[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

men kan ook niet alles weten ...


Jacq

Recommended Posts

  • Forumlid

Interessante discussie,

Ik rij niet zo vaak benzine.

Het is wel zo dat als ik benzine in de oplegger gehad heb en weer diesel of gasolie ga laden op ons diesel/gasoliedepot dat de benzinedampen uit de oplegger (via een koolstoffilter om de aroma's eruit te halen) door de pijp recht omhoog gaan,de benzinedamp is zichtbaar nl. je ziet de lucht trillen boven de pijp.

Ook is het zo dat als je benzine staat te lossen en je haalt de dampretourslang van de auto af dat de benzinedamp omhoog gaat en zeker niet neerslaat op de grond.

Volgens het productblad van Total (en ook ons eigen productblad) is de damp zwaarder dan lucht dus zou die damp eigenlijk naar de grond moeten gaan, dat doet die damp dus niet.

Een deel van de damp condenseert in de dampretourslang en komt er dus als benzine weer uit en de rest verdwijnt in de oplegger en condenseert daar voor een deel. (is niet meer dan een liter of 5 dus vind je niet meer terug na lossen en laden)

Groet,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Misschien gaat het omhoog omdat het product warm is. Warme benzine zet uit, meer liters voor hetzefde gewicht...;).

Maar had van Marco toch het beslissende andwoord verwacht......

Het heeft net zoals bij water te maken met het uitzetten van de moleculen.

Als een stof warm wordt zetten de moleculen zich uit, als de vloeistof verdampt zet de molecuul zich uit, hierdoor gaat hij eerst boven de vloeistof zweven, naar gelang de damp warmer wordt zet de molecuul zich steeds verder uit en wordt hij lichter dan lucht hierdoor stijgt de damp op tot dat de damp een hoogte bereikt waar de damp weer condenseert en dus zwaarder wordt dan lucht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het boekje van Marco zegt, zwaarder, Theo zegt, ligter. Ook worden zoals moleculen hoor je niet iedere dag in het chauffeurs cafe.

Even wachten op Angelique, die crost ook rond met benzine.

Kleine correctie.

Als de temperatuur net boven het damppunt ligt is de damp zwaarder dan lucht, is de temperatuur hoger dan het damppunt zet de molecuul zich zover uit dat hij lichter wordt dan lucht.

De temperatuur op de wereld ligt nagenoeg altijd hoger dan het damppunt van benzine, hierdoor zal benzine altijd verdampen echter in de poolcirkel zal hij minder snel opstijgen dan in de tropen.

Ook heeft de RLV invloed op de verdampingsgraad.

Indien de lucht verzadigd is zal de benzinedamp ook niet snel kunnen opstijgen.

Dit betekent dus dat direct boven een bak met benzine de lucht verzadigd is met benzinedampen en dat enkel centimeters daar boven (afhankelijk van de temperatuur) er een brandbaar mengsel hangt, daar weer boven is het mengsel weer onschadelijk.

Echter benzine gedraagt zich precies hetzelfde als elke andere vloeistof, dus ook net als water waarvan de damp opstijgt en als regen terug komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koffie graag Toby, we zijn er nog niet uit, Het boekje van Marco zegt, zwaarder, Theo zegt, ligter. Ook worden zoals moleculen hoor je niet iedere dag in het chauffeurs cafe.

Even wachten op Angelique, die crost ook rond met benzine.

LOL ach ja zoals ik al zei...

vuurtje??

dan brand alles..... :angel: opgelost....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

deze dan......

img5053800x600.jpg

32ton....ik had op dat moment 5ton geladen dus was zo'n 21ton totaal, ben toch maar even ene met ADR voorbij gegaan op dat stuk. maar bedoel ze nu 32t totale massa of...?

gr.den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
deze dan......

img5053800x600.jpg

32ton....ik had op dat moment 5ton geladen dus was zo'n 21ton totaal, ben toch maar even ene met ADR voorbij gegaan op dat stuk. maar bedoel ze nu 32t totale massa of...?

gr.den

ik hou daar mijn gewicht aan wat ik op dat moment weeg...dat is de route ri clermont fd toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inhaalverbod voor voertuigen met een totale gewicht (=massa) van boven de 32 ton. Tenminste zo ik het zie.

Weet je ook wat er op dat bordje tussenin staat Dennis?

ja de tijden, 6u-10u en 15u-19u

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden