[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48 urige werkwerk wie merkt wat.


Ron Bronsveld

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik merk er ook niks van.

toch vreemd dat er topics over vol geschreven zijn en dat er mensen waren die riepen dat ze ander werk zouden zoeken, en dat ze hun huis moesten verkopen omdat ze minder gingen verdienen.

tsja, ik merk er in ieder geval niks van, draai gewoon tussen de 55 en 60 uur.

Dus kortom, iedereen druk gemaakt om niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
......en dat er mensen waren die riepen dat ze ander werk zouden zoeken, en dat ze hun huis moesten verkopen omdat ze minder gingen verdienen.

Die chauffeurs bestaan écht rubberduck.

Ander werk zoeken is er voor 9 van de 10 chauffeurs niet bij want we zijn ongeschoold.

Je kan wél je partner aan het werk zetten om het eind van de maand te halen.

En zo geschiede.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De belasting heeft hier niets mee te doen, ik heb al mijn uren gewoon op de loonstrook en er is over alle uren belasting betaald.

Door de 50% regeling is het nog steeds mogelijk veel uren te maken, ik sta veel te wachten op een analyse van produkten, deze uren tellen maar voor de helft mee in de 48 urige werkweek:D

De enige die iets kan doen is de arbo dienst, de werkgever leeft de arbowet niet na en kan daar een boete voor krijgen.

is dat al goedgekeurd door zo'n ministerie dan?

ik hoop het niet, dan tellen al die uren helemaal niet mee voor de 48 uur :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Zal dat niet gewoon met de rustige tijd te maken hebben Adriaan? Dat gemiddelde gaat over 'n half jaar: dan hebbie nog effe :ja:

Ik zit net zo momenteel: het is rustig, en moet haast achteruit lopen om een beetje aan de uurtjes te komen... Op het moment zelf vind ik dat nooit zo erg, alleen de maand er na wanneer die uren uitbetaald worden :zegtniets:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
is dat al goedgekeurd door zo'n ministerie dan?

ik hoop het niet, dan tellen al die uren helemaal niet mee voor de 48 uur :ok:

Nee, ligt nog steeds op de (grote) stapel daar, blijkbaar. Tot dan geldt alleen gewoon de 48 uur plat. Dus Ger, de 50% regeling is nu nog niet aan de orde. Maar net als de mensen die nog steeds 55-60 uur maken geldt hetzelfde dan wanneer je door rood licht rijdt, zolang ze het niet zien, is er niets aan de hand. Er is amper controle, dus dat zal de oorzaak zijn.

Nog even dit: Aan de bovenstaande reactie te zien denken sommige collega' s nog steeds, dat bij de invoering van de 50% beschikbaarheidsregeling, er ook maar 50% van de wachturen uitbetaald gaat worden. Dat is dus NIET zo. Beschikbaarheidstijd gaat straks voor van 0%, 25% of 50% meeberekent worden in de 48 uur (aan te geven door de chauffeur), maar moet voor de volle 100% uitbetaald worden. Maar goed, nu hebben sommige bedrijven er ook al een handje van om het bedrijfsrisico op hun personeel af te schuiven (het ergste is nog dat werkNemers dit pikken), dus daar zal wel niet zoveel aan veranderen totdat mijn collega' s, die dit betreft, dit ook echt niet meer pikken. Op dat moment wacht ik al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij ons zijn we al volop bezig met de 48 uur. Nu is het in januari zoiezo al redelijk rustig is, maar bij ons wordt precies bij gehouden wat je gemiddelde is, dus in drukke tijden, is het gewoon extra werken, en in rustige tijden (nu dus) werk je maar 4 dagen (wij werken 4 dagen per week a 35 uur). Dus het antwoordt is ja, wij merken het zeker, er is dus meer werk voor uitzendkrachten. En ja, minder uren is minder kassa !!!:zegtniets: HEMA wil gewoon laten zien (aan de controlerende instanties) dat ze werk maken van een goed beleid, dan zal een kleine fout, iets sneller door de vingers gezien worden. Het naleven van de wetgeving staat bij ons hoog in het vaandel, een eventuele overtreding is dan ook een incident. (en zo hoort het dus eigenlijk ook). Tja, of we het leuk vinden of niet, dit is de wet die nageleefd dient te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ligt nog steeds op de (grote) stapel daar, blijkbaar. Tot dan geldt alleen gewoon de 48 uur plat. Dus Ger, de 50% regeling is nu nog niet aan de orde. Maar net als de mensen die nog steeds 55-60 uur maken geldt hetzelfde dan wanneer je door rood licht rijdt, zolang ze het niet zien, is er niets aan de hand. Er is amper controle, dus dat zal de oorzaak zijn.

Nog even dit: Aan de bovenstaande reactie te zien denken sommige collega' s nog steeds, dat bij de invoering van de 50% beschikbaarheidsregeling, er ook maar 50% van de wachturen uitbetaald gaat worden. Dat is dus NIET zo. Beschikbaarheidstijd gaat straks voor van 0%, 25% of 50% meeberekent worden in de 48 uur (aan te geven door de chauffeur), maar moet voor de volle 100% uitbetaald worden. Maar goed, nu hebben sommige bedrijven er ook al een handje van om het bedrijfsrisico op hun personeel af te schuiven (het ergste is nog dat werkNemers dit pikken), dus daar zal wel niet zoveel aan veranderen totdat mijn collega' s, die dit betreft, dit ook echt niet meer pikken. Op dat moment wacht ik al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang :rolleyes:

natuurlijk.

maar het dringt maar niet door bij de bonden dat straks uren die nu niet meetellen voor de 48 uur dat straks wel gaan doen.

het al eerder genoemde voorbeeld:

lig je mooi op je bed beschikbaar te zijn tot je aan de beurt bent, heb je inene een probleem omdat je aan je uren (die meetellen) zit.

die regeling is alleen mooi voor mensen die niet de behoeft hebben om uren te maken (lees: die het geld niet zo hard nodig hebben).

de enige manier om nog iets te verdienen wordt je zo ontnomen.

had er dan een regeling van gemaakt dat de chauffeur zelf kan kiezen of deze uren voor de 48 uur mee tellen.

maar nee, men weet het weer beter. of snapt het echt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en dat is alleen nog maar de maandag....

blijft leuk, analoog rijden ;)

Tja, ik bedoel dus dat wij een contract hebben van 35 uur werken in 4 werkdagen (voor die gene die er moeite mee hebben om het te begrijpen:D:angel:)

Het voordeel vergeleken met een 40 uur contract dat ik dus 13 overuren per week (gemiddeld) mag werken tegen de mensen meet een 40 uurs contract maar 8 overuren :D

Dat dan weer wel:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik bedoel dus dat wij een contract hebben van 35 uur werken in 4 werkdagen (voor die gene die er moeite mee hebben om het te begrijpen:D:angel:)

Het voordeel vergeleken met een 40 uur contract dat ik dus 13 overuren per week (gemiddeld) mag werken tegen de mensen meet een 40 uurs contract maar 8 overuren :D

Dat dan weer wel:angel:

dat het niet per dag was begrepen we al, het vroeg er nu om om even mee aan de loop te gaan ;)

en dan even deze nog:

overuren zijn uren die de 40 uur per week te boven gaan.

of je een contract hebt van 35 uur maar geen flaus aus.

ik zou m'n loonstrookje even uitpluizen als ik jou was.

dat dan weer wel......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat het niet per dag was begrepen we al, het vroeg er nu om om even mee aan de loop te gaan ;)

en dan even deze nog:

overuren zijn uren die de 40 uur per week te boven gaan.

of je een contract hebt van 35 uur maar geen flaus aus.

ik zou m'n loonstrookje even uitpluizen als ik jou was.

dat dan weer wel......

Misschien hebben de HEMA chauffeurs wel een andere CAO dan de vervoers sector???? Wij vallen onder de detailhandel (gelukkig wel), als ik alle voordelen hier schijf (vergeleken met de vervoersbranche), dan denk ik dat er morgen veel nieuwe chauffeurs zich aanmelden voor een baan bij de HEMA!!!:D Feit blijft dat je bij 40 uur nog maar gemiddeld 8 overuren mag maken, tegen ons 13, hoe dat dan ook betaald wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien hebben de HEMA chauffeurs wel een andere CAO dan de vervoers sector???? Wij vallen onder de detailhandel (gelukkig wel), als ik alle voordelen hier schijf (vergeleken met de vervoersbranche), dan denk ik dat er morgen veel nieuwe chauffeurs zich aanmelden voor een baan bij de HEMA!!!:DFeit blijft dat je bij 40 uur nog maar gemiddeld 8 overuren mag maken, tegen ons 13, hoe dat dan ook betaald wordt.

om het even kloppend te maken:

je rijuren (in 4 dagen 32 of zo?),

dan hou je er met die beschikbaarheidstijd-regeling straks van de 48 nog 16 over die voor de helft tellen.

dan mag je nog 32 uur wat anders dan rijden doen. dus kan je dan 64 uur werken.

bij 20 rijuren mag je dan nog 56 uur wat anders doen (20+28), 76 gewerkt en uitbetaalde uren.

anders wordt het bij 45 rijuren (meer mag niet gemiddeld). dan hou je 6 uur over om wat anders te doen (45+3). 51 uur gemiddeld per week.

ow, vakantie en feestdagen drukken het gemiddelde ook. staat ergens berekend hoeveel je er dan gemiddeld af mag trekken om toch op die 48 uur uit te komen.

bij werk waar veel beschikbaarheidstijd voorkomt loop je hier heel snel tegenaan,

bij werk waar helemaal geen wachturen en beschikbaarheidsuren zijn heb je er voordeel aan.

ik heb er geen voordeel aan, en zit er ook helemaal niet op te wachten.

ik wil graag na een dag niets doen ook nog naar huis mogen :stom:

(voor zover de theorie, voorlopig zegt de praktijk nog heel iets anders)

dan nog even dit:

als je geen internet hebt, en geen contact met andere chauffeurs (die zijn er in overvloed),

hoe kom je dit allemaal te weten dan?

wij kunnen overal achter komen en weten nog niets.....

frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
natuurlijk.

maar het dringt maar niet door bij de bonden dat straks uren die nu niet meetellen voor de 48 uur dat straks wel gaan doen.

het al eerder genoemde voorbeeld:

lig je mooi op je bed beschikbaar te zijn tot je aan de beurt bent, heb je inene een probleem omdat je aan je uren (die meetellen) zit.

die regeling is alleen mooi voor mensen die niet de behoeft hebben om uren te maken (lees: die het geld niet zo hard nodig hebben).

de enige manier om nog iets te verdienen wordt je zo ontnomen.

had er dan een regeling van gemaakt dat de chauffeur zelf kan kiezen of deze uren voor de 48 uur mee tellen.

maar nee, men weet het weer beter. of snapt het echt niet.

Dat heeft niks met de bonden te maken maar de beleidsmakers uit Europa. De bonden verzinnen dit niet, of zo. Het is dus juist andersom. Vakbonden (FNV/ CNV) hebben nu juist met de werkgevers afgesproken dat we meer uren uitbetaald kunnen krijgen dan in de vlakke 48 uurs regeling. Dat is dus in jou en mijn voordeel (meer uren betaald krijgen maar die niet meetellen in de 48 uur) Jij denkt net andersom, lijkt het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben zelden wachturen. Als ik om bijvoorbeeld 12 uur terug kom op het DC van de 1e rit, dan staat er al weer een nieuwe geladen afzetbak klaar (en eventueel een volle aanhanger), hooguit bij de winkels als je "Lekkerland" voor je hebt, die net het koelgoed lossen komt. Het zijn dus alleen rij en laad/los uren bij ons (wij leden zelf ook niet als chauffeur). Als "compensatie" voor teveel werkuren (in drukke tijden) zit ik er nog wel eens naast als mentor, en ban ik dus bijrijder, deze uren worden gewoon uitbetaald maar tellen NIET mee voor de 48 uur:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huh? Hoe kan dat?

die 48 uur is voor iedereen, ook voor mij. Maar met een 35 uur contract mag ik er ook gemiddeld 48 maken, dus 5 meer als iemend met een 40 uur contract, snap ie??:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat heeft niks met de bonden te maken maar de beleidsmakers uit Europa. De bonden verzinnen dit niet, of zo. Het is dus juist andersom. Vakbonden (FNV/ CNV) hebben nu juist met de werkgevers afgesproken dat we meer uren uitbetaald kunnen krijgen dan in de vlakke 48 uurs regeling. Dat is dus in jou en mijn voordeel (meer uren betaald krijgen maar die niet meetellen in de 48 uur) Jij denkt net andersom, lijkt het wel.

de uitleg hierover hierop staat boven je eigen bericht al......

als je het niet wil weten, lees het dan vooral niet en blijf gewoon denken dat het een prachtregeling is die de bonden voor ons voor elkaar proberen te krijgen.

doen ze eens iets, en dan doen ze iets waar veel mensen de dupe van worden.

daarom zeg ik: hou de oude CAO maar, dat kost me minder dan de nieuwe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is niet waar Frank, zo als het nu is zijn alle wachturen uren die voor de 48 uur meetellen.

de text uit het voorstel meldt dat de helft van alle niet-rijuren tellen in de 48 uur.

moet ik nu weer uitrekenen wat dat aan uren kost?

ik rij zelf 40 tot 45 uur in de week. nu sta ik wel eens 8 uur bij een klant. dan lig ik op m'n bed, ouwehoer wat, zit in een kantine.... (schrijf wel wat pauze in die tijd, lijkt me heel logisch)

telt straks voor 4 uur binnen die 48 uur. nu niet.

en dat is maar 1 klant. op naar de volgende.

en ik heb maar 6 tot 16 uur per week voor dit soort grappen straks.

gemiddeld 11 uur per week, dat is ruim 2 uur per dag. inclusief aanmelden, wachten, noem maar op.

vertel me nou nog eens dat ik er beter van word?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de text uit het voorstel meldt dat de helft van alle niet-rijuren tellen in de 48 uur.

moet ik nu weer uitrekenen wat dat aan uren kost?

ik rij zelf 40 tot 45 uur in de week. nu sta ik wel eens 8 uur bij een klant. dan lig ik op m'n bed, ouwehoer wat, zit in een kantine.... (schrijf wel wat pauze in die tijd, lijkt me heel logisch)

telt straks voor 4 uur binnen die 48 uur. nu niet.

en dat is maar 1 klant. op naar de volgende.

en ik heb maar 6 tot 16 uur per week voor dit soort grappen straks.

gemiddeld 11 uur per week, dat is ruim 2 uur per dag. inclusief aanmelden, wachten, noem maar op.

vertel me nou nog eens dat ik er beter van word?

Dan nog maar een keer: Uren andere dan rijuren, zijn straks beschikbaarheidstijd. Alle uren worden uitbetaald, net als nu, alleen telt de helft mee voor de 48 uur. Dus: je hebt een week van 60 uur waarvan er 20 wachttijd/ loslaadtijd zijn, krijg je nog steeds 60 uur uitbetaald (we rekenen voor het gemak even geen pauze) maar tellen er 50 uren mee voor het gemiddelde van 48 uur. Anders gezegd: Na die week van 60 uur zou je anders 12 uur moeten compenseren in de daarop volgende weken. Met de beschikbaarheidsregeling nog maar 2 uur. Je kunt in de volgende week bijvoorbeeld 46 uur maken om alweer op het gemiddelde te komen en anders zou je maar 36 uur kunnen maken.

Je kunt dus meeeeeeeeeeeeeer verdienen met deze regeling!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vele mensen denken dat nu alleen rijuren laad en losuren metellen voor de 48 uur, maar het is zo dat alle uren (behalve rust en pauze) metellen voor de 48 uur, dus ook de wachturen etc.

In de regeling die de vakbonden nu afspreken is het zo dat de beschikbaarheidsuren (wachten etc) maar voor de helft meetellen, iedereen zou er dus beter van moeten worden.:ja:

en in hoeverre tellen beschikbaarheidsuren nu mee?

moet ergens staan, ik heb me de rambam gezocht.

ik weet het zelf wel, maar nu wil ik een linkje.

maken we meteen korte metten met deze discussie. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is nog niet helemaal goedgekeurd Frank, dus linkje moet je even op wachten. Het voorstel ligt er en bij de algeheel verbindend veklaring wordt algeheel aangenomen dat dit ook goedkomt.

Je moet er toch mee oppassen Want Brussel is er tegen

Want er zijn meer landen die het door wil voeren

De rechtse politiek zal je wel mee hebben

Maar de linkse politiek is tegen

Dus het is weer afwachten

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden