[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeurstekort bijna 50.000 tot 2015


Gast sjoeke

Recommended Posts

Uitgegeven: 24 juni 2010 06:17 Laatst gewijzigd: 24 juni 2010 07:14

DEN HAAG - Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Nederland kan de komende jaren oplopen tot 58.000 mensen.

m1dzxdha9ho1.jpg © ANP

Dat concluderen onderzoekers van het bureau Policy Research Corporation in een studie naar de marktontwikkelingen in de transport- en logistieksector.

Tot 2015 zijn al 49.000 chauffeurs nodig om de werknemers te vervangen die onder meer met pensioen gaan. Om dat grote gat te dichten willen werkgevers en werknemers, die opdracht gaven tot het onderzoek 'Wegvervoer en logistiek: Visie 2015', met de overheid gaan praten.

''De aanpak moet gericht zijn op behoud van gekwalificeerd personeel en op de instroom van jongeren'', aldus de sociale partners naar aanleiding van de studie. Een van de wensen van de sociale partners is een regeling voor te hoge opleidingskosten voor aankomende chauffeurs.

Concurrentiepositie

In het rapport concluderen de onderzoekers ook dat de concurrentiepositie van Nederland in het internationaal wegvervoer onder druk staat. ''Het aandeel van het Nederlands kenteken is bijna gehalveerd van 16 procent in 1999 naar 8 procent in 2006'', is in het rapport te lezen. 15 procent van het vervoer betreft internationaal transport in de transportsector. De overige 85 procent betreft binnenlands vervoer.

Frankrijk komt internationaal niet meer voor in de top 5 en Polen is de nummer twee geworden, waarmee volgens de onderzoekers maar wordt aangetoond dat posities aan het verschuiven zijn richting de lagelonenlanden.

De verwachting is dat de daling van het Nederlands aandeel op de korte tot middellange termijn doorzet, al pakken Nederlandse vervoerders hun kansen door samenwerking met buitenlandse transporteurs aan te gaan.

Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van gegevens van pensioenfondsen en zijn enkele tientallen ondernemingen geïnterviewd.

bron:nu.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 130
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

god..god...god

wat een geschreeuw weer van de politiek. Ze willen volgens mij helemaal geen chauffeurs. Want volgens mij poste iemand hier 2 weken geleden dat de prijs van een chauffeurs opleiding met 19% omhoog is gegaan. En dan willen ze de dat de kosten omlaag gaan. Als je die kosten ziet dan snap ik wel dat dat sommige mensen afschikt. En het imago mag ook wel eens verbeterd worden. Als er ongeluk gebeurt met een vrachtwagen willen ze dat het liefst ook zo hard mogelijk over de radio heen schreeuwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

lees net het bericht en ben er boos over ik zit al een jaar thuis zonder uit zicht op werk omdat ik gewoon te oudt ben. sommige zeggen het niet maar zo voel je het wel heb al jaren mijn c rijbewijs en ben 55 jaar en hebt geen diploma nodig vanwege mijn bouwjaar maar wil graag weer werken maar je komt gewoon niet aan de bak dus ik vind het een lachertje wat er nu weer gezegt word er zijn zat chauffeur die buiten hun schuld thuis zitten waaronder mijn persoontje en je wilt werken maar het word je gewoon onmogelijk gemaakt solliciteer mijn suf en elke keer weer het gezeur van je woont te ver of u heeft te weinig ervaring ik heb jaren in a.dam gereden met een front belading en zijbelading en met een achterbelader vuilnis wagen en ook met zandkippers en distrubitie koel en vries spul slagerijen bevooradding en nog te weinig ervaring je zou die gasten een trap onder hun hol verkopen die dat zeggen maar je houdt je maar in wat een larie koek van de bovenste plank .gr marcel the rebel 54

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lees net het bericht en ben er boos over ik zit al een jaar thuis zonder uit zicht op werk omdat ik gewoon te oudt ben. sommige zeggen het niet maar zo voel je het wel heb al jaren mijn c rijbewijs en ben 55 jaar en hebt geen diploma nodig vanwege mijn bouwjaar maar wil graag weer werken maar je komt gewoon niet aan de bak dus ik vind het een lachertje wat er nu weer gezegt word er zijn zat chauffeur die buiten hun schuld thuis zitten waaronder mijn persoontje en je wilt werken maar het word je gewoon onmogelijk gemaakt solliciteer mijn suf en elke keer weer het gezeur van je woont te ver of u heeft te weinig ervaring ik heb jaren in a.dam gereden met een front belading en zijbelading en met een achterbelader vuilnis wagen en ook met zandkippers en distrubitie koel en vries spul slagerijen bevooradding en nog te weinig ervaring je zou die gasten een trap onder hun hol verkopen die dat zeggen maar je houdt je maar in wat een larie koek van de bovenste plank .gr marcel the rebel 54

er staat nergens dat het tekort er nu al is he?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
er staat nergens dat het tekort er nu al is he?

Wat Rebel ( Marcel) betreft, kan mij volledig inleven in zijn frustratie, dat geschreeuw

over chauffeurs tekort slaat nergens op, zal wel weer een subsidiespelletje worden, opleidings instanties schieten als paddestoelen uit de grond, ben je dan geslaagd, kun je meteen de handel weer in de cliko flikkeren, want.......je hebt geen ervaring, te oud en al dat gezeik.

Heb zelf ook alle papieren sinds 4 jaar, maar heb er nog geen flikker aangehad, vanwege bovengenoemde gezeik, bedankt Nederland!!:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

door Edwin Timmer

DEN HAAG - Als het aan de transportbranche ligt, sturen de komende jaren tienduizenden vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs hun lading door Nederland en Europa.

vrouw_achter_het_st_733454i.jpg

Alleen op die manier lukt het volgens onderzoekers om een dreigend arbeidstekort van 58.000 nieuwe chauffeurs in 2015 op te vangen. Volgens de studie, die demissionair minister Donner (Sociale Zaken) vandaag krijgt uitgereikt van werkgevers en werknemers uit de transportwereld, moeten vervoersbedrijven mikken op deeltijdwerkers, vrouwen en allochtonen om de lege plekken op te vullen. Nu al staat vast dat binnen vijf jaar 49.000 truckers, op een totaal van 141.000, met pensioen zullen gaan.

Allochtonen

"Vrouwen en allochtonen zijn nu ondervertegenwoordigd in onze branche", zegt Leon Ceelen, plaatsvervangend algemeen directeur van Transport & Logistiek Nederland. "Maar ze werken bijvoorbeeld al wel als parttime chauffeur bij pakketbezorging. Onze bedrijven moeten het werk zo inrichten dat het chauffeursvak ook voor hen aantrekkelijk wordt."

Dat zou kunnen door af te stappen van de lange eenzame ritten tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Madrid en weer terug. Ceelen: "Je kunt ook halverwege een Franse chauffeur laten instappen voor het tweede deel van de reis. Zo hoeven truckers minder ver en lang van huis. Voor bedrijven is het efficiënter omdat de lading in een ruk door kan, zonder oponthoud door rusttijden."

Ploegendiensten en meer zekerheid bieden over werktijden zijn een andere manier om aan wensen van parttime en vrouwelijke collega's tegemoet te komen.

Concurrenten

Deze sociale vernieuwing moet bovendien voorkomen dat de Nederlandse transportsector verder terrein verliest aan concurrenten uit andere Europese landen. Vooral Italiaanse en Spaanse vervoerders snoepten de afgelopen jaren marktaandeel af. Hoewel het aandeel van transport met Nederlands kenteken in vijftien jaar halveerde, hebben veel Nederlandse ondernemers in andere landen bedrijven opgezet.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7028998/__Truck_zoekt_vrouw__.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
er staat nergens dat het tekort er nu al is he?

In het verleden hebben ze het wel vaker over een chauffeurstekort gehad.

Maar is dat ook echt waarheid gebleken???

Antwoord NEE.

Ook heeft men in het verleden (jonge verleden zeg de afgelopen 10 jaar) al meerdere malen geprobeerd (gesproken over) om vrouwen en allochtonen in het beroep te krijgen.

Beide acties zijn niet succesvol gebleken en ik vraag mij af waarom.

Neem als voorbeeld de Vrouwenbeurs === Tientallen gegadigden ... 100 heb ik in de reacties op het telegraafartikel gelezen en ze geven slechs 10 vrouwen een kans om het beroep te leren. Slechts 10 van de zeg 100 aanmeldingen.

Hoeveel niet-100%-Nederlandse (afkomst) chauffeurs zie je onderweg?

Hoeveel met een kleurtje?

Waar ligt dat aan?

Terugkomende op die wervingsacties ... men zegt wel dat men er veel aan doet MAAR wil men het ook werkelijk? Veel transport is al naar het buitenland gegaan = goedkoper.

Veel bedrijven hebben in Oost Europa vestigingen geopend === ook een centenkwestie.

HOE nodig en willen transportbedrijven nog 'dure' Nederlanders aannemen (int vervoer) als het ook goedkoper kan? Strakkies kan men dus in de kranten roepen ZIE JE WEL DE NEDERLANDER WIL NIET MEER ALS CHAUFFEUR WERKEN. ZIE JE WEL ... en zo behoort ons vak dus strakkies ook tot de 'vuile banen' die geen Hollander meer wil aannemen.

Of ligt de waarheid dan toch ietsjes anders???

Oke er spelen meer zaken mee natuurlijk.

- Vooroordelen tov het beroep dat het niet geschikt zou zijn voor vrouwen

(En waarom werken vrouwen uberhaupt mee om die 'vooroordelen' in stand te houden? = artikel in een gratis krantje jouw wel bekend Kitty === JA dat vind ik dan verdomde jammer dat je daar in een artikel hoewel wellicht ietswat grappig bedoeld als het ff niet lukt je chassis uit te draaien 'niet geschikt' predicaat op jezelf plakt. Maar goed laten we daar niet verder op ingaan)

- Discriminatie ... Je moet een behoorlijke volhouder zijn (of veel geluk hebben) om je eerste baan te bemachtigen. Alsook later als je ervaren bent bij bedrijven die domweg geen vrouwen willen aannemen want hoe moet dat dan met de inwerktermijn etc, geen vrouwenwc beschikbaar (schiphol en destijds GPDW) .. noem maar op tot het niet geven van een VAST contract voor onbepaalde tijd!!! Kennisje van mij overkomen, 100% bewijsbaar want het is direct in haar gezicht gezegd dat ze geen vrouwen in vaste dienst wilden nemen. Dus mocht je wieberen na 3x een jaarcontract.

- PRIJS van de opleiding === een hele investering die je maar moet kunnen opbrengen.

- 48 urige werkweek ....

- na-scholingseis === hoevelen van ons zullen deze opleidingskosten zelf moeten gaan dragen

- Transport op zich === het niet naleven van de CAO.

etcetcetc

Er is veel mis inderdaad ... en je moet bijna wel een halve gek zijn om er nog aan te willen beginnen als je deze zaken dus allemaal van te voren weet.

****** Daarbij heeft het ook nog niet zoveel zin om te gaan staan flyeren op plaatsen waar met name chauffeurs opaf zullen komen. WIL je nieuwe mensen van buiten het vak interesseren dan moet je naar ze toe gaan === beginnen op scholen.

En niet gaan staan flyeren op een Truckstarfestival of ander truckgerelateerde dag.

Daar komen mensen op af die al chauffeur zijn of het sowieso al willen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast herpie2
ach ach ach ze schijten 7 kleuren stront.

eerst de nl chauffeurs dumpen, dan roepen dat nl chauffeurs niet willen werken, dan zijn nl chauffeurs te duur, dan weer stellen nl chauffeurs te hoge eisen.

nou heren er zijn chauffeurs zat in nl die gewoon aan het werk willen!

zorg er eerst eens voor dat de sector gezond word, pak de fraudeurs aan, betaal netjes cao loon uit zonder schrappen.

betaal eens een fatsoenlijk salaris want volgens jullie eigen onderzoek worden chauffeurs 15 tot 20% onderbetaald, vergeleken met andere gelijkwaardige sectoren.

als ik nu 20 jaar geweest was dan had ik nu geen chauffeur willen worden.

en dan roepen dat de opleidingskosten te duur zijn, en wat is het antwoord van werkgeverszijde hierop?

jongeren een opleiding bieden met wurgcontracten, gouden bergen beloven, en ze laten vallen als bakstenen als het wurgcontract afgelopen is.

ach ik noem dit gewoon een lobby om de politiek ervan te overtuigen dat er meer goedkope chauffeurs nodig uit goedkope landen, en of de heren daar mee akkoord willen gaan!

mijn rijbewijs was toch niet zo duur 4 lessen in een opelblitz en hebben gelijk bus etcetra maar ja dat was 35jaar geleden.ook alles zelf betaald en nooit spijt van gehad. ja nu de jaren gaan tellen wel een beetje.:smurf:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat een prachtig land hebben we toch.

De ene bedrijf na de ander ligt plat, dan zie ik toch een overschot aan werkloze chauffeurs

komen.

Een tekort om en nabij 2015?

Is dat net niet de datum waarmee de meeste problemen komen met die achterlijke code 95.

Waar contractarbeiders en uitzendkrachten geld gaan kosten omdat ze bijgeschoold moeten worden om hun werk te mogen behouden?

Nee, doe mij maar zo'n nieuwe jonge jongen/meisje van 18.

Gloednieuw, goedkoop en nog in zijn geheel te kneden of uit te melken en nog subsidie toe krijgen ook.

Zodra die bijgeschoold moet worden of dat de subsidie stopt verlengen we gewoon het contract niet meer.

Ok, volgende chauffeur..................

Ik heb zelf ook alle papieren, maar kreeg ook altijd te horen van geen ervaring/te weinig ervaring.

De sterkste afwijzing vond ik nog van, ik paste niet in de groep ( notabene het meeste solitaire beroepsgroep ).

Ik, mijzelf en mijn alterego samen op één auto, nee zou ook niet goed gaan.

Uiteindelijk maar de bus genomen, maar ook hier is het mager verdienen.

In deze branche is een oudere persoon wel welkom.

Zijn veel vrachtwagenchauffeurs overgesprongen.

Uurloon is goed, maar wordt weer beperkt door minimale contracten.

Zodra ik een kans zie om internationaal te gaan, tegen een fatsoenlijk contract .............................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van mij mogen ze er wel 100.000 tekort komen?! Misschien hebben ze voor mij dan binnenkort ook weer een mooi baantje

als ik weer van die vervloekte Hernia af ben!!! :ja: Het liefst een beetje op Duitsland crossen met een kieper of een koeler

(met alleen maar palletwerk) zodat ik niet weer m'n rug kapot hoef te trekken op van die zware rolcontainers?! :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En die onderzoekers worden ook betaald door de overheid lijkt me zo. Zie tenminste niemand anders die dat rapport wilt kopen of betalen.

En voor toekomstige overheids contracten is het maar beter om te concluderen wat de overheid graag hoort.

Kijk maar rond, is nu echt 1 op de 3 chauffeurs boven de 60?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast herpie2
Zag net op hart van nederland een stukje hierover.

Een leuke tante die de job komt aanprijzen.

Bloemetjespolitiek.

als ze net zo vlot waren met het vertellen hoe beroert onze lonen en cao was hadden we nu een beter loon gehad .:smurf:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ze net zo vlot waren met het vertellen hoe beroert onze lonen en cao was hadden we nu een beter loon gehad .:smurf:

hee psssssst je valt in herhaling:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo,

ik werk bij ADR Transportdiensten. Nu op kantoor maar hiervoor altijd als chauffeur gewerkt. Ik kijk heel even van de andere kant van de tafel. Dus neem me dit niet te kwalijk. Mijn werkgebied is vooral Limburg/Noord-Brabant. Ik ben altijd op zoek naar goede chauffeurs. Tot een paar maanden geleden was het in ons gebied ook minder druk. Maar nu, nu is het hier zo druk dat we niet aan de juist chauffeurs kunnen komen. We zijn regelmatig op zoek naar verschillende chauffeurs. We hadden en hebben er behoorlijk wat aan het werk. Maar heb ik er 20 meer dan krijg ik die ook aan de gang.

We zitten nu als uitzendburo op de goede plek. Bedijven zijn nog wat huiverig om mensen aan te nemen. Dus laten ze nieuwe chauffeurs instromen via een uitzendburo. Ik heb verschillende opdrachtgevers die me vertellen dat als het bevalt dat de chauffeur eventueel daar een vaste baan kan krijgen.

Maar niet iedere chauffeur zit hier op te wachten. Via een uitzendburo werken geen denken aan. Al dat papier werk van het uwv, geen denken aan.

Toch ben ik ervan overtuigd dat het werken via een uitzendburo niet altijd even slecht is. Via een uitzendburo kun je aan verschillende werzaamheden snuffelen. Kijken wat je leuk vind. Je krijgt per week betaald en ook meteen je overuren erbij (en niet een maand later). Kan je niet werken is dat ook geen probleem. Daar staat wel tegenover dat als wij geen werk hebben dat je ook thuis zit.

Kortom ik denk dat als je je laat inschrijven bij een uitzendburo (en dan het liefst bij ons) dat je je kansen op de arbeidsmarkt vergroot.

Mvg Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed
<grote knip pro vrouwen verhaal>

Ik vrees dat ik nu tegen wat schenen van vrouwen ga schoppen. Maar het is mijn persoonlijke mening die naar mijn idee ook hout snijdt.

Ik ben niet tegen vrouwen in het transport. Absoluut niet! Maar ik vind wel gelijke monnikken, gelijke kappen! Ik heb 2 dames als collega waarvan ik er eentje een geweldige collega en vooral ook een heel fijn mens vindt. (Ik noem haar superoma)

Maar!

Ik heb er moeite mee dat er subsidie's worden verstrekt om vrouwen of allochtonen het transport in te krijgen. Terwijl er genoeg jonge jongens (en ook meisjes!) zijn die graag chauffeur willen worden maar compleet uitgebuit moeten worden als leerkracht en het voor een groot gedeelte zelf dus betalen door middel van rot/vies/onderbetaald werk via de bekende scholingstrajecten.

Nou goed, dat is een gegeven, je hebt te maken met herintreders. Die krijgen die dus grotendeels betaald. Zelfs met behoud van uitkering etc.

En dan na een paar jaar rijden ze niet meer...

Sorry, wie de schoen wil passen trekke hem maar aan, ze zitten hier op het CF ook hoor! Met veel bombarie moeten en zullen ze hun C-E halen plus CCV-B en dan wordt er niks mee gedaan... Ik zeg niet dat dit altijd hun schuld is, maar in mijn ogen ben je als je zo je rijbewijs krijgt ook verplicht om minder mooi werk aan te pakken en gewoon je kosten voor de maatschappij terug te verdienen.

Ik vind dat echt schandelijk!

Voor dat geld hadden ook een paar over gemotiveerde jongeren op de vrachtwagen gekund. Er zijn er meer dan genoeg die echt heel graag willen en het ook heel graag willen doen!

En nu roept men meteen weer: te weinig mensen die chauffeur willen worden! Dus we gaan weer de subsidiepot open trekken en kijken of we allochtonen of vrouwen (in willekeurige volgorde!) zo ver krijgen om op de vrachtwagen te gaan.

Zij die het echt hadden gewild, zaten er echt al. Als je echt iets wilt, !!!in het realistische!!!, kan het ook! En niet dat er opeens een optie bij komt van: is chauffeur worden niks voor je?

Zijn zoveel jongens (en meisjes!) zo gemotiveerd om dit te gaan doen, maar die moeten persé door de scholingstracjecten terwijl die zij-instromers met een handje geld hun C(E) en CCV-B hebben en meteen aan de gang mogen. Ik zie liever die jongere die echt wil en door hard werken tegen heel weinig centen dat papiertje haalt, die verdient het zoveel meer!

Dit komt nu misschien vrouwonvriendelijk over, ik ben het niet, echt niet. Ik heb het grootste respect voor de vrouwen die dit al jaren doen die hier echt voor gekozen hebben. Want ik weet dat ze het lang niet gemakkelijk hebben. Mijn collega, die moet haar oplegger ook op die erfjes krijgen, werkt ook bij nacht en ontij, bij sneeuw, ijs etc. Diep respect!

Maar dit subsidieverhaal irriteert mij elke keer weer.

Chauffeur is niet zo maar een extra optie bij het CWI (of hoe het ook allemaal moge heten tegenwoordig) chauffeur, daar moet je voor in de wieg gelegd zijn.

En die beroepseisen mogen van mij best een stukje hoger nog! (Het loon, maar dat is een ander verhaal evenwijdig mee)

Laat nu de storm maar over mij komen :D:D:D! Maar dit is mijn mening.

Ben benieuwd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben benieuwd!

Nee hoor je gaat de wind niet van voren krijgen :D

Het zou beter zijn VEEL BETER als men de opleiding tot vrachtwagenchauffeur (of op de bus) BETAALBAAR zou maken voor iedereen.

Ook heb je gelijk ... mensen die het beroep ambieren, werkelijk ambiëren (ben geen Neerlandicus en dat woord heb ik zeker&vast verkeerd geschreven) gaan er hoe dan ook voor. Hoewel de financiële zijde van het verhaal altijd moeilijk zal blijven ... voor sommige zelfs onoverkomelijk want we hebben het over aardig grote bedragen.

Wat zal het anno 2010 kosten om je code95 (voorheen chauffeursdiploma), medische keuringen, lessen voor C / lessen voor CE & de examenkosten .... kom je dan totaal neer op een bedrag van rond de 8000 euro???

O ja, sinds kort moet daarboven op ook nog 19% aan BTW worden neergeteld!!!

Welke jongeling kan dat nog bekostigen???

Welke zij-instromer zou dit kunnen bekostigen ... indien er geen subsidiepotje zou zijn?

(vandaar ook dat die vrouwenbeurs maar 10 vrouwen per jaar toelaat??? Is dat nog zo .. je hoort er verd*** weinig over)

Maar ja, je moet wel mensen vinden DIE HET OOK ECHT WILLEN ... die niet op het geromantiseerde verhaal ingaan ... of alleen gebruik maken van de mogelijkheid weer eens een opleiding te volgen (zoals veel werkelozen schijnen te doen ... alles wat ze kunnen krijgen pakken ze natuurlijk aan ... of moeten ze zelfs aannemen anders worden ze gekort op de uitkering)

Ik ken er ook eentje (N***) die via de SOOS (sociale dienst) zijn groot rijbewijs heeft mogen halen ... alles werd dus betaald door de Gemeenschap. Hij heeft er verdomd weinig mee gedaan ... zonder ervaring werd hij nergens aangenomen (ouder dan 35jr) en via uitzendbureau's kreeg hij ook niet het werk wat hij graag wilde doen ... ook hier vaak mee als tweede chauffeur. Als ook had het uitzendbureau niet altijd werk voor hem en ja dan moet je moeilijk gaan zitten doen met je uitkering en is het mogelijk dat je enkele weken geen uitkering hebt omdat dat traject opnieuw moet worden opgestart // daar zitten dus ook nog enkele haken en ogen aan)

Maar goed ... hij heeft het nog geen jaar weten vol te houden in het transport en toen had hij het wel gezien.

Wat moet je dan doen?

Hoeveel mensen werken nog steeds in het transport die herschoold zijn door het UWV / SOOS? Hoeveel zij-instromers werken nog steeds in het transport???

En wat is het je waard??? Als 7 van de 10 nieuwelingen het weten vol te houden?

Wie het weet mag het zeggen.

Maar dat er iets aan de kosten van de opleiding moet veranderen lijkt mij ZEER duidelijk.

Te beginnen met eerst maar weer ff die 19% BTW eraf te gooien ...

En daarnaast te kijken wat er te doen valt met subsidiegelden en hoe je die voor iedereen beschikbaar kunt stellen .. en zo ja AAN WIE DAN? Wat zouden de eisen zijn om subsidie te moeten krijgen??? HOE kun je als 'wannabee' aantonen dat je werkelijk chauffeur wilt worden???

Ik heb zelfs problemen gehad met de Belastinginspecteur ... die dacht dat ik mijn grootrijbewijs voor de LOL had gehaald!!! HOE kun je dus werkelijk onderscheiden WIE er voor een subsidie in aanmerking zou moeten komen???

Misschien moeten we het wel een LENING maken tegen een geringe rente zeg 2.4%

En betaal je die lening af ... gedurende zeg 5 jaar.

Maar er moet zeer zeker wat gebeuren om die Financiele drempel zo laag mogelijk te houden.

En DAARNAAST zijn er zat mensen die geschikt zouden zijn voor het beroep maar domweg nog niet op het idee zijn gekomen.

BEROEPSVOORLICHTING is dus ook belangrijk === en Ja dat doe je nu eenmaal op scholen. Daar mag m.i. sowieso wel meer aan beroepskeuzemogelijkheden worden gedaan, want velen weten echt nog niet wat ze willen.

Persoonlijk vind ik een chauffeursopleiding die 2 jaar zou moeten duren STERK OVERDREVEN!!! Maar da's dan meer een overbruggingsmogelijkheid van je 16de tot je 18de of zo???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Enigste nadeel :D, met vrouwen is het zo lastig praten over het voetbal... :D Voor je het weet sta je met 3 melkbussen buitenspel uit te leggen. :banaan:

hahaha .... Nou mijn collega heeft het veel makkelijker gedaan, die heeft gewoon gevraagd of ik deze week ook in de nacht wilde rijden!!!

Gisteren werd mij opeens de reden hiervan duidelijk :bey:

Maar ik heb het gewoon op de Radio gevolgd ... heeft zo vind ik nog meer charme ook zo'n radioverslag.

Het was overigens heerlijk stil op straat!!! :D

Ik vind gewoon dat je je werk moet doen ... gewoon zo goed als je kan. Natuurlijk zul je soms tegen je eigen fysieke grenzen aanlopen. Of kan het wel eens moeilijker gaan dan je denkt, leuk als het een man dan ook niet lukt overigens (zeker als ze zeggen dat doe ik wel ff voor je wijffie /// toch maar ff een elektrische palletwagen op moeten halen, betrof een pallet met vuurvastestenen voor de hoogovens)

En er is keuze genoeg in het transportvak ... van mixer tot vuilniswagen tot zwaartransport. Keuze te over en voor iedereen wel wat wils denk ik. Soms kan het ff duren voordat je je draai hebt gevonden ... en het werk wat jouw ligt. Dat is ook afhankelijk van je leeftijd = platte trailers en je lading moeten vastbinden met spanbanden en kettingen zal werk zijn wat je niet of nauwelijks tot je 65 laat staan 67ste kun volhouden. Ook veranderen mensen m/v met de jaren ... bijvoorbeeld als de gezinsituatie veranderd ... dan wil men meer thuis zijn en dan stappen ze misschien over van internationaal transport naar de zandwagen of zo.

Kortom : Keuze te over!!!

Waar ik me dan weer 'boos' over kan maken zijn ... hoe moet ik dit nu uitleggen.

Nou ja, ik ben een vrouw en dus is het zwaar voor mij om m'n chassis uit te schuiven blablabla ... 'ongeschikt' verhalen. Daar kan ik me dus behoorlijk aan irriteren.

Iedereen man of vrouw staat wel eens te worstelen (net woord) met zo'n chassis ... gewoon een beetje klooien en rommelen met je luchtvering en dan lukt het wel. Ik was ook nooit te beroerd om een andere chauffeur - ook van andere bedrijven - hiermee ff te helpen als het niet lukte.

@Freddie

ik heb ooit meegemaakt dat ik naar een bedrijf werd gestuurd om ria (naam is fictief) te helpen met lossen omdat ze het zeil niet op de trailer kreeg.

ik heb dit geweigerd, als je mannenwerk wilt doen dan zul je ook werken als een man.

en ja de meeste vrouwen zullen naar mijn mening dan ook de opleiding gaan volgen en vervolgens afhaken, en dat vind ik dan weer zonde van de centen die eraan besteed zijn.

Ik ken de dame in kwestie natuurlijk niet (misschien stak ze wel nooit haar handen echt uit de mouwen) ... maar ik vind het wel flauw als chauffeurs elkaar onderling niet ff willen helpen. Bij Gebroeders Boon hielp iedereen elkaar ... ook mannen onderling dus, dat was daar de normaalste zaak van de wereld. Gewoon met lading vastzetten, afzeilen etc etc etc.

Dus m/v als je iemand ziet klooien dan schiet je toch ff te hulp?

Dat heb ik altijd wel gedaan, en doe dat nog steeds ... en andersom als ik ergens niet uitkom dan vind ik het ook fijn dat er een collega is die even helpt. Ook na bijna 2 jaar maak je bij het laden van je tankwagen nog wel eens zaken mee die je niet begrijpt ... dan is het handig als er ff iemand met je meedenkt. En andersom kom ik soms ook wel met oplossingen.

Twee weten meer dan één.

En soms heb je ook collega's met 'gebreken' ... daar hou je dus rekening mee zo vind ik.

En dus draai je de doppen van de losslangen niet al te vast dicht om maar een klein voorbeeld te geven. Dicht is dicht .. en die dingen hoeven dus niet muurvast te zitten.

Soms maak je inderdaad wel eens chauffeurs mee die helemaal TEGEN zijn.

Die een mannelijke collega wel zullen helpen .... maar een vrouwelijke niet. Sorry hoor maar dat vind ik dan echte ZWIJNEN. Die gaan op een afstandje zitten kijken ... leedvermaak en natuurlijk binnen enkele minuten weet iedereen die zijn kennen het dan natuurlijk ook!

Als zij eens staan te klooien of ze krijgen hun wagen niet netjes en in één keer voor het doc dan hebben ze ook eens hun dag niet. Begrijp je wat ik bedoel te zeggen?

Waarom is dat voor vrouwen dan anders? De ene dag lukken bijzondere verrichtingen mij ook veel beter dan op een andere dag ... dat komt voor. Als een man een paar keer moet steken dan hoor je daar NIEMAND over ... doe jij 5 minuten later hetzelfde dan is het 'zie je wel'

Hoe lang zal het nog duren - in decenia - voordat die ook gelijkwaardig is??? En men van die vooroordelen af is geraakt.

Ik denk dat dit veel vrouwen ook tegenhoudt. Weten dat ze beter zullen moeten presteren dan hun mannelijke collega's om als gelijkwaardig te worden gezien. Hetzelfde presteren is in veel gevallen nog niet goed genoeg, je moet beter in je werk zijn dan je mannelijke collega's

Maak je één foutje dan is alles wat je hebt opgebouwd ook in één keer weg!!!

Je blijft altijd anders dan de anderen ... zo ook chauffeurs met een kleurtje van een van mijn collega's weet ik ook dat hij als 'anders' wordt gezien / ook bij klanten. En dat allemaal anno 2010!!!

Gelijkwaardigheid is er dus lang nog niet. Discriminatie is ook niet weg ... en dat merk je het meeste bij solliciteren (zelfs als je veel ervaring hebt, bij sommige bedrijven maak je absoluut geen kans HOEWEL je het werk zeer zeker wel aankunt = wat de boer niet kent, vreet hij niet /// of als smoes dat de chauffeursvrouwen het niet zouden willen. Geloof mij ik heb alle uitvluchten gehoord!)

Je moet wel een beetje gek zijn ... om hm ... niet constant maar wel vaak tegen de wind in te moeten blijven varen. Overal en vrij regelmatig maak je mee dat je toch wordt bekeken/beoordeeld .. en dat lijkt wel nooit op te houden. Daar moet je een dikke huid voor ontwikkelen. Of er domweg schijt aan hebben.

Ooit een werkgever horen zeggen dat ze geen vrouwen meer aannamen.

Ze hadden het geprobeerd.

- Een van de vrouwen had hoogtevrees en durfte dus niet op de tank te klimmen.

- Een ander koos later voor haar kinderen en wilde minder gaan werken

- En de derde had last van haar rug

Als dat redenen zijn om nooit meer een vrouwelijke chauffeur te nemen???

Dit zijn klachten die bij mannen immers ook voorkomen (hoogtevrees / rugproblemen)

Zelf heb ik ooit via een uitzendbureau horeca-bevoorrading gedaan.

Da's dus niets voor mij. Gesjouw met zware dozen/rolcontainers ... en alles op zijn plekkie moeten zetten in de keuken of het magazijn ... werkelijk je had het nog bijna nog ff moeten koken en opdienen ook zo weinig scheelde dat.

Met 60 tot 80 adressen op pad gaan is het ook niet ... (comtra voor wegtransport) .. na enige inwerktijd is het oke ... maar leuk vinden kon ik het niet. Gewoon een baan, verder niets.

En zo vind je gaanenderwijze het werk wat je wel ligt en wat je ook LEUK vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed
Nee hoor je gaat de wind niet van voren krijgen :D

Het zou beter zijn VEEL BETER als men de opleiding tot vrachtwagenchauffeur (of op de bus) BETAALBAAR zou maken voor iedereen.

betaalbaar: ja. Haalbaar: nee!

Ik heb dit al veel vaker gezegd, niet iedereen zou zomaar chauffeur moeten kunnen worden. Niet iedereen kan toch ook zomaar slager worden?

Dat vind ik het mooie van RMO-chauffeur zijn. Of van mijn part ADR-chauffeur. Kun je het niet, dan mag je het niet!

Ook heb je gelijk ... mensen die het beroep ambieren, werkelijk ambiëren (ben geen Neerlandicus en dat woord heb ik zeker&vast verkeerd geschreven) gaan er hoe dan ook voor. Hoewel de financiële zijde van het verhaal altijd moeilijk zal blijven ... voor sommige zelfs onoverkomelijk want we hebben het over aardig grote bedragen.

tuurlijk heb ik gelijk... :D

Nu serieus: het financiele verhaal is moeilijk. Aan de ene kant mogen veel mensen blij zijn met de VTL's etc. Aan de andere kant, er wordt wel heel veel misbruik gemaakt van de leerwilligen.

Maar onoverkomelijk? Als je op latere leeftijd besluit om chauffeur te worden zal het zeker moeilijk zijn. Maar iemand die op school een keuze moet maken en dan kiest voor chauffeur zou het altijd moeten kunnen proberen vind ik. Als je maar voldoet aan de eisen. Zoals ook iedereen die leerplichtig is dokter kan worden. Als je maar aan de eisen voldoet!

Wat zal het anno 2010 kosten om je code95 (voorheen chauffeursdiploma), medische keuringen, lessen voor C / lessen voor CE & de examenkosten .... kom je dan totaal neer op een bedrag van rond de 8000 euro???

O ja, sinds kort moet daarboven op ook nog 19% aan BTW worden neergeteld!!!

geen idee!

Maar toen ik het haalde ging ik van 2100 gulden per 4 weken naar 3600 gulden. Dus dat was de investering wel waard.

Maar het ging mij totaal niet om het geld, ik moest en zou (de sukkel!) perse chauffeur worden!

Welke jongeling kan dat nog bekostigen???

Welke zij-instromer zou dit kunnen bekostigen ... indien er geen subsidiepotje zou zijn?

(vandaar ook dat die vrouwenbeurs maar 10 vrouwen per jaar toelaat??? Is dat nog zo .. je hoort er verd*** weinig over)

Door het wegvallen van de militaire dienst zijn er ook veel chauffeurs in spe weggevallen. Aan de ene kant goed. Dit vak moet een vak zijn van vakmensen, vakidioten! Niet van gelukszoekers! Aan de andere kant, door dat het leger het rijbewijs verzorgde was het wel gemakkelijker om chauffeur te worden.

Waarom moet een zij-instromer perse chauffeur worden?

Ik vind echt: niet iedereen is geschikt voor dit vak!

Heel absurd voorbeeld:

vroeger als kinderen, toen wij speelden met onze autootjes was dat al zo. De jongens die wisten dat ze chauffeur wilden worden speelden met de vrachtauto's. En andere daarvan wist je dat ze geen chauffeursbloed hadden hoefden daar echt niet aan te komen. Maar die boeiden dat ook helemaal niet! Die zagen "de magie" van het werk niet zoals wij zagen (of verblind waren).

Maar ja, je moet wel mensen vinden DIE HET OOK ECHT WILLEN ... die niet op het geromantiseerde verhaal ingaan ... of alleen gebruik maken van de mogelijkheid weer eens een opleiding te volgen (zoals veel werkelozen schijnen te doen ... alles wat ze kunnen krijgen pakken ze natuurlijk aan ... of moeten ze zelfs aannemen anders worden ze gekort op de uitkering)

en dat is dus wat ik ook hele tijd roep.

Klinkt stoer in je kennissenkring. Ik word chauffeur. Ja op zo'n grote wagen. Donder toch op... Ga lekker leren voor supermarkt manager (niet de bedoeling om iemand te kwetsen) van mijn part 5 jaar naar school om leraar te worden, ga iets doen wat je echt die in je hart wilt.

Maar wat mij meer dan een beetje dwars zit: die zij-instromer heeft ooit de kans gehad om een vak te leren. Goed, je hebt zij-instromers die de keuze niet hebben omdat hun werk wegvalt, maar die lijken mij er echt voor te kiezen! En niet het als een leuke/stoere optie te zien.

Ik ken er ook eentje (N***) die via de SOOS (sociale dienst) zijn groot rijbewijs heeft mogen halen ... alles werd dus betaald door de Gemeenschap. Hij heeft er verdomd weinig mee gedaan ... zonder ervaring werd hij nergens aangenomen (ouder dan 35jr) en via uitzendbureau's kreeg hij ook niet het werk wat hij graag wilde doen ...

Ik vind dat je gewoon verplicht moet worden om te werken. Ook als is het geen werk wat je graag wilt doen. Je krijgt dat rijbewijs, verdien dat maar terug. Kun je tussendoor wat leuks vinden, heb je mazzel, maar werken verdomme! (zou mijn opa zeggen)

Ik baal van de mentaliteit.

Zelf heb ik 1,5 jaar bijna in de WAO gezeten. Wahjong beter gezegd. Ik heb stad en land afgelopen om via een Melkertbaan (ja subsidie!) weer aan de gang te komen. En vandaar uit dusdanig groeien op weer op de vrachtwagen te komen. Ik verdien al ruim 8 jaar mijn eigen kostje, hoef geen hand op te houden, betaal heel veel belasting, heb mijn eigen huis.

Dat deze regelingen er zijn, dat is geweldig, maar het werkt niet omdat men er veel en veel te graag in blijft hangen! En dat vind ik een ***mentaliteit. Werken voor je kost!

ook hier vaak mee als tweede chauffeur. Als ook had het uitzendbureau niet altijd werk voor hem en ja dan moet je moeilijk gaan zitten doen met je uitkering en is het mogelijk dat je enkele weken geen uitkering hebt omdat dat traject opnieuw moet worden opgestart // daar zitten dus ook nog enkele haken en ogen aan)

Er is werk zat in dit land. Maar men is gewoon te lam om in een fabriek te gaan staan aan een lopende band! Niet leuk genoeg, niet mooi genoeg. Ik zeg niet dat iedereen dat moet doen, maar als er iemand subsidie krijgt om chauffeur te worden vind ik dat hij/zij direct gekort mag worden op zijn uitkering als hij het vertikt om bepaald chauffeurswerk aan te nemen. En dat voor een bepaalde periode. Verdien het geld dat de gemeenschap in je steekt maar eens terug!

Dit is even heel kort door de bocht uiteraard, maar het geeft in grote lijnen wel weer wat ik er van vind.

Maar goed ... hij heeft het nog geen jaar weten vol te houden in het transport en toen had hij het wel gezien.

en zo'n mogen ze van mij hard aanpakken. Ga maar lekker aan de lopende band staan. Er is werk zat in dit land! Maar wil om te werken, dat ontbreekt!

Wat moet je dan doen?

Hoeveel mensen werken nog steeds in het transport die herschoold zijn door het UWV / SOOS? Hoeveel zij-instromers werken nog steeds in het transport???

En wat is het je waard??? Als 7 van de 10 nieuwelingen het weten vol te houden?

Wie het weet mag het zeggen.

En zeg mij dan eens waarom moeten er dan speciale trajecten voor vrouwen en allochtonen zijn? Want je zegt nu precies hetzelfde als wat ik zeg. Terwijl ik de indruk heb dat jij juist heel erg vóór die positieve discriminatie van vrouwen en allochtonen bent.

Maar dat er iets aan de kosten van de opleiding moet veranderen lijkt mij ZEER duidelijk.

Te beginnen met eerst maar weer ff die 19% BTW eraf te gooien ...

het is belachelijk dat iets als rijles en een vakdiploma commercieels is! Zoiets hoort thuis in het onderwijs en niet in de particuliere markt!

<< grote knip>>

Persoonlijk vind ik een chauffeursopleiding die 2 jaar zou moeten duren STERK OVERDREVEN!!! Maar da's dan meer een overbruggingsmogelijkheid van je 16de tot je 18de of zo???

Ben ik niet met je eens.

Het zou nog best wat langer en intensiever mogen! Gewoon een zeer gedegen basis leggen. Ga je daarna specialiseren, dan verder leren. Dát hoeft geen jarenlange school te zijn, maar een soort van cursussen, maar wel met examen.

Ik leg graag de verglijking met het RMO gebeuren, 30 jaar geleden moest je al een apart diploma hebben om dit te mogen doen!

Onder begeleiding van een chauffeur leer je het werk kennen. Dan krijg je een beoordeling van een controleur. Kom je daar goed door heen, dan krijg je een jaar ontheffing. In die periode moet je je RMO diploma halen. Lukt dat niet, dan begint het hele verhaal opnieuw!

En zo zou dat zomaar moeten gelden voor meer richtingen. De basis, op school, het voormalig CCV-B moet breed zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om het (on)overzichtelijk te houden ga ik een kleurtje gebruiken :D

betaalbaar: ja. Haalbaar: nee!

Ik heb dit al veel vaker gezegd, niet iedereen zou zomaar chauffeur moeten kunnen worden. Niet iedereen kan toch ook zomaar slager worden?

Dat vind ik het mooie van RMO-chauffeur zijn. Of van mijn part ADR-chauffeur. Kun je het niet, dan mag je het niet!

Ik denk dat de opleiding om chauffeur te kunnen worden al zwaarder is geworden.

En vanaf ergens dit jaar is de opleiding ook nog eens aangepast. Hoe het een en ander in elkaar steekt weet ik eerlijk gezegd ook niet (nog niet, heb me er nog niet in verdiept).

* Niet iedereen zou zomaar chauffeur moeten kunnen worden ... niet iedereen kan zomaar slager worden *

Hm ... Ten eerste heb je te maken met de beroepskeuze die iemand wil maken.

Ik denk dat 'iedereen' wel slager zou kunnen worden MITS je dat daadwerkelijk wilt.

En zo is het ook met chauffeur worden.

Soms weten mensen het domweg niet ... of kennelijk de mogelijkheden en de weg er naar toe niet ... die mag je dus best een zetje in de goede richting geven ben ik van mening === dus de vrouwenbeurs ... en meer allochtonen voor het beroep willen interesseren.

Om de drempel dan nog eens te verlagen ... zijn er dus die subsidie's in de vorm van een vrouwenbeurs. Of die nog steeds bestaat weet ik eerlijk gezegd niet.

Zelf kom ik van buiten het transport ... maar heb het altijd wel gaaf gevonden die grote voertuigen. Dat is dus MIJN inspiratie geweest om ermee door te gaan! Ik ben er op een beetje vreemde manier ingerold. Vond het altijd wel gaaf ... maar durfte (oa vader die er echt op tegen was .. en nog steeds is .. ben zelfs onterft!) .... zelf heb ik een zetje gekregen via een rijschoolhouder (=lang verhaal waarmee ik je niet zal vermoeien) en ben ermee doorgegaan toen ik verslaafd werd :D

knipknipknip

Als je maar voldoet aan de eisen. Zoals ook iedereen die leerplichtig is dokter kan worden. Als je maar aan de eisen voldoet!

Wat zijn de eisen om chauffeur te worden dan?

Kijk om dokter te kunnen worden heb je op zijn minst en VWO traject nodig inclusief Scheikunde ... en nog wat vakken.

Wat heb je dan nodig om chauffeur te kunnen en willen worden?

geen idee!

Maar toen ik het haalde ging ik van 2100 gulden per 4 weken naar 3600 gulden. Dus dat was de investering wel waard.

Maar het ging mij totaal niet om het geld, ik moest en zou (de sukkel!) perse chauffeur worden!

Mij ging het ook niet om het geld en ik ging er in de eerste plaats ruim 500 gulden op achteruit ... hoewel ik natuurlijk meer uren ging draaien.

Zelfs als ik het nu zou vergelijken wat ik nu kan verdienen (op basis van mijn uren) en wat ik na carriëre zou hebben kunnen verdienen in mijn vorige lijn van werken ... dan had ik beter als mij het om het geld te doen was in de IT kunnen blijven hangen. Maar ook mij is het in de eerste plaats niet om het geld te doen.

Ik vind echt: niet iedereen is geschikt voor dit vak!

Maar hoe moet je de selectie dan doen?

Ten eerste zul je mensen EERLIJK moeten voorlichten over wat het vak inhoudt.

Compleet een cursus weggeven heeft m.i. ook geen zin omdat er dan inderdaad van die beroepswerkelozen tussen zullen zitten. En van die werk/opleidingbureau's die er zelf met name veel geld aan verdienen als ze een langdurig werkeloze in de opleiding kunnen krijgen cq ook echt ff aan het werk. Die zijn hun doel al lang vergeten ... en kijken m.i. met name naar wat een 'werkeloze' hen kan Opbrengen. En dan heb je het toch al snel over enkele duizenden euro's

Ik vind dat je gewoon verplicht moet worden om te werken. Ook als is het geen werk wat je graag wilt doen. Je krijgt dat rijbewijs, verdien dat maar terug. Kun je tussendoor wat leuks vinden, heb je mazzel, maar werken verdomme! (zou mijn opa zeggen)

Ik baal van de mentaliteit.

Er zijn er TEVEEL die het allemaal wel best vinden.

En als je uitrekend wat ze aan inkomen hebben .... bijstanduitkering, Zorgkostentoeslag, huurtoeslag, kwijtschelding van verschillende gemeentelijke belastingen ... reken eens uit hoeveel je dan eigenlijk per maand zo'n beetje te besteden hebt en voor NO work at all!!!

Dat is er ook mis met deze samenleving ... ze worden teveel in de watten gelegd. En maar blijven klagen dat ze het zo vreselijk moeilijk hebben.

Maar er zijn geen banen voor IEDEREEN ... die banen zul je dan moeten gaan creeeren.

Misschien dat er voor langdurige werkelozen naar arbeid met behoud van uitkering moet worden gezocht. Maar kom je dan niet in het vaarwater van echte betaalde banen???

Moeilijk hoor ...

Dat deze regelingen er zijn, dat is geweldig, maar het werkt niet omdat men er veel en veel te graag in blijft hangen! En dat vind ik een ***mentaliteit. Werken voor je kost!

Zie boven het wordt hele volksstammen te gemakkelijk gemaakt.

Er is werk zat in dit land. Maar men is gewoon te lam om in een fabriek te gaan staan aan een lopende band! Niet leuk genoeg, niet mooi genoeg.

Ik zeg niet dat iedereen dat moet doen, maar als er iemand subsidie krijgt om chauffeur te worden vind ik dat hij/zij direct gekort mag worden op zijn uitkering als hij het vertikt om bepaald chauffeurswerk aan te nemen. En dat voor een bepaalde periode. Verdien het geld dat de gemeenschap in je steekt maar eens terug!

Mee-eens

en zo'n mogen ze van mij hard aanpakken. Ga maar lekker aan de lopende band staan. Er is werk zat in dit land! Maar wil om te werken, dat ontbreekt!

En zeg mij dan eens waarom moeten er dan speciale trajecten voor vrouwen en allochtonen zijn? Want je zegt nu precies hetzelfde als wat ik zeg. Terwijl ik de indruk heb dat jij juist heel erg vóór die positieve discriminatie van vrouwen en allochtonen bent.

Ik vind dat het geen kwaad kan ... zeker om een 'achterstand' in te lopen en het beroep met name onder vrouwen meer bekend te maken.

Nu wordt chauffeur zijn toch altijd nog als een echte mannenbaan ondervonden ... zo staat het bekend en dat terwijl vrouwen even geschikt zijn om het beroep uit te oefenen dan mannen. Kennelijk is er toch altijd nog ergens een ... barriére die doorbroken moet worden om vrouwen ook daadwerkelijk richting het chauffeursberoep te trekken.

het is belachelijk dat iets als rijles en een vakdiploma commercieels is! Zoiets hoort thuis in het onderwijs en niet in de particuliere markt!

Zeker weten ... dat gaat nog wat worden met die na-scholing.

<< grote knip>>

over de 2jarige beroepsopleiding tot chauffeur

Ben ik niet met je eens.

Het zou nog best wat langer en intensiever mogen! Gewoon een zeer gedegen basis leggen. Ga je daarna specialiseren, dan verder leren. Dát hoeft geen jarenlange school te zijn, maar een soort van cursussen, maar wel met examen.

Hoe dan? In mijn tijd was het je ging rijlessen nemen ... haalde je chauffeursdiploma en het eigenlijke werk leerde je in de praktijk. Oke, een aantal van die zaken zou je in lessen kunnen gieten. Maar daar vul je m.i. geen 2 jaar mee.

Voor je CODE95 zul je (basis code 95) voor zover ik weet wel degelijk examens moeten behalen .. net zoals dat ook voor je chauffeursdiploma gold.

Ik leg graag de verglijking met het RMO gebeuren, 30 jaar geleden moest je al een apart diploma hebben om dit te mogen doen!

Welke lesstof werd voor dat diploma gebruikt dan ... ik bedoel welke kennis moet je hiervoor aantoonbaar hebben.

ADR / ATP dat is allemaal wel te leren ... voor ADR zul je ff iets meer moeten studeren dan ATP however. Wat zou je moeten leren dan voor RMO?

Ik heb een dagje mee mogen rijden ... en eigenlijk viel het werk me wel mee.

Bediening van de wagen .. hoe een goed melkmonster te nemen etc. En ik denk dat je de rest wel zou leren in de praktijk === als dingen niet zo werken zoals ze behoren te werken.

Zo leren wij tankwagenchauffeurs in de branstoffen het eigenlijk ook.

3 weken mee met iemand in opleiding, afgestest worden ... en dan heb je een goede basis om je werk te kunnen doen. Andere zaken ... zoals het goed kunnen aarden in de winter (amsterdam terminal) leer je al gaande. Waarom een bartec niet wil laden na het wassen (truckwas) leer je ook proefondervindelijk ...

Je zou kunnen denken stop al die zaken in één cursus ... maar die zou zoveel losse lesstof bevatten zodat als je het nodig hebt je domweg niet op de juiste oplossing zou kunnen komen.

Sommige dingen leer je alleen in de praktijk.

Onder begeleiding van een chauffeur leer je het werk kennen. Dan krijg je een beoordeling van een controleur. Kom je daar goed door heen, dan krijg je een jaar ontheffing. In die periode moet je je RMO diploma halen. Lukt dat niet, dan begint het hele verhaal opnieuw!

*** Product kennis??? Kennis van ... kom ff niet op de naam ... schoon/veilig/hygienisch werken?

En zo zou dat zomaar moeten gelden voor meer richtingen. De basis, op school, het voormalig CCV-B moet breed zijn.

Hoe breed?

Want je kunt onmogelijk alle takken van transport in één cursus weten te stoppen.

Wat je wel zou kunnen doen is enige voorlichting geven over verschillende vormen van transport en wat daar zo'n beetje bij komt kijken. En daar doen ze voor zover ik weet bij de VTL niet zo veel aan ...

...

En nu op naar Katwijk ... avonddienst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden