[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

fnv ondersteund 48 uur zzp.


Gast herpie2

Recommended Posts

Gast herpie2

Geschreven door redactie op 12.05.2010, 17:45

UTRECHT - Vakbond FNV Bondgenoten blijft bij het standpunt dat zelfstandige vrachtwagenchauffeurs onder dezelfde werktijdenregeling dienen te vallen als chauffeurs in loondienst. Eind april besloot de verkeerscommissie van het Europees Parlement dat ZZP-chauffeurs ook maar maximaal 48 uur per week mogen werken.

Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten: "Werkweken van meer dan 48 uur hebben negatieve gevolgen voor de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs. De rij- en rusttijdenwet ondervangt niet alles; als een zelfstandige chauffeur eerst vier uur bezig is met zijn administratie en vervolgens gaat rijden, dan maakt hij veel te lange werkdagen. Oververmoeidheid van de chauffeurs leidt tot een grotere kans op ongelukken."

Uit onderzoek van het Europees Parlement blijkt dat meer dan de helft van de ZZP-ers niet echt zelfstandig meer is. Ze zijn vaak in een verkapte werknemersverhouding terechtgekomen met één bedrijf dat hierdoor wel de lusten en niet de lasten van een vaste werknemer heeft.

Paas: "Het uitsluiten van ZZP-ers van de 48-urige werkweek zal transportbedrijven alleen maar stimuleren om van hun werknemers schijnzelfstandigen te maken. Daarmee ontlopen werkgevers ook verplichtingen als het afdragen van premies waardoor de chauffeur alle vormen van sociale zekerheid verliest. Als de nieuwe regelgeving werkelijkheid wordt, dan wordt de hoeveelheid schijnzelfstandigen alleen maar groter."

Bovendien wordt volgens FNV Bondgenoten concurrentievervalsing in de hand gewerkt zodra er voor verschillende groepen verschillende regels gaan gelden.

Op 24 april vertrok een konvooi van vrachtwagenchauffeurs vanuit Den Haag via Duitsland, Luxemburg en Frankrijk naar Brussel, waar het Europees Parlement op 28 april vergaderde over de maatregel. De actie werd door zowel FNV Bondgenoten, de Europese en Internationale Transport workers Federation ondersteund.

Bron: http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?comments=6988

Zie ook: http://www.fnvbondgenoten.nl/branches_bedrijven/branches/vervoer/beroepsgoederenvervoer/48_urige_werkweek_moet/

bewerkt door Marnix
toevoegen bronvermelding
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke

12 mei 2010 Petitie vervoerssector tegen 48-urenweek zzp'ers

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft er in een woensdag ingediende petitie bij het Europees Parlement op aangedrongen om zelfstandige chauffeurs in het goederenvervoer over de weg niet de 48-urige werkweek op te leggen. Transport en Logistiek Nederland (TLN), KNV Goederenvervoer, VERN (eigen rijders), EVO, FNV Zelfstandigen, VNO-NCW en MKB Nederland spreken van een 'dreigende aantasting van de vrijheid van ondernemerschap in Europa'.

De werkgelegenheidscommissie van het Europees Parlement verwierp eind vorige maand een voorstel van de Europese Commissie om chauffeurs die niet in loondienst zijn, maar zelfstandig ondernemer zonder personeel, uit te sluiten van de bepalingen van de nieuwe Europese arbeidstijdenregeling. Die regeling schrijft een maximaal 48-urige werkweek voor.

De chauffeur moet binnen die 48 uur alle werkzaamheden verrichten die nodig zijn om zijn bedrijf draaiende te houden. Hij moet dus bijvoorbeeld ook zijn boekhouding, onderhoudswerk aan het voertuig en dergelijke binnen die twee etmalen verrichten. De organisaties noemen dit in hun petitie in strijd met het vrije ondernemerschap. Aan de veiligheid op de weg draagt het ook niets bij, want die wordt gewaarborgd door de rij- en rusttijdenregeling. Ze spreken van een zoveelste EU-regeling die 'leeg' is en geen enkel doel dient.

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) zegt de petitie volledig te ondersteunen. 'Dit zorgt alleen voor administratieve rompslomp.' Hij is principieel tegen het onderbrengen van zelfstandigen in de arbeidstijdenrichtlijn. Over de beraadslagingen in de commissie zegt Van Dalen: 'Ik wil linkse Europarlementariërs nooit meer horen zeggen dat zij opkomen voor het midden- en kleinbedrijf of dat zij bureaucratie tegengaan.' Volgens hem lopen veel van zijn collega's te veel aan de leiband van de vakbonden.

Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten, zegt erover: 'Werkweken van meer dan 48 uur hebben negatieve gevolgen voor de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs. De rij- en rusttijdenwet ondervangt niet alles.' Volgens FNV Bondgenoten moeten transportbedrijven niet worden gestimuleerd om van hun werknemers 'schijnzelfstandigen' te maken. Daarmee ontlopen werkgevers verplichtingen als het afdragen van premies waardoor de chauffeur alle vormen van sociale zekerheid verliest. Bovendien wordt volgens FNV Bondgenoten concurrentievervalsing in de hand gewerkt zodra er voor verschillende groepen verschillende regels gaan gelden.

Het voltallige Europarlement behandelt de zaak op 16 juni. De organisaties roepen de leden op dan alsnog voor uitsluiting van de ondernemer-chauffeur van de 48-urenweek te stemmen.

BRON: Nieuwsblad transport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke

Petitie bedrijfsleven over beperking zelfstandigen door EU

icon-news.gifNieuwsbrief icon-rss.gifRSS

Tags: rijverbod Politiek Personeel

Door: Pieter Wieman

Gepubliceerd op 12 mei 2010 16:21

Transport en Logistiek Nederland, KNV Goederenvervoer, EVO, VERN, FNV Zelfstandigen, VNO-NCW en MKB-Nederland spreken hun ernstige zorg uit over de uitslag van de stemming in de Commissie Werkgelegenheid en Sociale Zaken van het Europees Parlement inzake de positie van zelfstandige ondernemers bij de herziening van de arbeidstijdenrichtlijn voor het wegvervoer. Ze besteedden er zelfs een petitie aan.

4792_163.jpgBovengenoemde organisaties doen een dringend beroep op u om in de plenaire zitting van het Europees Parlement op 16 juni 2010 te stemmen voor uitsluiting van zelfstandige ondernemers van deze richtlijn.

Alle arbeidstijdenregelgeving- zowel nationaal als internationaal - is ontworpen en bedoeld voor de bescherming van werknemers. Ook als we kijken naar de algemene arbeidstijdenrichtlijn 2003/88 is deze uitsluitend gericht op werknemers. Het komt in geen enkele sector voor dat zelfstandige ondernemers onder dit soort regelgeving vallen. Zij zouden ernstig beknot worden in hun ondernemerschap en in de ontwikkeling van hun bedrijf als zij onder enige vorm van arbeidstijdenwetgeving zouden vallen. Zelfstandige ondernemers staan er om bekend dat zij over het algemeen vrijwillig meer uren werken dan de gemiddelde werknemer. Dat ligt besloten in het feit dat zij naast het uitoefenen van het beroep, ook ondernemerswerkzaamheden verrichten zoals administratie, acquisitie en het op- en uitbouwen van hun bedrijf. Dit geldt voor zelfstandige ondernemers in alle sectoren.

Verkeersveiligheid geen argument

Als het gaat om verkeersveiligheid dan geldt voor alle beroepschauffeurs of zij nu in loondienst zijn of als zelfstandige ondernemer opereren, de rij- en rusttijdenverordening. In deze verordening zijn de dagelijkse maximale rijtijden, de minimale dagelijkse rusttijden, de pauzes, de wekelijkse en tweewekelijkse rij- en rusttijden zeer minutieus voorgeschreven. Dit in tegenstelling tot de arbeidstijdenrichtlijn voor mobiel personeel, die niet veel meer regelt dan een gemiddelde arbeidstijd van 48 uur per week. De rij- en rusttijden worden ook zeer minutieus gecontroleerd door de (digitale) tachograaf. Op de overtreding van deze regels staan hoge boetes. Suggesties dat zelfstandige ondernemers ondanks deze wetgeving 85-urige werkweken kunnen maken, zijn volledig uit de lucht gegrepen. Dit is bevestigd door de Nederlandse controlerende instantie IVW.

Het invoeren van arbeidstijden voor zelfstandige ondernemers in het goederenvervoer over de weg voegt derhalve niets toe of af aan de verkeersveiligheid; deze wordt al gewaarborgd door de rij- en rusttijdenverordening. Het invoeren van arbeidstijden zou voor deze zelfstandigen slechts een beknotting in hun ondernemersactiviteiten betekenen. Bovendien zou het leiden tot een ongewenst precedent waar het gaat om het principe van ondernemerschap in het algemeen. Juist nu er - na een periode van recessie - behoefte is aan ondernemerschap en ondernemersgeest. Einde citaat petitie.

bron:TTM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o

woensdag 12 mei 2010 17:05 Vandaag ontvingen Vice-Voorzitter van de Transportcommissie in het Europees Parlement, Peter van Dalen (ChristenUnie), en enkele andere Europarlementariërs een petitie die oproept om zelfstandige chauffeurs buiten de arbeidstijdenrichtlijn te laten vallen. Deze petitie werd aangeboden door enkele Nederlandse brancheorganisaties. De Europarlementariër ondersteunt de actie volledig: ,,Chauffeurs horen niet binnen de arbeidstijdenrichtlijn te vallen. Dit is niet nodig voor de verkeersveiligheid en zorgt alleen voor administratieve rompslomp.†Van Dalen is principieel tegen het onderbrengen van zelfstandigen in de arbeidstijdenrichtlijn. ,,Een zelfstandige hoort niet onder een arbeidstijdenrichtlijn te vallen. Die ziet op de verhouding werkgever/werknemer. In het geval van een zelfstandige bestaat die verhouding niet. Dan hoort hij ook niet onder de arbeidstijdenrichtlijn te vallen."

In de Werkgelegenheidscommissie van het Europees Parlement werd wel gepleit voor het onderbrengen van zelfstandige chauffeurs in de arbeidstijdenrichtlijn. Als argument werd de verkeersveiligheid genoemd. De Europarlementariër noemt dit nonsens: ,,De verkeersveiligheid is niet in het gedrang omdat alle chauffeurs - zelfstandig of werknemer - onder de rij- en rusttijdenverordening vallen. De verkeersveiligheid wordt dus al gewaarborgd.â€

Teleurstelling

De wetgeving leidt onnodig tot vergroting van administratieve lasten voor kleine ondernemingen. Van Dalen: ,,Ik wil linkse Europarlementariërs dus nooit meer horen zeggen dat zij opkomen voor het MKB of dat zij bureaucratie tegengaan. Dat is duidelijk niet het geval.â€

De Europarlementariër is teleurgesteld in veel collega’s. ,,Teveel leden lopen in het Europees Parlement aan de halsband van de Europese vakbond. Deze bonden zijn bang een paar ritten te verliezen aan een Roemeense zelfstandige. Dat zal niet gebeuren. De vraag naar inzet van zelfstandige chauffeurs is groot, en bovendien werken de meesten van hen in de Benelux of Duitsland. Daar komt een verdwaalde Roemeen niet zomaar op af.â€

De Europarlementariër is teleurgesteld in veel collega’s. ,,Teveel leden lopen in het Europees Parlement aan de halsband van de Europese vakbond. Deze bonden zijn bang een paar ritten te verliezen aan een Roemeense zelfstandige. Dat zal niet gebeuren. De vraag naar inzet van zelfstandige chauffeurs is groot, en bovendien werken de meesten van hen in de Benelux of Duitsland. Daar komt een verdwaalde Roemeen niet zomaar op af.â€

bron: rnw onderweg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Deze bonden zijn bang een paar ritten te verliezen aan een Roemeense zelfstandige. Dat zal niet gebeuren. De vraag naar inzet van zelfstandige chauffeurs is groot, en bovendien werken de meesten van hen in de Benelux of Duitsland. Daar komt een verdwaalde Roemeen niet zomaar op af.â€

Sorry hoor, maar ik ben bang dat hier niets van terrecht komt.

We weten inmiddels allemaal wel hoe de vork in de steel zit in het transport, en je kan er dus vergif op innemen dat als de mogelijkheid daar is, verladers massaal Roemenen inzetten, ook in het landelijk vervoer.

Het is niet voor niets, dat ik de laatste tijd steeds vaker Cypriotische trekkers in Rotterdam met containers ziet leuren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden