Spring naar bijdragen
AH-trucker

Aanlopende remmen aanhangers

Recommended Posts

Het volgende:mijn maat heeft een botswagenbaan gekocht met bijbehorend wagenmateriaal.

Het betreft hier een MAN ondervloer met afzetbakken uit '89.

Nu rij ik erg veel met dat spul en we hebben op 6 ritten al 5 klapbanden gehad (zelfs nieuwe banden!!).

Nu heb ik er zojuist een nagelnieuwe diesel-agregaat achter gehad,en de remmen waren loeiheet na de rit van zo'n 75 km.

Mijn vraag: kan het zijn dat de MAN op een of andere manier de remdruk (lichtjes?) op de aanhanger houd?Of heeft er iemand een andere theorie of oplossing??

Zonder remmen is geen optie,daar de aanhangers goed zwaar zijn (niet tè zwaar).

Wie-o-wie kan ons helpen? BVD.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het enige wat ik zou kunnen bedenken, is dat de voorraaddruk van de nieuwe auto's een stuk hoger is dan van een jaar of 10 terug. Compleet op druk rijd ik rond met 10.2 bar, terwijl je vroeger zo rond de 7 of 8 zat. Misschien zit daar de kneep: als jullie nieuwe aanhanger die druk vraagt en niet krijgt, komen de remmen misschien niet helemaal los. Alleen kan ik geen link leggen met klapbanden...

Maarten

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe oud zijn die aanhangers ??????? Zit er geen slinger onder zodat je ze op de rem kunt zetten. Op onze oude aanhanger zat ook zo'n slinger, op de nieuwen zit die niet meer. Door de slinger aan te draaien trek je door middel van staalkabel de remmen aan. Of de remmen opnieuw stellen. Vastdraaien en dan ca 3 kwart slag weer los draaien dan moet ie goed zijn. Als ie op de krik staat moet ie makkelijk rond kunnen draaien.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Oplossing zal liggen bij een bezoek aan een remmentestbank met de hele combi denk ik. Er kunnen diverse ventielen afgesteld worden. Anderzijds zou de henger dan ook als een bezetene moeten remmen.

Ook de remassen kunnen vast zitten of te veel speling hebben. Kortom bezoekje remspecialist zal de oplossing wel zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat de remmen betreft: Een bezoek aan een remmentestbank zal in ieder geval uitleggen welke er schuldig is, de voorwagen of de henger.

Wat de klapbanden betreft: Kan het niet zijn dat wanneer je de bocht omgaat de opbouw zo ver overhangt dat de banden schuren in de wilekasten en na een tijd klappen?

Indien je over luchtvering beschikt, deze een standje hoger afstellen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Die remmentest gaan we zeker doen,dat kan nooit kwaad.

De aanhangers zijn bladgeveerd,dus dat gaat niet op.

Ik dacht zelf ook aan aanlopende banden,maar dat kan het eigenlijk niet zijn,want de vorige eigenaar van de wagens heeft er jaren mee rond gereden zonder problemen (naar eigen zeggen...).

Feit is wèl dat die MAN de meest enge auto is waar ik ooit mee gereden heb....

Er moet een andere vrachtwagen komen,dat is duidelijk,maar er staan zg "Philips-bakken" op (bakken zijn 8.20mtr),en die maat wordt vrijwel niet meer gebruikt.....nu gaan we waarschijnlijk een gewoon afzetchassis verlengen,twist-locks op maat zetten en voorzien van een hoge vangmuil.

Weet er iemand nog wat "fatsoenlijk-voor-weinig" te staan?

Bedankt voor de tips en het mee denken (en de botswagenbaan staat volgende week in Puttershoek.....).Rij voorzichtig..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
...

Feit is wèl dat die MAN de meest enge auto is waar ik ooit mee gereden heb....

Maar alle chauffeurs die met die wagen gereden hebben lopen kaarsrecht rond.....

Zelf ben ik nooit gecharmeerd geweest van die (zeker de eerste generatie) topsleepers.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je remmen aanlopen roken ze binnen 2 kilometer.

Zijn de nieuwe banden de juiste maat, misschien raken ze wel iets terwijl je rijd, de handel veert immers in en uit.

Die boxermoters lopen wel goed eigenlijk. Heb er met 1 gereden, ook helemaal lucht geveerd. Wiebelde wel veel als het wat topzwaar was geladen. En de topsleeper was vrij ruim, dankzij de lage cabine.

Maar hoef er perse niet nog eens mee te rijden:D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat de klapbanden betreft, het kan zijn dat de velgen een verkeerde ET waarden hebben en de wangen van de banden tegenelkaar lopen, en hoge wrijving onstaat. Dat is mij ook overkomen. Velgen met nieuwe banden van een DAF uit de jaren 60 op een MAN van 1998. 2 klapbanden binnen 100km.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×