[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

uitbreken van de aanhanger


Erik33

Recommended Posts

  • Forumlid

deze week moest ik rijden met een schamel aanhanger

en ik moest redelijk afremmen om voor een rood licht te stoppen.

ik zag in mijn spiegels dat de vooras van de aanhanger ging slippen en de kont van de aanhanger kwam voorbij de motor wagen.

waarop de neus volgde.

De motor wagen bleef recht.

Aanhanger was leeg en op nat wegdek.

Ik heb dit kenbaar gemaakt bij mijn werkgever en die roept je remt te hard.

Ik heb dit besproken met een colegea en die denkt het zijn de remmen.

Wat is er met de aanhanger aan de hand.

vriendelijke groet Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval geen ABS. En dan kan bij een lege aanhanger (of oplegger natuurlijk) en een nat wegdek de boel wel eens blokkeren. Misschien remt de aanhanger (leeg) wat hard maar toch moet je daarop anticiperen. Bij een nat wegdek weet je dat het glad kan zijn en -zeker leeg!- moet je daar terdege rekening mee houden.

In dit geval remde je niet te hard maar reed je dus te hard, gezien de omstandigheden. Nat wegdek, behoorlijk remmende kar, de mate waarin jij remde en je snelheid dus. De eerste 2 heb jij niet veel invloed op, de laatste 2 wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

aanhanger of oplegger remt altijd iets eerder dan motorwagen of trekker,maar als je geen abs hebt en de aanhanger remt beter dan motorwagen dan gebeurd dat wat bij jou gebeurde.misschien ff de remmen van motorwagen laten testen of misschien de ventielen die het aansturen.die werken misschien niet goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

je remt met je motorwagen in geladen toestand, je aanhanger remt ook voor geladen toestand...dus te hard, op nat wegdek schuift de aanhanger idd weg,

rij maar eens een trekker/oplegger zonder lading op nat wegdek en gooi de retarder op 4, krijg je hetzelfde effect :D, retarder weer terug op 0 en hij komt weer netjes achter je.

snelheid aanpassen en anticiperen is het beste,

als je het niet vertrouwd toch ff de remmen laten testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
deze week moest ik rijden met een schamel aanhanger

en ik moest redelijk afremmen om voor een rood licht te stoppen.

ik zag in mijn spiegels dat de vooras van de aanhanger ging slippen en de kont van de aanhanger kwam voorbij de motor wagen.

waarop de neus volgde.

De motor wagen bleef recht.

Aanhanger was leeg en op nat wegdek.

Ik heb dit kenbaar gemaakt bij mijn werkgever en die roept je remt te hard.

Ik heb dit besproken met een colegea en die denkt het zijn de remmen.

Wat is er met de aanhanger aan de hand.

vriendelijke groet Erik

De kont van de aanhanger kwam voorbij de motor wagen???:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je een nieuwe motorwagen hebt met een antieke aanhanger waar geen abs op zit remt die ook zo beroerd.

Of een oude motorwagen zonder abs met een nieuwe aanhanger met abs

Laatst dagje met de aanhanger van collega weg geweest. Bleek dat er een ABS storing in mijn auto zit. Dus de aanhanger remt leeg alsof ie geladen is. Is opzich geen probleem, als je er maar aan denkt. Ging probleemloos, tot dat er iemand dacht nog even snel voor mij langs te moeten afslaan. Dan moet je toch iets steviger op de rem dan bedoeld. Mevrouw keek wel erg verschrikt toen de rookwolk langs de auto kwam waaien,. :D:D:D

Op de terugweg even een plaatje van de streepjes gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op de terugweg even een plaatje van de streepjes gemaakt.

Fraaie handtekening Jan :ok:

Zolang er met een spuitbus geen witte streepjes op het wegdek gezet zijn kun je er vanuit gaan dat de mannen van de ongevallenanalyse er niet geweest zijn

Dat zie je n.l. nogal eens na zulke strepen en dan is de afloop iets minder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Fraaie handtekening Jan :ok:

Zolang er met een spuitbus geen witte streepjes op het wegdek gezet zijn kun je er vanuit gaan dat de mannen van de ongevallenanalyse er niet geweest zijn

Dat zie je n.l. nogal eens na zulke strepen en dan is de afloop iets minder

Scheelde niet veel, of ik had een Smart gemaakt van die Mercedes.:eek::eek:

Maar dit is weer eens goed afgelopen. Scheelt ook dat ik nog maar50/ 60 km reed. En dat de ABS op de truck wel goed werkte. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En ja je hebt niet erg opgelet met je chauffeursdiploma, dan had je het antwoord zelf geweten.

weet jij dan nog alles perfect wat je geleerd is??

het is een vraag die gesteld wordt omdat de topicstarter er misschien weinig tot geen ervaring mee heeft met de techniek ervan. maar jij kent alle onderdeeltjes van die henger zeker van binnen en van van buiten????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet jij dan nog alles perfect wat je geleerd is??

het is een vraag die gesteld wordt omdat de topicstarter er misschien weinig tot geen ervaring mee heeft met de techniek ervan. maar jij kent alle onderdeeltjes van die henger zeker van binnen en van van buiten????

precies, en ik vraag me af of dit wel word behandeld tijdens je CCVB, dan leer je toch echt eerst voor de bakwagen en niet meteen over trailers e.d.

en als je daar mee bezig ben heb je maar 1 uitzicht, en dat ik zo snel mogelijk leren om snel die wagen op te gaan, dit soort dingen komen pas als je echt gaat rijden en niet perse in de klas word voor gekauwd.

zoals zo veel dingen;):bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hallo

ik heb gekeken op de aanhanger er zit inderdaad ergegens een kraan verstopt die je moet omhalen als je leeg of geladen bent.

Dit bleek wel het geval te zijn.

Ik heb de kraan op leeg gezet want die stond op halve lading.

en aangezien ik in het verticale transport zit weet ik dus weinig van de techniek van aanhangers

dit is een aantal jaren geleden ook niet behandeld tijdens ccvb of E achter C.

zelf ben ik de enige in het bedrijf die met deze aanhanger rond rij en er op het moment meer gehesen wordt dan gereden.

moet ik dus even geduldt hebben tot dat er weer een klusje komt waarvoor de aanhanger nodig is.

zodat ik kan kijken of er iets veranderd is na dat ik de kraan heb om gezet.

vriendelijke groet Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
weet jij dan nog alles perfect wat je geleerd is??

het is een vraag die gesteld wordt omdat de topicstarter er misschien weinig tot geen ervaring mee heeft met de techniek ervan. maar jij kent alle onderdeeltjes van die henger zeker van binnen en van van buiten????

:ja::ja::ja: Misschien een voordeel voor mij dat ik al meer dan 15 jaar monteur ben op zaterdag...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
precies, en ik vraag me af of dit wel word behandeld tijdens je CCVB, dan leer je toch echt eerst voor de bakwagen en niet meteen over trailers e.d.

en als je daar mee bezig ben heb je maar 1 uitzicht, en dat ik zo snel mogelijk leren om snel die wagen op te gaan, dit soort dingen komen pas als je echt gaat rijden en niet perse in de klas word voor gekauwd.

zoals zo veel dingen;):bey:

ja dit word behandeld tijdens je chauffeurs diploma! je moet het hele systeem van de remleidingen weten! dus ook vierkringsventiel, rangeerventiel enzo...

en niet alleen van de motorwagen. want je chauffeursdiploma is iets algemeens. niet speciaal gericht op bakwagen. ook voor combi en trailer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja dit word behandeld tijdens je chauffeurs diploma! je moet het hele systeem van de remleidingen weten! dus ook vierkringsventiel, rangeerventiel enzo...

en niet alleen van de motorwagen. want je chauffeursdiploma is iets algemeens. niet speciaal gericht op bakwagen. ook voor combi en trailer.

nou 2 jaar geleden in ieder geval niet

ofja het word wel besproken

maar niet uitgebreid over welke hendels knopjes ventiele en alles er zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja dit word behandeld tijdens je chauffeurs diploma! je moet het hele systeem van de remleidingen weten! dus ook vierkringsventiel, rangeerventiel enzo...

en niet alleen van de motorwagen. want je chauffeursdiploma is iets algemeens. niet speciaal gericht op bakwagen. ook voor combi en trailer.

Mag mijn mening over dit mss beetje geven?

Ik vind mensen die echt 4 jaar op een chaufferus school heb gezeten (zoals ik vroegah in doetichem) veeeeeel meer lerren dan die de ccvb halen snel bij een rijschool op een blauwe maandag?

Dus je leert veel minder via een rijschool dan in 4 jaar school vind ik en veel meer technische ondergrond hebben of je moet al de auto techniek machtig zijn en dan je ccvb via rijschool behalen natuurlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
deze week moest ik rijden met een schamel aanhanger

en ik moest redelijk afremmen om voor een rood licht te stoppen.

ik zag in mijn spiegels dat de vooras van de aanhanger ging slippen en de kont van de aanhanger kwam voorbij de motor wagen.

waarop de neus volgde.

De motor wagen bleef recht.

Aanhanger was leeg en op nat wegdek.

Ik heb dit kenbaar gemaakt bij mijn werkgever en die roept je remt te hard.

Ik heb dit besproken met een colegea en die denkt het zijn de remmen.

Wat is er met de aanhanger aan de hand.

vriendelijke groet Erik

hallo

ik heb gekeken op de aanhanger er zit inderdaad ergegens een kraan verstopt die je moet omhalen als je leeg of geladen bent.

Dit bleek wel het geval te zijn.

Ik heb de kraan op leeg gezet want die stond op halve lading.

Zoals jij het rem gedrag beschrijft lijkt het erop dat de vooras van je aanhanger veel te hard remt t.o.v . de achteras .

Deze combinatie is dus toe aan een rem harmonisatie bij je trailerservice.

Je baas heeft dus ongelijk als hij zegt dat je te hard remt.

Deze aanhanger is al wat jaren oud zeker/het 4 standen ventiel,dat je handmatig instelt op volllast,halflast,leeg,en lossen,kom je toch nergens meer tegen.

moderne aanhangers en opleggers zijn de dag van vandaag allemaal uitgerust met een A.L.R.(Automatisch Lastafhankelijk Remventiel),en een rangeerknop om de remmen te lossen bij manouvreren.

Ik dacht dat deze ALR ventielen verplicht waren tegenwoordig?

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mag mijn mening over dit mss beetje geven?

Ik vind mensen die echt 4 jaar op een chaufferus school heb gezeten (zoals ik vroegah in doetichem) veeeeeel meer lerren dan die de ccvb halen snel bij een rijschool op een blauwe maandag?

Dus je leert veel minder via een rijschool dan in 4 jaar school vind ik en veel meer technische ondergrond hebben of je moet al de auto techniek machtig zijn en dan je ccvb via rijschool behalen natuurlijk

je leert het meeste in de praktijk! ik vind het knap om een opleiding van 4 jaar te maken als het ook in een paar maanden kan. Scholen worden betaald per jaar dat ze een leerling les geven. dus ik snap wel waarom ze zo'n opleiding 4 jaar laten duren. en dan kun je mischien nog zo goed leren als je geen goede feeling hebt voor dit beroep kun je maar beter wat anders doen dan 4 jaar naar school gaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden