Spring naar bijdragen
hwm.klaassen

Petitie vervoerssector tegen 48 urenweek zzp,ers

Recommended Posts

Hier een stukje over de eigen rijders en ZZP,ERS

Petitie vervoerssector tegen 48-urenweek zzp'ers

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft er in een woensdag ingediende petitie bij het Europees Parlement op aangedrongen om zelfstandige chauffeurs in het goederenvervoer over de weg niet de 48-urige werkweek op te leggen. Transport en Logistiek Nederland (TLN), KNV Goederenvervoer, VERN (eigen rijders), EVO, FNV Zelfstandigen, VNO-NCW en MKB Nederland spreken van een 'dreigende aantasting van de vrijheid van ondernemerschap in Europa'.

De werkgelegenheidscommissie van het Europees Parlement verwierp eind vorige maand een voorstel van de Europese Commissie om chauffeurs die niet in loondienst zijn, maar zelfstandig ondernemer zonder personeel, uit te sluiten van de bepalingen van de nieuwe Europese arbeidstijdenregeling. Die regeling schrijft een maximaal 48-urige werkweek voor.

De chauffeur moet binnen die 48 uur alle werkzaamheden verrichten die nodig zijn om zijn bedrijf draaiende te houden. Hij moet dus bijvoorbeeld ook zijn boekhouding, onderhoudswerk aan het voertuig en dergelijke binnen die twee etmalen verrichten. De organisaties noemen dit in hun petitie in strijd met het vrije ondernemerschap. Aan de veiligheid op de weg draagt het ook niets bij, want die wordt gewaarborgd door de rij- en rusttijdenregeling. Ze spreken van een zoveelste EU-regeling die 'leeg' is en geen enkel doel dient.

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) zegt de petitie volledig te ondersteunen. 'Dit zorgt alleen voor administratieve rompslomp.' Hij is principieel tegen het onderbrengen van zelfstandigen in de arbeidstijdenrichtlijn. Over de beraadslagingen in de commissie zegt Van Dalen: 'Ik wil linkse Europarlementariërs nooit meer horen zeggen dat zij opkomen voor het midden- en kleinbedrijf of dat zij bureaucratie tegengaan.' Volgens hem lopen veel van zijn collega's te veel aan de leiband van de vakbonden.

Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten, zegt erover: 'Werkweken van meer dan 48 uur hebben negatieve gevolgen voor de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs. De rij- en rusttijdenwet ondervangt niet alles.' Volgens FNV Bondgenoten moeten transportbedrijven niet worden gestimuleerd om van hun werknemers 'schijnzelfstandigen' te maken. Daarmee ontlopen werkgevers verplichtingen als het afdragen van premies waardoor de chauffeur alle vormen van sociale zekerheid verliest. Bovendien wordt volgens FNV Bondgenoten concurrentievervalsing in de hand gewerkt zodra er voor verschillende groepen verschillende regels gaan gelden.

Het voltallige Europarlement behandelt de zaak op 16 juni. De organisaties roepen de leden op dan alsnog voor uitsluiting van de ondernemer-chauffeur van de 48-urenweek te stemmen.

Bron Nieuwsbladtransport

410_14.gif

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...