[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

bevroren waterafschijders.


nawm

Recommended Posts

  • Forumlid

Mijn vrouw :kiss: deed examen voor het groot rijbewijs. De examinator vraagt haar wanneer, voor aanvang of na afloop van de rit, de luchtketels op condenswater moeten worden gecontroleerd.

En wat te doen als de waterafschijders zijn bevroren. Dat laatste willen we voorkomen door alleen bij mooi weer te rijden :bey:

Maar serieus, wat is hierop jullie antwooord?

groeten van Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na afloop, uiteraard.

En wat te doen als ze bevroren zijn? Ontdooien. Filterelement van de luchtdroger vervangen, luchtdroger controleren of hij z'n werk nog wel doet, eventueel een beetje wabcotyl in de leidingen tegen het bevriezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat de kans dat er nieuw condens in komt het grootst is als je hem gebruikt he? :p

dus na gebruik aftappen. Voor gebruik heeft niet zoveel zin, als de luchtdroger stuk is. Na een dagje rijden zit er dan weer water in. :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als er nooit geen water uit komt moet je er af en toe een glas water in kiepen. Gewoon even de kop van de compressor pomp eraf halen, en dan gooi je het er in. Bij jongere trucks gebruiken de betere monteurs vaak een glaasje melk, dat is beter voor de tanden in de versnellings bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
moest je dat voor je rij examen weten?

nog ff en je moet een monteurs diploma hebben voor je chauffeurs word.

dat je je ketels moet aftappen oke.

Destijds bij mijn theorie geleerd dat je het wekelijks moet doen (aftappen dus ;)). Verder niets.

En helemaal niets over bevriezing ervan; al zou je dat ook als een "inzichtvraag" kunnen zien...? Of had die examinator teveel naar IceRoadTruckers gekeken op Discovery? :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tegenwoordig zal jer bijna nooit water in de ketels vinden,maar als er water inzikomt is dagenlijks wel het beste. En de lucht droger repareren of vervangen. Daar zit een soort filter in dat weleens kapot kan gaan. Zeker in de winter. Vaak als iemand zegt,"Ik heb bevroren remmen" heeft hij helemaal geen remschoenen die aan de trommel zitten vast bevroren, maar ijs in de leiding. En dan kan je nog zol;ang met je remmen kloten, dat helpt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar jaar geleden reed ik met een oud span, korte stukjes. De luchtdroger werkte vast niet geweldig en in de winter was het vaak raak.

Overigens was het vreemd genoeg meestal de oplegger die niet of maar een beetje van de rem kwam en als ie ook maar een beetje wilde rollen, reed ik hem even de schuur in (met een constante temperatuur van 18gr) en was het binnen 10 minuten los.

Verder kun je weinig doen, als het al bevroren is.

Een beetje wabcotyl (of spiritus) in de leidingen wil wel eens helpen maar na een paar keer remmen is dat ook zo weer weg en begint het weer van voren af aan. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast schrootmalloot

Beetje wabcotyl erin voor de winter,en je hebt nergens last van...Ja en soms ff je ketels leegblazen...De ventieltjes zitten er niet voor niks op toch??...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden