[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

bedrijfscontrole italie


elbiondoitalia

Recommended Posts

  • Forumlid

goedemiddag

op 13 mei hebben we een bedrijfscontrole gehadt hier in italie op de naleving van de rij en rusttijden ik wist hier niks van .

vandaag zaterdag 22 mei kwam de post mij even de uitslag brengen in een brief

totale bekeuring voor de chauffeur 2100 euro .er staan overtredingen in van 3 minuten te kort rust omdat ik net over de 15 diensturen ga en nog een paar van deze overtredingen of te lang werken vanwege problemen op de terminals secu files.zelfs een weekendrust tekort .maar ben elk weekend thuis .

ben al op bedrijf geweest er daar hoorde ik al van de bekeuringen ik ben nog 1 van de kleinere kwa bekeuring.ze gaan alles aanvechten .

mvg

elbiondoitalia (dutchman on a italian truck)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
goedemiddag

op 13 mei hebben we een bedrijfscontrole gehadt hier in italie op de naleving van de rij en rusttijden ik wist hier niks van .

vandaag zaterdag 22 mei kwam de post mij even de uitslag brengen in een brief

totale bekeuring voor de chauffeur 2100 euro .er staan overtredingen in van 3 minuten te kort rust omdat ik net over de 15 diensturen ga en nog een paar van deze overtredingen of te lang werken vanwege problemen op de terminals secu files.zelfs een weekendrust tekort .maar ben elk weekend thuis .

ben al op bedrijf geweest er daar hoorde ik al van de bekeuringen ik ben nog 1 van de kleinere kwa bekeuring.ze gaan alles aanvechten .

mvg

elbiondoitalia (dutchman on a italian truck)

Kijk ,kijk,zelfs in Italie gaat men de puntjes op[ de i zetten,eigenlijk wel jammer.

Jaren lang hadden de Italianen een zeer gematigd controle beleid,tenminste....als je onderweg gecontroleerd werd.

Alleen buitenlandse chauffeurs en Italianen die naar het buitenland reden respecteerden hun uren,de binnenland rijders gingen gierend van het lachen tegen de grond als wij hun vertelden dat we iedere nacht 9 uur stil stonden.

Wat mij benieuwd is of bij jullie veel met digitach gereden word of nog overwegend met analoge tacho.

Het is natuurlijk wel zo dat de slechterikken nu ook gepakt gaan worden.

Een paar jaar geleden stond ik op een donderdag middag te lossen in Termoli en daar stond een Italiaanse auto met een Roemeense chauffeur,hij was op woensdag avond vertrokken in Brescia met een Oostenrijkse treintrailer,stond donderdag,rond 14.00 uur, in Termoli,zijn toch iets van 600 km, en was daar leeg om 15.30.

z,n baas had m al 3 keer gebeld want hij moest de volgende morgen in Brescia weer wat aankoppellen voor te lossen in Triest .

Hij werkte bij een of ander padroncino-ke met 3 auto,s en werkte zo altijd,de hele week.

Misschien dat bij bedrijfs controles deze bedrijven eruit gefilterd worden.

Maar ja.......het is en blijft Italia natuurlijk.:D

GRoeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik heb zelf ook de dagen even nagekeken waar de overtredingen op zijn geconstateerdt.

hier een voorbeeld

begin om 04.43

einde om 19.46

is 15.03 uur en drie minuten diensttijd.

dan is me rust in die 24 uur maar 08.57 (dus 150 euro bekeuring)en zo heb ik er dus meerdere in totaal 14 overtredingen.(in 2 maanden tijd)

waaronder een tekorte weekendrust .te lange diensttijd.te lang rijden tussen de 1 en 3 minuutjes op 4en half uur .te kort rusten vanwege dienstijd te lang.

mijn bekeuring valt nog mee ben al even bij het bedrijf geweest er was er 1 die heeft een bekeuring gekregen van dik 7000 euro.

kijk snap best wel dat er regels zijn maar voor 1 of 2 minuutje dik 150 euro krijgen,daar zakt me broek vanaf.

rij al dik 10 jaar hier in italie heb nog nooit zon bekeuring gehadt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als het bij een overtreding gebleven zou zijn dan had je waarschijnlijk niks hoeven te betalen.

Maar je bent in de controleur zijn ogen structureel verkeerd bezig geweest. Vandaar die boete denk ik.

Ik heb laatst in een routier een soortgelijke discussie gehad met een Nederlandse collega. Die heb ik hetzelfde verteld.

Persoonlijk vind ik het ook niet erg slim om veel van die kleine overtredingen te maken.Dan kun je voor hetzelfde geld net zo goed een uur te lang rijden.

Ik vind dit altijd verhalen waar anderen niet veel mee kunnen.

een voorbeeld:

Laatst had een chauffeur een sms gestuurd naar het radioprogramma Onderweg.

Daarin had hij gezet dat hij voor een paar minuten te korte rust blijkbaar 1501 euro moeten aftikken in spanje..............SORRY maar dat soort verhalen geloof ik niet.Vertel dan het hele ware verhaal.Waarschijnlijk heeft hij net als jij meerdere kleine overtredingen gemaakt.

Dan kijkt een controleur daar natuurlijk heel anders na dan dat hij is 2 maanden 1 piepklein overtredingkje ontdekt heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

kijk die overtredingen krijg je vanwege het wisselen en opzetten van de containers hier op verona.wat moet je .kan moeilijk de truck op de terminal laten staan en 300 meter teruglopen naar me personenauto.kijk het wisselen kan soms 2 tot 3 uur duren .das dus het op en afzetten van de container.ik heb de discussie hier wel eens gehadt hoor op het bedrijf.

ben onder weg ook gecontroleerdt alles in orde .maar dit is zon bedrijfscontrole en dat zijn gewoon van die agenten die vanuit zon ministerie komen en geen enkel flauw benul hebben hoe het transport werkt.deze bekeuringen worden gewoon aangevochten want om 150 euro te krijgen 0mdat je diensttijd te lang is 3 minuten krijg je een boete voor de rust want die is in 24 uur dan tekort.

ach ja kijk wel hoe dit afloopt .anders gaan we toch kentekens omwisselen ( heb je geen last van dit gezeik)

rij dik 10 jaar rond hier heb nog nooit zon bekeuring gehadt(bij van den bosh heb ik geen enekele bekeuring gehadt)dus weet echt wel hoe de rijtijdenwet werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb zelf ook de dagen even nagekeken waar de overtredingen op zijn geconstateerdt.

hier een voorbeeld

begin om 04.43

einde om 19.46

is 15.03 uur en drie minuten diensttijd.

dan is me rust in die 24 uur maar 08.57 (dus 150 euro bekeuring)en zo heb ik er dus meerdere in totaal 14 overtredingen.(in 2 maanden tijd)

waaronder een tekorte weekendrust .te lange diensttijd.te lang rijden tussen de 1 en 3 minuutjes op 4en half uur .te kort rusten vanwege dienstijd te lang.

mijn bekeuring valt nog mee ben al even bij het bedrijf geweest er was er 1 die heeft een bekeuring gekregen van dik 7000 euro.

kijk snap best wel dat er regels zijn maar voor 1 of 2 minuutje dik 150 euro krijgen,daar zakt me broek vanaf.

rij al dik 10 jaar hier in italie heb nog nooit zon bekeuring gehadt.

Sterker nog;ik denk dat de meeste chauffeurs in italie nog nooit waren gecontroleerd op de rij uren,wel op de snelheid natuurlijk,of het inhaal verbod.

maar dat werd meestal wel geregeld met "koffiegeld".

Helaas is daar met de komst van de digitach ook een einde aan gekomen,ze steken je kaart in de computer en aan de andere kant rolt de bekeuring eruit.

met de analoge schijf werd dat allemaal wat ingewikkelder voor onze poliziotti.

En misschien ziet de Italiaanse overheid dit beleid wel als een natuurlijke bron van inkomsten,zoals Spanje,Frankrijk en Belgie .

ik bedoel: in Arabie vind men olie,in Nederland vind men aardgas en in Italie rijden vrachtauto,s rond,zoals in Spanje en Frankrijk,die men bekeuren kan.

IK ben benieuwd hoe dat zal gaan bij jullie met de bevoorrading,groenten en fruit komen allemaal vanuit t zuiden omhoog voor de noord Italiaanse markten,deze auto,s laden terug en maken meestal 2 of 3 touren in de week,dat gaat nu niet meer lukken.

Gaan ze dan weer met 2 chauffeurs rijden?zoals 40 jaar geleden?daar zal een prijskaart aan hangen denk ik.

Per spoor is geen optie vrees ik,ze kunnen passagiers treinen nog niet op tijd laten rijden.

Groeten peter.

Of per spoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nederlandse toestanden in Italie???

Nog gelijke monniken gelijke kappen, zul je denken. Echter als je hier in NL een bedrijfscontrole krijgt worden er wel vaak andere bedragen genoemd, en wil je niet schikken dan spreekt de rechter vaak een veelvoud uit.

Gematigd positief kun je er dus over zijn....

De digitale tachograaf brengt zaken aan het licht waarover in het verleden niet eens gesproken werd...

Transport de meest gecontroleerde tak van sport......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de bekeuringen die me baas krijgt moet ik nog horen .zal van de week de bedragen wel eens vragen.maar het mooiste is ik heb ook al eens de discussie over deze zaken gehadt met me baas .nu wordt hij op de feiten gedrukt (das het positieve aan deze zaak).

ach ja heb dik 10 jaar geen bekeuring gehadt voor de rij en rusttijden .dus er moest er eens 1 komen .

ik hou jullie op de hoogte want dit is voor mij zeer interresant om te volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nederlandse toestanden in Italie???

Nog gelijke monniken gelijke kappen, zul je denken. Echter als je hier in NL een bedrijfscontrole krijgt worden er wel vaak andere bedragen genoemd, en wil je niet schikken dan spreekt de rechter vaak een veelvoud uit.

Gematigd positief kun je er dus over zijn....

De digitale tachograaf brengt zaken aan het licht waarover in het verleden niet eens gesproken werd...

Transport de meest gecontroleerde tak van sport......

Ik weet het zijn bedragen om van te schrikken

Ik heb bij een slechte baas gewerkt Zo als de meeste zeggen

Er zijn gevallen waar het om 5 min gaat Wat veel geld kost

Er zijn bazen waar je de rekening thuis krijgt Kun je spreken over gelijk of niet

Maar die baas zegt ook waarom blijf je die 5 min niet langer staan

Bij die baas waar ook gewerkt heb, heeft het voor het gerecht gegooid En heeft het gewonnen Omdat de chauffeur zich niet aan de regels heeft gehouden

Het staat in het contract Of arbeidsvoorwaarden En iedere chauffeur wordt geacht om de rij en rusttijden te kennen.Dit soort dingen komt ook veel binnen bij het VNB

En dat de chauffeur zelfs schuld is.Waarom die 5 min niet langer blijven staan

Vergeet niet die 5 min kost wel een paar duizend Euro

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zal er een stukje in zetten Wat gebuurd is over een schijf en wat het kost

BH1884

Datum uitspraak2009-02-04

Datum gepubliceerd2009-02-04

RechtsgebiedBestuursrecht overig

Soort ProcedureHoger beroep

Instantie naamRaad van State

Zaaknummers200802010/1

Statusgepubliceerd

Indicatie

Bij besluit van 9 augustus 2006 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat (hierna: de minister) [appellant] een boete van € 1.540,00 opgelegd.

Uitspraak

200802010/1. Datum uitspraak: 4 februari 2009 AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK Uitspraak op het hoger beroep van: [appellant], wonend te [woonplaats], tegen de uitspraak in zaak nr. 07/1157 van de rechtbank Utrecht van 12 februari 2008 in het geding tussen: [appellant] en de minister van Verkeer en Waterstaat. 1. Procesverloop Bij besluit van 9 augustus 2006 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat (hierna: de minister) [appellant] een boete van € 1.540,00 opgelegd. Bij besluit van 9 mei 2007 heeft de minister, onder intrekking van het besluit op bezwaar van 11 april 2007, het tegen het besluit van 9 augustus 2006 gemaakte bezwaar gegrond verklaard voor zover dit ziet op één van de aan de boete ten grondslag gelegde feiten, de hoogte van de boete verlaagd tot € 1.100,00, en voor het overige ongegrond verklaard. Bij uitspraak van 12 februari 2008, verzonden op 15 februari 2008, heeft de rechtbank Utrecht (hierna: de rechtbank), voor zover thans van belang, het door [appellant] daartegen ingestelde beroep ongegrond verklaard. Deze uitspraak is aangehecht. Tegen deze uitspraak heeft [appellant] bij brief, bij de Raad van State ingekomen op 20 maart 2008, hoger beroep ingesteld. De minister heeft een verweerschrift ingediend. De Afdeling heeft de zaak ter zitting behandeld op 11 november 2008, waar [appellant], in persoon, en de minister, vertegenwoordigd door mr. W. Autar, mr. drs. N.C. Koops-Troost en D.J. van Tergouw, ambtenaren in dienst van het ministerie, zijn verschenen. De Afdeling heeft het onderzoek ter zitting niet gesloten. Daartoe in de gelegenheid gesteld hebben de minister en [appellant] nadere stukken ingediend. De Afdeling heeft met hun toestemming afgezien van een hernieuwde behandeling ter zitting en het onderzoek gesloten. 2. Overwegingen 2.1. Ingevolge artikel 1, aanhef en onder 3, van de ten tijde van belang van kracht zijnde verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad van 20 december 1985 tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer (hierna: verordening 3820/85) wordt onder bestuurder verstaan: iedere persoon die het voertuig bestuurt, zelfs gedurende een korte periode, of die zich in het voertuig bevindt om het in voorkomende gevallen te kunnen besturen. Ingevolge artikel 2 van de verordening (EEG) nr. 3821/85 van de Raad van 20 december 1985 betreffende het controleapparaat in het wegvervoer (hierna: verordening 3821/85) zijn de in artikel 1 van verordening 3820/85 gegeven definities van toepassing. Ingevolge artikel 15, tweede lid, van verordening 3821/85, voor zover thans van belang, moeten de bestuurders voor iedere dag dat zij rijden registratiebladen gebruiken vanaf het tijdstip waarop zij het voertuig overnemen. Het registratieblad wordt niet vóór het einde van de dagelijkse werktijd uit het apparaat genomen, tenzij zulks anderszins is toegestaan. Geen enkel registratieblad mag worden gebruikt voor een langere periode dan die waarvoor dat bestemd is. Ingevolge artikel 5:12, tweede lid, aanhef en onder a, van de Arbeidstijdenwet (hierna: de Atw), voor zover thans van belang, kunnen bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels worden gesteld die afwijken van, in de plaats komen van of strekken tot aanvulling van het bij paragraaf 5.2 bepaalde, ten aanzien van arbeid verricht door personen, werkzaam in of op motorrijtuigen. Ingevolge artikel 7:2, derde lid, van de Atw, zoals dit luidt vanaf 1 januari 2007 en gelezen in verbinding met het eerste lid van dat artikel, wordt een beschikking op grond van deze wet van een ambtenaar als bedoeld in de artikelen 8:1, tweede lid, en 10:5, tweede lid, voor zover het betreft de arbeid verricht door personen als bedoeld in artikel 5:12, tweede lid, alsmede arbeid in bedrijven of inrichtingen die rechtstreeks betrekking heeft op arbeid verricht in of op motorrijtuigen als bedoeld in artikel 5:12, tweede lid, onderdeel a, genomen namens de minister van Verkeer en Waterstaat. Ingevolge artikel 8:1, tweede lid, van de Atw zijn met betrekking tot de door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangewezen categorieën van arbeid met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet belast of mede belast de door hem aangewezen andere ambtenaren dan de in het eerste lid bedoelde. Indien ambtenaren worden aangewezen die ressorteren onder een andere minister, wordt het besluit tot aanwijzing van die ambtenaren genomen door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en die andere minister gezamenlijk. Ingevolge het derde lid van dit artikel wordt in afwijking van het tweede lid het aldaar bedoelde besluit, voor zover het de in artikel 5:12, tweede lid, onderscheiden categorieën van arbeid betreft, genomen door de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tezamen. Ingevolge artikel 10:3, eerste lid, maakt een toezichthouder, indien hij constateert dat een beboetbaar feit is begaan, daarvan zo spoedig mogelijk een rapport op. Ingevolge het derde lid, gelezen in verbinding met het tweede lid, aanhef en onder e, is, indien de toezichthouder, bedoeld in het eerste lid, jegens de natuurlijke of rechtspersoon op wie de verplichting rust tot naleving van het beboetbare wettelijke voorschrift een handeling verricht waaraan deze in redelijkheid de gevolgtrekking kan verbinden dat jegens hem wegens het begaan van een beboetbaar feit een rapport als bedoeld in het eerste lid zal worden opgemaakt, die persoon niet langer verplicht ter zake enige verklaring af te leggen. De in de eerste volzin bedoelde persoon wordt hiervan in kennis gesteld alvorens hem mondeling om informatie wordt gevraagd. Ingevolge het vierde lid wordt het rapport toegezonden aan de op grond van artikel 10:5, eerste en tweede lid, aangewezen ambtenaar. Ingevolge artikel 10:5, tweede lid, legt, voor zover het de in artikel 5:12, tweede lid, onderscheiden categorieën van arbeid betreft, een daartoe door de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tezamen aangewezen ambtenaar de boete op aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon op wie de verplichtingen rusten welke voortvloeien uit deze wet en de daarop berustende bepalingen, voor zover het niet naleven daarvan is aangeduid als beboetbaar feit. Ingevolge artikel 2.4:4, aanhef en onder a, van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (hierna: het Atbv), is het de werkgever, de werknemer en de persoon, bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, van de Atw, verboden in of op controlemiddelen onjuiste gegevens of onjuiste aantekeningen te stellen, te doen stellen, of toe te laten dat zij daarin of daarop gesteld worden. Ingevolge artikel 2.4:13, tweede lid, van het Atbv, zoals dit luidde ten tijde van belang, is het, voor zover verordening 3820/85 van toepassing is, verboden te handelen in strijd met de artikelen 1, 3, eerste lid, en 13 tot en met 16 van verordening 3821/85. Ingevolge artikel 8:1, eerste lid, van het Atbv, voor zover thans van belang, levert het niet naleven van de artikelen 2.4:4 en 2.4:13, tweede lid, een beboetbaar feit op. 2.2. Bij besluit van 9 augustus 2006 heeft de minister [appellant] een boete opgelegd van € 1.540,00 omdat hij drie maal in strijd met artikel 2.4:4, aanhef en onder a, van het Atbv onjuiste aantekeningen op controlemiddelen heeft geplaatst en eenmaal in strijd met artikel 2.4:13, tweede lid, van het Atbv, gelezen in samenhang met artikel 15, tweede lid, van verordening 3821/85, voortijdig het registratieblad uit het controleapparaat heeft genomen. Bij besluit van 9 mei 2007 heeft de minister de boete verlaagd tot € 1.100,00 omdat één geconstateerde overtreding buiten de onderzoekstermijn viel en heeft hij voor het overige het besluit van 9 augustus 2006 gehandhaafd. 2.3. Ten tijde van het besluit van 9 augustus 2006 was de bevoegdheid tot het opleggen van een boete ingevolge artikel 10:5, tweede lid, van de Atw gebaseerd op attributie, zodat dit besluit niet kon worden ondertekend namens de minister. Gelet op het vanaf 1 januari 2007 geldende artikel 7:2, derde lid, van de Atw, is het besluit van 9 mei 2007 terecht namens de minister ondertekend. Hiermee is het bevoegdheidsgebrek hersteld. 2.4. De Afdeling heeft de minister na de zitting schriftelijk gevraagd waarop de bevoegdheid van de betrokken toezichthouder van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is gebaseerd vanaf het moment dat hij [appellant] ervan in kennis heeft gesteld dat hij niet langer verplicht is te antwoorden - het moment dat de cautie wordt gegeven - en toezicht overgaat in opsporingsonderzoek wegens verdenking van het plegen van een beboetbaar feit. De minister heeft hierop geantwoord dat de bevoegdheid zowel voor als na het moment van de cautie is ontleend aan hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: de Awb). Het toezicht op de naleving als bedoeld in artikel 5:11 van de Awb ziet op toezicht op naleving in het kader van het bestuursrecht, zoals het constateren van beboetbare feiten in het kader van de Atw en het Atbv. Nadat de cautie is gegeven doet de inspecteur niets anders dan een boeterapport opmaken, aldus de minister. 2.4.1. In de Atw is in de artikelen 8:1 en 10:5 een onderscheid gemaakt tussen de bevoegdheden tot het houden van toezicht en het opleggen van een boete. In de Memorie van Toelichting op de Wet bestuurlijke boete Arbeidstijdenwet (Kamerstukken II 2002/03 29 000, nr. 3) is hierover op pagina 17 het volgende opgenomen: "Het voorgestelde artikel 10:5, eerste en tweede lid, Arbeidstijdenwet geeft aan dat er uitdrukkelijk een scheiding is aangebracht tussen toezicht en boeteoplegging. Toezichthandelingen vinden plaats op grond van artikel 8:1 Arbeidstijdenwet door de in dat artikel bedoelde toezichthouders, terwijl de boeteoplegging plaats vindt door de ambtenaar die op grond van artikel 10:5 Arbeidstijdenwet door de verantwoordelijke bewindspersonen is aangewezen. De hier bedoelde scheiding benadrukt de onafhankelijke positie van de boeteoplegger jegens de toezichthouders. Bij zowel het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid als het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zal er worden toegezien dat deze strikte scheiding ook in de praktijk wordt gewaarborgd." Naar de Afdeling hieruit begrijpt, dient genoemde onafhankelijkheid zich te manifesteren ten tijde van het opleggen van de boete. De boeteoplegger dient zich alsdan een zelfstandig oordeel te vormen over de vraag of het geconstateerde beboetbare feit daadwerkelijk leidt tot het opleggen van een boete. In dat licht moet het bepaalde in artikel 10:3, eerste lid, van de Atw naar het oordeel van de Afdeling zo worden begrepen dat ook na de constatering van het beboetbare feit en na het geven van de cautie de onderzoeksbevoegdheden bij de toezichthouder liggen. De minister heeft zich terecht op het standpunt gesteld dat de toezichthouder zijn bevoegdheden zowel voor als na het geven van de cautie ontleent aan hoofdstuk 5 van de Awb. 2.5. [appellant] betoogt dat de rechtbank heeft miskend dat hij in ieder geval twee van de drie door de minister aan het besluit op bezwaar ten grondslag gelegde overtredingen niet heeft begaan. Het is volgens [appellant] niet waar dat hij een onjuiste datum, te weten 29 oktober 2005 in plaats van 30 oktober 2005, heeft opgeschreven. Volgens [appellant] heeft de rechtbank te veel gewicht gehecht aan de in het boeterapport van de toezichthouder opgenomen verklaring. [appellant] kwam naar zijn stellen onvoorbereid naar het gesprek met de toezichthouder en bovendien was het al een tijd geleden dat de hem verweten gedragingen hadden plaatsgevonden. Dat hij op 17 november 2005 het registratieblad voortijdig uit het controlemiddel heeft genomen kan in dit geval niet als overtreding worden beschouwd, omdat zijn diensttijd was beëindigd toen hij het eerste registratieblad verwijderde. Dat hij daarna gelijk een nieuwe dienst moest beginnen, rechtvaardigde volgens [appellant] dat hij een nieuw registratieblad heeft gebruikt. De rechtbank heeft volgens [appellant] miskend dat hij zich altijd aan de rij- en rusttijden heeft gehouden. 2.5.1. Het betoog faalt. [appellant] heeft tegenover de toezichthouder verklaard dat hij op 31 oktober 2005 's morgens om omstreeks 05.00 uur is vertrokken, dat hij, omdat hij weet dat die dag dan nog niet uitkomt, deze op een andere schijf zet en dat hij niet weet of op die schijf 29 of 30 oktober 2005 staat, maar in ieder geval niet 31 oktober 2005. Gelet op deze verklaring en op de afschriften van de registratiebladen en ritstaten in het dossier, is de Afdeling met de rechtbank van oordeel dat de minister terecht heeft geconcludeerd dat [appellant] onjuiste aantekeningen op het controlemiddel heeft geplaatst dat deze overtreding van artikel 2.4:4, aanhef en onder a, van het Atbv aan hem kan worden toegerekend. Dat [appellant] later de juistheid van zijn eerdere verklaring heeft bestreden leidt, zoals de rechtbank terecht heeft overwogen, niet tot een ander oordeel. [appellant] heeft geen bewijsstukken overgelegd waaruit blijkt dat de door de toezichthouder in het op ambtseed opgemaakte boeterapport weergegeven verklaringen en geconstateerde feiten niet juist zijn. Voorts heeft [appellant] in deze procedure over de gang van zaken wisselende verklaringen afgelegd, die twijfel doen rijzen aan de juistheid van zijn lezing van de feiten. Dat de betrokken gedragingen een tijd voorafgaand aan zijn verklaring hebben plaatsgevonden en [appellant] naar zijn stellen onvoorbereid aan het gesprek met de toezichthouder deelnam, laat onverlet dat hij, ondanks dat hem was meegedeeld dat hij niet verplicht was enige verklaring af te leggen, de hiervoor weergegeven verklaring heeft afgelegd. De minister heeft zich voorts terecht op het standpunt gesteld dat [appellant] met het gebruiken van twee registratiebladen op 17 november 2005 artikel 2.4:13, tweede lid, van het Atbv, gelezen in samenhang met artikel 15, tweede lid, van verordening 3821/85, heeft overtreden. Anders dan [appellant] betoogt, rechtvaardigt de omstandigheid dat hij na het beëindigen van zijn dienst de onverwachte opdracht kreeg de werkzaamheden van een collega over te nemen, niet dat hij een nieuw registratieblad heeft gebruikt. De minister heeft zich terecht op het standpunt gesteld dat hij in die situatie hetzelfde registratieblad diende te gebruiken voor zijn vervolgwerkzaamheden. Dat [appellant] zich naar hij stelt altijd aan de rij- en rusttijden heeft gehouden betekent niet dat hij de genoemde bepalingen niet heeft overtreden of dat de overtredingen niet aan hem kunnen worden toegerekend. De minister is terecht overgegaan tot het opleggen van de boete. 2.6. Het hoger beroep is ongegrond. De aangevallen uitspraak dient te worden bevestigd. 2.7. Voor een proceskostenveroordeling bestaat geen aanleiding. 3. Beslissing De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State Recht doende in naam der Koningin: bevestigt de aangevallen uitspraak. Aldus vastgesteld door mr. M. Vlasblom, voorzitter, en mr. S.F.M. Wortmann en mr. K.J.M. Mortelmans, leden, in tegenwoordigheid van mr. M.M. van der Smissen, ambtenaar van Staat. w.g. Vlasblom w.g. Van der Smissen voorzitter ambtenaar van Staat Uitgesproken in het openbaar op 4 februari 2009 419.

Bron Het Wetboek De Rechtbank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb er ook nog een van 66000,-Euro boete

Groente rijder Rij en rusttijden niet na geleeft

Zet het er niet in Omdat er te veel namen in staan

Chuaffeur krijgt vaak dit soort dingen niet te zien

Wat ik zelf wel jammer vindt

Want er worden vaak fouten gemaakt wat niet nodig is

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Post nummer 13 ga ik echt niet lezen. Je zou toch denken dat het wel iets eenvoudiger omschreven kan worden.

Maar volgens Huub moet je dus gewoon de wagen parkeren als je tijd er op zit, maakt niet uit waar en hoe....

Denk je nu echt dat het er ook zo aan toegaat in bv. het euro parlement?

En hoevaak heb je voor de rechter gestaan HWM?

Ikzelf nooit als het op het besturen van een vrachtwagen aan komt. Heb het idee dat je baas je nogal makkelijk kon opnaaien......

Ja baas, nee baas. Huub doet wat u zegt.....:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek
Post nummer 13 ga ik echt niet lezen. Je zou toch denken dat het wel iets eenvoudiger omschreven kan worden.

mijn muiswieltje maakte in eerste instantie ook extra draaiuren.

even m'n best voor je gedaan, kost je wel een keer een kop koffie ;)

een chauffeur is in 2007 tot een boete van 1.100 euro veroordeeld voor het twee maal

foutief invullen van de datum op zijn tachograaf-schijf, waarvan één maal een schijf terwijl een andere al vol was.

een derde overtreding werd ongegrond verklaard, vandaar dat de boete geen 1540 euro meer was.

hoger beroep mocht voor hem niet baten.

lijkt op het volgende:

een keer op een maandag met een zondagschijf begonnen, en een keer met een zaterdagschijf naar huis gekomen.

in ieder geval zo iets.

is trouwens in nederland gebeurd, niet in italië.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Post nummer 13 ga ik echt niet lezen. Je zou toch denken dat het wel iets eenvoudiger omschreven kan worden.

Maar volgens Huub moet je dus gewoon de wagen parkeren als je tijd er op zit, maakt niet uit waar en hoe....

Denk je nu echt dat het er ook zo aan toegaat in bv. het euro parlement?

En hoevaak heb je voor de rechter gestaan HWM?

Ikzelf nooit als het op het besturen van een vrachtwagen aan komt. Heb het idee dat je baas je nogal makkelijk kon opnaaien......

Ja baas, nee baas. Huub doet wat u zegt.....:bey:

Het gaat niet over mij Wil alleen maar laten zien dat ze het in Nederland ook veel geld kost

Heb vaak genoeg voor de recht bank gestaan En zeker toen ik nog op zee werkte

2 a 3 keer per jaar normaal.En de rij en rusttijden heb er mij redelijk goed aan gehouden

Want ik hed de rust nodig En vroeger kon meer als nu.En er bij, heb altijd een baas gehad die wilde er niks van weten om dag en nacht door gaan

Zelfs bij Vos niet Alleen als je het zelf betaalde Waren er genoeg die meer voor de staat werkte als voor hun zelf.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke

nou begin ik me toch af te vragen waar jij 3x per jaar voor bij de rechtbank moest komen.....aan je rij en rusttijden lag het niet. Ik neem aan als je vroeger voor de rechtbank moest komen dat je heel wat uitgevreten had.....Je baas wilde niet dat je dingen deed die niet mochten (dag en nacht doorgaan) dus je leugenboekje klopte ook wel zo ongeveer.

Ik denk dat je tegenwoordig sneller voor de rechtbank mag komen dan vroeger maar wie hier op het forum komt gemiddeld 2 a 3x per jaar voor de neus van de rechter?????????:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar vind je zelf niet dat het belachelijk is als je voor een paar minuten, deze post was door elbioditalia gestart, zo zwaar word gestrafd.

Ja, hier is het makkelijk, tot nu toe, Barry wilt het veranderen, natuurlijk.

En darom is het ook wat relaxter en ben je, zeker ik, nooit moe.

En het ging uiteindelijk om de verkeers veiligheid, al dat stressen kan niet bevoordelijk zijn......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
mijn muiswieltje maakte in eerste instantie ook extra draaiuren.

even m'n best voor je gedaan, kost je wel een keer een kop koffie ;)

een chauffeur is in 2007 tot een boete van 1.100 euro veroordeeld voor het twee maal

foutief invullen van de datum op zijn tachograaf-schijf, waarvan één maal een schijf terwijl een andere al vol was.

een derde overtreding werd ongegrond verklaard, vandaar dat de boete geen 1540 euro meer was.

hoger beroep mocht voor hem niet baten.

lijkt op het volgende:

een keer op een maandag met een zondagschijf begonnen, en een keer met een zaterdagschijf naar huis gekomen.

in ieder geval zo iets.

is trouwens in nederland gebeurd, niet in italië.

Kost de staat meer geld dan het oplevert, al dat moeilijk doen.

Koffie, hoe gaan we dat doen...

Wel, koffie is klaar hier, we wachten tot vanmiddag op je.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik loop 35 jaar in deze chauffeurswereld mee heb al veel gehoord maar nog weinig gezien van dat wat er allemaal verteld wordt, meestal worden ze stil als je om de bewijzen vraagd omdat er veel meer aan de hand is als dat ze je vertellen.

Wil niemand voor leugenaar uitmaken, en kan alleen maar weten wat ik hier lees.

En dat ze tot op de seconde controleren is nogal zout.

Als iemand schrijft of verteld dat hij een bekeuring kreeg terwijl hij niks fout deed lach ik maar, er zijn er genoeg aan te houden die daadwerkelijk fout zitten, de politie hoefy echt niks te verzinnen.

Als ik er 1 kreeg betaalde ik het, punt uit.

Wel eens 2100 gulden betaald in Spanje omdat mijn naam niet op de schijf stond, was in teveel haast....

En mijn naam is totaal 9 letters:D:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke
Huub heeft wel gelijk, mischien dat het bij jullie op de prairie niet zo werkt maar hier dus wel, je kunt ook stoppen na 4 uur, niemand zegd dat je precies 4,5 uur moet rijden en als je telkens 2 of 3 minuten overtreding hebt zegd mijnheer de rechter gewoon u kunt ook eerder stoppen.

volgens mij heeft Corydon eerst in Nederland gereden voordat hij naar de prairie vertrok...dus ik neem wel aan dat hij weet waar hij t over heeft?Het enige verschil is misschien het risico van een (prairie)koe aanrijden?:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nou begin ik me toch af te vragen waar jij 3x per jaar voor bij de rechtbank moest komen.....aan je rij en rusttijden lag het niet. Ik neem aan als je vroeger voor de rechtbank moest komen dat je heel wat uitgevreten had.....Je baas wilde niet dat je dingen deed die niet mochten (dag en nacht doorgaan) dus je leugenboekje klopte ook wel zo ongeveer.

Ik denk dat je tegenwoordig sneller voor de rechtbank mag komen dan vroeger maar wie hier op het forum komt gemiddeld 2 a 3x per jaar voor de neus van de rechter?????????:(

Heb 3 jaar op een tanker gewerkt Roest vrij stalen tanks De eerste in Nederland

De nieuwe water weg 14 mensen het ziekenhuis in Mijn schuld Moest bewijzen dat het niet zo was.Griekenland in de haven Was Olie in gelopen Ik kreeg de schuld

Ierland haven Een Jacht haven alle jachten naar de bodem 6 Weken schip aan de ketting

Kan zo wel even door gaan De jacht haven was de leiding niet in orde Dus alles ging de haven in

Het nadeel was ik had de pompen aan gezet en was verantwoordelijk

Smokelen Zweden 20 dozen drank Heeft veel geld gekost En ook veel verdient

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huub, jij hebt ook alles uitgespookt wat god en de koningin verboden hebben, en dan op ons vitten dat we ons aan de wet moeten houden:D:D:D:angel:

als je die post leest hoop je dat hij geen rijbewijs meer heeft, varen kon ie in ieder geval niet :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het belachelijk is dat je voor een paar minuten een vette bekeuring krijgt, ik heb dan ook bij de BAG een bekeuring aangevochten en gewonnen, het ging om 200 euro waarvan ik er nu 90 terug heb gekregen, het ging om 32 minuten te lang rijden omdat ik geen parking kon krijgen, en nog eentje van 5 minuten. Omdat het niet regelmatig voor komt in mijn carriere heeft mijnheer de rechter besloten om er een bekering van 90 euro van te maken plus natuurlijk 20 euro bearbeitungsgebühr.

Waar het over gaat is telkens maar weer een overtreding maken (hoe klein dan ook) dan ben je volgens de rechter bezig om de grens op te zoeken en dan moet je niet zeuren als het fout gaat, ook voor elbioditalia geld dat hij telkens weer die grens opzoekt, hij kan een printout maken en er opschrijven dat het op de terminal 3 uur geduurd heeft en als dat maar heel af en toe voorkomt krijg je daar echt geen vette dikke bekeuring voor.

Ik loop 35 jaar in deze chauffeurswereld mee heb al veel gehoord maar nog weinig gezien van dat wat er allemaal verteld wordt, meestal worden ze stil als je om de bewijzen vraagd omdat er veel meer aan de hand is als dat ze je vertellen.

Precies mijn gedachten. Ik wil die bewijzen ook wel eens zien dat er iemand 1501 euro heeft moeten betalen voor een paar minuten te weinig nachtrust. Die verhalen verwijs ik naar de sprookjeswereld..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden