[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

vrachtwagen stationair laten draaien


petra1

Vraag

Recommended Posts

  • 0
wie weet hoe schadelijk het is om een vrachtwagen lang stationair te laten draaien?

en wat zijn de mogelijke gevolgen daarvan?

een draai om je oren van iemand die een beetje rust om zich heen wil hebben:D

ik heb daar een behoorlijke hekel aan iemand die zijn/haar wagen maar laat draaien.:mad:

maar als je bedoelde over de motor...?

zou ik dat niet weten, wel dat het niet bevoordelijk is voor je brandstof besparing;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
een draai om je oren van iemand die een beetje rust om zich heen wil hebben:D

ik heb daar een behoorlijke hekel aan iemand die zijn/haar wagen maar laat draaien.:mad:

maar als je bedoelde over de motor...?

zou ik dat niet weten, wel dat het niet bevoordelijk is voor je brandstof besparing;)

omdat je co2 uitstoot heeft het ook effect op bloemetjes en de plantjes.

die kunnen zonder co2 niet leven ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
omdat je co2 uitstoot heeft het ook effect op bloemetjes en de plantjes.

die kunnen zonder co2 niet leven ;)

denk niet dat die tekort komen, want je ziet nog genoeg wagens met aardige pluimen wegtrekken;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb deze vorige winter 5 dagen laten draaien bij ons thuis toen we geen stroom hadden. Toerental naar 8 of 900, en je kunt m altijd en voor eeuwig laten draaien, ook bbij personen autoos kun je de motor gewoon laten draaien. Wel handig als iemand anders voor de brandstof kosten opdraait.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is geen enkel probleem als je hem een groot deel van de dag stationair laat draaien. Komt in ons werk regelmatig voor, maar we hebben nog nooit problemen gehad met de motoren of iets dergelijke.

En brandstofverbruik valt ook wel mee. Het neemt ongeveer 2 liter per uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Lekker laten draaien.Is goed voor het millieu namelijk.De ozonlaag wordt dunner en de temperatuur op deze aardkloot wordt hoger.Kunnnen we in de winter ook lekker in onze korte broek rond gaan lopen :D

Ff serieus.Volgens mij kan het geen kwaad.Er zijn zat bedrijven waar de auto regelmatig stationair of met iets verhoogd toerental een hele tijd staat te draaien.Vooral auto's met een pto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het verbruik van 1 uur stationair draaien komt overeen met het verbruik tijdens een rit van 50 km.

:confused::confused::confused:

Verklaar je nader?

De verbruiksmeter in het dashboard (Volvo) geeft toch echt aan dat ie tijdens stationairdraaien 2 liter per uur gebruikt.

Dat deze meter vrij precies is merk ik toch iedere avond aan de pomp, er zit nooit meer dan 1 liter verschil in de getankte liters en de verbruikte liters per dag.

En een verbruik van 1:25 geloof ik niet echt in...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
:confused::confused::confused:

Verklaar je nader?

De verbruiksmeter in het dashboard (Volvo) geeft toch echt aan dat ie tijdens stationairdraaien 2 liter per uur gebruikt.

Dat deze meter vrij precies is merk ik toch iedere avond aan de pomp, er zit nooit meer dan 1 liter verschil in de getankte liters en de verbruikte liters per dag.

En een verbruik van 1:25 geloof ik niet echt in...............

Even Googelen, en je weet alles!:D

http://www.pomwvl.be/site/_user_files/files/File/duurzaam_ondernemen/goedepraktijken/vdcasteele.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik weet niet waar ze dat vandaan halen, dan zou dat dus ca 16 liter zijn?

De Scania(974) met 420 pk geeft aan dat ik bij een stationair toerental (500 toeren) een verbruik heb van ca 2 liter per uur, schakel ik de airco er bij aan dan gaat het naar ca 3 liter, als ik de PTO inschakel met lossen dan draai ik 950 toeren en moet de motor een beetje werken dan geeft hij een verbruik aan van ca 15 liter per uur, dat deze liters kloppen zie ik met tanken, er zit zelden een verschil in de aangegeven liters en de getankte liters.

Het kan in principe geen kwaad om de motor stationair te laten lopen, maar daar heb je hem, het staat wel gelijk aan slijtage van een rit van 50 km, en dat is me ooit verteld door een Scania dealer ivm met de pto uren die op de teller stonden

Deze cijfers komen wij ook dagelijks tegen. Alleen die 16 liter haal ik niet met 50 kilometer.:p

Maar het verbruik met de pto komt wel redelijk in de buurt.

Tijdens het op lieren van een bak geeft ie ook ongeveer een verbruik van 15 liter per uur aan (1000 toeren) en tijdens kippen 22/23 liter per uur (1500 toeren).

Bij ons werk is het vaak ondoenlijk om iedere keer de motor uit te zetten. Ongewenst zelfs. Weet zeker dat we dan wel eens een motor aan gort zouden rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
wie weet hoe schadelijk het is om een vrachtwagen lang stationair te laten draaien?

en wat zijn de mogelijke gevolgen daarvan?

Afhankelijk wat voor werk je doet.

een vuilniswagen die de kliko's leegt draait meer stationair dan een lange afstand truck.

Schadelijk voor je motor is het niet, zuigers en andere onderdelen zijn er opgebouwd hoor.

In Noorwegen en andere landen waar het extreem koud kan zijn, laten ze 's nachts ook de motor lopen stationair.

Is het verder slecht voor het milieu, tja, tuurlijk elke uitstoot is slecht, maar denk niet dat jou uitlaatgassen de wereld naar de donder helpen.

Dus antwoord op je vraag, nee het is niet slecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
:confused::confused::confused:

Verklaar je nader?

De verbruiksmeter in het dashboard (Volvo) geeft toch echt aan dat ie tijdens stationairdraaien 2 liter per uur gebruikt.

Dat deze meter vrij precies is merk ik toch iedere avond aan de pomp, er zit nooit meer dan 1 liter verschil in de getankte liters en de verbruikte liters per dag.

En een verbruik van 1:25 geloof ik niet echt in...............

Ik weet niet waar ze dat vandaan halen, dan zou dat dus ca 16 liter zijn? maar het is wel een getal wat ik regelmatig zie en hoor.

Ik had zelf een boot met daarin een Iveco 130 pk motor, deze slokte 4 liter per uur varen bij 12-1300 toeren (kajuitjacht van 11 meter dus geen speedboot) dat deze liters kloppen heb ik in 5 jaar wel geconstateerd

De Scania(974) met 420 pk geeft aan dat ik bij een stationair toerental (500 toeren) een verbruik heb van ca 2 liter per uur, schakel ik de airco er bij aan dan gaat het naar ca 3 liter, als ik de PTO inschakel met lossen dan draai ik 950 toeren en moet de motor een beetje werken dan geeft hij een verbruik aan van ca 15 liter per uur, dat deze liters kloppen zie ik met tanken, er zit zelden een verschil in de aangegeven liters en de getankte liters.

Het kan in principe geen kwaad om de motor stationair te laten lopen, maar daar heb je hem, het staat wel gelijk aan slijtage van een rit van 50 km, en dat is me ooit verteld door een Scania dealer ivm met de pto uren die op de teller stonden

Ik ga toch met het verhaal van teddybeer mee,immers de vraagstelling was: het verbruik bij stationair draaien,ik wil in dit geval het woord stationair vertalen in onbelast

zoals in het verhaal van Ger:als je de motor verbruikt voor aandrijving van een compressor,lof in zijn geval aandrijving van een boot draait de motoer weliswaar een stationair toerental(of iets meer) maar de motor zal toch weerstand ondervinden om de compressor of de schroef aan te drijven,de motor word toch belast.

In de link naar de test ,die routier aangeeft,bij de fa Vandecasteele,is inderdaad een verkooppraatje.

ik heb twee Volvo's(fh 12-420) aan hun eind gebracht ,(met 1.000.000 km)en had een overall verbruik van 1:3,26,door mijzelf en de boordcomputer berekend.

Als ze daar stellen dat een uur stationair net zo veel is als 50 km rijden zou die Volvo 1:15,3 moeten lopen,dit haal je dus nooit niet of je moet bergaf rijden.

Dit is een mooi verhaal naar het onwetende publiek:kijk eens hoe goed wij bezig zijn met het milieu.

dit staat mooi op de website of in de folder maar brengt verder weinig in.

Feit is echter wel dat een auto niet onnodig stationair hoeft te lopen,je kunt m ook gewoon afzetten als je de motor niet nodig hebt voor aandrijving van aggregaten of compressoren.

Ook wel zo prettig voor de mensen die naast je staan of wonen.

Maar dat verhaal van Volvo is onzin,je kunt zelf ook de sleutel omdraaien.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

... zit dit allemaal eens te lezen.... mij is altijd verteld dat het onbelast stationair laten draaien erg slecht zou zijn omdat de turbo dan geen (of onvoldoende) olie smering krijgt.... hoe zit dit dan? (mens is nooit te oud om te leren...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

conclusie, motor kun je rustig stationair onbelast laten lopen, maar niet uren achter elkaar.

met iets verhoogd toerental ( instelbaar via de cruise control!!!!) is het geen probleem

Das een passend antwoord, wel hoger dan stationair laten draien, dat is beter voor de verbranding van de toevoegingen (zoals parafine) in de diesel. Ook draagt een hoger toerental beter mee aan het doorpompen van de olie door de motor en de draaiende onderdelen.:ja:

En als de motor tussen de 700 en 1000 toeren loopt op de cruisecontrole dan loopt de motor ook rustiger stationair.

In bepaalde steden/landen word het niet op prijsgesteld dat de motor "onnodig" draait, maar echt kwaad kan het niet. In de noordelijke- en in veel oostbloklanden (en ook in America en Canada) zijn er chauffeurs die de auto ivm de weersomstandigheden gewoon 24 uur per dag laten lopen.

In Oostenrijk hebben we wel eens een waarschuwing gehad van de politie omdat de chauffeur de auto snachts liep draaien ivm de extreme kou! En in noord-Scandinavië zie je bij truckstops hele rijen draaiende motoren terwijl de chauffeurd rustig in in het restaurant zitten en pauze maken..

Het verbruik kan verschillen. Als ik de verbruiken uit onze Carrierweb boordcomputers haal dan zie ik dat bijvoorbeeld (week 45-2010)

* Renault Magnum DXI 460 (euro 5) 8:12 stationair gelopen = 24,1 ltr verbruikt

* DAF XF 105-460 (euro 5) 8:42 stationair gelopen = 21,2 ltr verbruikt

* Volvo FH12-460 (euro 3) 5:11 (stationair gelopen = 12,3 ltr verbruikt

* Renault Magnum DXI 440 (euro 5+EVV) 8:20 stationair gelopen = 17,8 ltr verbruikt

* Dit zijn de totale onbelaste uren en minuten die de motoren gedraaid hebben zonder dat de wielen draaien, dus STILSTAAND (incl file + voor stoplichten + warmdraaien + wachten enz).

Dus per auto kan het verschillen en ook de "weers" omstandigheden en het toerental hebben te maken met het verbruik tijdens stilstand...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het verbruik kan verschillen. Als ik de verbruiken uit onze Carrierweb boordcomputers haal dan zie ik dat bijvoorbeeld (week 45-2010)

* Renault Magnum DXI 460 (euro 5) 8:12 stationair gelopen = 24,1 ltr verbruikt

* DAF XF 105-460 (euro 5) 8:42 stationair gelopen = 21,2 ltr verbruikt

* Volvo FH12-460 (euro 3) 5:11 (stationair gelopen = 12,3 ltr verbruikt

* Renault Magnum DXI 440 (euro 5+EVV) 8:20 stationair gelopen = 17,8 ltr verbruikt

* Dit zijn de totale onbelaste uren en minuten die de motoren gedraaid hebben zonder dat de wielen draaien, dus STILSTAAND (incl file + voor stoplichten + warmdraaien + wachten enz).

Dus per auto kan het verschillen en ook de "weers" omstandigheden en het toerental hebben te maken met het verbruik tijdens stilstand...

Wauw ... dat zijn meer uren+minuten dan ik had gedacht = op weekbasis zijnde!

Wat is het verschil in werkzaamheden wat die auto's doen ... waarom heeft bijvoorbeeld die Volvo FH12 ongeveer 3 uur minder stationair gedraaid dan de overige 3?

In ieder geval draait de motor meer stationair dan ik eigenlijk had verwacht.

- Hoelang sta je bijvoorbeeld gemiddeld gezien stil voor een verkeerslicht ... 2 minuten?

- Luchtdraaien indien nodig ...

Maar 8 uur stationair op een week ... ik had de stationair-tijden niet zo hoog verwacht!

Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit bij stilgestaan.

Wel bij stationairdraaien als je je bijvoorbeeld moet aanmelden bij een klant ... of bijvoorbeeld bij het inleveren van een container in de wachtrij op de terminal voor de blokken staat etc. Maar eerlijk gezegd niet de minuten cq uren in een week tijd wat je eigenlijk ongemerkt stationair staat te draaien.

Dan kan ik me wel wat voorstellen bij ontwikkelingen als de start-stop-start toestanden waarmee automerken tegenwoordig bezig zijn ... daar is nog wat te bezuinigen als het gaat om brandstofverbruik ... waarschijnlijk voor een personenwagen marginaal (die rijden toch al niet zo heel erg veel kilometers cq uren) maar het verkoopt milieu-technisch natuurlijk wel zo lekker.

onze volvo's

- Bij onze wagens is het zo (volvo's) dat ze na ongeveer 2 minuten (?) stilstand de motor uitvalt ... waarschijnlijk een volvo-truc om brandstof te besparen alsmede hunzelf op de borst te kunnen kloppen ivm het mileu ;)

Het is wel zo dat nu je weet dat hij vanzelf uitvalt je makkelijker bij je wagen wegloopt ipv hem direct met de sleutel uit te zetten ... of het dan dus echt zoveel bespaard???

Carrierweb

Wat voor'n extra gevens kun je nog meer via Carrierweb inzien??? (nieuwsgierig)

Warmdraaien

Wat bedoel je met warmdraaien ... niet om voldoende lucht te krijgen zodat je kunt wegrijden ... maar echt WARMdraaien?

Dat is toch niet meer nodig ... je kunt toch beter langzaam wegrijden en tijdens het rijden op bedrijfstemperatuur komen?

Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf waar je staat ... als je eerst nog een kwartiertje over 50km/wegen rijdt voordat je de snelweg oprijdt kun je dat stilstaand warmdraaien toch beter achterwege laten?

Is dat echte warmdraaien met moderne motoren nog wel zo nodig???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Carrierweb

Wat voor'n extra gevens kun je nog meer via Carrierweb inzien??? (nieuwsgierig)

Wat ik kan met Carrierweb (als chauffeur)

op t hoofdscherm 6 pictogrammen (waarvan 1 is uitgeschakeld)

1.Berichten ontvangen/verzenden

2.Uren invullen

3.(buiten werking)

4.Navigatie:rolleyes:

5.Temperatuur van de oplegger ontvangen (om de 5 min. update ofzo)

6.Instellingen

en bij instellingen staat dit dit onder Can-2(dacht ik)

Gereden Kilometers

Verbruikte liters brandstof

Gemiddelde verbruik over (rit)afstand

Force acceleraties (in uren, minuten, en seconden)

Aantal remmingen

Aantal Forse remmingen (dus niet opletten eigenlijk)

Aantal uren Stationair gedraaid

Verbruikte liters stationair

aantal uitgerolde kilometers

Tankinhoud in procenten, turbodruk, as gewichten, motorvermogen.......

en volgens mij nog veel meer dingen die je erop kan (functies) installeren per bedrijf......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden