[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

stenen tussen de


nawm

Recommended Posts

  • Forumlid

Bij terreinrijders komt het voor dat er stenen tussen de dubbel-luchtbanden komen. Dat is vervelend heb ik begrepen. Het is niet goed voor de banden en het is een gedoe de stenen er tussen uit te krijgen.

In Duitsland zag ik een hijskraan/graafmachine. Een vierkant onderstel met op elke hoek een stel wielen met dubbel lucht. En op dat onderstel stond natuurlijk de cabine voor de machinist. Maar waar het mij om gaat is dat tussen al die banden een metalen band zat die er voor zorgde dat er géén stenen tussen die banden kon komen!

Waarom wordt dat niet vaker toegepast door de avontuurlijke 4x4 reizigers vraag ik mij af.

Groeten van Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarschijnlijk waren het massieve banden.

Als je banden gevuld met lucht zo gaat klemzetten, door zo'n metalen ring, dan zijn ze zo stuk omdat de banden dan niet meer kunnen uitzetten/indeuken als ze (zwaar) belast worden.

Kijk maar eens naar de (achterbanden) van een beladen truck. Deze raken elkaar net niet op het moment dat de wagen aan zijn maximum gewicht zit. Zet je daar een stalen ring tussen dan gaat dat schuren. Althans eventjes..............:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik kan mij niet herinneren of het massieve banden waren. Maar de redenering dat die stalen band tegen de wangen van de banden gaat schuren is natuurlijk DE verklaring waarom het niet vaak wordt toegepast.

Alweer wat geleerd,

grt Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom wordt dat niet vaker toegepast door de avontuurlijke 4x4 reizigers vraag ik mij af.

Groeten van Bert

Nou hebben de meeste 4X4 geen dubbel lucht dacht ik, en zonder kapotte banden enz is het avontuur er zo van af.

Plus, in NL kun je de zwerf stenen ook wel op de vingers van 1 hand tellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou hebben de meeste 4X4 geen dubbel lucht dacht ik, en zonder kapotte banden enz is het avontuur er zo van af.

Plus, in NL kun je de zwerf stenen ook wel op de vingers van 1 hand tellen.

Daar hebben ze in Drente ooit hunnebedden van gebouwd.

post-6124-1394782938,6257_thumb.jpg

Je zou zo een kei maar een tussen je banden krijgen.

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk waren het massieve banden.

Als je banden gevuld met lucht zo gaat klemzetten, door zo'n metalen ring, dan zijn ze zo stuk omdat de banden dan niet meer kunnen uitzetten/indeuken als ze (zwaar) belast worden.

Kijk maar eens naar de (achterbanden) van een beladen truck. Deze raken elkaar net niet op het moment dat de wagen aan zijn maximum gewicht zit. Zet je daar een stalen ring tussen dan gaat dat schuren. Althans eventjes..............:D

banden en stalen ring draaien met exact dezelfde snelheid, schuren zal niet zo'n probleem zijn.

de wrijving doordat ze elkaar steeds raken en daardoor uit hun vorm geduwd worden zorgt voor warmte ontwikkeling, waardoor de band kapot gaat. daarom raken de banden van een dubbel-lucht elkaar ook niet.

om deze reden mogen er ook geen binnenbanden in radiaalbanden gebruikt worden.

zo is het mij ooit geleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Omdat banden vervormen tijdens het rijden. Door de belasting en de snelheid. Komen de wangen :kiss: tegen mijn stalen ring. En dan gaat het fout.

Omdat de graafmachine in Duitsland bijna niet rijdt, alleen op zijn werkplek, kan het bij hem geen kwaad. Bij 4x4 vrachtwagens kan het niet.

Mee eens?

groeten van Bert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden