[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Brief naar UWV betreft Code95


Gast mhkamp

Recommended Posts

Ik loop hier al een tijdje mee, en ben van plan om tzt een brief te gaan sturen naar het UWV met de vraag of zij een potje krijgen van de EU om mij te mogen laten rijden (oftewel: zij mij die opleidingskosten gaan betalen). Nee heb je (zit ik straks thuis) en ja kan je krijgen.

Graag fatsoenlijk commentaar en wat er misschien beter kan.

Beste,

De Europese Unie heeft met het invoeren van Richtlijn 2003/59/EG er voor gezorgd dat chauffeurs die beroepsmatig hun vak uitoefenen vanaf september 2009 en bij chauffeurs die voor september 2009 hun rijbewijs hebben verkregen voor september 2016 verplichte nascholing moet gaan uitvoeren.

Ik heb in 2006 mijn rijbewijs C en mag dus nog even, maar de tijd begint nu toch wel te dringen. Waarom?

- Tot op heden werk ik via uitzendbureaus. Zij zijn, conform de cao, die zij voeren, niet verplicht om mij een cursus te gaan geven die zo’n €1500 kost, en dat eventueel elke 5 jaar te gaan herhalen. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant frustrerend.

- Ik ben financieel niet in staat (lees: vrijgezel die een huishuiden moet gaan runnen) om dergelijke opleidingskosten ‘even te ophoesten’. Daarnaast maakt het dat ik dankzij dezelfde uitzendbureaus meestal in de winter thuiszit, zodat het potje met de gespaarde centen weer moet worden gebruikt om de gaten te vullen, waar mijn uitkering te kort komt.

Als er niets gedaan wordt zit ik dus over 6 jaar, dankzij Uw collega’s van de Europese Unie, thuis, omdat de opleidingskosten, die hier aan verbonden zijn, gewoonweg niet te betalen is. Komt ook nog bij, dat ik elke 5 jaar mijn rijbewijs mag gaan verlengen, een nieuwe chauffeurspas mag gaan aanschaffen en elke 5 jaar de keuringsarts mag gaan opzoeken.

Ik ben voorstander van herhalingscursussen, en vindt het fijn om te weten hoe gezond ik ben, maar om elke 5 jaar bijna 2000 euro neer te gaan leggen om te mogen rijden voor mijn centen gaat mij toch m’n pet te boven.

Ik denk niet dat ik de enige zal zijn, die straks thuis zit omdat de financiële lasten niet te dragen zijn, en ik hoop dat de Nederlandse Staat een potje van de EU heeft om mij te kunnen laten werken in het vak die ik mooi vind: Het rijden in een vrachtwagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 50
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Geachte meneer/mevrouw,

Naar aanleiding van Richtlijn 2003/59/EG heb ik een vraag aan u. Deze richtlijn is ingevoerd door de Europese Unie en heeft er voor gezorgd dat een ieder die al voor september 2009 beroepsmatig chauffeurs was in het beroepsgoederen vervoer, voor september 2016 verplicht 35 uur nascholing moet gaan uitvoeren.

Ik heb in 2006 mijn rijbewijs C gehaald en heb daardoor nog enige speling. maar de tijd begint nu toch wel te dringen. Waarom?

- Tot op heden werk ik via uitzendbureaus. Zij zijn, conform de cao die zij voeren, niet verplicht om mij een cursus aan te bieden die zo’n €1500 kost, en dat eventueel elke 5 jaar te gaan herhalen. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant frustrerend.

- Ik ben financieel niet in staat om dergelijke opleidingskosten ‘even te ophoesten’, ik ben vrijgezel die een huishouden moet runnen. Daarnaast zorgt het werken voor uitzendbureaus er voor dat ik meestal in de winter thuiszit, zodat het potje met de gespaarde centen weer moet worden gebruikt om de gaten te vullen, waar mijn uitkering te kort schiet.

Als er niets gedaan wordt zit ik dus over 6 jaar, dankzij Uw collega’s van de Europese Unie, thuis, omdat de opleidingskosten, die hier aan verbonden zijn, gewoonweg niet te betalen zijn. Komt ook nog bij, dat ik elke 5 jaar mijn rijbewijs mag gaan verlengen, een nieuwe chauffeurspas mag gaan aanschaffen en elke 5 jaar de keuringsarts mag gaan bezoeken.

Ik ben voorstander van herhalingscursussen, en vindt het fijn om te weten hoe gezond ik ben, maar om elke 5 jaar bijna 2000 euro neer te gaan leggen om te mogen rijden voor mijn kostwinning, gaat mij toch m’n pet te boven.

Ik denk niet dat ik de enige zal zijn, die straks thuis zit omdat de financiële lasten niet te dragen zijn, en ik hoop dat de Nederlandse Staat een potje van de EU heeft om mij te kunnen laten werken in het vak dat ik mooi vind: Het rijden in een vrachtwagen.

Bij voorbaat dank voor uw reactie!

Met vriendelijke groeten,

M.H. Kamp

Hierboven een paar suggesties voor kleine aanpassingen. Inhoudelijk zit het prima in mekaar hoor. Je krijgt waarschijnlijk een vaag verhaal over SOOB etc, maar wie niet waagt, die niet wint. Succes:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Graag fatsoenlijk commentaar en wat er misschien beter kan.

En dat je het zelf op moet hoesten Wat normaal is

Huub

Huub, dat wordt helemaal niet gevraagd.....groot kans dat een brief niets oplevert, maar probeer je eens in te leven in de situatie die wordt geschetst.

Als je dus bent aangewezen op uitzendburo's die niet het jaar rond werk voor je hebben, dan wordt je financiele speelruimte heel wat minder.

Wel een tipje aan de topicstarter: als je een zomer lang mooi wat uren gewerkt hebt, investeer dan in jezelf: haal je rijbewijs CE! Een collega van mij (leest ook mee hier;)) is vaste chauffeur op de bakwagen, maar als het nodig is rijdt hij ook zo een dagje op een trekker-oplegger combinatie. Dat is een stukje flexibiliteit dat werkgevers enorm aanspreekt!

Over de bijscholing: dit is oa door ABS al vaak aangekaart, als je lang bij dezelfde werkgever zit, dan zal die het (doorgaans) wel betalen, maar in allerlei andere situaties is dit niet zo vanzelfsprekend. Hiervoor is geen enkele oplossing. Dit is een grote fout van de wetgevers, je kunt een regel niet invoeren als je de gevolgen niet kunt overzien:nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^ Marnix, ik heb CE.

Ik zoek mij de pleuris naar werk, alleen die ervaring hé? Krijg je als je alleen in de vuiniswereld zit.

bewerkt door mhkamp
toevoeging.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
^^ Marnix, ik heb CE.

Ik zoek mij de pleuris naar werk, alleen die ervaring hé? Krijg je als je alleen in de vuiniswereld zit.

Sorry, ik had jouw zin "heb rijbewijs C sinds 2006" ff verkeerd opgevat.

Evengoed jammer dat er in Drenthe zo weinig werk te vinden is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat dacht je.Ik denk dat ik het weet

En dat je het zelf op moet hoesten Wat normaal is

Huub

En dat denk jij ??? Heb al genoeg chauffeurs gehoord, die het niet van plan zijn te betalen. Ik betaal er ook geen cent aan. Zie wel wat er gebeurd.....

Huub, dat wordt helemaal niet gevraagd.....groot kans dat een brief niets oplevert, maar probeer je eens in te leven in de situatie die wordt geschetst.

Als je dus bent aangewezen op uitzendburo's die niet het jaar rond werk voor je hebben, dan wordt je financiele speelruimte heel wat minder.

Wel een tipje aan de topicstarter: als je een zomer lang mooi wat uren gewerkt hebt, investeer dan in jezelf: haal je rijbewijs CE! Een collega van mij (leest ook mee hier;)) is vaste chauffeur op de bakwagen, maar als het nodig is rijdt hij ook zo een dagje op een trekker-oplegger combinatie. Dat is een stukje flexibiliteit dat werkgevers enorm aanspreekt!

Over de bijscholing: dit is oa door ABS al vaak aangekaart, als je lang bij dezelfde werkgever zit, dan zal die het (doorgaans) wel betalen, maar in allerlei andere situaties is dit niet zo vanzelfsprekend. Hiervoor is geen enkele oplossing. Dit is een grote fout van de wetgevers, je kunt een regel niet invoeren als je de gevolgen niet kunt overzien:nee:

Er zijn nu al werkgevers die tegen hun personeel zeggen dat ze het niet gaan betalen. Of ze hebben 1 januari 2016 veel personeel dat niet meer mag rijden, of er zijn in 2015 heel veel faillissementen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik zo achterlijk vind, is dat de wet nu bepaald dat wij nascholing moeten doen.

Maar dat er nergens is geregeld wie of wat dat gaat betalen...

Nu heb ik dit jaar mijn rijbewijs gehaald, dus ik moet voor september 2015 mijn nacholing halen...

Nu heb ik het "geluk" dat ik na mijn eerste half jaar contract een cursus voor Erkend Verhuizer krijg. Dit houd in dat ik dan al gelijk 28 uur nascholing heb. En een cursus heftruck wil mijn werkgever ook voor me betalen, dus ik kom ook aan mijn 7 uur praktijk...

Ik begrijp dat de meeste mensen niet dat geluk hebben met hun werkgever en ben er dus voor dat de regering daar een verplichting aan stellen richting de werkgevers en/of zelf een potje er voor maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even in rood wat aanbevelingen om te veranderen er bij gezet. Uitzendbureaus zijn volgens de ABU 0.2% van hun omzet verplicht aan te wende voor scholing , er is echter geen verplichting om deze middelen in te zetten voor elke uitzendkracht , ze zijn vrij in hun keuze aan welke uitzendkracht dit willen besteden.
Daarom had ik er ook neergezet: Geen verplichting.
Dit klopt niet , Uwv is slechts uitvoerende van de administratie , betaling en controle van de WW , het Uwv heeft hier zelf dus geen inspraak in.
UWV of mensen die werken bij de EU: Het zijn en blijven ambtenaren. Vandaar collega's.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

UWV of mensen die werken bij de EU: Het zijn en blijven ambtenaren. Vandaar collega's.

In jouw ogen wel, maar een volksvertegenwoordiger van het Europees Parlement ziet zichzelf niet als ambtenaar. In dat opzicht heeft Gé wel gelijk.

Ook kan de opmerking "uw collega's" wat onvriendelijk overkomen. Misschien kun je deze vervangen door "de mensen" ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
^^ Marnix, ik heb CE.

Ik zoek mij de pleuris naar werk, alleen die ervaring hé? Krijg je als je alleen in de vuiniswereld zit.

daarom is het al jammer dat er bijna geen bijrijders meer nodig zijn .

ben 3 jaar bijrijder geweest bij de zelfde chauffeur en dat was de beste manier om het vak te leren .daar ken geen theorie tegen op .je kon al rijden voor je het rijbewijs had.ik bedoel dus steken met hanger , oplegger .bakwagen ligt ook aan de chauffeur bij je op de wagen zat. ik had het goed getroffen .in 1966 begonnen ,in 1969 begonnen met lessen .in1970had ik alles . en gelijk werk .heb 35 jaar gereden met allen rijbewijs .geen diploma alleen adr later gehaald .jammer dat dit niet meer ken .het is toch niet meer te betalen tegenwoordig . je moet er studiebeurs voor aan kunnen vragen .

gr ikke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

mhkamp.

Ik ben zeer benieuwd of je een reactie terug krijg van ze en zo ja wat dan hun antwoord is op jou duidelijke vragen.

Ook ik vind het een schande dat zeer veel collega's zo op de kosten gejaagd zullen gaan worden waar wij zelf niks aan kunnen doen.

Onze boterhammen zijn al niet dik belegd :ja: en met al die kosten zal het alleen maar minder worden.

:ok:Trouwens wel een goed idee van je om het eens aan te kaarten bij div. instanties :ok:

Veel succes

Nick / Kweetniet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, is veranderd.

beste mhKAMP.

ik raad je aan om bij willem van de unitedtruckers te gaan informeren.

hij heeft namelijk ingangen in brussel en weet waarschijnlijk ook wel naar wie je hem allemaal toe moet sturen.

je hoeft geen lid te worden willem helpt je altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Over de bijscholing: dit is oa door ABS al vaak aangekaart, als je lang bij dezelfde werkgever zit, dan zal die het (doorgaans) wel betalen, maar in allerlei andere situaties is dit niet zo vanzelfsprekend. Hiervoor is geen enkele oplossing. Dit is een grote fout van de wetgevers, je kunt een regel niet invoeren als je de gevolgen niet kunt overzien:nee:

Ik heb inmiddels ook van een chauffeur vernomen dat bij hen de nascholing wel betaald wordt maar dat ze dan 3 jaar moeten blijven ... of anders de opleidingskosten mogen terug betalen!

Daarnaast krijgen ze ook de cursus-uren NIET vergoed! Die mogen dus straks in eigen tijd op cursus voor de baas en weg naar een andere werkgever kunnen ze niet anders moeten ze een flink deel van het cursusgeld terug betalen!!!

Wat een WURGCONSTRUCTIE ZEG!!!

* waar ik werk is het allemaal goed geregeld gelukkig. Maar 'wij' deden dan ook al aan bijscholing; ADR herhaling, 'kantelcursus' .... brandblus&ehbo ... BBS ... daarmee komen we dus al op die 35 uur uit.

Maar zoals ik al eerder (en vaker) heb gezegd er gaan heel wat chauffeurs tussen de wal en het schip terechtkomen met die nascholings-eis.

:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het zou mooi zijn als TLN , ABU , ABBU en de bonden dit samen op zouden pakken en zich hier hard voor zouden maken met als insteek de kwaliteit in de transportsector te behouden.

Gé

Voor de chauffeur vallende onder de tak van vervoer voor derden is dat dan wel goed geregeld Ger.

Alleen voor de chauffeurs die met SIEV vervoer bezig zijn helpt dit niet. Vaak weten werkgevers in deze sector niet eens iets van de 35 urige bijscholing, laat staan dat er standaard iets voor geregeld is.

Het blijft een lastige materie om dat voor elke chauffeur (vast, uitzendbureau, TLN cao of andere cao) goed geregeld te krijgen.

Zelf weet ik niet eens wie ABU en ABBU is, of wat SOOB nu precies doet. TLN is wel duidelijk.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@ Gé

In ruim 90% van het bedrijfsleven is dit een normale gang van zaken , de werkgever betaald de opleidingskosten en vertrekt men binnen drie of vijf jaar betaald men naar rato een deel terug.

Men maakt hier scholingsovereenkomsten aan met deze genoemde voorwaarden die beide partijen ondertekenen

Komt een beetje (met die HOOFDLETTERS en vele uitroeptekens) vreemd over als iemand die tegen zijn/haar edele delen is getrapt voor iets wat in het bedrijfsleven gemeengoed is.

@ Gé

Ik heb zelf ook buiten het transport gewerkt ... in de IT en ook veel cursussen gedaan.

CURSUSSEN die je ZELF aanvraagt gaan volgens zo'n terugbetalingsregeling indien je eerder op stapt.

ANDERE cursussen die vanuit de werkgever verplicht worden gesteld daar zit dus die 'wurgcontstructie' niet op. En dat is mijn eigen ervaring bij IT bedrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou Gé, dan moeten we ook maar eens massaal gaan weigeren om nog langer soob premie te gaan betalen.

als de werkgevers zo zitten te springen om nieuwe chauffeurs dan gaan ze die opleiding maar uit eigen zak betalen :ja::ja:

jarenlang betaald aan dat klotenfonds en nu we er gebruik van moeten maken geven ze niet thuis.

ik vraag me dan ook af of dit wel is overlegd met de vakbonden, die hadden toch ook een stem in dit fonds??????

nu betaal je voor de opleiding van je toekomstige collega, die genoegen neemt met minder loon. en met jouw baan....

of de mijne, natuurlijk :mad:

die collega heeft mooi wel die code 95 op zak (door ons betaald), waar wij nog maar moeten zien hoe we die krijgen.

die bonden zullen wel met een mooi verhaal komen, waar we het weer mee mogen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden