[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Waar is de mentaliteit van de jeugd gebleven???


Recommended Posts

  • Forumlid

Goeie avond,

Ik loop inmiddels alweer een jaartje of 23 mee op deze aardkloot, waarvan een jaartje of 3 in de transportwereld.

Maar als ik zo om mee heen kijk naar mijn leeftijdsgenoten, valt het me steeds vaker op dat daar nog maar weinig gasten tussen zitten die in de transportwereld thuis passen.

Als ik zo al ooit vertel over hoeveel uur ik per week werk, hoeveel ik van huis ben, en dan nog niet gesproken over dat er ook op feestdagen regelmatig doorgewerkt moet worden krijg ik een steeds betere indruk van wat het menselijk gezicht allemaal voor houdingen aan kan nemen.

8 uur per dag werken is de norm, 's avonds bij moeder lief of de vriendin op de bank zitten schijnt behoorlijk ontspannend te zijn, en vrij zijn op feestdagen schijnt een zelfaangezegde plicht te zijn om te gaan zuipen bij een of ander feest wat voor de volle 100% voorbij gaat aan de essentie van de feestdag...

Een vriend van mij werkt bijvoorbeeld bij een bedrijf met vestigingen in Nederland en België, enja, in België vieren ze geen 2e paasdag.

Ze hadden hem wijsgemaakt dat er daarom ook in Nederland doorgewerkt moest worden.

Hij vertelde me dat hij roodwoedend was en op het punt stond zijn baas te bellen, toen ze hem vertelde dat het een grap was.

2e paasdag was immers een feestdag, en wie gaat er dan werken!??!?!?!

Toen ik vroeg of hij dan van plan was om nog wat vergeten paaseieren te gaan zoeken veranderde het gespreksonderwerp uiteraard snel...

Nu weer koninginnedag achter de rug...en eigenlijk geen andere situatie...

Iedereen blijkt het erover eens te zijn: het koningshuis is te duur en heeft geen inhoud, de gemiddelde nederlander is een of andere klootviool waar we niet mee vergeleken willen worden en o wat zijn we als nederlanders allemaal trots op onze "no-nonsense-mentaliteit"...tot het koninginnedag is: iedereen MOET vrij zijn...niet om oude ambachten te gaan uitoefenen, niet om naar de koningin te gaan kijken, maar om ergens in een grote stad zat te worden of om bij Antwerpen in de file te gaan staan...en er nog 8 uur voor betaald te krijgen ook nog!

Zo kan ik nog wel even doorgaan met het noemen van feestdagen die schijnbaar verplicht zijn om te vieren maar waar niemand meer de essentie van kent, maar die kunnen jullie zelf ook wel invullen...

Waar ik me meer zorgen om maak is: waar leidt deze mentaliteit toe??

-Hebben we in de toekomst nog wel mensen in de transport die lange dagen willen maken?? (Heeft dit iets te maken met het chauffeurstekort???)

Wat brengt dit voor economische gevolgen met zich mee als we onze hele economie platleggen op dagen dat het buitenland gewoon doordraaid??

Mensen die van een lekkere discussie houden zijn zeer welkom!

Ps. begrijp me niet verkeerd, als mijn werkgever mij de keuze geeft om te werken of thuis te blijven op een feestdag zoals koninginnedag ofzo dat blijf ik ook thuis, maar als er gewerkt moet worden dan gaan we maar door, en dan zijn we hopelijk volgend jaar vrij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Gast Hallowed

Je kunt ook stellen dat er meer in het leven is dan werken alleen. Alleen maar werken werken werken en vooral veel missen van de mooie dingen die er zijn.

Ik heb een duidelijke waarschuwing gehad in mijn leven. Ik probeer te genieten van de dag. Als ik zin heb in een feestje, dan houden we een feestje.

Als werken je lust en je leven is, nou fijn voor jouw, geniet er van! En dat is niet sarcastisch bedoeld of zo. Doe lekker waar jij je lekker bij voelt, maar veroordeel een ander daar dan ook niet op.

Als een ander 8 uur per dag genoeg vind en graag met feestdagen wat gaat doen dat hij leuk vind geef ik hem ook nog groot gelijk ook!

En een goeie werkmentaliteit wordt er in mijn ogen in dit land echt wel uitgeramd hoor. Is het niet door die achterlijk hoge belastingen, dan wel door de beperkingen die je verder opgelegd worden.

Ook dit is weer (ik word eentonig) een kwestie van keuze.

Als het jouw keuze is om veel te werken wil dat niet zeggen dat een ander dat ook wil...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, het is een vrij land, ieder doet, en vooral laat veel.

Zelf kijk ik altijd naar de positieve dingen in t leven. Overgens was diezelfde instelling er in de begin jaren 80, eind jaren 70. Er was toen zelfs een liedje over, "Het zijn zotten die werken", gezongen door eenj belgiese kastelijn, ben z'n naam vergeten.

Dus, doe wat je graag doet, laat niemand op je neer kijken en loop met je kin omhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik nog elke dag van huis was wou ik ook het liefst zo lang mogelijke dagen maken.9 of 10 uur aan de kant staan vond ik maar niets.Ik verveelde me regelmatig te pletter aangezien ik absoluut geen kroeg/bar type ben.Trouwens ik vond het zonde van mijn vergoeding om dat te verbrassen aan bier dus lag ik regelmatig vroeg in miojn bedje.

Als je dan met de feestdagen thuis ben of thuis kan zijn is het een genot om met het gezin/familie leuke dingen te doen.

Nu ben ik sinds een jaar of 4 elke dag thuis en hoef ik absoluut geen 15 uur of meer te maken.Ik heb er geen zin meer in om de hele dag te sjouwen en te doen.Sinds een jaar of twee ben ik elke vrijdag vrij en heb het prima naar mijn zin.Waarom?Simpel,je kunt lekker wat tijd met het gezin doorbrengen,je kunt dingen doen waar je normaal niet aan toe komt.

Van mij mag je rustig elke dag de klok 2x rond werken maar als ik of een ander ook graag de leuke dingen in het leven wil meemaken heeft dat niets met mentaliteit te maken maar zoals Hallowed al aangaf met keuzes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Hallowed

Uiteraard moet er tijd zijn voor leuke dingen...ook bij mij...vertel mij wat feesten is:D

ik hou heel veel van mijn werk, maar ook van mijn privé leven...

maar bij mijn leeftijdsgenoten heb ik steeds vaker het idee dat werken een plicht of een ziekte is die je vooral op zo groot mogelijke afstand dient te houden...

als er bij ons op het werk een probleem dreigt, maakt niet uit waar, hoe of wanneer, maar dan heb ik op de een of andere manier het plichtgevoel om de schouders eronder te zetten en door te gaan, en de tegenprestatie komt hopelijk wel een keer...

maar ik ken mensen van mijn leeftijd die na 8 uur werken alles uit de hand laten vallen, al brand de tent af bij wijze van spreken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Goeie avond,.....

8 uur per dag werken is de norm, 's avonds bij moeder lief of de vriendin op de bank zitten schijnt behoorlijk ontspannend te zijn, en vrij zijn op feestdagen schijnt een zelfaangezegde plicht te zijn om te gaan zuipen bij een of ander feest wat voor de volle 100% voorbij gaat aan de essentie van de feestdag...

Als gevolg van de zteeds maar uit dijende wetgeving wordt het de chauffeur steeds meer onmogelijk gemaakt om meer uren te draaien dan "de norm".

Een vriend van mij werkt bijvoorbeeld bij een bedrijf met vestigingen in Nederland en België, enja, in België vieren ze geen 2e paasdag.

Ze hadden hem wijsgemaakt dat er daarom ook in Nederland doorgewerkt moest worden.

Hij vertelde me dat hij roodwoedend was en op het punt stond zijn baas te bellen, toen ze hem vertelde dat het een grap was.

O.a. Duitsland en Frankrijk weten nog steeds wel "feestdagen" te verzinnen en in stand te houden.

....

Nu weer koninginnedag achter de rug...en eigenlijk geen andere situatie...

Iedereen blijkt het erover eens te zijn: het koningshuis is te duur en heeft geen inhoud, de gemiddelde nederlander is een of andere klootviool waar we niet mee vergeleken willen worden en o wat zijn we als nederlanders allemaal trots op onze "no-nonsense-mentaliteit"...tot het koninginnedag is: iedereen MOET vrij zijn...niet om oude ambachten te gaan uitoefenen, niet om naar de koningin te gaan kijken, maar om ergens in een grote stad zat te worden of om bij Antwerpen in de file te gaan staan...en er nog 8 uur voor betaald te krijgen ook nog!

Anders dan in vele andere (zuid) europeesche landen hebben ze in NL tenminste GEEN stomme rijverboden, waar door internationaal verkeer gewoon zijn gang kan gaan. Zelfde als in Scandinavie en de UK. Wel vrije dagen maar geen dwaze rijverboden die enkel en alleen ten doel hebben het internationale verkeer te ontregelen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met het noemen van feestdagen die schijnbaar verplicht zijn om te vieren maar waar niemand meer de essentie van kent, maar die kunnen jullie zelf ook wel invullen...

Misschien maar goed dat de verplichte bijscholing plaats vind? MET NUTTIGE zaken zoals wanneer en waarom een feestdag? Nu leer ik hier dat het wegvervoer x% verantwoordelijk is voor co2 en dat 1/3 v.d chauffeurs verantwoordelijk is voor 3/4 van de schade's.... BOEIEND!!!

Waar ik me meer zorgen om maak is: waar leidt deze mentaliteit toe??

-Hebben we in de toekomst nog wel mensen in de transport die lange dagen willen maken?? (Heeft dit iets te maken met het chauffeurstekort???)

Wat brengt dit voor economische gevolgen met zich mee als we onze hele economie platleggen op dagen dat het buitenland gewoon doordraaid??

Mensen die van een lekkere discussie houden zijn zeer welkom!

Ps. begrijp me niet verkeerd, als mijn werkgever mij de keuze geeft om te werken of thuis te blijven op een feestdag zoals koninginnedag ofzo dat blijf ik ook thuis, maar als er gewerkt moet worden dan gaan we maar door, en dan zijn we hopelijk volgend jaar vrij...

Ik rij iets langer dan dat jij oud bent, maar de mentaliteit van vroeger.... is weg! Toen ik nog in Nederland reed, had ik wel eens stagaires mee (mannelijk) voor internationale ritten. Na het eind van de 3 weken stage moest ik dan een beoordeling maken. Ik geloof van de 10 waren er 2 echte aanwinsten voor het wegtransport. Eens een keer bijna thuis komen en bij de grens moeten koppelen en weer een weekend weg was voor een aantal reden om af te haken, een nacht door (binnen de wet, we reden dubbelbemand) was ook al niet een succes.

Nu hier in Noorwegen eigenlijk het zelfde. We draaien in skiften van ...37 1/2 uur per week.... Wordt er een extra rit in het weekend geboekt, zijn er maar weinig vrijwilligers.

Is er door ziekte een skift zonder chauffeur, moet er lang ge ouwehoert worden voordat de overige dit kunnen inlossen.

Zal de tijdgeest van de bond wel wezen.... "iedereen heeft recht op arbeid en vrije tijd...."

Maar god$%#%$, IK werd chauffeur, JUIST om die leuke lange dagen van huis en werk waar ik niet vies van was.

Is dit een antwoord wat je wilde lezen smoelie....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Je kunt ook stellen dat er meer in het leven is dan werken alleen. Alleen maar werken werken werken en vooral veel missen van de mooie dingen die er zijn.

Ik heb een duidelijke waarschuwing gehad in mijn leven. Ik probeer te genieten van de dag. Als ik zin heb in een feestje, dan houden we een feestje.

Als werken je lust en je leven is, nou fijn voor jouw, geniet er van! En dat is niet sarcastisch bedoeld of zo. Doe lekker waar jij je lekker bij voelt, maar veroordeel een ander daar dan ook niet op.

Als een ander 8 uur per dag genoeg vind en graag met feestdagen wat gaat doen dat hij leuk vind geef ik hem ook nog groot gelijk ook!

En een goeie werkmentaliteit wordt er in mijn ogen in dit land echt wel uitgeramd hoor. Is het niet door die achterlijk hoge belastingen, dan wel door de beperkingen die je verder opgelegd worden.

Ook dit is weer (ik word eentonig) een kwestie van keuze.

Als het jouw keuze is om veel te werken wil dat niet zeggen dat een ander dat ook wil...

Hier ben ik het volkomen mee eens, laat het een keuze zijn. Maar, waarom wordt dit, indien je anders kiest, door de WETGEVING op een achterlijke manier bestraft en in de media als een gevaar op de weg neergezet???

IK (en met mij meerdere) koos voor dit beroep om diverse redenen. Maar zeker een baan van 8 tot 5 was niet waarvoor ik koos, die lange dagen van huis waren enkel dan een probleem, wanneer je verplicht stilstond. En dan bedoel ik niet om een dagelijke rusttijd te maken, maar dat geneuzel over wekelijkse ( of 2 weekelijkse rust) en rij verboden ivm een of andere feestdag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

[quote name=Smoelie;259354....

maar ik ken mensen van mijn leeftijd die na 8 uur werken alles uit de hand laten vallen' date=' al brand de tent af bij wijze van spreken...[/quote]

Die zitten er hier ook bij. Overdag met de bus niet vooruit te branden, maar zodra ze naar huis mogen..... zwarte strepen op het wegdek...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik rij iets langer dan dat jij oud bent, maar de mentaliteit van vroeger.... is weg! Toen ik nog in Nederland reed, had ik wel eens stagaires mee (mannelijk) voor internationale ritten. Na het eind van de 3 weken stage moest ik dan een beoordeling maken. Ik geloof van de 10 waren er 2 echte aanwinsten voor het wegtransport. Eens een keer bijna thuis komen en bij de grens moeten koppelen en weer een weekend weg was voor een aantal reden om af te haken, een nacht door (binnen de wet, we reden dubbelbemand) was ook al niet een succes.

Nu hier in Noorwegen eigenlijk het zelfde. We draaien in skiften van ...37 1/2 uur per week.... Wordt er een extra rit in het weekend geboekt, zijn er maar weinig vrijwilligers.

Is er door ziekte een skift zonder chauffeur, moet er lang ge ouwehoert worden voordat de overige dit kunnen inlossen.

Zal de tijdgeest van de bond wel wezen.... "iedereen heeft recht op arbeid en vrije tijd...."

Maar god$%#%$, IK werd chauffeur, JUIST om die leuke lange dagen van huis en werk waar ik niet vies van was.

Is dit een antwoord wat je wilde lezen smoelie....?

nou, er is niet echt een standaard antwoord wat ik wil horen, ik zoek geen bevestiging van mijn eigen gevoelens;)

ik ben wel benieuwd naar hoe de rest van het forum hierover denkt...en ik kan me in jouw antwoord wel vinden...

maar nogmaals: persoonlijke mening telt...

en ik heb het hier niet over leeftijdsgenoten die in de transport werkzaam zijn, maar daarbuiten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben zelf ook 20 en als ik dan tegen leeftijdsgenoten zeg dat ik 2.15 mag beginnen en minstens 9 uur bezig ben verklaren ze me allemaal voor gek :D

Ik zou zelf wel eerder willen beginnen en langere dagen maar dat vinden ze bij Deli niet goed en vaak past er niet meer handel in :D

Maar van een dag als koninginnedag ben ik ook niet vies en ook niet van bier :D dus daarover ben ik t niet met je eens ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wil er dit op zeggen Toen ik begon met rijden Inter Was het nooit genoeg

Een geluk dat de dag 24 uur had Anders had ik meer uren moeten maken

Je was jong en het kon nog

Je baas was goed En het was iedere week af rekenen.

Toen ging ik naar een ander bedrijf toe Waar heel Europa en Buiten Europa gereden werdt

VVrijdag vertereken naar Athene s,Maandags lossen En we moesten over land Dus niet over Italie.En de boot Was te duur

s,maandags het Tir naar binnen Dinsdag lossen Woensdag laden En naar huis

Meestal zaterdag thuis En je had uren genoeg En wat verdient

En een maal in de maand was het afrekenen Je onkosten en je overuren

Handje contant.

Moet je nu is mee aan komen

Er zijn bedrijven daar krijg je je baas nog niet eens te zien En als we die zien moeten we bang zijn Zo was het vroeger Nu is alles anders De opvoeding is ook anders

Ga je naar school toe en je haalt je papieren Dan kun je wel een heel andere baan krijgen

Waar je maar 6 uur voor hoeft te werken

Als ik het in 6 uur kan verdienen Waarom zo ik dan nog 14 uur maken op een dag

Waarom heeft het transport een achter standt.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wil er dit op zeggen Toen ik begon met rijden Inter Was het nooit genoeg

Een geluk dat de dag 24 uur had Anders had ik meer uren moeten maken

Je was jong en het kon nog

Je baas was goed En het was iedere week af rekenen.

Toen ging ik naar een ander bedrijf toe Waar heel Europa en Buiten Europa gereden werdt

VVrijdag vertereken naar Athene s,Maandags lossen En we moesten over land Dus niet over Italie.En de boot Was te duur

s,maandags het Tir naar binnen Dinsdag lossen Woensdag laden En naar huis

Meestal zaterdag thuis En je had uren genoeg En wat verdient

En een maal in de maand was het afrekenen Je onkosten en je overuren

Huub

Toch heb ik ergens gelezen dat je maar 8 à 10 uurtjes per dag maakte..........50 à 60 uur in 6 dagen. :confused:

Vrijdag vertrekken en maandag lossen Athene ca 2600 km?? Met de grenzen erbij?? En direct weer terug?? Ergens klopt iets niet in je verhalen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dennis410
Toch heb ik ergens gelezen dat je maar 8 à 10 uurtjes per dag maakte..........50 à 60 uur in 6 dagen. :confused:

Vrijdag vertrekken en maandag lossen Athene ca 2600 km?? Met de grenzen erbij?? En direct weer terug?? Ergens klopt iets niet in je verhalen!

missch heeft hij die bedacht toen hij op de boot naar Amerika zat.....:zegtniets::zegtniets:

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek

Vrijdag vertrekken en maandag lossen Athene ca 2600 km?? Met de grenzen erbij?? En direct weer terug?? Ergens klopt iets niet in je verhalen!

Dinsdag lossen Woensdag laden En naar huis

klopt, dag te laat....

ik loop nu meer dan 30 jaar mee in het transport (ja, erg jong begonnen),

en ik zie alleen maar hetzelfde steeds.

mensen zitten in een baan die ze helemaal niet leuk vinden, en vinden 40 uur genoeg. ook al verdienen ze maar weinig. anderen vinden hun baantje wel leuk, maar vinden nog veel meer dingen leuk dan alleen werken.....

in het transport zie je mensen die gewoon door willen gaan om het werk gedaan te krijgen.

als na 12 werkuren de rit niet verder kan, dan denkt men meteen: "maar ik mag nog drie uur". iemand die 8 uur wil werken en dan lekker thuis bij de kachel willen zitten geef ik meteen gelijk, maar ik hoor bij de groep die gewoon door wil gaan tot de dag op is.

en daar wil ik uiteindelijk ook voor betaald worden natuurlijk.

ik hoor onderweg bij de routier niemand die moppert dat hij teveel uren naar zijn zin heeft gewerkt? ook de jongeren niet!

oké, degenen die minder willen werken zitten niet bij de routier, maar thuis bij die kachel.

iets met keuzes (gepikt van hallowed).

niets aan de hand dus, die mensen hebben schijnbaar gekozen voor wat ze willen.

het enige verschil met de mentaliteit tussen "toen en nu" van jongeren die ik zie:

ze zijn veel wijzer dan vroeger. ze weten beter wat er te koop is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik als broekie van 29 rijd nu 2 jaar. Ben begonnen met dezelfde mentaliteit als jij. Knallen en we gaan ervoor. Echter vorige week had ik 4 dagen van de schijf vol (enkele dagen van 15 diensturen). Als ik dan mijn loonstrook naar die van mijn vriendin leg (26 jaar en kraanmachiniste op een scheepswerf) vraag ik me toch af wie er uiteindelijk gek is.

Ik of diegene die mij voor gek verklaren?

Zij brengt met 38 urige werkweken meer mee naar huis als ik met 55 tot 60 urige werkweken. Daardoor zakt mijn mentaliteit.

Echter als ik morgen het stuur weer in mijn knuistjes vast heb en weer naar die mooie flatscreen tv voor me kijk met een beeldbreedte van bijna 2,5 meter........ tja daar doen we het voor en met zijn allen zijn we toch gewoon lekker gek :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vroeger was ik ook zo gek...

Eigenlijk al van kinds af aan: toen ik 8 was liep ik mee met de melkboer/SRV man in de buurt: overal aanbellen, flessen sorteren en dat soort 'werk'. Op m'n 14e zelfs een week alleen omdat de man ziek was en dus niets zou verdienen. Toen kon dat nog...

Uiteindelijk alle vrije uurtjes buiten school was ik daar, 6 dagen per week!

Moet er bij zeggen, dat er toen nog geen 700 TV-zenders waren, laat staan computers

Op de middelbare school stage gelopen bij de supermarkt, gelijk maar een zaterdag/koopavond/vakantiebaan er bij.

Na tien jaar daar uiteindelijk op de auto gegaan, en nog steeds niet bang voor een paar uurtjes. Ondanks genoeg andere voorbeelden: mijn vader was gemeente ambtenaar en verdiende ze toch heel wat makkelijker, ook toen al:ja: Ook familie en vrienden deden het anders...

Inmiddels ben ik zelfs al verder dan het stadium van oudere jeugd:rolleyes:, bijna middelbare leeftijd... En ja, het begint zwaarder te worden. Puur fysiek, maar ook de achterlijke regeltjes en heksenjachten op chauffeurs. Natuurlijk telt ook het soort werk mee, doe echt fysieke distributie:mad:. Laatst gekeurd voor m'n rijbewijs, en loop sindsdien met tabletten voor een véél te hoge bloeddruk. Het gaat je allemaal niet in de koude kleren zitten dat gel*l!!

Dus om op de vraag terug te komen: die twee jongens van mij vinden het geweldig om eens een dag mee te gaan. Maar toch probeer ik ze een andere richting op te sturen:ja:

Als je niet beter weet oké, maar waarom lopen ploeteren en zeulen op de meest rare tijden om een beetje een fatsoenlijk inkomen te verdienen? Terwijl er genoeg andere mogelijkheden zijn (of hopelijk nog komen) om ook te leven! Ik bedoel, tijden veranderen en ik red me wel ondanks alles. Maar als ik nu nog moest beginnen? Dan ging dat wel de andere kant op!!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

het enige verschil met de mentaliteit tussen "toen en nu" van jongeren die ik zie:

ze zijn veel wijzer dan vroeger. ze weten beter wat er te koop is.

Kan zijn, ik heb meer het idee dat ze minder (durven te) vragen om te voorkomen dat ze iets niet weten en dus voor dom worden versleten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek
Kan zijn, ik heb meer het idee dat ze minder (durven te) vragen om te voorkomen dat ze iets niet weten en dus voor dom worden versleten.

ik bedoelde de informatie die men tegenwoordig voor handen heeft.

wat jij zegt klopt helemaal.

ze zijn stoer, weten alles. of denken alles te horen te weten.

ook daarom heb ik forumdelen gemaakt waar men dingen kan lezen die men niet durft/wil vragen.

in de hoop dat men een overall aantrekt als er iets kapot is, in plaats van een plannert bellen......

of al weten wat ze voor hun kiezen krijgen op een rit naar een land waar ze nog nooit geweest zijn. zonder diezelfde plannert te moeten bellen dat ze geen tol betaald hebben omdat ze dat niet wisten, maar de politie nou net weer wel......

of ze er iets aan hebben, of het willen weten, weet ik niet.

maar baat het niet, schaadt het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch heb ik ergens gelezen dat je maar 8 à 10 uurtjes per dag maakte..........50 à 60 uur in 6 dagen. :confused:

Vrijdag vertrekken en maandag lossen Athene ca 2600 km?? Met de grenzen erbij?? En direct weer terug?? Ergens klopt iets niet in je verhalen!

Vergeet niet na zo,n reis was je wel drie a vier dagen thuis

En op zo,n reis moest je wel een nacht door gaan

En de grenzen was toen nog niet zo,n probleem

Want je rijden op het groene boek.

In 1989 heb ik een hart aanval gehad En van af toen ben ik ook anders gaan denken

En iedere nacht 9 uur gaan slapen.

En tussen de midag een uur slapen

En 50 a 60 uur in de week is ook genoeg Zeker op de lange afstanden

Maar die zijn er haast ook niet meer

In mijn jonge jaren veel uren maken heb ik mijn leer geld betaald

En vroeg of laat krijgt iedereen die problemen

Er zijn chauffeurs genoeg die de 60 jaar niet halen

Heb bij Vos gewerkt maar niet meer als 50 a60 uur in de week

Rust is belangrijk Maar wat een ander doet is zijn probleem

Heb ook gezien dat ze meer dan 2000 Euro bij zich hadden om de boete te betalen als ze gepakt zouden worden.Ik heb het er nooit voor over gehad

Zo Herman nu weet je een beetje waarom ik er zo over denk

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie avond,

Ik loop inmiddels alweer een jaartje of 23 mee op deze aardkloot, waarvan een jaartje of 3 in de transportwereld.

Maar als ik zo om mee heen kijk naar mijn leeftijdsgenoten, valt het me steeds vaker op dat daar nog maar weinig gasten tussen zitten die in de transportwereld thuis passen.

Als ik zo al ooit vertel over hoeveel uur ik per week werk, hoeveel ik van huis ben, en dan nog niet gesproken over dat er ook op feestdagen regelmatig doorgewerkt moet worden krijg ik een steeds betere indruk van wat het menselijk gezicht allemaal voor houdingen aan kan nemen.

8 uur per dag werken is de norm, 's avonds bij moeder lief of de vriendin op de bank zitten schijnt behoorlijk ontspannend te zijn, en vrij zijn op feestdagen schijnt een zelfaangezegde plicht te zijn om te gaan zuipen bij een of ander feest wat voor de volle 100% voorbij gaat aan de essentie van de feestdag...

Een vriend van mij werkt bijvoorbeeld bij een bedrijf met vestigingen in Nederland en België, enja, in België vieren ze geen 2e paasdag.

Ze hadden hem wijsgemaakt dat er daarom ook in Nederland doorgewerkt moest worden.

Hij vertelde me dat hij roodwoedend was en op het punt stond zijn baas te bellen, toen ze hem vertelde dat het een grap was.

2e paasdag was immers een feestdag, en wie gaat er dan werken!??!?!?!

Toen ik vroeg of hij dan van plan was om nog wat vergeten paaseieren te gaan zoeken veranderde het gespreksonderwerp uiteraard snel...

Nu weer koninginnedag achter de rug...en eigenlijk geen andere situatie...

Iedereen blijkt het erover eens te zijn: het koningshuis is te duur en heeft geen inhoud, de gemiddelde nederlander is een of andere klootviool waar we niet mee vergeleken willen worden en o wat zijn we als nederlanders allemaal trots op onze "no-nonsense-mentaliteit"...tot het koninginnedag is: iedereen MOET vrij zijn...niet om oude ambachten te gaan uitoefenen, niet om naar de koningin te gaan kijken, maar om ergens in een grote stad zat te worden of om bij Antwerpen in de file te gaan staan...en er nog 8 uur voor betaald te krijgen ook nog!

Zo kan ik nog wel even doorgaan met het noemen van feestdagen die schijnbaar verplicht zijn om te vieren maar waar niemand meer de essentie van kent, maar die kunnen jullie zelf ook wel invullen...

Waar ik me meer zorgen om maak is: waar leidt deze mentaliteit toe??

-Hebben we in de toekomst nog wel mensen in de transport die lange dagen willen maken?? (Heeft dit iets te maken met het chauffeurstekort???)

Wat brengt dit voor economische gevolgen met zich mee als we onze hele economie platleggen op dagen dat het buitenland gewoon doordraaid??

Mensen die van een lekkere discussie houden zijn zeer welkom!

Ps. begrijp me niet verkeerd, als mijn werkgever mij de keuze geeft om te werken of thuis te blijven op een feestdag zoals koninginnedag ofzo dat blijf ik ook thuis, maar als er gewerkt moet worden dan gaan we maar door, en dan zijn we hopelijk volgend jaar vrij...

Er zijn steeds minder mensen die dat willen en daar is de 48-urige werkweek een gevolg van.

Maak je niet druk en geniet van je vrije tijd. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het verschil met vroeger zit hem misschien wel in het feit dat vroeger moeders altijd thuis was om het huishouden draaiende te houden. Man lief zakte na een lange werkdag in de stoel en zijn biertje werdt gebracht.

Nu moeten er in heel veel gezinnen strakke afspraken gemaakt worden over wie wanneer werkt.Wanneer je afhankelijk bent van een kinderdagverblijf heb je niet veel keus.

De rollen veranderen. Aan één kant misschien niet verkeerd, alleen heb je zelf niet veel keus of je hier aan mee wil doen :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Goeie avond,

Waar ik me meer zorgen om maak is: waar leidt deze mentaliteit toe??

-Hebben we in de toekomst nog wel mensen in de transport die lange dagen willen maken?? (Heeft dit iets te maken met het chauffeurstekort???)

Wat brengt dit voor economische gevolgen met zich mee als we onze hele economie platleggen op dagen dat het buitenland gewoon doordraaid??

Dan nemen we toch gewoon oostblokkers; is dat probleem ook meteen opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik zo vrij mag zijn om te reageren....

Toen ik 21 was had ik ook dezelfde instelling, knallen met die ballen.

Ik ging op zondagmorgen weg, had klanten in Frankrijk (zondagmiddag) , Zwitserland (maandag) , Italie (dinsdag).

Woensdagmorgen reed ik naar Bretagne, donderdagmiddag was ik in Zeeuws-Vlaanderen voorraad aanvullen en ik ging nog ff naar Denemarken (noord Sealand).

Toen hadden wij (wij zijn service-monteurs op melkrobots) werkweken van tusen de 80 (weekend vrij) en 120 uur.

Mijn pa was ook altijd weg van maandag tot vrijdagavond/zaterdagmorgen. Wij hebben thuis geleerd; als je iets wil hebben, moet je ervoor werken. En ja, als klein kind is dat niet leuk, maar als je 21 ben en een vrij recente BMW 525i in pa z'n garage kan parkeren, een motor ernaast en hij z'n opeltje buiten laat staan, weet je waar je het voor doet. Gewoon omdat je 'rendement' van je harde werken hebt.

Toen waren er ook al mensen die elk weekend thuis waren en mij voor gek versleten.

Echter ik had/heb plezier in het werk, kon op vakantie en kopen wat ik wilde, terwijl degene die 'bezwaar' had regelmatig reageerde van; ik heb geen geld, daar moet ik voor sparen.

Ook als je vertelde waar je geweest was, reageerden ze steevast; laat mij maar hier in de kroeg vakantie vieren. Nu echter hebben ze er wel wat spijt van en willen ze de schade inhalen...

Echter nu 12 jaar later maak ik regelmatig nog weken van 70 uur en meer, soms met werkdagen van 20 a 22 uur (ja, soms zit het tegen).

Ik heb een goed salaris en daarbovenop overuren en vergoedingen voor de storingsdiensten.

Nu ik een eigen huis heb, een relatie en een hond is het ook wel lekker om thuis te zijn.

Bij ons op het werk wisselen we het nu een beetje af, een lange week, dan een week rustig aan. En de baas stimuleert het ook nog eens.

Dus kortom, die beloning is lekker (daar werk je voor) echter plezier in je werk en stabieliteit bij het betalen is meer waard. Dan maar een paar euro minder, maar wel elke maand op tijd en alle uren vergoed.

En wat betreft die mentaliteit, zolang er mensen zijn die de kids alles geven wat ze willen, zonder ze ervoor te laten 'werken', blijven er altijd mensen die zitten ze zeuren en klagen.

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar is de mentaliteit van de jeugd gebleven???

die zit nog in de ouders, die weigeren om in de opvoeding hier aandacht aan te besteden!

de ouders van nu nemen hun kids alles uit handen, alles word voor ze geregeld, alles word voor ze gedaan.

als ze iets uitgevreten hebben wat niet door de beugel kan, dan staan pa en ma onmiddelijk klaar om ze in bescherming tenemen en alles met de mantel der liefde te bedekken.

ik zie kids van 15 jaar oud van pa eisen dat die hun lekke band gaat plakken, want zelf kunnen ze dat niet of ze hebben er geen tijd voor.

mijn pa zei doodleuk tegen me, joh fred die band plak jezelf, anders morgen lopend naar school!

en door het gedrag van ouders om kinderen alles uit handen te nemen, kweek je een mentaliteit van jan lik me het vestje, de jeugd word onverschillig en het intereseert ze allemaal niet, want pa en ma knappen het wel op.

en het begint al op de lagere school, jantje dat mag je niet doen!

is dat zo meester?, ik do ehet toch, nou jantje dan ga je maar op de gang staan!

dezelfde middag staat pa of ma bij de leeraar om verhaal te halen, want hoe haalt die in het zijn domme harsens om jantje de op de gang te zetten.

als ik met zoiets thuis kwam dan zeiden mijn pa en ma, joh je zult het wel verdiend hebben.

wat er op deze manier gekweekt word zijn jeugdigen die niet gewend zijn om voor zichzelf op te komen, die bij de minste vorm van tegenslag lopen te janken, en die daadwerkelijk geloven dat zij nooit ergens schuld aan hebben.

en ja dit zal niet voor iedereen gelden, maar je ziet dit soort jeugdigen steeds meer!

Mag ik even hier op ingaan? Ik heb zelf ook zo'n jeugd gehad hoor dat ik alles zelf moest doen. ( niet dat ik nu gelijk voor oud aangezien moet worden :p) maar waar het mij even omgaat is dat ik het vroeger ook al niet snapte dat het gebeurde... en dan was ik 16 jaar ( shit wat vliegt de tijd..) maar toen hadden we een achterbuurjongen en die kwam dan bij zijn vader van: pa ik heb geld nodig en tadaa daar kreeg hij 25 gulden... :eek:

ik stond er bij en had echt zoiets van euh... wat doe ik nou dan fout? op dat moment werkte ik bij mijn vader in het bedrijf en draaide ik ook wel meer dan 40 uur in de week. maar dat maakte me niets uit... ( ook vanwege andere dingen maar goed dat tebuiten...) Moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik heb leren werken.. Dat ik wel weet waar het voor is.Vroeger was het een gulden voor je rapport en je was blij als je 5 gulden kreeg... of even simpel kamer opruimen/ afwassen... Maar het moet je wel geleerd worden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden