[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Touringcar mag sneller in België.


Jaaprotary63

Recommended Posts

  • Forumlid

Brussel. De maximumsnelheid voor touringcars op de Belgische snelwegen wordt opgetrokken van 90 naar 100 kilometer per uur. Dat heeft de Belgische staatssecretaris voor mobiliteit, Etienne Schouppe, besloten. Ook het inhaalverbod voor voor touringcars op snelwegen bij regen en op snelwegen met twee rijstroken vervalt. In Duitsland, Frankrijk en Nederland mogen touringcars nu al 100 kilometer per uur rijden op snelwegen.

(bron: Dagblad van het Noorden 25 maart 2010).

Helaas is niet uit dit artikel op te maken per wanneer dit ingaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maximumsnelheid touringcars in België omhoog

BRUSSEL - De maximumsnelheid voor touringcars op de Belgische snelwegen wordt opgetrokken van 90 naar 100 kilometer per uur. Dat heeft de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe besloten, zo hebben Vlaamse media woensdag gemeld.

Touringcars mogen op de Belgische snelwegen voortaan in plaats van 90 kilometer per uur 100 kilometer per uur rijden... Ook het inhaalverbod voor touringcars op snelwegen bij regen en op snelwegen met twee rijstroken vervalt. Verder mogen touringcars voortaan ook gebruik maken van busbanen. De maatregelen zullen volgens de Belgische staatssecretaris nog voor de zomer van kracht worden.

In Duitsland, Frankrijk en Nederland mogen touringcars nu al 100 kilometer per uur rijden op snelwegen.

Bron: Telegraaf

Ook daar staat niks over de ingangsdatum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb het net gevonden.

Het gaat in Belgie in op april 5 1976.

Wat is twee weken van nu in de rest van Europa:D

Blijkbaar lopen ze bij het onderhoud van de wegen nog meer dan 34 jaar achter:D

Ik hoorde pas dat veel Belgen schade oplopen aan velgen, schokbrekers e.d. omdat de vorstschade aan de wegen nog niet gerepareerd is.

Het blijft vreemd dat we steeds meer richting 1 Europa gaan, maar de verkeersregels nog zo verschillen. Laten we deze verandering van de max snelheid voor touringcars maar zien als een stap in de goede richting;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
Vind je dat? Ik vind het namelijk absurd, dat meen ik echt !!

Ik begrijp namelijk niet dat een bus, eigenlijk gelijk aan een flinke vrachtwagen, geladen met 50 of 60 (?) mensen wel 100 km/h mag i.p.v. dat b.v jijzelf met een trailertje rolcontainers je aan 80 km/h moet houden.

.

Er zijn 7.000.000.000 mensen, misschien 20.000 rol containers...

Plus iedereen kan een mens maken, rol containers is een specialisties iets dat 99.999% van de mensheid niet kan.

Maar zolang je per uur betaald krijg, waarom sneller willen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek

ik heb hier eens een discussie over gehad met een buschauffeur.

die vertelde dat hij de 100 kon halen (toen mochten ze in nederland niet harder dan 80)

omdat ze dat in bepaalde landen mochten rijden.

wij mogen in bepaalde landen 90, maar zijn begrenst op ruim 80.

waarom een bus die ook maar 80 mocht dan hoger afgesteld was wist hij dan ook niet. vreemd.

dat hij sneller mag dan een vrachtauto kwam volgens hem door de techniek in een bus, die was daarvoor geschikt. dat die techniek uit de vrachtautowereld komt wist hij dan ook niet. vreemd.

hij rijdt met mensen, en die hebben allemaal de behoeft om snel ergens te komen.

dat heeft een pakje boter achterin een vrachtauto niet. die heeft ook geen stemrecht, de politiek hoeft dat pakje boter niet te vriend te houden.

dat wist hij dan weer wel. vreemd.

dan het volgende:

als een vrachtauto bij een zwaar ongeval betrokken is, haalt dit de krant. misschien zelfs met een foto.

als een bus met mensen dit overkomt, kan met dit in vele landen op de tv in het nieuws zien. dus waarom dan sneller willen rijden, en dus meer kans op zwaarder letsel voor inzittenden? volgens de buschauffeur kunnen ze met hogere snelheid beter meekomen met het verkeer, en houden ze ruime afstand achter andere voertuigen. kan best, achter vrachtauto's hoeven ze niet te hangen, en personenauto's zijn weer sneller.

dus die kunnen er gewoon voorbij.

maar waar een vrachtauto afgesneden kan worden, en dus in lastige situaties terecht kan komen, heeft een bus gewoon hetzelfde probleem.

geen idee of hij dat wist, beetje met de mond vol tanden denk ik.

de discussie hebben we maar gelaten voor wat hij was, en elkaar na de koffie een goeie reis gewenst.

natuurlijk is een bus minder zwaar dan een vrachtauto, en heeft meestal geen draaipunten. maar met twee assen en volgeladen met mensen neem ik aan dat de rijeigenschappen aardig vergelijkbaar zijn met een vrachtauto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Het is een niet zo'n jong topic, maar er wordt hier enigzins de plank misgeslagen.

Niet alle touringcars mogen 100 km/h

Alleen de gene die zodanig zijn uitgevoerd ( T 100 Bus ), deze bussen hebben een speciale typegoedkeuring en zijn tevens ook voorzien van gordels voor zowel de chauff alswel de passagiers.

Hier de wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/T-100

of was het deze http://nl.wikipedia.org/wiki/T100-bus

Maar er zijn plannen voor een nog snellere.

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Superbus_(bus)

Waarom deze bussen sneller mogen dan vrachtwagens?

Ik denk puur economische redenen.

Wat er verder technisch anders is dan een standaart touring welks 80 mag en niet begrenst is heb

ik geen duidelijkheid over ( van wat ik gezien heb zijn ze voor wat het technische gedeelte vrijwel identiek ).

Volgeladen bus heeft toch wel degelijk andere rijeigenschappen dan een vrachtwagen.

Bijvoorbeeld de snelheid in bochten ( in/uitvoegstroken ) hier kunnen wij nog met een aardige snelheid doorheen.

Terwijl je met een volgeladen vrachtwagen al stevig moet afremmen ( lager zwaartepunt ).

Ook hebben wij onze assen dichter bij elkaar staan wat een bus vrij wendbaar maakt.

Techniek het zelfde als een vrachtwagen, waar en niet waar, wat was er eerder de kip of het ei.

Denk dat in de loop der jaren veel het zelfde is en dat er gewoon bij elkaar in de keuken word gekeken.

Scania, Mercedes, Man, Daf allen bouwen ze vrachtwagens maar ook bussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden