[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Verbruik koeloplegger


snowdog86

Recommended Posts

  • Forumlid

Voor zover ik weet is bij het internationaal vervoer van diepvriesproducten een FRC certificaat inderdaad verplicht en niet bij binnenlands vervoer.

Uiteraard moet wel voldaan worden aan de haccp regelgeving.

Kan niet zo snel op internet wetgeving hierover vinden (zal er ongetwijfeld zijn). Wel even op de website van Luchtenberg carrosserie gekeken en onderstaande tekst gevonden:

Binnen het bedrijf Luchtenberg, is de nodige kennis aanwezig wat betreft koeltechniek. Indien nodig worden koelwagens zo ingericht dat er voor diverse producten verschillende temperaturen kunnen worden geregeld, zonder dat dit ten koste gaat van de hygiëne en reinigbaarheid van de laadruimte. Gecombineerd koel-vriestransport is hierbij ook mogelijk.

Alle koelwagens voldoen aan de wettelijke HACCP normen. De koelketen mag nimmer onderbroken worden als het om vervoer van voedingsmiddelen gaat. Desgewenst kan Luchtenberg een ATP certificaat regelen voor ondernemers die op het buitenland rijden.

www.carrosserieluchtenberg.nl (produkten). Tuurlijk weet ik wel dat dit geen wettekst is, maar het geeft wel aan dat vervoer van diepvriesprodukten niet altijd aan FRC wetgeving gebonden is.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hebben een iets andere indeling als Henk beschrijft

Alle auto's hebben aan de rechterkant een diepvriessluis , afhankelijk van de grote van de laadbak (32 of 36 containers) kunnen daar 6 of 7 containers diepvries in.

Dus je laad de diepvries en dan kunnen daar nog enkele containers "vers" achter.

Ook is het mogelijk om met "onze" auto's de hele laadbak op vriezen te zetten , net zo makkelijk als de de diepvries op ongeveer +4 te laten koelen.

Eigenlijk komt het nooit voor dat wij een volle bak diepvries hebben maar met bijzondere dagen of bijv. een TT kan het nog wel eens uitkomen.

Dan is er ook nog een mogelijkheid om enkele containers vers in de diepvriessluis te zetten en dus te laten koelen tot die 4 graden mocht het diepvriesaanbod vele malen hoger zijn.

En ja zelfs wij worden wel van de weg gehaald om alle papieren omtrent gekoeld vervoer te kunnen overleggen .

Men vraagt dan ook specifiek naar de papieren van de koelmotor dus ook wanneer de laatste cfk keuring is geweest en dat soort dingen.

Nooit geen trammelant mee gehad want de auto's gaan 1 of 2 keer per jaar naar binnen voor onderhoud/keuring ........kapotte koelmotor kunnen ook wij ons niet veroorloven ;)

Wel denk ik dat Freddie gelijk heeft wat betreft buitenlands vervoer dat er dan andere eisen aan de opbouw/koeling gesteld worden .......misschien weet trucker-Johan dat die zit elke dag in die materie

Heel verhaal maar volgens mij was dit de vraag helemaal niet van de T-S .........sorry het staat er al weer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
sommige klanten willen dat je voorgekoeld komt laden, en dat heeft wel degelijk zin!

als jij stukgoed hebt geladen en je temperatuur is +20 graden in de laadruimte, en je moet vervolgens diepvries laden, dan kan de temperatuur van hetgene wat je laad enkele graden omhoog gaan.

doodgewoon omdat het tijd kost voordat de lucht in de trailer ook diezelfde temperatuur heeft.

ook kan het zijn dat je rechtstreeks aandockt aan het vrieshuis waar het dus -20 is, ja dan komt er opeens een smak warme lucht naar binnen, en dat kost energie om dat weer weg te koelen.

als je bijvoorbeeld vis hebt geladen en na het lossen de wagen hebt gereinigd zodat de vloer nat is, heeft voorkoelen ook zin, omdat door het voorkoelen de wagen ook opdroogt!

een andere reden kan zijn condensvorming, als de wagen warm is kan er een hoop vocht in de lucht zitten, als je dan koude producten gaat laden en koelen dan kan dat vocht condenseren op de producten die je laad.

dat kan weer gevolgen hebben voor de verpakking die vaak van karton of papier is, en daardoor verzwakt.

ook is condensvorming vaak niet gewenst omdat het product dan slof word.

en zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken waarom je moet voorkoelen, en er zijn nu eenmaal bedrijven die het eisen, en heb je niet voorgekoeld dan word er gewoon niet geladen!

Handig om te weten dit. Ben een relatief 'groentje' als het op koelers aankomt. Niet helemaal, maar verhoudingsgewijs met mijn vaste werk.

Zo nu en dan wordt ik er voor ingezet. Volle vrachten, laden of lossen. Ferrywerk.

Moet dan vaak friet laden. -20. Trailers hoeven niet voorgekoeld te zijn - tenminste voor zover ik weet. (ben altijd geladen)

Maar als het spul geladen is - rechtstreeks van vrieshuis - is het in een mum van tijd -17 in de trailer. Nog geen 20 min. Gedurende de rest van de rit komt de temp. niet veel lager dan zo'n -18,5.

Misschien op een ijskoude winterdag zonder zon dat het nog lager wordt. Weet ik niet.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
zonder geldige frc keur mag je niet eens diepvriestransport verichten.

als de inspectie het ziet en je aanhoud dan moet de lading vernietigd worden, ivm het risico voor de volksgezondheid

Klets niet! Wij rijden ook diepvries! Maar dan wel chemie!

Als dat ontdooit gaat dat ten koste van de kwaliteit, maar het hoeft niet per definitie vernietigd te worden.

Het is wel slecht voor de volksgezondheid!

Maar dat is met het meeste van wat uit een vat komt wel het geval!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden