[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

het werk van een HEMA distributie chauffeur


Gast Cortrans

Recommended Posts

Gast Cortrans

In dit stukje wil ik een ieder die het interessant vinden laten lezen hoe een dag er van een distributie chauffeur van de HEMA uitziet. Ook een klein stukje geschiedenis, en hoe ik er terecht gekomen ben.

De HEMA (Hollandse Eenheids Maatschappij Amsterdam) is in 1926 begonnen met 1 winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Inmiddels is de HEMA uitgegroeid tot een detailhandel met meer dan 530 winkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg, en de groei zit er nog steeds in. Het streven is elk jaar 50 extra winkels erbij te openen. Het hoofd kantoor is nog steeds in Amsterdam gevestigd, en het centrale Non-Food DC staat in Utrecht. Al het vervoer naar de winkels doet de HEMA (inmiddels weer) zelf. Een aantal jaren heeft HEMA het vervoer waar een overnachting aan vast zat uitbesteed (omdat HEMA officieel geen transport bedrijf is) aan Vlematra transport uit De Meern, later over genomen door Bas Overbeeke transport. Bij deze bedrijven was ik werkzaam, en heb dus heel wat ritjes voor de HEMA naar Luxemburg en Frankrijk gedaan. Door de economische recessie heeft Overbeeke transport het niet gered. Ik zag dit fout gaan, en ben overgestapt naar de HEMA zelf. Iets meer dan een maand later ging Overbeeke failliet, en had de HEMA een groot probleem, aangezien die winkels op de goederen zaten te wachten. Als nood oplossing zijn we zelf gaan rijden, dit beviel zo goed dat we dit nu nog steeds doen. Ik kwam dus eigenlijk weer in het "oude" werk terecht. Alle winkels worden vanuit het DC in Utrecht van non-food goederen voorzien, en het gebak wordt vanuit eigen regio bakkerijen door eigen auto's geleverd.

Aangezien de centrums steeds meer een probleem vormen voor trekker/opleggers heeft men gekozen voor motorwagens met schamel aanhangers met een wissel laadbakken systeem, zodat (bijna) elke winkel aangeleverd kan worden. Voor speciale plaatsen hebben we ook nog 3 kleinere wagens waarvan 3 met een smallere laadbak en gestuurde 2e achteras van de merken DAF en Volvo. De combinaties zijn allemaal van het merk Scania. Bijna al het vervoer doen we zelf dus, op de levering van food, en gordijnen na dan. Het food vervoer is uitbesteed aan Lekkerland. De transport afdeling in Utrecht is gesplitst in 3 groepen, een binnenland groep van vaste chauffeurs en vaste uitzend krachten, de 2e groep rijd alleen dag ritten in het Nederland, Duitsland en België, en de 3e groep (van 11 vaste chauffeurs) doet het zelfde als groep 2 maar rijdt ook in een rooster op meer daagse ritten naar Frankrijk en Luxemburg, en binnenkort Duitsland. bijna alle auto's zijn voorzien van afzet bakken, die op het DC voor geladen worden, zodat de chauffeur zo kan vertrekken. Aangezien je niet bij elk filiaal met een combi komen kan, zal er onderweg dus soms gewisseld moeten worden van wissel laadbak. Dit is een klusje van 15 minuten en doen we meestal op een industrie terrein op parkeerplaats.

[ATTACH=CONFIG]23585[/ATTACH]

hier het wisselen van de laadbakken onderweg

Het wisselen doet men in een bepaalde volgorde. Met begint met de luchtvering van zowel de motorwagen als de aanhanger in de hoge stand te zetten, dan ontgrendel je de laadbakken door middel van luchtdruk. Nu klapt men de "poten" uit naar beneden, en laad je de laadklep van de aanhanger naar beneden zakken tot ongeveer 30 cm boven de grond. Als alle poten naar beneden zijn, kan de luchtvering van de auto en aanhanger in de laagste stand gezet worden, en zullen de laadbakken op hun poten op de straat komen te staan.

post-5408-1394782903,1514_thumb.jpg

Op de 4e foto is te zien dat de laadbak los van het chassis op zijn poten op staat staat.

Nu kan men de gehele combinatie naar voren rijden totdat de voorzijde van de aanhanger gelijk staat met de voorkant van de voorste laadbak (die dus op de motorwagen stond). Nu zet men de luchtvering van de aanhanger in de hoge stand en vergrendel de laadbak weer. De poten worden nu weer ingeklapt en de laadklep van de aanhanger kan weer omhoog. Nu kan de luchtvering weer in de rij stand gezet worden en parkeert men de aanhanger een stukje verderop, en koppelt deze weer af. Met de motorwagen rij je weer onder de laadbak (die op de aanhanger stond) en ook dan gaat de luchtvering wederom in de hoogste stand, vergrendel de bak, en klapt de poten weer in. Als laatste gaat de luchtvering weer in de rij stand en kun je de aanhanger weer aankoppelen of solo verder.

Op de 3 foto's is duidelijk te zien dat de achterste bak blijft staan en de voorste op de aanhanger komt te staat. Alle goederen zitten in kratten (op dolly's gestapeld) of in rol containers geladen, en worden bij een filiaal gelost door middel van de laadklep of een laad parronpost-5408-1394782904,1897_thumb.jpg

speciaal voor deze karren is de laadklep voorzien van strippen of "tuimelaars" waar de wieltjes achter blijven staan. Alle karren/kratten zijn voorzien van stickers met het filiaal nummer, zodat de chauffeur kan zien welke goederen voor welk filiaal zijn. Per rit kun je van 1 tot ongeveer 7 a 8 winkels mee krijgen. Bij elk filiaal lever je karren/dolly's af en krijg je ook weer lege karren en/of dolly;s met blauwe bakken retour voor het DC. Alles wat je lever en/of retour laad voor je weer in, in de boord computer in de cabine. Als je klaar bent met je rit, ga je weer terug naar het DC in Utrecht, waar je je via de "praatpaal" aanmeld. Hier krijg je te horen wat er moet gebeuren, dit kan zijn, leegmaken en wegzetten, of als de bakken al voor de volgende dag geladen zijn, de lege bakken weer afzetten en de volgende (genummerde) bakken weer opzetten, en "uit klokken" en naar huis toe. Soms zit er nog een 2e rit achter aan, dit krijgt men dan te horen via de "praatpaal". Dan maakt men de bakken leeg en ze deze af, en zet dan de klaarstaande laadbak(ken) wederom op het chassis, voor een vervolg rit.

Ik hoop dat dit een duidelijke kijk geeft op "ons" werk.

post-5408-1394782901,7565_thumb.jpg

post-5408-1394782902,2402_thumb.jpg

post-5408-1394782902,6992_thumb.jpg

post-5408-1394782903,6874_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans

post-5408-1394782907,0622_thumb.jpg

Dit is mijn "oude" DAF waar ik mee voor Overbeeke met een HEMA oplegger naar Luxemburg reed om daar 5 winkels 2x per week te leveren, voor dat Overbeeke failliet ging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kun je die dollies ook met 3 in de breedte of 4 in de lengte laden. Of is de bak daar te smal voor?

Een hoop dingen komen bekend voor. De lading vastzetten met een balk in de rail, en evt een spanband als dat nodig is, neem ik aan?

Verder een laadklep met rollstops of een vaste strip, en gaan met die karren:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans

Wij hebben 2 soorten bakken, de oude 200 serie nummers en de nieuwe 300 nummers serie's. In de oude serie passen 4 dolly's precies strak naast elkaar. In de nieuwe serie die iets breder zijn passen uiteraard ook 4 dolly's naast elkaar maar ook 3 dolly's en een normale rol container, dit alles in de lengte wel te verstaan. Ook passen er 3 dolly's/rolcontainers in de breedte naast elkaar. Alles wordt alléén met een aluminium stang vast. Ik heb voor het geval dát, wel een spanband in mijn cabine liggen, maar gebruik deze zelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Geinig om te lezen hoe dat werkt ,winkeldistributie ;)

Maar je begint je dag met bakken opzetten of eindig je daar je dag juist mee??

En de mensen van de planning zie je, als het goed loopt, nooit??

Je begind de dag gelijk met de aanhanger aankoppelen. Alles staat al geladen. Als je vroeg binnen bent, kun je je auto leeg wegzetten, en zal de laad ploeg je auto laden en weer op zijn plek terug zetten. Alleen als je de volgende dag vroeg weg moet, en dus je vracht al klaar staat in afzet bakken, wissel je gelijk voor de volgende ochtend. De planning zien we alleen als we onze documenten inleveren aan het einde van de rit, als je klaar bent dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:bey: Cor, erg leuk om te lezen allemaal......

Heb in't verleden regelmatig achter'n collega van je staan te wachten:ja::(

Dat systeem met die wisselbakken is'n mooi systeem ja. En verrekte handig:D

Leuk om te lezen hoe je dag er zo'n beetje uitziet, lijkt me best leuk werk nml.:angel:

Grs Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wij hebben 2 soorten bakken, de oude 200 serie nummers en de nieuwe 300 nummers serie's. In de oude serie passen 4 dolly's precies strak naast elkaar. In de nieuwe serie die iets breder zijn passen uiteraard ook 4 dolly's naast elkaar maar ook 3 dolly's en een normale rol container, dit alles in de lengte wel te verstaan. Ook passen er 3 dolly's/rolcontainers in de breedte naast elkaar. Alles wordt alléén met een aluminium stang vast. Ik heb voor het geval dát, wel een spanband in mijn cabine liggen, maar gebruik deze zelden.

Met slagen van 3 of van 4 kun je inderdaad altijd wel vlak uitkomen. En heb je die spanband op zich niet nodig. Nou hou ik er wel van om alles goed vast te zetten voor de zekerheid.

Met brood rijden gebruik ik 1 balk en 1 spanband. Er passen vijf karren naast elkaar. Dus allemaal slagen van vijf, een balk en dan nog 1 of 2 stapels met de band. Uitkomen op 3 of 4 is nog makkelijker. Dan sluiten de band en balk beide alle lading op.

Met rolcontainers gebruik ik zelfs 2 balken en een spanband. Laden in blokken van 9 of een paar keer 3 dwars, dan een balk, en dan de overblijvende 1 of 2 containers met een spanband en een balk er tegenaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wij hebben 2 soorten bakken, de oude 200 serie nummers en de nieuwe 300 nummers serie's. In de oude serie passen 4 dolly's precies strak naast elkaar. In de nieuwe serie die iets breder zijn passen uiteraard ook 4 dolly's naast elkaar maar ook 3 dolly's en een normale rol container, dit alles in de lengte wel te verstaan. Ook passen er 3 dolly's/rolcontainers in de breedte naast elkaar. Alles wordt alléén met een aluminium stang vast. Ik heb voor het geval dát, wel een spanband in mijn cabine liggen, maar gebruik deze zelden.

Al een paar keer die rolcontainers geladen voor jullie :D:D 1 keer direct door geweest, want ze konden ze wel gebruiken en anders altijd bij ons gelost. En wat ik begreep komen er nog meer ???

O,ja wat jullie ook niet vervoeren zijn de fietsen;) Die passen niet in de kratjes :D

Die brengen o.a. wij rond i.o.v. Verkerk uit Alphen a.d. Rijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
kun je niet es een keer een wissellaadbak rookworsten hier afzetten.

erg leuk verhaal.

Aan de grens (Hirtshals) aan de boot afkoppelen....

Voor een hele wisselbak kom ik wel ff over....:D

Maar die laadploeg, die maken nooit fouten? Ik lees dus dat je meerdere filialen per bak hebt.

En hoewel het gewicht niet een groot probleem zal zijn, wordt er wel rekening gehouden met dat?

Toen ik bij Lekkerland gereden had moesten we 's avonds zelf de oplegger laden op route. Hadden er tot 25 klanten in en als je dan halverwege er achterkwam dat de route fout was, was dat dus je eigen fout!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Al een paar keer die rolcontainers geladen voor jullie :D:D 1 keer direct door geweest, want ze konden ze wel gebruiken en anders altijd bij ons gelost. En wat ik begreep komen er nog meer ???

O,ja wat jullie ook niet vervoeren zijn de fietsen;) Die passen niet in de kratjes :D

Die brengen o.a. wij rond i.o.v. Verkerk uit Alphen a.d. Rijn.

Klopt helemaal, maar fietsen zijn seizoen producten dus vandaar dat ik dat niet melde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
kun je niet es een keer een wissellaadbak rookworsten hier afzetten.

erg leuk verhaal.

Rookworsten zijn "FOOD" producten, wij doen de non-food producten. En alle "food' vervoer doet Lekkerland voor ons met koelwagens, jammer maar helaas:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Aan de grens (Hirtshals) aan de boot afkoppelen....

Voor een hele wisselbak kom ik wel ff over....:D

Maar die laadploeg, die maken nooit fouten? Ik lees dus dat je meerdere filialen per bak hebt.

En hoewel het gewicht niet een groot probleem zal zijn, wordt er wel rekening gehouden met dat?

Toen ik bij Lekkerland gereden had moesten we 's avonds zelf de oplegger laden op route. Hadden er tot 25 klanten in en als je dan halverwege er achterkwam dat de route fout was, was dat dus je eigen fout!

Tuurlijk worden er (wel eens) fouten gemaakt (waar gewerkt wordt). De bakken worden door de laad ploeg (electronisch verzegeld) (zie foto) post-5408-1394782907,5905_thumb.jpg

De chauffeur is dus nooit aansprakelijk voor manco's. Normaal beginnen we vanuit de rechterzijde te lossen, als er meerdere winkels geladen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hema heeft het vervoer van de food bij het kontrakt met Lekkerland geregeld. Lekkerland vervoerd niet voor derden, Lekkerland is een 'handelaar'.

Leuk verhaal Cor, het is natuurlijk werk door het hele land heen, voor een aantal een beetje verder dan, veel contact met mensen in de winkel.

Alleen voor mij zou het niets zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Hema heeft het vervoer van de food bij het kontrakt met Lekkerland geregeld. Lekkerland vervoerd niet voor derden, Lekkerland is een 'handelaar'.

Leuk verhaal Cor, het is natuurlijk werk door het hele land heen, voor een aantal een beetje verder dan, veel contact met mensen in de winkel.

Alleen voor mij zou het niets zijn!

Juist het contact met je collega's in de winkels is leuk. Zelf spreek ik bijna geen woord Frans, maar toch kom ik er regelmatig, en is het elke keer weer een feest om met elkaar te communiceren:angel:. Zaterdag moet ik weer naar o.a. Lille (F), dus kan ik me weer uitleven:D

Ik heb ook nooit gedacht dat dit mijn "ding" zou worden, ik zit er nu 19 maanden, en ik wou dat ik jaren eerder hier begonnen was.

Als ik dan toch tot mijn 67ste door moet, dan maar bij deze werkgever

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Normaal beginnen we vanuit de rechterzijde te lossen, als er meerdere winkels geladen zijn.

Sorry, voor deze simpele vraag :zegtniets::zegtniets::zegtniets::zegtniets::angel::angel::angel::angel:

Maar vanuit de rechterzijde lossen bedoel je daarmee dat je eerst de rechter rij containers lost:confused: Dan moet je alles daarna toch weer anders in de bak zetten omdat die leegte opgevuld moet worden omdat alles gaat schuiven anders? Dat is toch allemaal extra werk? Waarom niet per adres en dan zo van voor naar achter werken:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Sorry, voor deze simpele vraag :zegtniets::zegtniets::zegtniets::zegtniets::angel::angel::angel::angel:

Maar vanuit de rechterzijde lossen bedoel je daarmee dat je eerst de rechter rij containers lost:confused: Dan moet je alles daarna toch weer anders in de bak zetten omdat die leegte opgevuld moet worden omdat alles gaat schuiven anders? Dat is toch allemaal extra werk? Waarom niet per adres en dan zo van voor naar achter werken:angel:

Als je goed gelezen had, stond er ook in het verhaal dat we ook weer lege emballage terug laden, dit komt dus op de plaats van de al geloste karren, en ja, dan schuif je eventueel dat je weer gelijk uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
mooi systeem en ik heb het vaker gezien, maar...

hoe werkt het dan want ik neem aan dat jij de code niet hebt.

heb je die bij je in een verzegelde enveloppe, of word die doorgebeld of gefaxt naar het filiaal?

en wat doe je als een controleur je aanhoud en de lading wil zien?

zomaar wat vragen, vroeg ik me eigenlijk al een hele lange tijd af :ja:

Het geheim is, dat elke keer dat je het kabeltje (opnieuw) erin drukt, er een ander nummer verschijnt van 4 cijfers. De laad medewerker die verzegeld de geladen bak, en schrijft het nummer van verzegeling op de laad lijst. Deze lijst krijg ik als chauffeur mee, hierop staat dus wat en hoeveel deze winkel krijgt en de medewerker van de winkel moet dit nummer controleren bij aankomst, Als ik gelost ben, en weer geladen sluit ik de roldeur af, en komt er weer een nieuw nummer, dit nummer schijf ik op de lijst (en voer in ook in, in de boord computer). De medewerker van de winkel moet voor beide nummers zijn handtekening zetten voor akkoord. Bij het volgende filiaal moet die medewerker dus weer controleren of dit nummer nog klopt. Zo is de chauffeur dus altijd gedekt voor manco's.

Mocht ik dus door een politie of andere controleur aangehouden worden, kan ik de roldeur gewoon openen, alleen als die amtenaar maar wel even mijn lijst aftekent :D Dan ben ik ook weer gedekt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden