[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

luchtbalg kapot: kantelgevaar?


flint

Recommended Posts

  • Forumlid

Op 12 januari komen bij een vuilniswagen in een bocht naar rechts de wielen aan de rechterkant los van de weg. De chauffeur geeft aan dat hij hierover zeer verbaasd was (:eek::confused:) aangezien hij de bocht al duizenden keren eerder nam en de snelheid niet hoger lag dan normaal.

Enige weken later, op 5 maart, heeft deze vuilniswagen een gescheurde luchtbalg. De scheuring blijkt te zijn ontstaan doordat de luchtbalg gevouwd zat: de balg zat niet gelijkmatig over de onderpot gerold maar in een vouw. In deze vouw was de scheuring ontstaan. Het betreft de linker luchtbalg op de middelste as.

Mijn vraag nu aan jullie is:

Kan een luchtbalg die gevouwd zit, of een luchtbalg die lek is, van enige invloed zijn geweest op de stabiliteit van de wagen toen deze los kwam in de bocht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de middelpuntvliedende kracht zal bij een bocht naar rechts naar de linker kant gaan, daar kan dan wiel van de grond loskomen!

Heb je dat wel goed Freddie? Bij een bocht naar rechts gaat de middelpuntvliedende kracht inderdaad naar links, die banden gaan er plat onder liggen en de rechterbanden willen van de vloer komen. De auto wil op zijn linkerkant gaan liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
naar welke kant helt de wagen over als je rechtsaf gaat?

rechterkant gaat naar beneden, linkerkant omhoog!

Freddie volgens mij ben jij in de war met je motorfiets?

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, het zou goed kunnen dat het precies andersom ging dan je denkt: dat toen dat wiel loskwam van de grond (en met een klap weer neerkwam) de luchtbalg niet netjes is opgerold omdat het te snel ging. En vervolgens na een tijdje zo doorrijden, is door het veren en schuren de balg doorgescheurd.

Dat loskomen van de grond is misschien gebeurd omdat hij aan de ene kant ongemerkt zwaarder was geladen dan aan de andere kant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Freddie volgens mij ben jij in de war met je motorfiets?

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, het zou goed kunnen dat het precies andersom ging dan je denkt: dat toen dat wiel loskwam van de grond (en met een klap weer neerkwam) de luchtbalg niet netjes is opgerold omdat het te snel ging. En vervolgens na een tijdje zo doorrijden, is door het veren en schuren de balg doorgescheurd.

Dat loskomen van de grond is misschien gebeurd omdat hij aan de ene kant ongemerkt zwaarder was geladen dan aan de andere kant.

Ook niet helemaal denk ik JP, de linker luchtbalg was kapot, ik denk dat die balg al eerder iets geleden had en daardoor minder of niet veerde waardoor de rechterwielen van de grond kwamen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb helemaal geen motorfiets! :ja::D

wat ik wel weet is dat als ik te hard door een bocht naar rechts ga en ik zou kantelen dat ik op mijn rechterkant kantel!

!

Denk er nog maar eens rustig over na, als je middelpuntvliedende krachten heb naar links, waar wil de auto dan naartoe?

Corydon heeft wel gelijk, alles moet je hem voorkauwen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
na een grondige studie op youtube moet ik tot mijn schande bekennen dat ik fout zat.

enig excuus dat ik daarvoor heb is dat het al laat is, ik zeer vermoeid ben omdat ik terug moest lopen van het bordeel omdat breur herman mijn solex niet afgetankt had!

in een bocht naar rechts komen idd de rechterwielen los van de aardbodem en niet de linker.

Geeft niet, waarschijnlijk heb je ook nooit op een vuiniswagen gereden. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik dacht , ik zeg maar ff niks , dat kwartje ehh.....dubbeltje van die blaasbalg zal toch wel bij hem gaan vallen als ie met zijn dinky-toytje gaat spelen en bemerkt dat bij een bocht naar rechts hij links op z,n kant gaat.....:D:D.

Ja hoor, jij wist het ook niet waarschijnlijk? :angel::p

Gewacht zeker tot je buurjongetje sliep en even smoezen met de buuf over jeugdsentiment enzo.....jaja :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En dan nu het antwoord op de vraag: JA. Een kapotte luchtbalg heeft absoluut invloed op de stabiliteit van een vrachtwagen.

(grappig zat hoor, dat gelul over solexen. Maar er werd hier een vraag gesteld:ja:)

Waar dus ook serieus antwoord op is gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid
En dan nu het antwoord op de vraag: JA. Een kapotte luchtbalg heeft absoluut invloed op de stabiliteit van een vrachtwagen.

(grappig zat hoor, dat gelul over solexen. Maar er werd hier een vraag gesteld:ja:)[/quote

Ja,Rob heeft gelijk.Ik heb het ook een keer meegemaakt toen ik een weegbrug op reed ,dat was zo,n plaat die zo,n 40 cm. hoger lag met zo,n oprijplaat ervoor.Ik had een 3 assige tankoplegger bij me met naloop as die met fuseepennen meestuurt.En op die 3e as klapte bij het oprijden de luchtbalg kapot.Dus even een zakmes gepakt en de slang doorgesneden,een t wrapje erom en gassen maar.Maar toen ik weer met een 3/4 geladen oplegger ging rijden merk je het wel.Bij het remmen zwabbert ie als een dweil van links naar rechts.Ach ja ,het is maar een thuiskomer.

Maar je merkt het toch dat je luchtbalg kapot is,dat de wagen steeds lucht verliest en/of op de rem blijft staan?.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden