[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Betrouwbaarheid XPI motoren (euro 5), hoe is het daarmee?


JWZ

Recommended Posts

  • Forumlid

Vraag aan diegenen die er mee rijden/hebben gereden over de betrouwbaarheid van de XPI Scania motoren. Dat zijn de motoren die zonder gebruik van Ad Blue de euro 5 norm halen.

Mijn vraag heeft met name betrekking op de 13 liter motoren. Ik meen dat die er zijn in 400, 440 en 480 Pk. Misschien mis ik er nog een. (deV8 motoren zijn allemaal met Ad Blue = andere techniek). Deze motoren worden nu - weet niet exact- een jaar of 2 geleverd.

Waarom deze vraag? Scania maakt bij deze auto's gebruik van EGR (exhaust gas recirculation), wat zoveel betekend dat een gedeelte van het uitlaatgas opnieuw de motor in wordt gepompt. Het precieze achter deze techniek weet ik ook niet, maar het is de bedoeling door dit zo te doen de uitlaatgassen schoner worden. (Euro 5 zonder Ad Blue!!)

Nu was het altijd zo dat in de wereld der motortechniek de lucht die de motor in gaat zo schoon én koud mogelijk moet zijn/is. Het systeem van Scania 'vloekt' daarmee: een deel van deze lucht is nu uitlaatgas: dat is heet én vies.

Dus: hoe is het in de praktijk met deze motoren? Veel problemen, of eigenlijk helemaal niet. En misschien dat mensen nog iets kunnen zeggen over het brandstofgebruik.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

-

PS: zal deze vraag ook op het V8 forum plaatsen. Speciaal voor de Scaniofielen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans

Tja, wij rijden al met meerdere auto's met de 9 liter motor met 320 pk met EGR, dit zonder problemen. Het principe is het zelfde als de 13 liter motor, dus zonder Ad-Bleu. Bij ons hebben we nog geen problemen ondervonden, en voldoen ze naar volle tevredenheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb dus een Kip R420 met 13 Liter HPI blok (ik kan geen verschil in de specificaties vinden behalve dat de inspuitdruk wat lager is) ook met EGR maar dan een euro 4 uitvoering. Het enigste wat er wel eens verschijnt in het dashbord is dat uitlaatgas-emissie wat te hoog is. Voor de rest doet dat blokje het best, beter als dat MX blok van een XF105.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb privé een Vw T4, ook met egr en heb al vlot een afdichtingsplaatje geplaatst om die onverbrande rommel niet weer terug in de motor te krijgen. Bevalt ook goed moet ik zeggen.

Dat zou ik niet bij een scania proberen, ik geloof niet dat dat goed is.

En in een t4 ligt toch gewoon een tokkel VWdiesel met pomp?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet

Ik weet ook dat er een bedrijf is dat de lopende order heeft stopgezet. Veel problemen met de motor, het betreft de 440pk uitvoering. De reeds geproduceerde auto's worden nog geleverd, de overigen die dus niet. Het was een order van geloof ik 40 stuks en ze zijn er dus niet echt blij mee. Nieuwe auto's die na minder dan 100km al afgesleept worden. Een auto op zijn eerste rit.. staat een week stil in Spanje te wachten op nieuwe onderdelen..... en waren zeer zeker niet de eerste Scania's binnen dat bedrijf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn gedachten erbij zijn ook 'mixed'.

Tis technisch van Scania heel ambitieus. En ik geloof ook best dat het 'op papier' prima werkt.

Ben alleen bang dat de praktijk weer een stuk lastiger én weerbarstiger is.

Het hele idee erachter was om de Ad Blue buiten de deur te houden. Persoonlijk nooit zo begrepen wat er nou zo erg is aan het tanken van Ad Blue? MAN wilde het ook, maar is er goeddeels op teruggekomen. Niet voor niets denk ik dan.

En de kosten? Een XPI motor moet iedere 50.000-60.000 km naar de garage. Nieuwe olie. Zeer belangrijk ivm de vervuiling agv van de EGR techniek.

Maar reken nu eens uit wat de kosten zijn van een beurt en de tijd dat je de auto kwijt bent. Dan zal het hele kosten verhaal ten opzichte van Ad Blue ernstig meevallen heb ik het idee.

Nu kan je bij Scania altijd ook een Ad Blue motor kopen. Een 420 of alle V8-ten.

Herinner me dat in het begin van de jaren 90 Scania met die turbocompound motor kwam op basis van de 11 liter. 113-400. Mooi idee, maar bleek erg storingsgevoelig. Inmiddels is dat trouwens wél een betrouwbare techniek. Dus wie weet voor de toekomst?

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zou ik niet bij een scania proberen, ik geloof niet dat dat goed is.

En in een t4 ligt toch gewoon een tokkel VWdiesel met pomp?

Geen idee wat er in ligt, het principe van de EGR zal hetzelfde zijn. Ik weet wel dat de motor veel schoner blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geen idee wat er in ligt, het principe van de EGR zal hetzelfde zijn. Ik weet wel dat de motor veel schoner blijft.

Maar volgens mij heb je in een t4 nog geen egr hoor, heb een tdi gehad en dat is gewoon het simpelst van het simpelst, niet kapot te krijgen:ok:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik weet ook dat er een bedrijf is dat de lopende order heeft stopgezet. Veel problemen met de motor, het betreft de 440pk uitvoering. De reeds geproduceerde auto's worden nog geleverd, de overigen die dus niet. Het was een order van geloof ik 40 stuks en ze zijn er dus niet echt blij mee. Nieuwe auto's die na minder dan 100km al afgesleept worden. Een auto op zijn eerste rit.. staat een week stil in Spanje te wachten op nieuwe onderdelen..... en waren zeer zeker niet de eerste Scania's binnen dat bedrijf!

Dat kan, maar een auto een week in Spanje?? Hoop dat het daar lekker weer is:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn gedachten erbij zijn ook 'mixed'.

Tis technisch van Scania heel ambitieus. En ik geloof ook best dat het 'op papier' prima werkt.

Ben alleen bang dat de praktijk weer een stuk lastiger én weerbarstiger is.

Het hele idee erachter was om de Ad Blue buiten de deur te houden. Persoonlijk nooit zo begrepen wat er nou zo erg is aan het tanken van Ad Blue? MAN wilde het ook, maar is er goeddeels op teruggekomen. Niet voor niets denk ik dan.

En de kosten? Een XPI motor moet iedere 50.000-60.000 km naar de garage. Nieuwe olie. Zeer belangrijk ivm de vervuiling agv van de EGR techniek.

Maar reken nu eens uit wat de kosten zijn van een beurt en de tijd dat je de auto kwijt bent. Dan zal het hele kosten verhaal ten opzichte van Ad Blue ernstig meevallen heb ik het idee.

Nu kan je bij Scania altijd ook een Ad Blue motor kopen. Een 420 of alle V8-ten.

Herinner me dat in het begin van de jaren 90 Scania met die turbocompound motor kwam op basis van de 11 liter. 113-400. Mooi idee, maar bleek erg storingsgevoelig. Inmiddels is dat trouwens wél een betrouwbare techniek. Dus wie weet voor de toekomst?

-

Mijn R480 moest elke 80000km, idd erg dure olie. Ik weet niet wat het verschil in kosten is na een paar jaar, wat ik wel weet is dat er bij heel wat V8'en de uitlaat als is vervangen door hard wordende adblue(geen demperloze brulapen!!).

De tijd zal het leren, maar als ik een scania zou kopen, dan een R480 EGR:ja:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de EGR bestaat al heel lang..

Mijn oude Hilux uit 1990 ofzo had dat al...

Maar die had ik inderdaad ook een plaatje over gemaakt...

Met betrekking tot de nieuwe scania ze zijn veel minder zuinig dan de oudere (2007) modellen..

Stobart gooit er een hoop uit en is de nieuwere auto's met andere merken aan het vervangen..

Ik heb er zelf nog niet mee stil gestaan dus dat weet ik niet kwa betrouwbaarheid..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de EGR bestaat al heel lang..

Mijn oude Hilux uit 1990 ofzo had dat al...

Maar die had ik inderdaad ook een plaatje over gemaakt...

Met betrekking tot de nieuwe scania ze zijn veel minder zuinig dan de oudere (2007) modellen..

Stobart gooit er een hoop uit en is de nieuwere auto's met andere merken aan het vervangen..

Ik heb er zelf nog niet mee stil gestaan dus dat weet ik niet kwa betrouwbaarheid..

Het moet ergens vandaan komen he. Dat ze meer gebruiken is bekend.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden