[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Remmen vast bij vorst


Hendrik

Recommended Posts

  • Forumlid

Met het koude weer in het vooruitzicht de volgende tip :

Als de remmen van de auto vastgevroren zijn (dit geval een CF) mik dan een teil heet water nu eens niet over het raam ;),maar over het ventiel dat op de achterkant v/h cardan gemonteerd is :ok:

Ik moet nog even wat bedenken wat ik ga doen als ik de auto na de werkdag wegzet

De vorige was een handgeschakelde auto en die liet ik in de versnelling staan , maar nu met die automaat wordt het een iets ander verhaal

Vooral ook omdat (tenminste de meeste "Daffen"bij ons) dan geheid vastvriezen,waarschijnlijk omdat ze met de handrem erop weggezet worden.

Toen ik de auto in de versnelling wegzette was er helemaal niks aan de hand .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bijna een goed advies, enkel zou ik geen heet water gebruiken maar een slang die je op of in de uitlaat van de auto kunt schuiven.

Met water loop je het risico dat de remmen, dan wel lastafhankelijkremdrukregelventiel in de nieuwe stand vast vriest tijdens het rijden.

Een föhn kan ook dit karweitje klaren en in uiterste noodzaak (wees daar heel voorzichtig mee) een vuurtje stoken bij de remmen dan wel onder de cardanas, maar nogmaals wees heel voorzichtig met dit laatste, er zijn al heel wat voertuigen afgebrand door deze handelswijze.

Indien je de wagen niet op de handrem zet en je hebt een automaat is het aan te bevelen om wielkeggen te gebruiken al dan niet met een beveiliging om diefstal te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Canada goot ik bij elke trailer die ik aankoppelde een klein beetje rem antivries in de luchtslangen voor het aankoppelen.

Verder is het zaak de handrem erop te zetten als de remmen koud zijn (bij warme remmen krijg je condensvorming tussen remvoering en remoppervlak).

Dus laatste stukje naar de zaak of truckstop, rustig rijden zodat er niet hard geremd hoeft te worden, dan ff een paar minuutjes wachten alvorens de handrem erop te zetten.

Verder elke week ff kort ketels aftappen, mocht de luchtdroger niet 100 % werken.

Mocht er ergens toch nog een rem of meerdere remmen vaststaan.....keggen gebruiken, handrem eraf en een paar lichte tikken met een hamer is vaak al voldoende.

Let op dat u niet te hard slaat, metaal is erg bros met vorst.

Ondanks temperaturen van onder de -35, zeer weinig problemen gehad :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bijna een goed advies, enkel zou ik geen heet water gebruiken maar een slang die je op of in de uitlaat van de auto kunt schuiven.

Ik ging even van onze situatie uit theod wij hebben geen stroom waar de auto's staan en inderdaad zo'n slang is wel aan te komen.

Zal het morgen eens voorstellen :ok:

Maar zo als ik het beschreef werkte altijd goed als je even niks anders voor handen had

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zetten de auto's savonds tegen het dok aan,wielkeg er voor en Edje kan naar huis.

In de versnelling met een handbak vind ik niet zo slim ivm mogelijke luchtlekkage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In Canada goot ik bij elke trailer die ik aankoppelde een klein beetje rem antivries in de luchtslangen voor het aankoppelen.

Dit werkt prima,je moet er alleen op letten dat je die antivries alleen in de rode voorraad slang gooit.

Nooit in de gele commandoslang,dit circuit heeft n.l geen doorstroming en op de lange duur zal de aanwezigheid van antivries vloeistof de werking van het systeem nadelig beinvloeden.

Verder is het zaak de handrem erop te zetten als de remmen koud zijn (bij warme remmen krijg je condensvorming tussen remvoering en remoppervlak).

Dus laatste stukje naar de zaak of truckstop, rustig rijden zodat er niet hard geremd hoeft te worden, dan ff een paar minuutjes wachten alvorens de handrem erop te zetten.

Verder elke week ff kort ketels aftappen, mocht de luchtdroger niet 100 % werken.

Mocht er ergens toch nog een rem of meerdere remmen vaststaan.....keggen gebruiken, handrem eraf en een paar lichte tikken met een hamer is vaak al voldoende.

Let op dat u niet te hard slaat, metaal is erg bros met vorst.

Ondanks temperaturen van onder de -35, zeer weinig problemen gehad :bey:

In roodmijn bescheiden opmerking.

Groeten peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Strak werk Marcel nu staat die ook in de goede topic :ok:.......ik kon het n.l. niet weer vinden

d'r komen nog wel meer topic tevoorschijn. we zijn op de achtergrond druk bezig om gedeeltes op te ruimen en in het juiste topic te verplaatsen. Het is een megaklus waar menig vrij uurtje in gaat zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
d'r komen nog wel meer topic tevoorschijn. we zijn op de achtergrond druk bezig om gedeeltes op te ruimen en in het juiste topic te verplaatsen. Het is een megaklus waar menig vrij uurtje in gaat zitten.

Nou kunnen wij helpen ? of kunnen alleen jullie dat doen ? (admin/moderator)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
d'r komen nog wel meer topic tevoorschijn. we zijn op de achtergrond druk bezig om gedeeltes op te ruimen en in het juiste topic te verplaatsen. Het is een megaklus waar menig vrij uurtje in gaat zitten.

Perfect, dan hebben ze minder tijd om op ons te letten:D.

Hendrik, rij je soms door plassen water vlak voordat je parkeer?

Ook is meestal de leiding bevroren, en niet de rem schoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou kunnen wij helpen ? of kunnen alleen jullie dat doen ? (admin/moderator)

als je een topic ziet dat eigenlijk niet goed staat, gebruik dan de rapportageknop maar.

even typen dat het in het verkeerde forumdeel staat en klaar.

hele oude topics verplaatsen heeft weinig zin, die zijn vaak achterhaald.

frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Bijna een goed advies, enkel zou ik geen heet water gebruiken maar een slang die je op of in de uitlaat van de auto kunt schuiven.

...

.

Wij doen bij het begin van de winter ethanol of zo iets in de luchtslangen. Verder liggen er diverse slanglengtes klaar om hier en daar wat warme uitlaatlucht te gebruiken. Werkt eigenlijk het beste. Is altijd fijn wanneer je met de sneeuwploeg op pad moet en geen tijd hebt om alles te moet ontdooien...Maar verder, enkel de bussen gaan bij ons naar binnen en mijn baas vindt het niet nodig om de overige wagens aan de stroomwarmers te zetten.

Gelukkig heb ik op de luxe wagen wel een motor/cabineverwarmer van webasto.

Laat die winter maar komen, o ja, we hebben de eerste 35 cm al gehad....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

voor de personen met de uitspraak gang is alles, remmen is angst.... kun je vóór de winter ook de remmen demonteren, dat voorkomt vastvriezen :D

ik krijg net een tip van een blondine die naast me zit, gooi een jerrykan bezine over de remmen en dan aansteken LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
voor de personen met de uitspraak gang is alles, remmen is angst.... kun je vóór de winter ook de remmen demonteren, dat voorkomt vastvriezen :D

ik krijg net een tip van een blondine die naast me zit, gooi een jerrykan bezine over de remmen en dan aansteken LOL

Toch zeker niet zelf blond he LOL

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor de winter even een beetje wabcotyl in de rode slang en eens de diverse tanks eens het water aflaten lopen/blazen wil ook helpen.:ja:

In de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde werd er gezegd dat je bij vochtig weer elke week de tanks moet afblazen.

Later, toen de luchtdroger meer algemeen goed werd bleef dat advies gelden, je mocht en kon niet vertrouwen op iets dat mechanisch is.

Ik blaas met dit weer dus wekelijks de tanks af (meestal komt er alleen lucht uit), vijf tellen werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor de winter even een beetje wabcotyl in de rode slang en eens de diverse tanks eens het water aflaten lopen/blazen wil ook helpen.:ja:

Dat is de beste oplossing om vastvriezen te voorkomen maar als je dikwijls met verschillende trailers rijdt kun je toch maar het beste zorgen altijd een beetje Wabcotyl of spiritus aan boord te hebben,zodat je bij extreme kou preventief wat middel in de rode slang kunt gieten.

Ga er nooit van uit dat de collega die voor jou heeft gereden met de trailer even zorgzaam op zijn spullen is als jij zelf,zeker niet als je een onbekende trailer zoals een ferrytrailer of een luchtvrachttrailer aan moet koppelen.

Als je voorganger z,n luchtdroger niet goed verzorgd heeft rij jij met zijn water in jouw trailer en sta jij met bevroren remmen.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb daar een lange dampretourslang voor in de trailer liggen, effe om de uitlaat schuiven en ontdooien maar. Mijn eerste trailer bij de firma was een oud beestje en had nogal eens last van vastgevroren remmen na het weekend. Werkt prima.

Dit werkt ook goed om sneeuw en ijs te smelten als je niet weg kunt komen bij gladheid.

Groet,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden