[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

berekenen asdruk


Marcus77

Recommended Posts

  • Forumlid
140 euro, niet eens overdreven duur.

Laatste een collega die bij Moerdijk 12,9 ton was op de trekas: 850 euri.

standaard trekas = 11.5 ton + 10% speling is 12.65 ton. Daarboven ben je idd te zwaar.

Zorg voor een langere wielbasis trekker (3.9meter) en een zwaardere vooras. Dan kun je de trekas wat meer ontlasten en toch je gewicht laden.

Met een starre 3 asser 13.60 trailer kun je nog net binnen de marges 51.7 ton totaal zijn als je dus een aangepaste trekker hebt. (lees zware vooras, langere wielbasis)

trailerassen zijn in standaard vorm (dicht bij elkaar) 9 ton op kenteken. + 10%marge = 9900 kg. x 3 assen = 29.7 ton totaal

8.5 ton vooras + 10% marge = 9.35 ton

trekas 11.5 ton + 10% marge = 12.65 ton

Trailer totaal + 10% marge = 29.7 ton

trekker totaal + 10% marge = 22 ton

Totaal heel span 51.7 ton

Met dit gewicht en waardes op de assen krijg je dus geen bekeuring. Hopende dat de trailerassen afzonderlijk niet te zwaar zijn.

Trouwens dat boete bedrag in duitsland dat klopt niet. Het is een stuk meer wat je kwijt bent en daarbij moet je ook nog eens afladen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Trouwens dat boete bedrag in duitsland dat klopt niet. Het is een stuk meer wat je kwijt bent en daarbij moet je ook nog eens afladen.

Men contoleerde mij net voorbij Ingolstadt op de A9 met een weeglus(ligt daar al jaren,is dus geen proef)ik werd de,daarvoor speciaal aangelegde, parking op geleid en op een weegplaat per as gewogen,te zwaar op de trekas,ong 12 ton.

De bekeuring was ongeveer 140 euro,dat weet ik niet meer precies,maar ik moest wel ter plaatse omladen(totaal gewicht was onder de 40 ton).

En laat nu net "toevallig"een firma daar op die parking aanwezig zijn met een dieplader waar een heftruck en een paar pompwagens opstonden.

een paar palletten omgezet van de motorwagen op de aan hanger en toen was t goed,niet meer nagewogen of niks.

tarief:prent €140 heftuck: €300.

Na een praatje met die heftucker wist ik dat men daar iedere week minimaal 2 dagen controleert,meestal dindag en donderdag,maar het kan ook maandag en dinsdag zijn,je weet t dus nooit zeker.

Op de A9 dus,richting Munchen ,tussen de afritten Manching en Langenbruck,stuk voor de parking ligt een lus,de polizei staat daar met een auto en leest de gegevens af,als je te zwaar bent staat verderop een sherrif langs de weg die je eraf haalt en over de weegbrug dirigeert.

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
standaard trekas = 11.5 ton + 10% speling is 12.65 ton. Daarboven ben je idd te zwaar.

Zorg voor een langere wielbasis trekker (3.9meter) en een zwaardere vooras. Dan kun je de trekas wat meer ontlasten en toch je gewicht laden.

Met een starre 3 asser 13.60 trailer kun je nog net binnen de marges 51.7 ton totaal zijn als je dus een aangepaste trekker hebt. (lees zware vooras, langere wielbasis)

trailerassen zijn in standaard vorm (dicht bij elkaar) 9 ton op kenteken. + 10%marge = 9900 kg. x 3 assen = 29.7 ton totaal

8.5 ton vooras + 10% marge = 9.35 ton

trekas 11.5 ton + 10% marge = 12.65 ton

Trailer totaal + 10% marge = 29.7 ton

trekker totaal + 10% marge = 22 ton

Totaal heel span 51.7 ton

Met dit gewicht en waardes op de assen krijg je dus geen bekeuring. Hopende dat de trailerassen afzonderlijk niet te zwaar zijn.

Trouwens dat boete bedrag in duitsland dat klopt niet. Het is een stuk meer wat je kwijt bent en daarbij moet je ook nog eens afladen.

Ik ben op de hoogte met de verschillende marges, mogelijkheden etc.

En nu komt het leuke: deze collega eigen rijder rijdt met een Actros, met - jaja-, een wielbasis van 3,90. Daarachter heeft ie een Renders X-steering containerchassis.

Je zou zeggen: dan kan het haast niet misgaan. Dus wel.

Rara hoe kan dat?

Antwoord: de beste man heeft een van de eerste X-Steering modellen van Renders die eigenlijk primair bedoeld is voor 45ft containers. De assen van dat ding staan verder naar achteren. Ben geen Renders-kenner, maar hij vertelde me dat de huidige Renders modellen de assen meer naar voren hebben, zodat je niet in de problemen komt met de adruk.

Daarnaast heeft ie bij de dealer de (vaste) schotel verder naar achteren laten zetten op z'n trekker, omdat anders het chassis van de trekker de trailer kan raken bij bv diepe laadputten.

Het viel mij idd op dat die Renders chassis' best laag zijn aan de achterzijde.

Zelf reed ik die dag ook drie keer op en neer over de lussen, maar geen problemen gehad. Ik gebruik een Pacton Flex XL. Assen op de zware stand en voila. Dat werkt uitstekend kan ik melden.

Veruit het meeste gewicht gaat dan naar achteren. Heel slim systeem al met al. En goedkoper (en lichter) dan een Renders.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
volgens mij was de vraag hoe je de as druk kunt berekenen, ik heb geen idee!!!

ik zelf rij met een bulk wagen (silo tank) en dan sta je dagelijks op een weegbrug en de lading is altijd egaal verdeeld en dan kom je per as eigelijk nooit boven het max gewicht, als je tenminste niet meer dan het max toegestane gewicht mee neemt.

Ik rijdt met een vloeistof tank en heb een tijdje geleden een nieuwe 3-kamer-tank "maximaal" moeten beladen op de weegbrug.

Totaal kwam ik keurig binnen de marges uit (48t) maar voor de zekerheid heb ik na de belading de hele wagen steeds met één as van de weegbrug af het gewicht laten opschrijven.

Totaal 48t , vooras eraf gereden = 40t = 8t vooras,

40t trekas eraf = 27.5t = 12.5 ton op de trekas,

27.5 ton over tripplestel =27.5 :3 = 9.16 t per oplegger as.

Zowel de vooras als de trekas waren dus te zwaar (7.5 en 11.5ton) terwijl ik netjes onder het totaalgewicht bleef.

De volgende keer heb ik de achterste twee kamers vol gegooid en de rest in de eerst geladen en....alles binnen de marges. 2000 liter van voor naar achter en ik zat goed!

Dit kun je ook met een bulkwagen doen: iets minder in de voorste gaten laten gooien en meer achterop kan een hoop verschil maken.(uiteraard erg afhankelijk van het product wat je laad en hoe er geladen wordt!)

Dan moet je niet doen wat ik ooit eens gedaan heb.

Een nagelnieuwe 3 kamer jumbo (toen was dat 32 kuub) vol met melasse gooien. Was een beetje te zwaar.... Rein kon er wel om lachen. Het was 1 van mijn eerste ritten alleen op de tankwagen en toen ik vroeg hoe veel ik moest laden had hij gezegd "volle bak". Was hij ff vergeten dat ik zo'n nieuwe tank bij me had.................... :angel:

Bij een vorige werkgever moesten we bij vloed naast het werkeiland "Neeltje Jans" water uit de zee pompen en naar een zeeaquarium in parijs brengen.

prachtwerk, een 22kuub tankje erachter (21kuub is ongeveer 24t) , volpompen en gaaan!

Tot ik een zusje van mijn normale tank meekreeg: volpompen en ...niet echt gaaan???

Op de pont de planning maar even gebeld:

P: "O, Eh, Ja, die tank is verlengd...tot eh...27 kuub!!!

C: :eek: "Dat is bijna 31ton!!! Geen wonder dat ie niet trekt."

P: "kun je niet wat laten lopen??"

C: "lijkt me niet hier op die pont, kunnen ze niet waarderen..."

P: "Ja verdorie rij dan maar door"

Bij de klant paste die extra liters in een heel mooi putje .........:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan moet je niet doen wat ik ooit eens gedaan heb.

Een nagelnieuwe 3 kamer jumbo (toen was dat 32 kuub) vol met melasse gooien. Was een beetje te zwaar.... Rein kon er wel om lachen. Het was 1 van mijn eerste ritten alleen op de tankwagen en toen ik vroeg hoe veel ik moest laden had hij gezegd "volle bak". Was hij ff vergeten dat ik zo'n nieuwe tank bij me had.................... :angel:

Kennen we elkaar? Ik heb van 1985 tot 1996 bij RTC Rijssen gereden, we waren broeders in het Melasse transport. Rein de Jong en RTC dan. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Kennen we elkaar? Ik heb van 1985 tot 1996 bij RTC Rijssen gereden, we waren broeders in het Melasse transport. Rein de Jong en RTC dan. :D

We zullen elkaar ongetwijfeld wel eens hebben gesproken. Reed 1 jaar bij Rein, zal zo'n beetje rond 88/89 geweest zijn, na een half jaar een vaste trekker, maar nooit een vaste tank dus ik zat overal. Heb wel regelmatig Italie gereden met levensmiddels en terug met vino!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Totaal 48t , vooras eraf gereden = 40t = 8t vooras,

40t trekas eraf = 27.5t = 12.5 ton op de trekas,

27.5 ton over tripplestel =27.5 :3 = 9.16 t per oplegger as.

Zowel de vooras als de trekas waren dus te zwaar (7.5 en 11.5ton)

Je zat zo wie zo binnen de marges, ook in deze belading. Je mag, in Nederland tenminste, maximaal 5% van het totale gewicht overbeladen zijn. Maar per as mag je maximaal 10% overbeladen zijn.

Dus kom je met een 7.5 tons voor as op 8250 kilo uit, en met een 11.5 tons trek as op 12.650 kilo.

Als je op deze gewichten "gokt" betekend wel dat je dicht bij een boete zit mocht er iets veranderen aan bv het soortelijk gewicht. Bij meer dan 10% overschrijding van je totaal gewicht, en/of 20% overschrijding per as, kan je verplicht worden over te laden.

Vergeet ook niet dat als je per as gaat wegen, door van een weegbrug af te rijden, je geen zuivere weging krijgt aangezien de meeste weegbruggen iets hoger liggen dan het wegdek er omheen. Dat verschil kan wel tot 500 kilo per as oplopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We zullen elkaar ongetwijfeld wel eens hebben gesproken. Reed 1 jaar bij Rein, zal zo'n beetje rond 88/89 geweest zijn, na een half jaar een vaste trekker, maar nooit een vaste tank dus ik zat overal. Heb wel regelmatig Italie gereden met levensmiddels en terug met vino!

Dat zullen we elkaar inderdaad wel eens hebben gesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zal eens kijken hoe het bij mij per as zit als ik weer eens container vol oud papier laad.

Weet wel -toevallig gebeurde dat afgelopen week - hoe het is verdeeld over de trekker en de oplegger.

Recyclebedrijf waar ik moest laden heeft alleen een korte weegbrug. Kun je dus niet in 1 keer gewogen worden. Moet eerst de trekker en dan de trailer.

Gaat om een 4x2 FH met Pacton chassis en daarop een High cube container.

Leeg:

Trekker: 10800kg

oplegger: 6660kg.

Geladen:

trekker: 18660

Oplegger: 25500.

Opmerking: de trailer stond met de assen in de zogenaamde 'zware stand'. (28 ton +), daarbij was de container 'vierkant' geladen. Dus het gewicht stond keurig verdeeld (verspreid) van voren naar achteren.

Je ziet: veruit het meest gewicht gaat naar de oplegger. 'Slecht' zo'n 7,7 ton gaat op de trekker, de rest naar achteren.

Netto kwam het op ruim 26,7 ton. Is zelfs nog een baaltje uit gehaald, want anders zou de container te zwaar worden.

Slim foefje hoor, zo'n zware stand. Ik meen- maar weet niet zeker - dat Nooteboom de eerste was die dat op de markt bracht. (tegenwoordig D-Tec)

Hoe ver je kunt gaan met een enkelasser weet ik niet, maar ik ben eigenlijk altijd wel geholpen. Een reefer echter is een ander verhaal. Gooien ze daar echt veel in, dan kan het misgaan.

Hoorde trouwens dat er sinds kort vóór de Botlektunnel ook een weeglus in de weg ligt. Iemand daarmee bekend?

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Domme vragen bestaan niet.

Met de 'zware stand' bedoel ik het volgende.

De assen van de trailer kun je bij een schuifchassis (zgn multi) meer naar voren zetten. Dus meer richting de trekker. Je krijgt daardoor een langer uitzwaai achter. Moet je wel rekening mee houden, alhoewel het niet te gek is.

Het verzetten van de assen moet je van tevoren doen - dus voordat de container op je chassis wordt gezet. D-Tec kent een systeem dat het achteraf ook kan, maar dat zie je niet vaak.

In- en uitschuiven v/h chassis gaat mbv de trekker (het middengedeelte) en een slinger (achterdeel).

Het geldt alleen voor 40 ft containers.

Ff technisch: je verkleint je wielbasis. De wielbasis is bij een trekker-oplegger de afstand tussen de kingpin en het midden van het assenstel. In dit geval dus de middelste as.

In de 'gewone' stand is die bij een Pacton Flex 7900 mm. (7,9 meter). In de 28 ton+ stand is ie 7200mm (7,2 meter). De assen komen dus 70 centimeter meer naar de trekker te staan. Dit scheelt in de praktijk al snel 3 ton schoteldruk.

Op de site van Pacton kun je een brochure downloaden en daar kan je het goed in zien.

-

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Domme vragen bestaan niet....

Dit scheelt in de praktijk al snel 3 ton schoteldruk.....

-

Misschien toch een domme vraag: Waarom niet investeren in een degelijke 3 assige trekker?

Ik zat eerder ook altijd te klooien met schoteldruk, reed veel scandinavie (met asweging dus) en nadat ik een 3 asser had nooit meer zweet gehad. Reed met wisselende ladingen/gewichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Misschien toch een domme vraag: Waarom niet investeren in een degelijke 3 assige trekker?

Ik zat eerder ook altijd te klooien met schoteldruk, reed veel scandinavie (met asweging dus) en nadat ik een 3 asser had nooit meer zweet gehad. Reed met wisselende ladingen/gewichten.

Kijk Murphy, een 3 assige trekker is uiteraard duurder en weer veel zwaarder dan een 2 asser, dus het ligt er maar aan wat je vervoeren moet, en naar welk land van bestemming c.q. doorvoer, aangezien het gewicht van de 3e as weer ten koste gaat van het laadvermogen. Het is gewoon een reken spelletje. Zit je veel met deel lading dan kan inderdaad een 3 asser uitkomst bieden, omdat men nu eenmaal begint met laden tegen het kop schot (dus boven de trekas).

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Kijk Murphy, een 3 assige trekker is uiteraard duurder en weer veel zwaarder dan een 2 asser, dus het ligt er maar aan wat je vervoeren moet, en naar welk land van bestemming c.q. doorvoer, aangezien het gewicht van de 3e as weer ten koste gaat van het laadvermogen. Het is gewoon een reken spelletje. Zit je veel met deel lading dan kan inderdaad een 3 asser uitkomst bieden, omdat men nu eenmaal begint met laden tegen het kop schot (dus boven de trekas).

Gr. Cor

Ja, begrip! Maar, die 3 asser is in feite niet zo gek veel zwaarder als een 2 asser (ik had een sleepas). Dan vraag ik mij af wat al die extra uitrusting weegt aan die "flexibele" trailers, om een assenstel te verplaatsen gebruik je geen pisbakkenstaal.... En alles wat verstelbaar is aan transportmateriaal kost een hoop extra t.o.v. standaard materiaal. Dus kosten technisch en gewicht kan nooit een groot verschil zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valt mee hoor, Murphy. Een multlichassis (containerchassis) wordt er niks zwaarder van. Er komt alleen een gat extra in de balk. ;) Het deel dat je voor de assen minder ver uitschuift, schuif je aan de achterkant verder uit (dus die 70 centimer)

Misschien moet je het eens zien om te begrijpen. Stelt niet zo veel voor maar scheelt dus wel een hoop, in de praktijk.

Bij ons is laatst iemand gepakt met een reefer, 32 ton lading en die had hem niet op de zware stand. Kosten: 350,- bekeuring en hij moest een andere trekker regelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gewicht van een multi is idd niet hoog. Zo'n 5,5 ton.

Als ik zie hoe ermee wordt omgegaan - kijk met name naar de huurchassis' - dan kunnen ze wonderbaarlijk veel hebben.

Technisch is het niet ingewikkeld, maar mss is het zo dat je het ff moet 'zien'.

Heb ff gezocht op m'n pc en vond nog een technische tekening. Kan je alles goed op zien. Zie attach.

Heb ooit eens aan tafel gezeten met een ingenieur van D-Tec. De man was toen zo vriendelijk het eea voor te rekenen en uit te tekenen op papier. Onder optimale omstandigheden zou je netto zo'n 30 ton kunnen laden in een 40 ft container, zonder dat je op je trekas in de problemen komt.

Nu is dat natuurlijk papier - zei hij ook - maar in de praktijk is 28 ton realistisch.

Rijd zelf veel met oud papier in 40 voeters en dat komt neer op zo'n 24-26 ton. Dan kan je probleemloos laden. (en over de lussen heen)

Met een reefer zit er een addertje onder het gras: de koelunit voorop. Weet niet hoeveel die dingen extra wegen, maar het scheelt natuurlijk wel.

Ook 45 ft containers zijn een ander verhaal.

Maar al met al is natuurlijk prettig wanneer je vaak aan je gewicht zit om een drieassige trekker te hebben. Rijdt gewoon prettiger. En je hoeft dan idd nooit meer na te denken over je schoteldruk, want je zit dan altijd safe.

-

Multi chassis (Pacton).pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast edwin 30

was dat toevallig een bedrijf in bussum?

wij hebben namelijk ook een korte weegbrug. en kom je er vaak laden? dan zullen we mekaar ongetwijfelt gezien hebben

Zal eens kijken hoe het bij mij per as zit als ik weer eens container vol oud papier laad.

Weet wel -toevallig gebeurde dat afgelopen week - hoe het is verdeeld over de trekker en de oplegger.

Recyclebedrijf waar ik moest laden heeft alleen een korte weegbrug. Kun je dus niet in 1 keer gewogen worden. Moet eerst de trekker en dan de trailer.

Gaat om een 4x2 FH met Pacton chassis en daarop een High cube container.

Leeg:

Trekker: 10800kg

oplegger: 6660kg.

Geladen:

trekker: 18660

Oplegger: 25500.

Opmerking: de trailer stond met de assen in de zogenaamde 'zware stand'. (28 ton +), daarbij was de container 'vierkant' geladen. Dus het gewicht stond keurig verdeeld (verspreid) van voren naar achteren.

Je ziet: veruit het meest gewicht gaat naar de oplegger. 'Slecht' zo'n 7,7 ton gaat op de trekker, de rest naar achteren.

Netto kwam het op ruim 26,7 ton. Is zelfs nog een baaltje uit gehaald, want anders zou de container te zwaar worden.

Slim foefje hoor, zo'n zware stand. Ik meen- maar weet niet zeker - dat Nooteboom de eerste was die dat op de markt bracht. (tegenwoordig D-Tec)

Hoe ver je kunt gaan met een enkelasser weet ik niet, maar ik ben eigenlijk altijd wel geholpen. Een reefer echter is een ander verhaal. Gooien ze daar echt veel in, dan kan het misgaan.

Hoorde trouwens dat er sinds kort vóór de Botlektunnel ook een weeglus in de weg ligt. Iemand daarmee bekend?

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden