[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeur onderkoeld in Schotse sneeuw


Barry

Recommended Posts

  • Forumlid

14-12-2010

Een Engelse chauffeur heeft twee dagen ingesneeuwd gezeten op de M8 in Schotland. Hij liep onderkoelingsverschijnselen op nadat de standkachel van zijn truck het begaf.

De chauffeur, Steve Alderson (53) was onderweg naar Girvan om chocoladekruimels te laden voor een fabriek van Nestlé in York, maar kwam vast te staan op de M8 tussen Glasgow en Edinburgh.

"De politie heeft me uiteindelijk uit mijn truck bevrijd want het ging echt niet goed met mij", zegt Alderson tegen de Yorkse krant The Press. "Ik realiseerde het me amper, maar ik had het zo koud dat bepaalde lichaamsfuncties ermee ophielden. Ik kon niet meer helder denken; ik was duizelig; ik was niet goed meer."

Een dode

De politie bracht Alderson naar een tankstation: "Het meisje bij de kassa vertelde mij dat een dode de enige persoon was geweest die ze ooit gezien had die er net zo slecht uitzag!"

Alderson vervolgt: "Binnen in het warme tankstation kreeg ik pijn in mijn voeten, wat vijftien minuten duurde. Maar na een warme drank en wat te eten voelde ik me snel een stuk beter."

Een paar uur na zijn redding werd zijn wagen weggesleept en kon hij zijn weg vervolgen naar Girvan. De vraag is waarom Alderson met een kapotte standkachel zijn motor niet liet draaien.

Een andere les die uit Aldersons verhaal geleerd kan worden, is dat je altijd één of meerdere warme dekens en warme kleding in de auto moet hebben. Want techniek kan altijd kapot.

Bron: Truckstar.

Dan had ik inderdaad uit pure nood ook de motor laten lopen. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

kleding, eten en drinken.

Een paar kaarsen houd het ook redelijk warm, wel raam op een kiertje. Maar in deze tijd van mobiele telefoons en sateliet verbindingen hoef je geen twee dagen in de kou te zitten.

Overgens, net voordat je doodvriest krijg je het ongeloofenlijk warm, als je zover bent, is het bijna met je gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij de Volvo FH na een paar minuten een tikje op het rempedaal geven, mooi dat ie doorloopt! :ja:

Of hem net stationair een tikkie hoger zetten (meer toeren) dan blijft hij ook draaien ondanks die "2 minuten" motoruitschakeltechniek ;)

*** is het 5 minuten? *** ('t gebeurt inderdaad m.i. veel te snel ;) )

Ik zou toch echt mezelf niet laten bevriezen.

Sterker nog ... wij hebben geeneens standkachels!!!

Vorig jaar ook gedurende een aantal uren de motor daarom gewoon laten draaien toen ik niet verder mocht vanwege sneeuwtoestanden. Hadden ze maar moeten zorgen voor een standkachel ... maar die is kennelijk wegbezuinigd!

Nu hebben verschillende wagens ook al een deken in de auto liggen.

Niet allemaal overigens.

Problemen met de standkachel zijn soms makkelijk op te lossen = zekering ... of zelfs een palletje (staafje achtig iets wat je bijna door je vinger heendrukt als je niet uitkijkt = was bij een ietswat oudere DAF) wat je ff moet indrukken (resetten) en hij doet het weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vorig jaar op paar uur op de A6 stil gestaan omdat eindje verderop een paar vrachtwagens de gladde heuvel bij de brug niet overkonden oid.

Anyway, met stationair lopen bleef de kachel in mijn wagen niet warm hoor...uiteindelijk maar uitgezet en stukkie gaan lopen...bleef ik warmer door....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vorig jaar op paar uur op de A6 stil gestaan omdat eindje verderop een paar vrachtwagens de gladde heuvel bij de brug niet overkonden oid.

Dat weet ik nog ja, was op een maandag ochtend. Achteraf gezien was ik net op tijd de Ketelbrug over, want een kwartier later werd de hele boel afgesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een paar dingen komen mij vaag over.

1) 2 dagen ingesneeuwd op de m8? Heeft de bbc dan zo'n slechte verkeersinfo?

2) Nadat hij opgeknapt is, hebben ze zijn wagen naar de garage gebracht? Ze zaten toch vast in de sneeuw?????

3) Als je de motor stationair laat lopen bij die temperaturen houdt die z'n temperatuur ook niet vast. Spreek uit ervaring van 2 weken geleden op de M20 tijdens die sneeuw, 14 uur gestaan met kacheltje aan.

4) Als de kachel het opgeeft en die 2 dagen in gedachte houden, misschien had hij z#n kachel idd. constant lopen en heeft er niet aan gedacht om de motor zo af en toe te laten rennen al is het alleen al om de accu's niet leeg te laten lopen.

Klinkt als een beginnersfout, maar ik wil ze de kost niet geven die daar niet aan denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden