[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ZZP'er


ewie1

Recommended Posts

  • Forumlid

hallo,

Ik las vandaag op de site van transportnieuws.nl dat er woensdag in Brussel een wet (of alleszins vergaderd zal worden) word gestemd dat eigenrijders mss ook beperkt worden tot de 48-uren wetgeving.

De eigenrijders mogen nu dan zo veel rijden als ze willen of wat?

Wat is jullie mening denken jullie dat ze ZZP'ers ook de 48-urige wetgeving zullen opleggen?

Ben je ook nog steeds ZZP'er als je voor een vaste opdrachtgever rijd?

Vallen mensen die koeltransport rijden enzo...levensmiddelen die gekoeld zijn ook onder de 48-urige wetgeving?

Grtz

Ewie1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 103
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Iedereen die in LOONDIENST werkzaam is valt onder de 48 uur!

Dus of je nu chauffeur bent of putjesschepper .. zolang je in loondienst bent val je onder de 48 uurs wetgeving waarbij je gemiddeld gezien niet boven die 48 uur per week mag uitkomen. (periode 26 weken)

Een ZZP'er = zelfstandige zonder personeel is een ONDERNEMER en dus niet in loondienst.

Hij/zij valt dus als je zuiver naar de regels kijkt NIET onder de 48 uurswetgeving.

Een ZZP'er moet om als zelfstandige gezien te worden MEERDERE opdrachtgevers hebben.

OF ... (rechtelijke uitspraakt) het bedrijfsrisico dragen maar dat geldt dan meer voor de ZZP'er ook wel Eigen Rijder geheten met eigen vrachtwagen.

Dit kan hij/zij aantonen door middel van een zogeheten VAR verklaring .. zie site van de Belastingdienst.

Het probleem is nu dat de vakbonden vrezen dat chauffeurs die nu in loondienst werken door hun werkgevers zullen kunnen worden gedwongen om ZZP'er (zonder eigen auto .. of met) te worden om dan voor hun ex-werkgever te komen rijden.

Dat zou een verkapte loondienst en uitwijking van de wettelijke regels betekenen.

En dat willen de bonden dus voor zijn.

Er zitten wettelijk en sociaal gezien dus nogal wat haken en ogen aan die 48 uur en het wel of niet eronder vallen voor ZZP'ers ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Iedereen die in LOONDIENST werkzaam is valt onder de 48 uur!

Dus of je nu chauffeur bent of putjesschepper .. zolang je in loondienst bent val je onder de 48 uurs wetgeving waarbij je gemiddeld gezien niet boven die 48 uur per week mag uitkomen. (periode 26 weken)

Een ZZP'er = zelfstandige zonder personeel is een ONDERNEMER en dus niet in loondienst.

Hij/zij valt dus als je zuiver naar de regels kijkt NIET onder de 48 uurswetgeving.

Een ZZP'er moet om als zelfstandige gezien te worden MEERDERE opdrachtgevers hebben.

OF ... (rechtelijke uitspraakt) het bedrijfsrisico dragen maar dat geldt dan meer voor de ZZP'er ook wel Eigen Rijder geheten met eigen vrachtwagen.

Dit kan hij/zij aantonen door middel van een zogeheten VAR verklaring .. zie site van de Belastingdienst.

Het probleem is nu dat de vakbonden vrezen dat chauffeurs die nu in loondienst werken door hun werkgevers zullen kunnen worden gedwongen om ZZP'er (zonder eigen auto .. of met) te worden om dan voor hun ex-werkgever te komen rijden.

Dat zou een verkapte loondienst en uitwijking van de wettelijke regels betekenen.

En dat willen de bonden dus voor zijn.

Er zitten wettelijk en sociaal gezien dus nogal wat haken en ogen aan die 48 uur en het wel of niet eronder vallen voor ZZP'ers ...

Dat willen de bonden niet alleen

Denk er wel aan jouw baas kan ook over gaan naar ZZP.er Hij heeft er niet zo veel werk mee Dus minder mensen Tel maar uit.

Wat voor uur loon ga jij werken Kijk maar naar verschilende Melkfabrieken

Ze nemen een chauffeur in loon dienst niet meer aan

Omdat de ZZP,er goedkoper zijn

Nu het Europes Parnament Daar gaat de Politiek het uit maken

Zo het nu voor staat draait het er om

De sociale partijen zijn niet in meerderheid

Het gaat om ZZP,er en eigen rijders

Ik zeg alles het zelfde

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Betekend dit dan niet de ondergang voor eigenrijders als zij ook alleen nog maar 48 uur mogen rijden?? Hiermee kunnen zij toch nooit een goed loon behouden en dan nog eens hun belastingen, afbetalingen...afbetalen??

En denken ze hier in Brussel niet aan? is er dan geen ander methode om te voorkomen dat ZZP'ers voor ex-bedrijven gaan werken en dit te controleren dan ze eventueel ook aan de 48uur te nagelen??

grtz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een zzp er mag niet rijden voor derden,

Hij mag alleen maar rijden in het eigen vervoer.:ja:

ZZP= Zelfstandige Zonder Personeel .. dit kan dus wel degelijk een EIGEN RIJDER met vrachtwagen en NIWO vergunning zijn.

Alsmede ook iemand die zichzelf verhuurt ...

In het transport moet je daarvoor echter een NIWO vergunningen hebben en dan kan het wel. En dan zul je als ZZP'er zonder eigen wagen meerdere opdrachtgevers moeten hebben om ook als ZZP'er te kunnen worden aangezien!!! Anders spreekt de Belastingdienst van verkapt loondienstverband ... en komen ze de premies alsnog ophalen bij jouw 'opdrachtgever'

HWM de tijden veranderen ... en dat is al begonnen met het groter worden van de Europese Unie. De machtigen van Europa (geld & macht gaat vaak samen) wensen meer macht en geld te vergaren en dit kortgezegd over de ruggen van de werkende mens, de arbeider === zie Flexwet, groenboek en het Lissabon accoord.

Denk je dat dit nog tegen te houden is???

Velen weten geeneens (om met jouw woorden te spreken) dat dit allemaal reeds gaande is.

Tevens vind ik die 48 uur in deze tijd van een vergrijzende bevolking uitermate vreemd!

Maar ja, de Fransen zijn er ooit mee begonnen toen hun nationale wetgeving voor het wegvervoer te beperkend was ... voor hen was de 48 uur een redding === het betekende immers in Frankrijk dat je meer uren kon maken!

Voor de rest van Europa betekent het een flinke beperking!!!

Wetgeving is een traag proces ... en zeker als het op Europees niveau wordt aangepakt.

Dan is het nog vele malen trager omdat iedere politici zijn plasje er over denkt te moeten gooien ... ik heb dan ook geen hoge pet meer op van politici (die zitten er voor het grootste gedeelte voor hun eigen belangen).

Speerpunt van de vakbonden zou m.i. moeten zijn om die 48 uur binnen NU en maximaal 10jaar van nu van tafel te krijgen!!!

De rij & rusttijden is meer dan voldoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een ZZP,er mag overal rijden

Ook in het beroepsgoederenvervoer

Zijn er al genoeg.

Je moet er van uit gaan dat iedereen in 8 uur moet verdienen

Wat normaal zou moeten zijn Naar het verleden moeten we niet kijken maar naar de toekomst.En die paar over uren die je maakt Moet een extra zijn

Weet ook dat iedereen het niet mee eens is

Er is al zo veel om te doen geweest dat ik er niet meer op in ga

Vergeet niet de werkgevers hebben macht.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Volgens mij is er recent nog een lange oeverloze discussie over dit onderwerp geweest.

Iedereen maakt zich zorgen maar waarom...?

De zzp'er heeft zich ook aan de rij en rustijden te houden en vormt door deze wettelijke beperking qua uren maken totaal geen gevaar voor de loonslaven!

Al dat gezeur om dit onderwerp is verspeelde moeite. De wet is er nu eenmaal in geneukt door de bonden en politici en daar kunnen we toch niets aan doen, behalve met zijn allen eens voor 1 keer op 1 lijn gaan staan. En dat gebeurd toch niet!:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is er recent nog een lange oeverloze discussie over dit onderwerp geweest.

Iedereen maakt zich zorgen maar waarom...?

De zzp'er heeft zich ook aan de rij en rustijden te houden en vormt door deze wettelijke beperking qua uren maken totaal geen gevaar voor de loonslaven!

Al dat gezeur om dit onderwerp is verspeelde moeite. De wet is er nu eenmaal in geneukt door de bonden en politici en daar kunnen we toch niets aan doen, behalve met zijn allen eens voor 1 keer op 1 lijn gaan staan. En dat gebeurd toch niet!:zegtniets:

:ok:

toen die 48 urige werkweek er door gedrukt werd klaagde iedereen achteraf (en deed niks)is dit dan de compensatie van de bonden? We zijn te laat met klagen dan klagen we hier maar over? In een ander topic hebben die geleerde heren het zelfs over een gevaar in het verkeer als eigen rijders/ ZZPers zich er niet aan hoeven te houden......

En wat schetst mn verbazing ik wil net het opzoeken en zie dat de teksten op de verschillende sites zijn aangepast wat betreft de uitspraak over verkeersveiligheid. Het staat hier ook ergens op het forum de originele tekst hierover (geen zin om te zoeken want inderdaad oeverloze discussie die niks oplost)

bewerkt door sjoeke
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

gevonden (dank zij Marnix die nu net in dat topic een bericht plaatste:D)

Het voorstel zou betekenen dat zelfstandigen zonder personeel, de zogenoemde zzp-chauffeurs, zich niet hoeven te houden aan de 48-urige werkweek. FNV-bestuurder Jan de Jong vindt dat onwenselijk.

''Verschillende regels laten gelden voor verschillende groepen betekent concurrentievervalsing en kan ook nog leiden tot verkeersonveiligheid'', zei de vakbondsman.

© ANP

bron:www.nu.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan mij nu al ongeveer een beeld stellen over wat jullie denken en wat er gaande is;)

Echter zou ik ook graag een antwoord hebben over wat de wetgeving in het koeltransport is, ik kan me namelijk niet inbeelden dat iemand van koeltransport die met zaken rijd die kunnen vervallen ook op die 48 uur moet letten. als je op het einde van de week nog ergens moet lossen en plots OEPS 48 uurtjes gedaan en dan een bepaald aantal uren blijven staan. (terug 48uur zekr?)en die producten dan slecht worden....

Of word dit dan gepenseerd door die week dan een beetje meer te rijden en de week erachter wat minder of hoe zit dit??

grtz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of je nu met een koeler of stukgoed auto of tank auto rijdt

Je hebt je gewoon aan de uren te houden

En wat staat er in de wet AETR lees dat maar is door

Je kunt ook nog ATB.lezen

Als je dat allemaal door gelezen hebt

Kun je ook nog het verdrag van Lisabon op zoeken

Dus doe je best

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

+ die 48 uur is een gemiddelde over 26 weken, je mag nog gewoon 60 uur in een week maken ..

En vanochtend op de radio hoorde ik idd ook dat domme geblaat over dat de veiligheid op de weg in het geding zou zijn bij geen invoering 48 uur voor zelfstandigen in transport, was iemand van een bond die naar Brussel ging om te protesteren ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
gevonden (dank zij Marnix die nu net in dat topic een bericht plaatste:D)

Het voorstel zou betekenen dat zelfstandigen zonder personeel, de zogenoemde zzp-chauffeurs, zich niet hoeven te houden aan de 48-urige werkweek. FNV-bestuurder Jan de Jong vindt dat onwenselijk.

''Verschillende regels laten gelden voor verschillende groepen betekent concurrentievervalsing en kan ook nog leiden tot verkeersonveiligheid'', zei de vakbondsman.

© ANP

bron:www.nu.nl

Zo is het er in Denemarken (jaren terug al) ook doorheen gedrukt door de politici door te zwaaien met het begrip verkeersveiligheid ... de 48 uur zou de verkeersveiligheid bevorderen.

Het zijn mooie woorden ookal is het niet waar ... en ze gaan er in als zoete koek bij de kiezers === mensen die dus veelal niets van transport en wetgeving weten.

Roep je in de media maar genoeg over veiligheid en de 48 uur dan zal iedereen het ook gaan geloven.

Da´s de treurige waarheid ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik kan mij nu al ongeveer een beeld stellen over wat jullie denken en wat er gaande is;)

Echter zou ik ook graag een antwoord hebben over wat de wetgeving in het koeltransport is, ik kan me namelijk niet inbeelden dat iemand van koeltransport die met zaken rijd die kunnen vervallen ook op die 48 uur moet letten. als je op het einde van de week nog ergens moet lossen en plots OEPS 48 uurtjes gedaan en dan een bepaald aantal uren blijven staan. (terug 48uur zekr?)en die producten dan slecht worden....

Of word dit dan gepenseerd door die week dan een beetje meer te rijden en de week erachter wat minder of hoe zit dit??

grtz

Het antwoord is reeds gegeven.

Iedere chauffeur in loondienst valt onder de 48 uur.

Die 48 uur is een GEMIDDELDE ... over een periode van 26 weken (of 16 net wat je met je werkgever afspreekt .. de meeste bedrijven zullen echter kiezen voor de 26 weken optie)

Rijden, laden en lossen ...evenals andere uren tellen mee binnen de 48 uur.

ECHTER wachttijden (indien ze van te voren bekend zijn ... al is weer niet vernoemd hoeveel tijd ze van te voren bekend dienen te zijn ... mag dus best 1 seconde zijn) tellen NIET mee binnen het gemiddelde van de 48 uur.

Hiermee valt dus nog wel wat .... te doen.

Als ik aankom op het depot en ik zie dat er auto´s voor me zijn bij de laadrekken dan registreer ik dus WACHTTIJD. Deze tijd wordt wel betaald maar telt niet mee voor de 48 uur.

Maar nogmaals die 48 uur is een gemiddelde.

Maximaal mag je nu 60 uur per week werken ... en daar loop je internationaal al snel tegenaan. Maar ook hier tellen wachttijden/beschikbaarheidstijd voor zover ik weet niet mee.

´ts hoe dan ook puzzelen.

Maar die 48 uur (gemiddelde werkweektijd) is meer voor de werkgever om bij te houden.

In de CAO zou ook nog het een en ander geregeld kunnen worden, indien de vakbonden en de werkgeversorganisatie daar ooit nog uit gaan komen. En zijn bijvoorbeeld 25% van de NIET-rijtijd als beschikbaarheidstijd KUNNEN worden gezien. (op bedrijfsniveau zou zelfs 50% van die niet-rijtijd als beschikbaarheidstijd kunnen worden gezien en schriftelijk vastgelegd). Maar dan moet er wel een CAO tot stand komen.

Maar dat is dus nog niet geregeld.

We staan nog aan het begin van die 48 uur.

Want er zijn nog geen 26 weken voorbij. Niemand schijnt ook duidelijk te kunnen vertellen wie en hoe de controle daarop zal plaatsvinden. Voorlopig lijkt de 48 uur dus nog een papieren tijger te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En heb je al bij de ARBOCATALOGUS stil gestaan

Arbeidsisico en beheersmaatregelen

Het zijn mooie woorden Maar je moet er wel aan houden

Daar zit de verzekering en meer van die dingen aan vast

Met testen met chauffeurs over heel Europa Dat een chauffeur die meer dan 10 uur rijdt Een gevaar op de weg is Dat staat vast.

Zijn er bij die houden het nog niet eens vol

Het nadeel is iedere chauffeur wil zich zelf vrij spreken

Maar ja de mensen die het voor het zeggen hebben denken er anders over

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En heb je al bij de ARBOCATALOGUS stil gestaan

Arbeidsisico en beheersmaatregelen

Het zijn mooie woorden Maar je moet er wel aan houden

Daar zit de verzekering en meer van die dingen aan vast

Met testen met chauffeurs over heel Europa Dat een chauffeur die meer dan 10 uur rijdt Een gevaar op de weg is Dat staat vast.

Zijn er bij die houden het nog niet eens vol

Het nadeel is iedere chauffeur wil zich zelf vrij spreken

Maar ja de mensen die het voor het zeggen hebben denken er anders over

Huub

Ja? en ? das toch netjes vast gelegd in de rijtijden wet ..... ach wat Sjoeke al zegt ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En heb je al bij de ARBOCATALOGUS stil gestaan

Arbeidsisico en beheersmaatregelen

Het zijn mooie woorden Maar je moet er wel aan houden

Daar zit de verzekering en meer van die dingen aan vast

Met testen met chauffeurs over heel Europa Dat een chauffeur die meer dan 10 uur rijdt Een gevaar op de weg is Dat staat vast.

Zijn er bij die houden het nog niet eens vol

Het nadeel is iedere chauffeur wil zich zelf vrij spreken

Maar ja de mensen die het voor het zeggen hebben denken er anders over

Huub

En daarom geeft de rijtijden wet ons slechts 2x per week de mogelijkheid voor om 10 rij-uren te kunnen maken. Voor de rest is dit maximaal 9 rij-uren.

Kortom de RIJ_RUSTtijdenwetgeving zorgt hier al voor.

`er zijn erbij die houden het geeneens vol´

pfffff ... en hier wordt ik nou moe van he!

Ieder mens is anders ... en men rekent in gemiddelden.

Daarbij mag je die 10 rij-uren ook niet aan een stuk maken ... maar mag je maximaal aaneengesloten 4u30 minuten rijden ... waarna je minimaal 45 minuten pauze dient te houden etc etc etc etc

Nogmaals de RIJ en RUSTTIJDEN wetgeving waarborgt de verkeersveiligheid al ruimschoots.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
gevonden (dank zij Marnix die nu net in dat topic een bericht plaatste:D)

Graag gedaan:D

En daarom geeft de rijtijden wet ons slechts 2x per week de mogelijkheid voor om 10 rij-uren te kunnen maken. Voor de rest is dit maximaal 9 rij-uren.

Kortom de RIJ_RUSTtijdenwetgeving zorgt hier al voor.

`er zijn erbij die houden het geeneens vol´

pfffff ... en hier wordt ik nou moe van he!

Ieder mens is anders ... en men rekent in gemiddelden.

Daarbij mag je die 10 rij-uren ook niet aan een stuk maken ... maar mag je maximaal aaneengesloten 4u30 minuten rijden ... waarna je minimaal 45 minuten pauze dient te houden etc etc etc

Nogmaals de RIJ en RUSTTIJDEN wetgeving waarborgt de verkeersveiligheid al ruimschoots.

Daar kunnen we kort over zijn: de rijtijden wet is scherp genoeg om de veiligheid te garanderen. Voor toeristen is "2 uur rijden, een kwartier pauze" zelfs al genoeg:rolleyes:

Iets anders dan vermoeidheid is een goede gezondheid en een prettig leven. Als je 70 uur per week werkt, dan blijft er wel heel weinig tijd over voor een sociaal leven, gezin starten etc. Dit zou een argument kunnen zijn voor de 48 uur.

Het is in ieder geval goed dat niemand gedwongen wordt om veel uren te maken. Maar de maatregel gaat verder dan bescherming, het is gewoon inperken van vrijheid.

De redenatie: de regel is niet zo erg, want we merken de gevolgen nog niet, dat gaat er bij mij niet in. Straks wordt de controle aangescherpt, en hebben we er wel last van.

Het invoeren van snelheidslimieten had eerst ook nauwelijks gevolgen.... totdat er gecontroleerd ging worden. Maar ja, dat is waarschijnlijk een slechte vergelijking;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het lijkt mij handig als sommige "feiten" even met een linkje naar officiële regels aangetoond worden.

iemand heeft gelijk, maar wie is nu niet duidelijk.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je vergeet 1 belangrijk detail.

een zzp of eigenrijder kan zijn eigen vakantiebriefjes schrijven!

klopt en hij heeft vast ook 3 pasjes (hoe wil je t anders doen als je hele hebben en houden op een digipas staan) maar je zegt nu dus eigenlijk: zzp-ers of eigen rijders besodemieteren de boel want ze kunnen zelf een vakantiekaart schrijven? Neee Fred dat bedoel je vast niet:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden