Spring naar bijdragen
Gast midweek

adr rijden zonder papieren

Recommended Posts

Ben het hier niet mee eens, kwestie van goed lezen.:ja:

Van tijden heb ik nog niets gehoord.:mad:

Gr. Harrie

Moet nog even weer wennen Harrie...

En die 'spitsregeling' gaat volgend jaar in volgens die beste man. Volgende week komt er een ander, zal eens vragen wat die er van denkt.

Maarten

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier
iemand die ik ken (niet iemand van het forum) rijdt soms met adr zonder daarvoor papieren te hebben.

Wat ik eigenlijk zowiezo niet begrijp, is dat er chauffeur zijn, die dit nog doen.:confused:

De baas lacht in z'n vuistje, maar als er wat beurt zijn de rapen gaar!

Waarom zo'n risico lopen, terwijl het bij wet verboden is, en je er zelf ook al niet beter van wordt.....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast midweek
Wat ik eigenlijk zowiezo niet begrijp, is dat er chauffeur zijn, die dit nog doen.:confused:

De baas lacht in z'n vuistje, maar als er wat beurt zijn de rapen gaar!

Waarom zo'n risico lopen, terwijl het bij wet verboden is, en je er zelf ook al niet beter van wordt.....

al je het in de zelfde categorie plaats als overbelading, dan moet het kunnen......

als je echter wat weet van ADR, dan begin je er niet aan.

deze discussie heeft voor de betrokken persoon veel duidelijkheid gegeven,

en hij zal het niet meer in zijn hoofd halen om grappen uit te halen met ADR-vervoer.

ik denk dat ik iedereen die bijgedragen heeft aan deze discussie mag bedanken namens deze chauffeur.

niet namens zijn werkgever, die gaat last van pech krijgen bij een volgend geintje. :ok:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik eigenlijk zowiezo niet begrijp, is dat er chauffeur zijn, die dit nog doen.:confused:

De baas lacht in z'n vuistje, maar als er wat beurt zijn de rapen gaar!

Waarom zo'n risico lopen, terwijl het bij wet verboden is, en je er zelf ook al niet beter van wordt.....

je hebt gelijk. :ja:

Maar waarom zijn er mensen die 3 maanden (of nog langer) nodig hebben om te begrijpen dat ze door hun baas opgelicht worden, waarom zijn er mensen die door rood rijden of op een busbaan waarom worden er moorden gepleegd. Er zijn nu eenmaal mensen die erg loyaal zijn aan hun baas, en dus alles doen om op een goed blaadje te komen, de een doet dat met een magneet of 2e kaart de ander met ADR.

Routier mensen denken nu eenmaal niet na tot het te laat is, helaas.:hamer::stom:berouw komt na de zonde.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat ik iedereen die bijgedragen heeft aan deze discussie mag bedanken namens deze chauffeur.

niet namens zijn werkgever, die gaat last van pech krijgen bij een volgend geintje. :ok:

Dat is waar het om ging, iemand heeft hier iets geleerd en daar was het om te doen.

Van mij mag hij op slot, rest van de discussie zijn al adr topics genoeg voor!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

@peter

Kijk das de theorie afzetten en opvangen enz maar ik vraag mij af welke chauffeur die af en toe Adr goed rijdt dit allemaal gaat doen En persoonlijk vind ik dat deze' Éxperts" zich wel wat bewuster in het verkeer mogen gedragen

Gelukkig is het bij mij altijd theorie gebleven,als het praktijk word is het mis en dan zul je wel maatregelen moeten nemen.

En,inderdaad,als je met ADR rijdt dien je je als een expert te gedragen,je hebt een voorbeeldfunctie en dat mankeert nog wel eens.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast midweek
Maarre Frank, je bent? Je bent nu toch niet gelijk ontslagen door je werkgever hé??:D

ik was het niet hoor...

ik heb gewoon m'n papieren, gisteren toevallig nog de herhaling gedaan.

moet ik weer 5 jaar met die zooi rijden. :stom:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
dan vraag ik mij nu wel af.

is die nieuwe regeling van de A B C D categorie tunnels nu makkelijker of minder zijn geworden dan de categorie 1 en/of 2 ?

10 jaar geleden had ik mijn ADR in België gehaald, maar toen echt niets geleerd over de 1 of 2 klasse tunnels:confused::confused:

er zijn geen 1 of 2 klasse tunnels en die zijn er ook nooit geweest.

Wel zijn(of waren) er tunnels van CATEGORIE 1 en CATEGORIE 2 in Nederland en daar heeft men mij in Belgie alles over verteld,stond ook in het handboek,een hele pagina vol van alle tunnels in NL met welke producten je wel of niet door een bepaalde tunnel mocht.

Zit ook een lijst bij welke categorie een bepaalde tunnel had.

Als je nu je vervoers document neemt MOET daar op staan welke tunnelcode je product heeft,behalve als je ZEKER WEET dat er geen tunnel op je route ligt.

Je hoeft dus nu alleen kijken of je tunnels tegenkomt en welke categorie ze hebben.

Groeten Peter

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Cortrans
Wat ik eigenlijk zowiezo niet begrijp, is dat er chauffeur zijn, die dit nog doen.:confused:

De baas lacht in z'n vuistje, maar als er wat beurt zijn de rapen gaar!

Waarom zo'n risico lopen, terwijl het bij wet verboden is, en je er zelf ook al niet beter van wordt.....

Wat ik mij nou afvraag is of dit wel zo is? Een werkgever is namelijk verplicht om een copy van het ADR certifikaat in zijn bezit te hebben, dus kan hij weten dat de desbetreffende chauffeur wel of niet over een geldig ADR certificaat beschikt. De werkgever is dus OOK strafbaar omdat hij een chauffeur laat rijden met goederen die hij wettelijk niet vervoeren mag, toch?? En ja, die chauffeur deugt ook niet, want een werkgever kan je nooit ontslaan als je weigert om deze goederen te vervoeren zonder geldig certificaat.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
.... het kan zijn dat er op die container stickers zaten, maar dat hoeft niet altijd ADR te zijn.

Het kan zijn dat het alleen IMO was ... maar geen ADR voor OVER DE WEG!

Voor wat betreft het ZEETRAJECT dus wel als zijnde GEVAARGOED (IMO / IMGD) ... maar op land is hetzelfde spul dan niet gevaarlijk en valt het dus niet onder het ADR.

Tijdens het zeetraject dient de container dus beplakt te zijn met de betreffende etiketten en zo komt hij ook aan land.

Zo hadden wij ook een adres van een zeer grote firma in Frankrijk (multinational) waar we IMO laden ... de etiketten NIET op de container mochten plakken maar pas bij het aanleveren op de containerterminal.

Anyway .. dit had moeten blijken uit de juiste documentatie (die op de zaak had moeten liggen of op andere wijze bekend had moeten zijn)

In de containers kreeg ik de bewuste gevarenkaarten altijd via de planning, die lagen dan bij ons in een kluisje op de containerterminal. Op de zaak was dan bekend over welke stoffen het ging en welke gevarenkaarten daarbij behoorden ... hoe allemaal administratief tot stand kwam weet ik niet (nooit op kantoor gezeten ;) )

Maar het komt voor dat het een enorme verrassing is.

Zo ook die container die ik erachter heb in dat tv-programma; dat was ook zo'n gevalletje. Dus op de Delta blijven staan ... en er verder niet 'al te ver' mee gaan rijden .. hahaha .. alleen tot de Routier! ;)

De gevarenkaarten zijn de volgende dag bij me gebracht.

Of zoals in een ander geval op een Antwerpse terminal (volle opzetten) ... er andere gevaren etiketten opzitten dan wat je op basis van de documentatie zou verwachten. Toen heb ik in opdracht van de planning ... andere etiketten eroverheen moeten plakken. (bij de uitgaande poort worden de etiketten gecontroleerd en indien onjuist zou je eigenlijk de terminal niet mogen verlaten ... maar of daar in Antwerpen zo hard aan wordt getrokken???)

Nog zo'n gevalletje ... container met parfum geladen in Frankrijk die ik in Antwerpen moest inleveren. Dat zijn dus LQ (limited quantities) met een LQ etiket, zoals het ADR/IMO voorschrijft.

Echter in het systeem van de terminal stond dat het zou gaan om een klasse 3 gevaargoed. Die container krijg je dan dus NIET ingeleverd.

Wederom de oplossing ==== want administratief kregen ze het niet voor elkaar want in het systeem stond klasse 3 .... gewoon er een sticker overheen geplakt.

*** Dat soort zaken komt in het zeetraject vaker voor dus ***

Persoonlijk vond ik vaak de documentatie die je bij een container krijgt nogal gering (als je hem opzet op een terminal that is). Ook indien het geen ADR is === want aan het douanedocument kun je vaak toch niet exact aflezen wat er nou PRECIES in de container zit. Vaak heb je te maken met een omschrijving zoals 'electronische apparaten voor gevens opslag' .... ik weet ze me niet meer te herinneren maar soms is het dus wat dat betreft 'gissen' naar wat er nou exact oversea's geladen is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
nee nee, waren doodskop stickers, en zag later ook op de CMR een UN nummer.

ik wil zelf eigenlijk geen ADR meer rijden.

want het vervelende is gewoon dat als je bij een klant ADR gelost heb met een container, die klant te verwent is geworden door "mede" collega's die altijd zelf maar de stickers van de containers af haalden, omdat ze dan kennelijk eerder weg zijn.

ik kan er vaak gewoon niet bij, omdat de stickers erg hoog zitten.

dan krijg je een trapje en een plamuurmes en mag jezelf de stickers weg halen.

ik pas daar gewoon voor.

heb ook wel eens in Antwerpen gestaan bij een depot, duurde 1,5 uur want ik had de sticker bespoten met donkere verf.

het waren ook stickers die niemand eraf kon krijgen met de hand.

was gewoon rotspul.

de klant hoort bij containers er zelf voor te zorgen dat ik een nette container mee terug krijg.

poe poe, wat een verhaal weer...:(:(

Ja ja ... een heel verhaal. :ja:

Ik ben ook niet al te groot ... en heb dus ook met een trappetje tegen een container gestaan. Bij een klant kregen we hiervoor een speciaal mes (vlijmscherp maar het werkte wel) ... wat ik dus maar even langdurig besloot te lenen ;)

Ik heb het ook gedaan met spuitbussen verf ... ik had ze in diverse kleuren (verfbussen).

Maar da's een hele dure oplossing ... en ook blijft zo'n verfbus na eenmalig gebruik vaak niet goed meer ... en dan heb je weer gedoe om het spuitstukje schoongenoeg te krijgen dat er weer een beetje verf uit te persen valt.

Dat was dus geen geschikte oplossing.

Gelukkig waren er veel klanten die de stickers er zelf afhaalden. OF als ik het vroeg was het vaak toch geen probleem ... al deden mijn collega's het vaak ook zelf die stickers verwijderen ik kon er met trap en al domweg niet bij.

Het mooiste was bij een grote klant waar NERGENS OP HET TERREIN ook maar een lucifer of aansteker mocht worden ontstoken. Daar kreeg je een GROTE VLAMMENWERPER om de stickers eraf te branden!!!

En dat werkt overigens perfect ... maar op een terrein waar nergens open vuur mag zijn????????? ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Die Gé ook altijd met z'n off topic geleuter....? Toe nou Peggel. :zegtniets:

Ik ook maar eens off topic,met een verhaal van "vroegûh"

http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Alfaques_Disaster

Het gebeurde in 1978 in Spanje,San Carlos de la Rapita,waar hordes Nederlanders op vakantie gaan.

de oorzaak:een combinatie van nonchalance,onkunde,slecht geconstrueerd en slecht onderhouden materiaal,overbelading.

Nog dichter bij huis,1967, Martelange.

http://users.swing.be/guyde/pages/martel3.htm

Toen waren er geen ADR opleidingen en iedereen deed wat hij zelf het beste vond,tot het fout gaat.

Daarom hebben ze al deze regels gemaakt,en die moeten na geleeft worden,van de bovenste tot de onderste man in de hele organisatie.

Groeten Peter.

bewerkt door europeaan
aanv.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog zo'n gevalletje ... container met parfum geladen in Frankrijk die ik in Antwerpen moest inleveren. Dat zijn dus LQ (limited quantities) met een LQ etiket, zoals het ADR/IMO voorschrijft.

Echter in het systeem van de terminal stond dat het zou gaan om een klasse 3 gevaargoed. Die container krijg je dan dus NIET ingeleverd.

Wederom de oplossing ==== want administratief kregen ze het niet voor elkaar want in het systeem stond klasse 3 .... gewoon er een sticker overheen geplakt.

*** Dat soort zaken komt in het zeetraject vaker voor dus ***

Heel toevallig gisteren nog gehad op kaai 1700. Had een container die geen adr bevatte, maar volgens terminal was het klasse 9. 1 telefoontje van mij naar opdrachtgever, 1 telefoontje van opdrachtgever naar rederij, 1 telefoontje van rederij naar terminal en container mocht zo naar binnen.

Ander gevalletje, half jaar geleden ongeveer.

Container geladen met klasse 1.4s, 6.1 en 9. Op de computeruitdraai op terminal sond 1.4, 1.4s, 6.1 en 9. Volgens de dame achter de balie moest ik er dan maar stickers 1.4 bij plakken, maar dat vond de checker die ook achter de balie stond geen goed idee, dus moest ik maar gaan bellen, want hun wisten het ook niet. dezelfde 3 telefoontjes en 3 kwartier later was het opgelost. Als de rederij belt kunnen ze ineens heel veel op zo'n terminal :D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Heel toevallig gisteren nog gehad op kaai 1700. Had een container die geen adr bevatte, maar volgens terminal was het klasse 9. 1 telefoontje van mij naar opdrachtgever, 1 telefoontje van opdrachtgever naar rederij, 1 telefoontje van rederij naar terminal en container mocht zo naar binnen.

Ander gevalletje, half jaar geleden ongeveer.

Container geladen met klasse 1.4s, 6.1 en 9. Op de computeruitdraai op terminal sond 1.4, 1.4s, 6.1 en 9. Volgens de dame achter de balie moest ik er dan maar stickers 1.4 bij plakken, maar dat vond de checker die ook achter de balie stond geen goed idee, dus moest ik maar gaan bellen, want hun wisten het ook niet. dezelfde 3 telefoontjes en 3 kwartier later was het opgelost. Als de rederij belt kunnen ze ineens heel veel op zo'n terminal :D

ER is klasse 1-klasse 1.4-klasse 1.5 en klasse 1.6

Van klasse 1.4s heb ik nog nooit gehoord.

Maar wellicht mis ik iets.:eek::eek:

Deze klasse is in Belgie een aparte gespecialiseerde opleiding evenals klasse 7;radio actieve goederen,ik ben hier dus ook niet voor opgeleid.:angel:

Groeten peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook niet opgeleid voor klasse 1, maar die 1.4s is iets heel aparts blijkbaar. Je hoeft er zelfs geen adr diploma/getuigschrtift of hoe je het ook wilt noemen voor te hebben :D

En ja, voor ik er mee ging rijden ( we hebben het regelmatig ) heb ik het nagevraagd bij mijn veiligheidsadviseur.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
ER is klasse 1-klasse 1.4-klasse 1.5 en klasse 1.6

Van klasse 1.4s heb ik nog nooit gehoord.

Maar wellicht mis ik iets.:eek::eek:

Deze klasse is in Belgie een aparte gespecialiseerde opleiding evenals klasse 7;radio actieve goederen,ik ben hier dus ook niet voor opgeleid.:angel:

Groeten peter.

Heb het even opgezocht want ik was het al weer vergeten.

De S staat voor Compatibiliteitsletter in een subklasse in o.a. 1.4.

S = Stof of voorwerp zodanig verpakt of ontworpen, dat in geval van opzettelijke inwerkingtreding de gevolgen beperkt blijven tot het inwendige van de verpakking.

Onder 1.4 valt o.a. vuurwerk.

Gr. Harrie

bewerkt door ELZEN106
foutje

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1.4s is o.a. vuurwerk wat zonder adr vervoerd kan worden, kijk straks maar eens bij de bouwmarkt, daar staat dat spul ook. Al het vuurwerk wat je op andere plaatsen kunt kopen dan bij de erkende verkooppunten is 1.4s.

Niet alle vuurwerk is 1.4s, wel het meeste.

Gr. Harrie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1.4s is o.a. vuurwerk wat zonder adr vervoerd kan worden, kijk straks maar eens bij de bouwmarkt, daar staat dat spul ook. Al het vuurwerk wat je op andere plaatsen kunt kopen dan bij de erkende verkooppunten is 1.4s.
Niet alle vuurwerk is 1.4s, wel het meeste.

Gr. Harrie

Een mens is nooit te oud om te leren:ja::ja::ja::ja::ja:bedankt.

Groeten Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

1.4S is dus consumentenvuurwerk.

Samenladen van klasse 1, dus ook 1.4S, met andere gevaarlijke stoffen is verboden. Behalve 4.1+1, mag samengeladen worden met andere stoffen met de zelfde gevaren, dus ook 4.1+1. 5.2+1 mag samengeladen worden met 5.2+1 en 5.2. Dat zijn de enige uitzonderingen waarbij samenladen van stoffen met etiket 1 is toegestaan.

Parfum wat op zich geen ADR is, valt in de IMDG-code wel onder gevaarlijke stoffen. In de IMDG-code zijn de regeltjes iets strenger dan in het ADR. Waarom? Simpel, op zee is de brandweer niet binnen 15 minuten op plaats van ongeval :D

Ptr

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Parfum wat op zich geen ADR is, valt in de IMDG-code wel onder gevaarlijke stoffen.Ptr

Dat ben ik niet met je eens;de alcohol in parfum is een gevaarlijke stof,UN nummers 1986 en 1987,

Omdat parfum meestal in kleinere verpakkingen vervoerd word valt het dus meestal onder de L.Q. regeling van het ADR.

Hetzelfde met sterke drank;als je een volle vracht met dozen whisky vervoert val je onder de LQ regeling,maar als je dezelfde whisky in 20 IBC'S vervoert val je wel degelijk onder het ADR.

Dat zo een IMDG code strenger is kan zijn , maar als er alleen een IMDR sticker op je verpakking zit,en geen ADR sticker,is het geen ADR.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...