[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

adr rijden zonder papieren


Gast midweek

Recommended Posts

iemand die ik ken (niet iemand van het forum) rijdt soms met adr zonder daarvoor papieren te hebben.

nu weet ik wel dat je daar liever niet mee aan de kant gezet wilt worden onderweg,

maar wat zijn de consequenties als je met adr rijdt (ruim boven de 1000 punten) en daar helemaal geen papieren voor hebt?

iemand die daar duidelijkheid over heeft?

liefst een dramatische link.....

om even duidelijk te maken dat diegene dit maar niet meer moet doen dan.

frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

In Belgie kost het rijden zonder ADR certificaat je 1000 Eurotjes:

http://www.regelsverkeer.nl/Boetes/tabel%20nieuwe%20boetetarieven%20ADR%20B.html

Te zien bij punt 3.1

En volgens dezelfde bron kost het in Nederland 990 Euro:

http://www.regelsverkeer.nl/Regels%20verkeer/ADR%20overtredingen.html

Als je bij een ongeluk betrokken raakt, zullen de gevolgen nog wel iets erger zijn.....

Edit: voor het ontbreken van documenten staan natuurlijk ook boetes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:mad: worden hierom nou niet alle regels verscherpt, strenger (en kinderachtiger) gecontroleerd???

Ik denk dat de huidige regelgeving toch echt aan zulke fratsen te danken is..

:rolleyes: ach ja... ik ben van mening dat zulke chauffeurs hun collega's naaien... zeker omdat de chauffeurs al zo onder het vergrootglas worden bekeken door de controlerende instanties.

bewerkt door obiewan
toch mijn ei kwijt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:mad: worden hierom nou niet alle regels verscherpt, strenger (en kinderachtiger) gecontroleerd???

Ik denk dat de huidige regelgeving toch echt aan zulke fratsen te danken is..

:rolleyes: ach ja... ik ben van mening dat zulke chauffeurs hun collega's naaien... zeker omdat de chauffeurs al zo onder het vergrootglas worden bekeken door de controlerende instanties.

Ik deel deze mening... Door deze "slechte" chauffeurs moet de goeden onder lijden...

Zover ik weet is in ieder geval in Belgie zo, dat de boete per direct betaald moet worden. En anders is het in beslagname...

Sowieso vind ik dat bij dat soort chauffeurs het rijbewijs ingenomen mag worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor sommige dingen moet je de wet een beetje buigen.

voor andere dingen moet je je exact aan de wet houden.

soms is een boete onzin, soms kan deze niet hoog genoeg zijn.

en soms heb je geluk, en ging het goed. maar doe je het nooit meer....

laten we wel wezen: wat doen we zelf als een planner zegt dat iets van hem mag, en de eventuele bekeuring betaald wordt?

in geval van adr gaat dat dus niet op, en doen we gewoon wat de wet voorschrijft.

niet iedereen, maar deze persoon vanaf nu wel. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een oude bekende die nu bij Shell werkt, vertelde mij een paar jaar gelden dat het +- € 4800,= kon kosten.

en ja... mijn ADR is al jaren verlopen, maar toen ik bij Uniport toch een container opgezet kreeg met stickers heb ik wel eerst gebeld, en de zaak had niets op de fax dat het ADR zou zijn.

stickers waren ook makkelijk te verwijderen, eigen keuze. maar wel in overleg natuurlijk.

ja, ik heb het wel gereden, net 20 minuten.

ik had vroeger wel ADR, maar nooit verlengt.

en moet je nu echt drama gebeuren gaan verzinnen?

maar met een ADR tank container zal ik echt geen risico nemen.

als ik het echt niet had willen doen hadden ze ook niet moeilijk gedaan, maar goed..

dat is persoonlijk denk ik?;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
een oude bekende die nu bij Shell werkt, vertelde mij een paar jaar gelden dat het +- € 4800,= kon kosten.

en ja... mijn ADR is al jaren verlopen, maar toen ik bij Uniport toch een container opgezet kreeg met stickers heb ik wel eerst gebeld, en de zaak had niets op de fax dat het ADR zou zijn.

stickers waren ook makkelijk te verwijderen, eigen keuze. maar wel in overleg natuurlijk.

ja, ik heb het wel gereden, net 20 minuten.

ik had vroeger wel ADR, maar nooit verlengt.

en moet je nu echt drama gebeuren gaan verzinnen?

maar met een ADR tank container zal ik echt geen risico nemen.

als ik het echt niet had willen doen hadden ze ook niet moeilijk gedaan, maar goed..

dat is persoonlijk denk ik?;)

Peggel,het kan zijn dat er op die container stickers zaten, maar dat hoeft niet altijd ADR te zijn.

een oranje vlak, met daarin een zwart kruis b.v. is wel een hazardous product in de USA maar dit etiket is GEEN ADR etiket en valt dus ook niet onder de ADR regeling.

De afzender dient altijd op het vervoersdocument aan te geven of het zich om ADR goederen handelt en indien er geen ADR stickers(deze worden specifiek beschreven in alle ADR documentatie)bevinden is het voor de chauffeur geen ADR.

blijkt dat het wel ADR is kun jij je altijd beroepen op overmacht.

Gooi er eens een paar dagen tegen aan en volg eens een ADR cursus en stel vooral veel critische vragen aan de instructeur zoals over deze problematiek,er gaat een wereld voor je open.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
iemand die ik ken (niet iemand van het forum) rijdt soms met adr zonder daarvoor papieren te hebben.

nu weet ik wel dat je daar liever niet mee aan de kant gezet wilt worden onderweg,

maar wat zijn de consequenties als je met adr rijdt (ruim boven de 1000 punten) en daar helemaal geen papieren voor hebt?

iemand die daar duidelijkheid over heeft?

liefst een dramatische link.....

om even duidelijk te maken dat diegene dit maar niet meer moet doen dan.

frank

IK weet uit eigen ervaring(ik heb eens een chauffeur van ons moeten ophalen op Zaventem) dat het in Belgie € 1200 kostte en de auto bleef staan tot er iemand kwam die wel een ADR certificaat had.

groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo heb ik al eens een oplegger afgekoppeld en opgebeld waar die stond, en dat ze maar moesten zien hoe die in zweden kwam, maar niet met mij als chauffeur!

kwaad dat die planner werd.

24 ibc"s klasse 8, en daar boven op nog ff 24 palleten met rijst :hamer:

nee daar zet ik me met veel moeite behaalde papieren niet voor op het spel!

bekijk het maar, dat vertik ik!

dan nog liever ontslag! :ja:

das toch anders dan van de Waalhaven naar de Botlek rijden toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peggel,het kan zijn dat er op die container stickers zaten, maar dat hoeft niet altijd ADR te zijn.

een oranje vlak, met daarin een zwart kruis b.v. is wel een hazardous product in de USA maar dit etiket is GEEN ADR etiket en valt dus ook niet onder de ADR regeling.

De afzender dient altijd op het vervoersdocument aan te geven of het zich om ADR goederen handelt en indien er geen ADR stickers(deze worden specifiek beschreven in alle ADR documentatie)bevinden is het voor de chauffeur geen ADR.

blijkt dat het wel ADR is kun jij je altijd beroepen op overmacht.

Gooi er eens een paar dagen tegen aan en volg eens een ADR cursus en stel vooral veel critische vragen aan de instructeur zoals over deze problematiek,er gaat een wereld voor je open.

Groeten Peter.

nee nee, waren doodskop stickers, en zag later ook op de CMR een UN nummer.

ik wil zelf eigenlijk geen ADR meer rijden.

want het vervelende is gewoon dat als je bij een klant ADR gelost heb met een container, die klant te verwent is geworden door "mede" collega's die altijd zelf maar de stickers van de containers af haalden, omdat ze dan kennelijk eerder weg zijn.

ik kan er vaak gewoon niet bij, omdat de stickers erg hoog zitten.

dan krijg je een trapje en een plamuurmes en mag jezelf de stickers weg halen.

ik pas daar gewoon voor.

heb ook wel eens in Antwerpen gestaan bij een depot, duurde 1,5 uur want ik had de sticker bespoten met donkere verf.

het waren ook stickers die niemand eraf kon krijk=gen met de hand.

was gewoon rotspul.

de klant hoort bij containers er zelf voor te zorgen dat ik een nette container mee terug krijg.

poe poe, wat een verhaal weer...:(:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Gë.

deze topic gaat nu over deze tijd;)

wellicht dat er een staartje bij kan komen bij "verhalen van vroeger" kan komen?

met alle respect natuurlijk, maar de wetgevingen blijven veranderen ;):bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Gé ook altijd met z'n off topic geleuter....? Toe nou Peggel. :zegtniets:

ik was op het punt mijn mandje in te gaan...

dan ga je mij toch niet wakker schudden omdat ik weer probeer ON-topic te gaan?

flauw hoor, ken ik nog niet slapen.... :mad::p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rijden zonder ADR...

Heel wat jaren terug, net nadat ik doof was en weer een kansje kreeg op de vrachtwagen reed ik stukgoed Nederland.

Daar zaten soms wat ADR gevalletjes bij. De planning wist dat ik geen ADR had, maar het kon allemaal volgens hun.

Op een dag een stuk of 6 van die IBC's. ADR. Ik meld, ik heb geen ADR, na overleg moest iemand ander dat ritje maar rijden.

Aangegeven bij het re-integratie project dat ik ADR nodig had. Daar ging men voor zorgen, maar ja, lessen in een klas is voor mij onmogelijk, dus er ging nog wat tijd over heen.

Paar dagen later, weer een stuk of wat van die IBC's. Laten bellen. Oh, kon geen kwaad, rijden maar, was allemaal oke.

Tja... Jaar contractje, onwetendheid, je bent blij dat je weer een kansje krijgt, dus je rijdt. En die planner is een ervaren chauffeur (daar althans toen wel) die zal het dan toch wel beter weten. Die heeft ADR, ik niet.

Zo ging dat een tijdje... Tot ik bezig was met dat ADR diploma en er achter kwam dat het helemaal niet OKE was. Ik voelde me ook een tikje verneukt. Dan meld je smorgens vroeger netjes dat de dingen niet in orde zijn, dat je geen ADR hebt en dan zegt er zo eentje, daar mag je wel mee rijden. Kan er weer kwaad over worden.

Laadopdrachtje in mijn papieren: Stond ook duidelijk ADR op. Was bij van den Anker. Die man vraagt mijn papieren, ik geef mij CCV-B en rijbewijs. Nee mijn ADR moest hij hebben. Ja, dat heb ik niet.

"Oh, dan krijg je het niet mee."

Ik heb die man vriendelijk bedankt. Nee echt waar. Ik was blij dat ik de zooi niet mee kreeg. Want je kunt wel een grote muil hebben van ik weiger het mee te nemen, het ook daadwerkelijk doen is vers 2.

Ik besefte dat ik niet in de situatie was om een grote bek te hebben op mijn werk. Ik was blij dat ik een kans kreeg om weer op die auto mijn werk te gaan verdienen, het vorige werk had ik met veel pijn en moeite gekregen vanwege mijn doofheid. De banen liggen/lagen voor een dove niet voor het opscheppen!

Zo heb ik het destijds voor mij goed gepraat.

Maar die planning moet juist zeggen: oh jij mag dat niet, dan moet een ander dat doen. Maar ja... dat verhaal kennen we wel!

Dat van den Anker het weigerde te verladen, echt een goede zet. Geen ADR, geen spullen. Zo hoort dat altijd te gaan vind ik!

Geen CCV-B, geen spullen :D

Paar maanden later had ik mijn ADR. Ik stond toen, na interventie van mijn mentor al een tijdje op de lijst van de planning van geen ADR. Nadat ik mijn ADR had heb ik er nog 1 keer gebruik van gemaakt. Een afhalertje. Heel trots de oranje borden opengeklapt (ik vond dat altijd stoer die ADR borden :D) en rijden.

Bij Deventer komt een collega achter me hangen, die seint, wij bij het tankstation aan de koffie/cola light. Blijkt hij ADR bij zich te hebben, maar geen diploma. Overladen was geen optie, stond voorin.

Wij zitten nog even in mijn auto wat te buurten, stopt daar een mooie gestreepte auto. Geen politie, maar wel handhaving van.... Dat ben ik kwijt

(@European, cola tast blijkbaar wel het geheugen aan!:D)

Papieren! Asjeblieft. Vol trots dat nog warme ADR certificaat. De heren trokken zich even terug in hun auto met mijn "Unfallmerkblatt."

Ze wilden mijn andere vrachtpapieren zien. Alstublieft!

De heren trokken zich weer terug.

Ik zeg tegen mijn collega, jij had toch wat in de auto wat niet mocht.

Hij trok wit weg...

Ik zeg, instappen en wegwezen!

Hij meteen naar zijn auto, meteen weg. Met de schrik toch even in zijn broek.

Daarna nooit meer mijn ADR nodig gehad!

Maar ik kan mij er nog kwaad om maken, ben je van goede wil, sturen je ze zo weg. Als je verdikkie controle krijgt, geven ze ook vast niet thuis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij is het eerst wat je leert bij een ADR cursus dat een gevaarlijke stof pas gevaarlijk is als deze uit zijn verpakking komt. Wie van de chauffeurs gaat zich met de stof bemoeien als deze bv lekt??

Begrijp me goed ik keur het niet goed om zonder diploma te rijden maar mijn punt is dat als je je certificaat hebt je nu niet direct een expert bent.

De belangrijkste info staat toch op de gevarenkaart

@Peggel met containers heb je ook met Imo en/of Rid te maken Zo heb ik weleens een trailer stro uit Engeland aangekoppeld waar stickers op zaten Viel onder het Imo als gevaarlijke stof maar onder het Adr niet Hoewel ik in jou voorbeeld wel geloof dat het onder Adr viel;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Gë.

deze topic gaat nu over deze tijd;)

wellicht dat er een staartje bij kan komen bij "verhalen van vroeger" kan komen?

met alle respect natuurlijk, maar de wetgevingen blijven veranderen ;):bey:

Ik weet wat Ge bedoeld met vroeger, maar het systeem met ADR naar Griekenland is zeker niet veranderd, iedereen die deze route regelmatig doet weet het.

De enigste boot die ADR meneemt vaart van Triest en zelf de Grieken hebben hem de varende tijdbom gedoopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In de 90er jaren heb ik het nog veel gekker meegemaakt.

Door de oorlog in Joegoslavië werd na de economische blokkade ook een transitverbod ingesteld door dit land.

De enige officiële mogelijkheid voor het ADR vervoer naar Griekenland was via Hongarije , Roemenië en Bulgarije met gigantische wachttijden aan de grenzen of via de ferry Italië-Griekenland waar slechts één vrachtbootje voer wat ADR goederen toestond wat één keer per week voer met zo goed als geen voorzieningen aan boord omdat dit eigenlijk alleen trailers mee nam en geen begeleid vervoer , er was slechts ruimte voor een zestal chauffeurs.

Je wil niet weten hoeveel auto,s je onderweg tegenkwam met oranje platen voor en achter die "plaatloos" de normale ferry,s op gingen.

En echt niet alleen de grieken zelf die dit deden , maar een Nederlands bedrijf met vestigingen in NL en Chiasso had er elke week minimaal twee auto,s op staan met half ADR en stukgoed daar overheen geladen die dit kunstje zeker een jaar of drie flikten op de schepen van Anek , Minoan en Superfast waar in het vakantieseizoen toch ook een passagier of 700-800 aan boord waren.

Het was een aantal van ons wel opgevallen dat ze toen ze nog over Joegoslavië reden dit altijd in zeilen trailers deden met oranje borden en toen zij met de ferry gingen het ineens kastentrailers waren zonder platen , niet zo lang daarna vernamen we van een loslippige chauffeur aan boord dat ze nog steeds ADR lading hadden onder hun stukgoed.

God zij dank is dat altijd goed gegaan en hadden we allemaal str#nd in onze ogen , we wisten het allemaal dat zij dit deden maar wij zagen toentertijd daar de grote risico,s die we dus zelf ook liepen als wij op die schepen zaten niet van in.

Wat jij hier beschrijft Gé, is natuurlijk vele malen erger dan TS ons over vertelde.

Willens en wetens op een boot gaan,of door een tunnel,zonder de beheerders in te lichten is het in gevaar brengen van veel mensen die zich aan boord ,of in die tunnel bevinden.

Dit is m.i.een misdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mij is het eerst wat je leert bij een ADR cursus dat een gevaarlijke stof pas gevaarlijk is als deze uit zijn verpakking komt.

er staat in het ADR dat je ,als chauffeur de verpakking nooit mag openen,en als een stof "spontaan'uit zijn verpakking komt,als de boel ontploft ofzo,ben je te laat

Wie van de chauffeurs gaat zich met de stof bemoeien als deze bv lekt??

Als er iets gaat lekken moet je je er wel degelijk mee bemoeien ,je dient een lekbak te plaatsen of een absorbsie middel,je dient omstanders op afstand te houden en je dient de hulpdiensten te verwittigen en hun de nodige infomatie te geven zoals vermeld op je documenten.

Alleen in geval van brand mag je zelf niet blussen als het een brand is ,veroorzaakt door het product,dus weer WEL als b.v je remmen in de brand gegaan zijn.

Begrijp me goed ik keur het niet goed om zonder diploma te rijden maar mijn punt is dat als je je certificaat hebt je nu niet direct een expert bent.

Als je een ADR certificaat hebt gaat men er van uit dat jij weet hoe je gevaarlijke stoffen moet vervoeren,of je dan expert bent??volgens mij wel.

De belangrijkste info staat toch op de gevarenkaart

Op een gevarenkaart staat globaal aangegeven wat er voor gevaar is,het belangrijkste is volgens mij het transport document,daar staat alles op,UN nummer , ADR classe ,de benaming van t product,verpakkings code,tunnel code.

@Peggel met containers heb je ook met Imo en/of Rid te maken Zo heb ik weleens een trailer stro uit Engeland aangekoppeld waar stickers op zaten Viel onder het Imo als gevaarlijke stof maar onder het Adr niet Hoewel ik in jou voorbeeld wel geloof dat het onder Adr viel;)

In rood mijn bescheiden mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik heb me adr zón beetje 3 jaar geleden gehaald. heb er zeker 2,5 jaar geen gebruik van gemaakt en niet meer in verdiept, omdat ik dit bij me huidige baas niet hoef te vervoeren.

stel nu dat ik toch om wat voor reden een vrachtje adr moet vervoeren beschik ik wel over de juiste papieren, en ben ik voor de wet goed bezig. maar weet er echt geen klap meer vanaf.

dan denk ik dat dit misschien wel net zo onverantwoord is als zonder adr certificaat deze rit vervoeren.

wat is jullie mening?

ps. ik zou het er niet op gokken om meer dan 1000 puntjes mee te nemen zonder adr, en probeer het ook niet goed te praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mij is het eerst wat je leert bij een ADR cursus dat een gevaarlijke stof pas gevaarlijk is als deze uit zijn verpakking komt. Wie van de chauffeurs gaat zich met de stof bemoeien als deze bv lekt??

Begrijp me goed ik keur het niet goed om zonder diploma te rijden maar mijn punt is dat als je je certificaat hebt je nu niet direct een expert bent.

De belangrijkste info staat toch op de gevarenkaart

@Peggel met containers heb je ook met Imo en/of Rid te maken Zo heb ik weleens een trailer stro uit Engeland aangekoppeld waar stickers op zaten Viel onder het Imo als gevaarlijke stof maar onder het Adr niet Hoewel ik in jou voorbeeld wel geloof dat het onder Adr viel;)

Gevarenkaart is er niet meer. Dit heet tegenwoordig schriftelijke instructies, deze krijg je niet meer mee bij de verlader maar daar moet je werkgever voor zorgen.

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wil je echt mijn mening weten?

je bent wel goed opgeleid, en je weet er meer vanaf dan iemand die geen adr heeft.

en doe je zo'n uitspraak, dat snap ik dan niet.

heb je een minderwaardigheidscomplex???

nee toch?

kom op nou, je hebt het adr certificaat, je bent bevoegd, en dan weet je er niks van af.

als je dat werkelijk denkt dan benje gewoon een dike penis in mijn opinie :ja:

En wat als nu de situatie omgekeerd is?? Als ik goed begrepen heb is die van jou ook verlopen maar dit betekent niet dat al je kennis verdwenen is Toch? Ik zelf probeer altijd de gevaarcode op tank autos te herkennen Zo herhaal je voor jezelf toch een beetje de stof;)

@peter

Kijk das de theorie afzetten en opvangen enz maar ik vraag mij af welke chauffeur die af en toe Adr goed rijdt dit allemaal gaat doen En persoonlijk vind ik dat deze' Éxperts" zich wel wat bewuster in het verkeer mogen gedragen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wil je echt mijn mening weten?

je bent wel goed opgeleid, en je weet er meer vanaf dan iemand die geen adr heeft.

en doe je zo'n uitspraak, dat snap ik dan niet.

heb je een minderwaardigheidscomplex???

nee toch?

kom op nou, je hebt het adr certificaat, je bent bevoegd, en dan weet je er niks van af.

als je dat werkelijk denkt dan benje gewoon een dike penis in mijn opinie :ja:

minderwaardigheidscomplex? nee zou het eerder bescheiden noemen:D:ja:

opleiding was ook goed maar is ver weggezakt, een gevarenetiket weet ik bv over het algemeen nog wel te herkennen, maar hoe te handelen als er iets fout gaat...., en al die nrs weet ik bv niet meer waar ze voor staan. ik denk dat als je er niet met regelmaat mee werkt deze kennis ook snel wegzakt, weet jij nog wat je 2 wk geleden op woensdag hebt gegeten?

misschien heb je gelijk dat ik meer weet dam iemand zonder opleiding, maar bedoel alleen te zeggen is dit genoeg? aan de andere kant wat zou ik me druk maken heb het papiertje;)

en die dikke penis valt prima mee te leven:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden