Spring naar bijdragen
scania 440

motor storing

Recommended Posts

vraagje, ik rij met een scania uit 2008, 440 pk en xpi motor dus zonder ad bleu. nu geeft hij wel eens motor storing als het gevroren heeft en halfveert het vermogen en geeft hij dat ook aan op het dashbourd met zo`n wolkje en gewoon in schrift, bij de scania dealer kunnen ze het ook niet vinden omdat de computer wel aangeeft dat er een storing is geweest maar niet waarom. ik weet dat dit wel meer gebeurt met auto`s met ad bleu die zonder rijden, maar ik heb geen ad bleu dus dat kan het niet zijn. heeft iemand hier wel eens ervaring mee gehad en denkt te weten wat het zou kunnen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

een soort gelijk iets heb ik in september nog gehad dus ijsvorming lijkt me onwaarschijnlijk.

motor liep stationair onregelmatig en sloeg soms spontaan af, vermogen was idd minder verbuik hoger en op dash geeft ie doodleuk storing motor zonder verdere tekst uitleg en of lampjes..

bij de scania konden ze idd zien dat er een storing gemeld was maar er stond geen foutcode bij dus ik kreeg te horen ff in de gaten houden en as ie vaker doet terug komen.. ( lekker he die monteurs :p daar heb je echt wat aan ) nou ja lang verhaal kort dit is me sindsdien al 4keer overkomen en elke keer zelfde verhaal.

geen id wat het kan zijn scania/beers weet het schijnbaar ook niet.

buiten dat om is het verder wel een erg fijne auto en soms kan ik dagen/weken rijden zonder problemen en ineens geeft ie weer storing aan. vaag

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zoiets gehad toen ik 2 weken met de auto reed, ik bij Buga in Geel(Scania dealer) geweest en daar hebben ze me verteld dat het met de inspuitdruk van 1 van de injectors te maken heeft. Dan geeft ie storing, en gelijk minder vermogen.

De auto heeft toen een software update gehad, en sindsdien geen last meer van gehad. Het is wel een 480, maar dat maakt niet uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mss ijs in de intercooler?? Hadden al onze Egr Mans ook last van ( minder vermogen en roken) onderin een gaatje geboord en parker ingedraaid

succes

Hoe kan daar ijs in komen ? de intercooler zit tussen de turbo en het inlaatspruitstuk en dient om de lucht die door de turbo samengedrukt is af te koelen,daar kan m.i geen vocht inkomen dus ook niks bevriezen.

Als je daar een gat inboort ga je toch turbodruk verliezen.

Grpoeten Peter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kan daar ijs in komen ? de intercooler zit tussen de turbo en het inlaatspruitstuk en dient om de lucht die door de turbo samengedrukt is af te koelen,daar kan m.i geen vocht inkomen dus ook niks bevriezen.

Grpoeten Peter.

Tja hoe het er inkomt is een goede vraag Maar beter het vocht eruit voordat het begint te vriezen. Ik strande er mee om half 12 snacht een klein uurtje van huis:hamer: Dat was 2 jaar geleden( de eerste winter voor betreffende autos) en vorige winter heeft voor zover ik weet niemand last gehad. Wat ik opving was dat het een probleem is met de warmtehuishouding van de EGR motoren maar hoe of wat weet ik dus niet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grpoeten Peter.

Dat kan gewoon hoor. De intercooler zorgt voor koudere lucht, in lucht zit vocht,en vocht kan bevriezen. Heb het al vaak genoeg meegemaakt bij m'n ouwe Scania!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

heb dit probleem ook gehad met mijn 4-serie zelfde soort verhaal half vermogen en hoger verbruik, alleen geeft dan een EDC stroring opgezocht in het boekje had met de brandstof toevoer/inspuitng te maken. Was vooral bij vochtig weer bij mij was het toen dacht ik iets van een sensor die dat regelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat kan gewoon hoor. De intercooler zorgt voor koudere lucht, in lucht zit vocht,en vocht kan bevriezen. Heb het al vaak genoeg meegemaakt bij m'n ouwe Scania!!

Ik blijf t een vreemd verhaal vinden,de lucht in de intercooler is eerst door de turbo gegaan en die is zo rond de 400 graden,en dan zal t meeste ijs wel smelten denk ik zo.

Ik denk eerder dat het is zoals Anto 001 aangeeft,iets of wat vocht in een sensor.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt met een Volvo fh 12-420,die stopte er in de klim ook mee,even stoppen,motor uitzetten en 10 seconden later weer starten en het probleem was opgelost.

Dit bleek ook een losse verbinding te zijn.

Groeten Peter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De intercooler maakt van behoorlijk hete lucht iets koelere lucht.De zuurstof die door de turbo is gejaagd heeft warschijnlijk een luchtvochtig heid van 0 % Hoe kouder lucht is, hoe kleiner de moleculen. Een verbrandings motor heeft veel lucht nodig.

Denk ook dat het een sencor is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

in lucht zit een bepaalde hoeveelheid vocht.

warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht.

op het moment dat je warme lucht die vocht bevat afkoelt, zal het vocht condenseren in de vorm van water.

in de intercooler word lucht afgekoeld.

zit er vocht in de af te koelen lucht kan dat condenseren in de intercooler.

is het koud genoeg dan kan de condens zelfs bevriezen in de intercooler.

normaal gesproken zal dit geen problemen opleveren, maar in extreme omstandigheden kan dat wel!

en ja dan kun je dus ook last hebben van een storing veroorzaakt door vocht in de intercooler.

is eigenlijk hetzelfde effect dat je ook hebt als het op een hete benauwde zomerdag opeens gaat regenen terwijl de buitentemperatuur iets daalt, moet je eens zien hoe snel je ramen beslaan in je cabine.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er ook last van die bevroren intercooler gehad en wel op de autobahn met een heel smalle vluchtstrook voor die tijd begon hij verschrikkelijk te roken zodat de hele weg blauw stond en vervolgens viel hij uit toen na starten naar een parkeerplaats gehobbeld en daar enkele minuten gweacht toen deed hij het weer gewoon. En die motorstoring heb ik ook vooral als het koud is volgens Scania heeft dit met de brandstoftoevoer te maken en is dit erg arbeidsintensief om het op te lossen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
vraagje, ik rij met een scania uit 2008, 440 pk en xpi motor dus zonder ad bleu. nu geeft hij wel eens motor storing als het gevroren heeft en halfveert het vermogen en geeft hij dat ook aan op het dashbourd met zo`n wolkje en gewoon in schrift, bij de scania dealer kunnen ze het ook niet vinden omdat de computer wel aangeeft dat er een storing is geweest maar niet waarom. ik weet dat dit wel meer gebeurt met auto`s met ad bleu die zonder rijden, maar ik heb geen ad bleu dus dat kan het niet zijn. heeft iemand hier wel eens ervaring mee gehad en denkt te weten wat het zou kunnen zijn.

Vroeger bij Vos heb ik een soortgelijk probleem gehad met een scania 420 Topline.

Op het dashbord zit een knop met een symbooltje van een uitlaatwolkje.

Die knop zat bij mij toen, net achter de boordcomputer aan de rechterkant van het dashbord en bevatte geen lampje.

Die had ik per ongeluk aangetikt en resulteerde in een hele dag (onverklaarbare) problemen. Zoals vermogenverlies, plotseling sterk roken tijdens het lossen...(pto)

Het knopje is bedoeld om bij koude start de motor versneld op te warmen...

Misschien is dit in jou auto ook wel aan de hand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vroeger bij Vos heb ik een soortgelijk probleem gehad met een scania 420 Topline.

Op het dashbord zit een knop met een symbooltje van een uitlaatwolkje.

Die knop zat bij mij toen, net achter de boordcomputer aan de rechterkant van het dashbord en bevatte geen lampje.

Die had ik per ongeluk aangetikt en resulteerde in een hele dag (onverklaarbare) problemen. Zoals vermogenverlies, plotseling sterk roken tijdens het lossen...(pto)

Het knopje is bedoeld om bij koude start de motor versneld op te warmen...

Misschien is dit in jou auto ook wel aan de hand.

Dat knopje is de witterook begrenzer, knopje staat bij mij gewoon het hele jaar aan en ik heb nergens last van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dus een kip r420 met HPI motor, bij mij gaat dat lampje van emissiestoring ook geregeld branden. Vermogensverlies heb ik dan niet, ik ben er bij toeval achtergekomen hoe ik dat lampje simpel uit kan krijgen (nee, een hamer). Gewoon een paar keer onbelast volgas geven, ff tot rust laten komen en dan 1 minuut de motor afzetten. Dat hiel bij mij wel iig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom hebben ze er dan een knop van gemaakt?

Zweedse humor, misschien?

Heb geen idee, had die knop 12 jaar geleden ook al op een P94 220. Misschien dat ze het bij Beers weten. Knop aan of uit, hij rookt net zo hard:rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast sjoeke
Vroeger op de Volvo F10 ook zo een knop. Maar daar kon je niet mee gaan rijden, kwam je niet mee voorruit.:(

was dat ook Zweedse humor dan?:(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt voor jullie reakties, er zitten misschien wel een paar bruikbare tussen, overigens een collega van mij dacht dat het misschien iets met de mechanische turbo zou kunnen zijn, wie weet komen ze er nog eens achter bij beers scania. als er nog iemand een goed idee heeft wat het zou kunnen zijn, altijd welkom.:ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites