (soort uitzentbureau) weet ik niet.

en wat betreft die 90 uren, dat klopt die gelden voor elke chauffeur, dat is gewoon de rij en rust tijden wet.

maar die 48 urige werk week, die geld alleen voor chauffeurs in loon dienst, en eigen rijders dus niet omdat eigen rijders niet in loondienst zijn bij hun eigen bedrijf.

ik hoop dat je het een beetje begrijpt Freddie, het is ook een verwarrende materie geef ik gelijk toe.

dan moet je wel zelf over de vergunning beschikken en niet moeders de vrouw, en geen vof of bv of wat voor constuctie dan ook hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor Wirtjo, ook dat maakt niet uit.

Je kunt nl. best met je vrouw een v.o.f. hebben, bijvoorbeeld. Ook dan ben je nog steeds een zzp-er. Je hebt immers geen personeel in dienst.

Wie er dan het vakdiploma heeft, doet er niet toe. In een bedrijf moet er tenminste 1 vakbekwame zijn om een vergunning te krijgen. En die vergunning staat op naam van het bedrijf en kan dus niemand aan zien wie er het diplomaatje heeft gehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja het is me nu wel duidelijk hoe de vork in de steel zit.

wat ik me dan nog wel afvraag is waarom er verschillende belastingregels zijn, want dan zouden die toch ook voor iedereen gelijk moeten zijn?

Hoe bedoel je dat? Dat zijn ze toch ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor Wirtjo, ook dat maakt niet uit.

Je kunt nl. best met je vrouw een v.o.f. hebben, bijvoorbeeld. Ook dan ben je nog steeds een zzp-er. Je hebt immers geen personeel in dienst.

Wie er dan het vakdiploma heeft, doet er niet toe. In een bedrijf moet er tenminste 1 vakbekwame zijn om een vergunning te krijgen. En die vergunning staat op naam van het bedrijf en kan dus niemand aan zien wie er het diplomaatje heeft gehaald.

Maar de vof,bv,enz is een bedrijfsvorm,

Is het dan niet zo dat je geld ontvangt (wat je kan zien als salaris) uit de vof,bv,enz en dus eigelijk in dienst bent van je eigen onderneming en dus chauffeur van de onderneming???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar de vof,bv,enz is een bedrijfsvorm,

Is het dan niet zo dat je geld ontvangt (wat je kan zien als salaris) uit de vof,bv,enz en dus eigelijk in dienst bent van je eigen onderneming en dus chauffeur van de onderneming???

In principe ben je dan een uitzendburo toch??? of zie ik dat verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe ben je dan een uitzendburo toch??? of zie ik dat verkeerd.

volgens mij ook en dan gelden de zelfde regels als voor chauffeurs in loondienst.

een vof,bv,enz verricht geen werk dat doen mensen die bij de onderneming werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee.

Iemand met een besloten vennootschap is in loondienst. Ook al is hij de eigenaar. De krijgt dus salaris enz.

Iemand met een v.o.f. (vennootschap onder firma) of een eenmanszaak is niet in loondienst. Deze krijgt dan ook geen salaris.

Een v.o.f. is eigenlijk hetzelfde als een eenmanszaak. Maar dan tussen 2 of meerdere mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee.

Iemand met een besloten vennootschap is in loondienst. Ook al is hij de eigenaar. De krijgt dus salaris enz.

Iemand met een v.o.f. (vennootschap onder firma) of een eenmanszaak is niet in loondienst. Deze krijgt dan ook geen salaris.

Een v.o.f. is eigenlijk hetzelfde als een eenmanszaak. Maar dan tussen 2 of meerdere mensen.

van de bv is mij wel duidelijk.

een vof kan dus een bedrijf zijn met 10 auto's en dus 10 ''zelfstandige'' chauffeurs die zogenaamd voor zich zelf rijden en aan de persoon die de papieren ter beschikking stelt en die de administratie doet een X bedrag betalen per km

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
van de bv is mij wel duidelijk.

een vof kan dus een bedrijf zijn met 10 auto's en dus 10 ''zelfstandige'' chauffeurs die zogenaamd voor zich zelf rijden en aan de persoon die de papieren ter beschikking stelt en die de administratie doet een X bedrag betalen per km

zoals HTO Holwerd, zijn allemaal eigen rijders met centrale administratie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals HTO Holwerd, zijn allemaal eigen rijders met centrale administratie.

was dat ''vroeger'' bij newexco en meer bedrijven ook niet zo maar dan onder de noemer van truckverhuur?

weet wel dat daar toen een einde aankwam omdat het wettelijk niet meer mocht.

en nu gebeurt dus het zelfde maar dan onder de vof vorm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja Als ik de Baker of groenteboer op de auto zet.Ze moeten zich alle aan de 48 uur houden.

Ik zit dit hier met een Pool te lezen Hij heeft een Vrachtauto onder Pools kenteken.

En hij moet zich ook aan de Europese wet houden Dus ook die 48 uur Alleen in Polen komen ze niet op bedrijf controleren.Alleen onderweg kijken ze naar de laatste 28 dagen En de overtreding die is duur.Het mooie is hij heeft geen B.V. En geen V.O.F. Kost alleen maar geld.Daar bij er is niemand die naar die 48 uur kijkt.Want mijn kantoor in polen is leeg Want het kantoor is in een ander land

En daar bij ik heb in polen geen schuld.

In polen zit alles op de auto.De meeste polen die naar Nederland gaan Hebben net hun Rijbewijs

met alles er op en er aan.Controlle nee.Zelfs in Nederland niet Want het is in polen niet

Daarbij als de IVW een auto controleert Hoe moet hij die 48 uur doen.Het is alleen maar de rij en rusttijden Want die 48 uur moet wel op bedrijf gecontroleert worden of je nu een auto of 100 auto,s hebt.Dan kunnen ze terug gaan tot een jaar En als het goed fout zit Dan kunnen ze nog verder terug gaan met hulp van een rechter.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eurlings zoekt met bonden einde 55 urenweek

Minister Camiel Eurlings zoekt met vakbonden en werkgeversorganisaties in het goederenwegvervoer naar een einde van de 55 uren week. Brussel heeft Eurlings laten weten dat het geduld op is. Inzet van beraad is de richtlijn 2002/15/EG waarin Nederland destijds voor zichzelf een uitzondering nam op de regeling van gemiddeld 48 uur werktijd met een absoluut maximum van 60 uur.

Brussel heeft die uitzondering strikt tijdelijk gedoogd, omdat vakbonden en werkgevers hier dat beide wilden. Inmiddels vindt de Europese Commissie als toezichthouder dat Nederland binnenkort naar 48 uur moet. In reactie op een brandbrief daarover van enige maanden geleden laat Eurlings de autoriteiten in Brussel deze week weten, dat hij serieus in gesprek is met de diverse betrokken organisaties. TLN heeft op afzienbare termijn goede hoop op een akkoord. Hoe de overgang van 55 naar 48 uur precies zal verlopen is echter nog niet duidelijk.

Zou Nederland toch in gebreke blijven, dan schakelt Brussel het Hof van Justitie van de EU in. Er zijn overigens meer landen die de werktijd in het wegvervoer moeten beperken. Genoemde 48 uur betreft de arbeidstijd en niet de rijtijdenregeling die Nederland wel volledig volgt.

Bron Fnv

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Stemming over 48 uur uitgesteld

Het Europees Parlement stemt op 6 mei over het voorstel van de Europese Commissie om de eigen rijders in het wegvervoer buiten de 48-urige werkweek te houden. Eigenlijk zou dat op 26 maart gebeuren. Brancheorganisatie KNV is blij met het uitstel omdat er zo meer tijd is 'om de lobby uit te breiden'.

De club van grote wegvervoerders, die op grote schaal met eigen rijders in onderaanneming werken, is mordicus tegen het voornemen om de toegestane werkweek van eigen rijders te beperken tot 48 uur. Principieel, omdat een ondernemer zelf moet kunnen bepalen hoe lang of hoe kort hij werkt, maar ook praktisch, omdat 48 uur voor het gros van de eigen rijders te kort is om een aanvaarbaar inkomen te verwerven. Overigens stelt de organisatie dat controle op de werktijden van ZZP'ers onbegonnen werk is en dat zo'n regeling onuitvoerbaar en oncontroleerbaar is.

De Verenigde Eigen Rijders Nederland (VERN) is blij met het uitstel en verwacht niet dat de beperking van de werkweek er dit jaar nog komt. Eerder omschreef voorzitter Klaas de Waard het voornemen als 'politiek hobbyisme van mensen die er niets van begrijpen'. De organisaties gaan er van uit dat Nederland de 48-urige werkweek zal verwerpen.

410_14.gif

icon-reageer.gif icon-doorsturen.gif icon-afdrukken.gif spacer.gif

Bron Vern

Link naar opmerking
Deel via andere websites

van de bv is mij wel duidelijk.

een vof kan dus een bedrijf zijn met 10 auto's en dus 10 ''zelfstandige'' chauffeurs die zogenaamd voor zich zelf rijden en aan de persoon die de papieren ter beschikking stelt en die de administratie doet een X bedrag betalen per km

Dat zou kunnen. Of een percentage van iedere vracht.

In mijn ogen zijn dat geen 'echte' eigen rijders of zelfstandigen want ze zijn zo afhankelijk als de pest. Zonder die ene met het papiertje kunnen ze niks beginnen en met z'n allen hebben ze 1 bedrijf. Het verbaast mij dat het nog steeds bestaat trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

was dat ''vroeger'' bij newexco en meer bedrijven ook niet zo maar dan onder de noemer van truckverhuur?

weet wel dat daar toen een einde aankwam omdat het wettelijk niet meer mocht.

en nu gebeurt dus het zelfde maar dan onder de vof vorm

De meeste v.o.f. bestaan volgens mij uit 2personen. Vaak als een bedrijf groter wordt, maken ze er een andere bedrijfsvorm van.

Volgens mij komt een v.o.f. tussen 2 familieleden het meest voor.

Bij Newexco en Lommerts en andere bedrijven was een hele andere constructie.

Veel chauffeurs kochten daar een auto maar bleven in loondienst van dat bedrijf, verhuurden hun auto echter aan hun (voormalige) baas en werden door hun planner op een huurauto gezet die -toevallig- van henzelf was. ;)

Zij hadden dus geen zeggenschap en aansprakelijkheid over en voor het bedrijf waar ze voor reden.

Bij HTO zijn alle vennoten aansprakelijk dus als jij daar rijdt en een paar collega's maken er een bende van en de zaak gaat op de fles, is iedere vennoot aansprakelijk voor de schulden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de nvo werkt ook op die manier.

maar dan heb ik nog een vraag, onder welke ondernemingsvorm werkt een zzp dan?

is dat nu bv, vof of nog iets anders.

en er werd gezegd dat je als eigenaar gewoon geld uit de onderneming haalt en dat dan je salaris is.

maar hoe staat dat in de boekhouding vermeld dan?

want als je geld uit de onderneming haalt dan moet dat verantwoord worden.

is dat een salaris, of onder een andere naam?

want eigenlijk is datgene wat je uit de onderneming haalt een beloning voor bewezen diensten aan de onderneming.

dus als je als eigenaar een salaris ontvangt, dan ben je dus eigenlijk goed beschouwd in dienst van je eigen onderneming, of niet???

want als dat wel zo is dan ben je feitelijk in loondienst en moet je ook aan de 48 urige werkweek houden,

De NVO is een bv en niks anders dan een bevrachtings kantoor. Daar rijden weer andere bedijven in charter voor.

Is iets heel anders dus.

Een eigenaar van een eenmanszaak of vennoot in een v.o.f. heeft geen salaris. Wat er overblijft na aftrek van alle kosten en belastingen is zijn winst en dus inkomen.

Alleen iemand die in loondienst is (en dat kan dus ook een directeur/eigenaar van een bv zijn) heeft een salaris.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
zoals HTO Holwerd, zijn allemaal eigen rijders met centrale administratie.

Was mogenlijk. Je kon bij NEWEXCO ook als "gewoon" transportbedrijf aan het werk. Eigen wagen, eigen vergunning.

Newexco was in feite een bevrachter die ook andere zaken voor de transporteur deed, diesel, garage, oplegger, verzekering.

Maar niets was verplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de nvo werkt ook op die manier.

maar dan heb ik nog een vraag, onder welke ondernemingsvorm werkt een zzp dan?

is dat nu bv, vof of nog iets anders.

Het lijkt mij dat een ZZP'er zichzelf inschrijft als zijnde éénmanszaak.

En als hij meer geld heeft kan hij voor een BV kiezen.

De keuze is aan de Zelfstandige Zonder Personeel.

en er werd gezegd dat je als eigenaar gewoon geld uit de onderneming haalt en dat dan je salaris is.

maar hoe staat dat in de boekhouding vermeld dan?

want als je geld uit de onderneming haalt dan moet dat verantwoord worden.

is dat een salaris, of onder een andere naam?

ik denk onder een andere naam ... want uit een eenmanszaak geef je jezelf geen salaris. Je bent dus niet in loondienst van je eigen 'micro' onderneming/bedrijf ;)

want eigenlijk is datgene wat je uit de onderneming haalt een beloning voor bewezen diensten aan de onderneming.

dus als je als eigenaar een salaris ontvangt, dan ben je dus eigenlijk goed beschouwd in dienst van je eigen onderneming, of niet???

want als dat wel zo is dan ben je feitelijk in loondienst en moet je ook aan de 48 urige werkweek houden,

??? Wat wil je eigenlijk zeggen???

Een ondernemer heeft een eigen bedrijf .. bij een eenmanszaak BEN JIJ dat bedrijf.

Je bent dus niet in loondienst van je eigen bedrijf.

En daarmee val je dus niet onder de 48 uur want die is alleen van toepassing op loondienstwerkers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij een eenmans zaak is het inkomen heel simpel. Aan het eind van het (boek) jaar, (normaal 31 december), wordt de winst en verliesrekening opgemaakt door (meestal) een accountant.

Wat er overblijft na aftrek van ALLE kosten en (fiscale/boekhoudkundige) aftrekposten blijft er een bepaald saldo over. En dat is dan het inkomen over het desbetrefende jaar. Als dat positief of negatief is maakt niet uit. Het scheelt alleen een heleboel in de af te dragen inkomstenbelasting. En je moet er ook aan denken dat je verstandig met je investeringen om gaat, vooral belasting technisch.

Daarom is het o zo belangrijk dat je gedurende het hele jaar goed in de gaten houd hoe de inkomsten lopen, ten opzichte van de (nog te verwachten) uitgaven. Je bent in principe in januari al bezig om de winst op te maken terwijl je de rest van het jaar best wel verlies kan draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
.......En je moet er ook aan denken dat je verstandig met je investeringen om gaat, vooral belasting technisch.

........

Wat bedoel je hiermee?

Dat je altijd moet investeren? Is niet altijd aan de orde. Reserveringen kan ik me wat bij voorstellen. Voor bv toekomstige aankoop nwe trekker of opbouwen oude dagsvoorziening.

Is dat wat jij ook bedoelt?

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat bedoel je hiermee?

Dat je altijd moet investeren? Is niet altijd aan de orde. Reserveringen kan ik me wat bij voorstellen. Voor bv toekomstige aankoop nwe trekker of opbouwen oude dagsvoorziening.

Is dat wat jij ook bedoelt?

-

Onder andere.

Maar als je toch wil investeren is het (zeker belastingtechnisch) verstandig om dat in het jaar te doen dat je goed (dus met winst) hebt gedraaid. Dus in november of december in plaats van januari..........

Soms kan het goed uitpakken om bepaalde investeringen vooruit te halen. Net zo als je soms eens iets een jaartje uit moet stellen. Als dat niet aan de orde is dan is het verstandig om een reservering te doen.

In dergelijke zaken is een goede accountant, die ook op de hoogte is van alles wat er speelt in de beroepsgroep, zeer belangrijk. Kijk maar eens naar bepaalde milieuinvesteringen, de VAMIL, een paar jaar terug. Toen kon je een groot deel van de investering in "milieuvriendelijke" machines van de belasting aftrekken. Maar dergelijke investeringen zijn alleen maar interessant als je winst maakt, natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevoeging:

Om een vergunning te kunnen aanvragen moet je:

Nergens staat in de wet dat een transportbedrijf dus in het bezit moet zijn van (een) vrachtwagen(s).

Dus mijn voorbeeld in bovenstaande bericht is volkomen legaal.

Kijk, en hier zit nu het probleem !!!!!! De wetgever heeft zelf deze problemen dus gecreëerd.

Er moet zo snel mogelijk een verschil komen tussen een "transport ondernemer" met een auto (of meerdere) en een NIWO vergunning, en een "ondernemer" zonder dit alles. Blijft overeind dat NIEMAND dus ook een één mans ondernemer meer rij uren mogen maken dan een "gewone" werknemer. De overige uren die een ondernemer in zijn bedrijf steekt moet ieder voor zichzelf weten, ALLEEN de rij uren mogen niet anders zijn i.v.m. de eerlijke verdeling. Mocht een z.g. eigen rijder het niet kunnen verdienen binnen die 48 uur werk uren, dan heeft hij dus een mis manegement probleem. HIER MAG DUS GEEN VERSCHIL IN ZITTEN !!!!!!!!!!

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden