[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zelfstandige truckers ook aan de 48-urige werkweek


Gast Cortrans

Recommended Posts

  • Reacties 194
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

kun je dat ook onomstoelijk bewijzen? :cool:

Nee, daarom was het ook min of meer mijn vraag. Maar zoals ik het verhaal altijd heb horen vertellen is het idee afkomstig van de Franse bonden. Dat is in NL overgenomen.

Wat ik wel zeker weet is dat ik radiouitzendingen gehoord heb waarin een bondsrakker dit idee zat te verheerlijken alsof het een teruggevonden Evangelie was.

Trouwens, nu ik het over Evangelie heb. Er zijn miljarden mensen die erin geloven zonder dat het onomstotelijk bewezen is.

Of kun jij onomstotelijk het tegendeel bewijzen?

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek
Nee, daarom was het ook min of meer mijn vraag. Maar zoals ik het verhaal altijd heb horen vertellen is het idee afkomstig van de Franse bonden. Dat is in NL overgenomen.

Wat ik wel zeker weet is dat ik radiouitzendingen gehoord heb waarin een bondsrakker dit idee zat te verheerlijken alsof het een teruggevonden Evangelie was.

aangezien dit door de europese politiek al in 2002 in gang is gezet

(Europese richtlijn 2002/15),

is de oorsprong lastig te vinden op het internet.

de frambozen de schuld geven lijkt makkelijk, alsook doen de verhalen de ronde dat die het verzonnen hebben. maar het is door europa overgenomen.

ligt de "eer" voor het behalen van dit resultaat niet bij de bedenkers, maar bij degenen die dit voor de hele EU hebben weten door te voeren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is een verdrag van 1970.

En het is door een Griek op gemaakt

Wil je nog verder gaan het komt van een V.N. Verdrag af

En is door Europa uit gewerkt

Alle Europese landen zitten er aan vast

Het is het A.E.T.R

Het staat op Internet.Je kunt het zo door lezen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar de vakbond ons voor wil waarschuwen, of behoeden, dat is als eigen-rijders/zelfstandigen buiten de 48-uur vallen, dat dan langzaam of juist heel snel, de loondienst-chauffeur gaat uitsterven.

Een zelfstandige kan elke week zijn gemiddelde van 45 rij-uren maken, en de tijd daar tussenin kan hij -betaald- opvullen met laad/los werkzaamheden.

Een loondienst-chauffeur heeft wekelijks gemiddeld 48 werk-uren. Dus bij 45 rij-uren blijft er erg weinig tijd over voor -betaald- laden en lossen.

Daar zit het gevaar.

Een zelfstandige kan dus bijna 2x zoveel uren maken per week als een loondienst-chauffeur.

Ook Nederlandse eigen-rijders zouden moeten weten dat als zij worden gevrijwaard van de 48-uur, dat Nederlandse transporteurs niet de eigen-rijders inhuren, maar een leger goedkope oostblokkers.

Hoeveel chauffeursforum leden weten nu daadwerkelijk hoe de oostblokkers betaald worden en via welke uitzendconstructies ze op 'onze' wagens rond rijden?

Als de zelfstandige chauffeurs vrijgesteld worden van een 48-uur dan word het een wildgroei van oostblokkers, niet van Nederlandse eigen-rijders.

Tenminste, dat zie ik nu in mijn glazen bol, en die is redelijk up-to-date;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gaan voor mij als eigen rijder - nu ik niet langer mag - de tarieven omhoog? Dat lijkt mij het logische gevolg, anders kan ik mijn bedrijf niet draaiende houden.

En als ik dan toch onder loonchauffeur (werknemer) regelingen ga vallen: krijg ik dan ook recht op allerlei sociale voorzieningen die ik nu particulier moet aanschaffen? (bv arbeidsongeschiktheidverzekering). Of blijf ik dan wél een volwaardige zelfstandige die het uit eigen zak moet betalen en alle risico's loopt?

Het is óf het één, óf het ander. Kan niet van allebei een beetje.

Maarre: meer vrij vind ik op zich niet erg hoor.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is en was gewoon jaloersigheid van de vakbonden! Ze willen graag de baas spelen. Niet alleen over hun eigen leden, niet alleen over alle loondienstchauffeurs, maar ook nog over de eigenrijders (en het liefst over heel de wereld).

Met gezond verstand heeft het niks te maken, daarin hebben de VERN en TLN groot gelijk!

Bah wat een benepen volkje die vakbondslui:hamer:!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
waar waren die organisaties toen de 48 urige werkweek werd ingevoerd?

ze hadden dit toch ook moeten zien aankomen?

bah wat een benepen volkje die zzp'ers:hamer:!

Volgens mij snap jij het niet echt Freddie.

De vakbonden horen er te zijn voor de belangen van de chauffeur, daar heb ik op zich helemaal geen moeite mee, als er chauffeurs zijn die daaraan contributie willen afdragen, mij best.

En de VERN en TLN zijn er voor de belangen van de eigenrijders / ZZP'ers en de werkgevers. Vind ik ook best, als mensen daar hun contributie voor over hebben. Dat zijn verenigingen (moeilijk woord:confused:?). Ik vind het een beetje onnozel als je van hun verwacht dat ze de belangen van loondienstchauffeurs gaan behartigen. Zo werkt dat nu eenmaal:(.

Maar de vakbonden willen nu dus de baas spelen over de eigenrijders / ZZP'ers die helemaal geen lid van hun zijn. Waar halen ze de brutaliteit vandaan?:mad:

Zoals ik al zei, volgens mij is het gewoon jaloersigheid. Misschien gaan eigenrijders nog wel (veel) meer verdienen dan loondienstchauffeurs, en dat is gemeen:p:D;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o
Volgens mij snap jij het niet echt Freddie.

De vakbonden horen er te zijn voor de belangen van de chauffeur, daar heb ik op zich helemaal geen moeite mee, als er chauffeurs zijn die daaraan contributie willen afdragen, mij best.

En de VERN en TLN zijn er voor de belangen van de eigenrijders / ZZP'ers en de werkgevers. Vind ik ook best, als mensen daar hun contributie voor over hebben. Dat zijn verenigingen (moeilijk woord:confused:?). Ik vind het een beetje onnozel als je van hun verwacht dat ze de belangen van loondienstchauffeurs gaan behartigen. Zo werkt dat nu eenmaal:(.

Maar de vakbonden willen nu dus de baas spelen over de eigenrijders / ZZP'ers die helemaal geen lid van hun zijn. Waar halen ze de brutaliteit vandaan?:mad:

Zoals ik al zei, volgens mij is het gewoon jaloersigheid. Misschien gaan eigenrijders nog wel (veel) meer verdienen dan loondienstchauffeurs, en dat is gemeen:p:D;).

zo denk ik er dus ook over, volgens mij hebben de vertegenwoordigers van fnv bondgenoten met de voetjes op de vloer staan stampen en staan huilen als een klein kind toen ze hoorden dat het in eerste instantie niet door zou gaan voor zelfstandigen. Dus gaan ze zich maar ergens mee bemoeien waar ze zich niet mee te bemoeien hebben, de eigen rijder. komisch detail is wel dat er binnen de fnv onenigheid is ontstaan, bondgenoten was blij met de stemming terwijl fnv zelfstandigen er helemaal niet blij mee is. zoals zovelen.

en dan zijn er nog mensen hier die beweren dat de bond(dat ik het mijn bek nog uitkrijg) niks met deze hele affaire te maken heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
zo denk ik er dus ook over, volgens mij hebben de vertegenwoordigers van fnv bondgenoten met de voetjes op de vloer staan stampen en staan huilen als een klein kind toen ze hoorden dat het in eerste instantie niet door zou gaan voor zelfstandigen. Dus gaan ze zich maar ergens mee bemoeien waar ze zich niet mee te bemoeien hebben, de eigen rijder. komisch detail is wel dat er binnen de fnv onenigheid is ontstaan, bondgenoten was blij met de stemming terwijl fnv zelfstandigen er helemaal niet blij mee is. zoals zovelen.

en dan zijn er nog mensen hier die beweren dat de bond(dat ik het mijn bek nog uitkrijg) niks met deze hele affaire te maken heeft.

zo denk ik er dus ook over.

De vakbonden hadden zich beter druk kunnen maken over de leegloop in het transport van duur en geschoold personeel naar goedkoop en ongeschoold personeel.

Uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers.

Als het aan de opdrachtgevers ligt zijn eigen rijders én loondienstchauffeurs allemaal even duur. Herstel, te duur bedoel ik.

De oostblokker heeft de toekomst. Daar veranderd geen vakbond nog iets aan. Nog een VERN.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het verbaast mij een beetje dat die 48 uur nu ook gaat gelden voor de zelfstandig ondernemer, al was het al dat dat in zn geheel niet te controlleren is. de uren die ik buiten het rijden, laden, lossen enz maak hou ik helemaal niet bij. en daarnaast is de wet zo aangenomen meen ik dat er een heel aantal uren buiten vallen zoals wacht uren, waardoor er feitelijk niks veranderd.

stukje van een eerdere posting;

Een zelfstandige kan elke week zijn gemiddelde van 45 rij-uren maken,

en de tijd daar tussenin kan hij -betaald- opvullen met laad/los werkzaamheden.

Een loondienst-chauffeur heeft wekelijks gemiddeld 48 werk-uren.

Dus bij 45 rij-uren blijft er erg weinig tijd over voor -betaald- laden en lossen.

Daar zit het gevaar.

Een zelfstandige kan dus bijna 2x zoveel uren maken per week als een loondienst-chauffeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is nog geen wet hoor.

Moet nog door het parlement en de ministerraad. Daar kan het nog afgeschoten worden.

Die kans is best groot, omdat het een enorme rechtsongelijkheid in zich herbergt. Je kan namelijk niet zeggen dat één groep zelfstandigen maar een x hoeveelheid uur mag werken en anderen niet. Of allemaal, of niemand. Zo eenvoudig is het.

Maar minder werken vind ik prima hoor. Zullen de tarieven hoe dan ook omhoog moeten, anders kan geen eigen rijder meer bestaan. Dus stiekem vind ik het wel interessant......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o

Een zelfstandige kan dus bijna 2x zoveel uren maken per week als een loondienst-chauffeur.

dit betreft alle zelfstandigen, dus niet alleen de eigen rijders. of is de slager of de bakker ook al een concurent??

wat ik erg belachelijk vond aan de motivatie om die 48 urige werkweek er door te drukken voor ons, we namen een oneerlijke concurentie positie in t.o.v de loondienst chauffeur. ik kan me niet voorstellen dat ik een concurent ben van de gemiddelde loondienst chauffeur. een belachelijke gedachte. ik zou eerder een concurent van jullie werkgevers zijn, maar daar heb ik met 1 auto de capaciteit niet voor. het zou beter zijn om samen te werken met ze.(en daarmee ook met jullie)

ik heb nog steeds goede hoop dat die 48 urige werkweek in juni verworpen word, er is veel te veel weerstand van o.a, tln, evo, fnv zelfstandigen en de vern. ook de buitenlandse werkgeversorganisatie's zullen waarschijnlijk niet blij zijn met deze ontwikkelingen. maar hier heb ik niks over gelezen dus dit weet ik niet zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik kan me niet voorstellen dat ik een concurent ben van de gemiddelde loondienst chauffeur.

Ik kan me dat ook maar moeilijk voorstellen.

Nederlandse eigen-rijders kunnen niet concureren met Nederlandse loondienst-chauffeurs.

Ze zijn alleen een stuk 'flexibeler' en kunnen meer verdienen doordat ze meer uren mogen werken, per week, gemiddeld. Loondienst-chauffeurs zijn uitgewerkt na 48 uren rijden of laden/lossen, een eigen rijder heeft zijn 45 rij-uren en zijn winst zit hem in de betaalde laad/los/wacht-uren. In de zeecontainers BeNeLux kan dat flink aantikken, al die extra uren.

Maar de realiteit is helaas anders.

Ook voor de eigen-rijder zijn het moeilijke tijden.

Containers genoeg. Daar zal het niet aan liggen. Maar de Hollander ligt er een beetje uit bij de grote opdrachtgevers. En de oostblokker die per kilometer betaald word wint deze crisis.

Niet alleen in het ferrytrailertransport, de volumevrachten, het losgestort agrarische transport, maar ook steeds meer het containertransport.

In feite hebben we met z'n allen zitten suffen, de loondienst-chauffeurs, de eigen-rijders, de vakbonden én de VERN.

De concurent is gewoon de oostblokker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik dacht niet dat het kon, maar kennelijk dus wel: oostblokkers kunnen nog slechter rekenene dan Nederlandse eigen rijders.

Ik heb nooit begrepen waarom je als oostblokker zou rijden voor 60 ct per km als je weet dat een Hollandse eigenrijder dat doet voor 85 ct.

Dan ga je toch op 82 ct zitten? Ben je altijd goedkoper dan die kaaskoppen en die opdrachtgever kan evengoed niet om je heen, want een Hollander is duurder....

Nog dommere lullen dan Nederlanders die oostblokkers.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

We zitten elkaar weer leuk de zwarte piet toe te spelen, natuurlijk hebben de vakbonden het weer gedaan, maar volgens mij draait het voor IEDERE chauffeur om hetzelfde, loondienst of ZZP: in 40 uur een normaal/ volwaardig loon en alles wat DAARBOVEN zit moet extra betaald worden. Niet overuren moeten draaien voor een basisloon. Iedereen heeft het op het forum niet goed gedaan maar wat heb je ZELF gedaan? Waarom ligt ons uurloon nog zo laag? :( Even je hersentjes gebruiken en ga ZELF eens zorgen dat je straks net zoveel verdient als de buurman met zijn 38 uurtjes.:ja:

By the way, wie controleert er nu of je thuis zit te boekhouden of te klaverjassen? Het gaat de FNV erom de mazen in de wet te beperken, de verplichting tot ZZP'er in een holding of VOF of anders opzouten. De Pool, Bulgaar, Roemeen die straks je containertje trekt omdat hij zgn ZZP'er is. Die opties worden op deze manier tenminste beperkt. Je moet het positieve er ook van WILLEN zien. :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o

By the way, wie controleert er nu of je thuis zit te boekhouden of te klaverjassen? Het gaat de FNV erom de mazen in de wet te beperken, de verplichting tot ZZP'er in een holding of VOF of anders opzouten. De Pool, Bulgaar, Roemeen die straks je containertje trekt omdat hij zgn ZZP'er is. Die opties worden op deze manier tenminste beperkt. Je moet het positieve er ook van WILLEN zien. :cool:

die zogenaamde zzp'ers worden toch al aangepakt?? er zou door de controlerende instantie's streng op gecontroleerd worden dat deze mensen niet door de mazen in de wet kruipen. ook de nederlandse zzp'ers zouden worden gecontroleerd, of ze wel vergunning, vakbekwaamheid enz. hebben. en dit vind ik een goede zaak. ik ben zelf niet bang voor zo'n contole omdat ik alles wel netjes doe.

en het positieve inzien van mijn eigen vrijheidsbeperking??? voel je je wel helemaal lekker???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
die zogenaamde zzp'ers worden toch al aangepakt?? er zou door de controlerende instantie's streng op gecontroleerd worden dat deze mensen niet door de mazen in de wet kruipen. ook de nederlandse zzp'ers zouden worden gecontroleerd, of ze wel vergunning, vakbekwaamheid enz. hebben. en dit vind ik een goede zaak. ik ben zelf niet bang voor zo'n contole omdat ik alles wel netjes doe.

en het positieve inzien van mijn eigen vrijheidsbeperking??? voel je je wel helemaal lekker???

Jaja, wat een vertrouwen in de controlerende instanties. Nou ik voel me wel lekker, maar ik heb vraagtekens bij... Jij WILT het dus niet inzien. Ik heb het helemaal niet over vrijheidsbeperking, maar over betere inkomsten. Lees eens ff wat er staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik kan me dat ook maar moeilijk voorstellen.

Nederlandse eigen-rijders kunnen niet concureren met Nederlandse loondienst-chauffeurs.

Dan moet je toch nog eens een keer goed in die glazen bol van je kijken ;) want dat is dus wel zo.:ja::ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke
Dan moet je toch nog eens een keer goed in die glazen bol van je kijken ;) want dat is dus wel zo.:ja::ja:

O ja? Ga jij de concurrentie aan met een eigen rijder? Lever je je loon een beetje in om te concurreren? Of doet je werkgever dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o
Jaja, wat een vertrouwen in de controlerende instanties. Nou ik voel me wel lekker, maar ik heb vraagtekens bij... Jij WILT het dus niet inzien. Ik heb het helemaal niet over vrijheidsbeperking, maar over betere inkomsten. Lees eens ff wat er staat.

ik heb heel goed gelezen wat er staat, en wat ik schreef klopte ook. door die 48 uur word ik als zelfstandige in mijn vrijheid beperkt, en minder werken betekend minder inkomsten. ik wil het zeker wel inzien maar dit slaat helemaal nergens op. dit is een wet die kant noch wal raakt, heeft geen flikker met verkeersveiligheid te maken want daar is het rijtijdenbesluit voor. blijft er alleen de door de bonden gevreesde concurentie vervalsing over. en als ik een concurent van de loondienst chauffeur ben, dan zet ik mijn vraagtekens er bij.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden