[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48 urige werkwerk wie merkt wat.


Ron Bronsveld

Recommended Posts

Is nog niet helemaal goedgekeurd Frank, dus linkje moet je even op wachten. Het voorstel ligt er en bij de algeheel verbindend veklaring wordt algeheel aangenomen dat dit ook goedkomt.

ik heb het bedoelde linkje gevonden.

waar ik bedoelde dat beschikbaarheidsuren nu niet meetellen voor de 48 urige arbeidstijd.

De 48-urige werkweek betekent dat een (beroeps)chauffeur in het goederen- en personenvervoer een gemiddelde wekelijkse arbeidstijd van 48 uur heeft.

Is de beschikbaarheidstijd vooraf bekend, dan wordt dit niet als arbeidstijd gerekend.

http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/48urige_werkweek/wet_en_regelgeving/

leg dat nou eens naast het voorstel om alle niet-rijuren minimaal voor de helft mee te tellen in de 48 uur. dan ben je mooi je uren die nu niet mee tellen voor de helft in die 48 uur aan het duwen.

ik vind het een mooie regeling voor mensen zonder beschikbaarheidsuren, maar die kopen mijn boodschappen niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frank als je hem goed gelezen had dan had je deze regel ook gezien:

Beschikbaarheidstijd is bijvoorbeeld de periode waarin de werknemer met het voertuig op een veerboot of trein aanwezig is. Ook de wachttijden aan de grenzen worden gezien als beschikbaarheidstijd. Bij beschikbaarheidstijd kan de duur vooraf bekend zijn of niet. Is de beschikbaarheidstijd vooraf bekend, dan wordt dit niet als arbeidstijd gerekend. Is de beschikbaarheidstijd vooraf niet bekend, zoals een wachttijd voor het laden of lossen, dan wordt dit wel als arbeidstijd gerekend.

Wachtijd bij of op een boot is vooraf bekent, je weet hoe laat die boot gaat, bij laden en lossen is dat niet bekent, dat kan 1 uur of 7 uur zijn, weet jij het vooraf? dat die tijd dat jij staat te wachten door jou werkgever niet in de 48 uur worden meegenomen dat doet verder niet terzaken, je kunt hem ook als rusttijd schrijven dan wordt hij ook niet meegenomen, als je verder met je werkgever afspreekt dat rusttijd betaalde tijd is dan is het ook opgelost.

ik heb het helemaal gelezen.

deze regel moet volgens mij genoeg zeggen:

Is de beschikbaarheidstijd vooraf bekend, dan wordt dit niet als arbeidstijd gerekend.

daarom heb ik hem er ook uit gevist. de rest is aanvulling en uitleg van hun kant.

alleen de uren die nu niet meetellen zijn nog interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Ik merk er heel veel van want kom met geluk aan de 44 uur per week. Is niet omdat het rustig is ofzo maar me werkgever wil niemand boven die 48 uur hebben. Je kan hem alle uitzonderingen uitleggen wat je wil maar hij zegt gewoon 48 is 48 klaar. Werk sinds een half jaar nog maar 4 dagen dus dat het serieus is bij ons lijkt me duidelijk. Dan zeggen ze dat die 48 uur voor het welzijn is van de chauffeur, laat ik me mening daarover maar voor mezelf houden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik merk er heel veel van want kom met geluk aan de 44 uur per week. Is niet omdat het rustig is ofzo maar me werkgever wil niemand boven die 48 uur hebben. Je kan hem alle uitzonderingen uitleggen wat je wil maar hij zegt gewoon 48 is 48 klaar. Werk sinds een half jaar nog maar 4 dagen dus dat het serieus is bij ons lijkt me duidelijk. Dan zeggen ze dat die 48 uur voor het welzijn is van de chauffeur, laat ik me mening daarover maar voor mezelf houden.....

Heb van't jaar al 2 weken onder de 48 uur, 1 dat ik een week vakantie had en de week dat m'n dochter is geboren, toen heb ik maar 2 dagen gewerkt, en toch nog 44 uur.....

Vorig jaar de weken waar een vrije dag in zat onder de 48 gezeten, de rest allemaal tussen de 48 en 55 uur. Deze week red ik de 48 ook met gemak. 2 nachten gehad en al 20 uur en een kwartier.... nog 3 nachten te gaan....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Ik maak m'n dagen nog steeds vol, draai nog steeds tussen de 55-65 uur per week, net las voorheen.

Ondanks die heisa rond die 48 uur is er niets veranderd. Ik hoor er ook nooit iets over.

Bij mij hetzelfde! En als ik er naar vraag weet ie ook niet hoe het anders moet. Ik vind het best!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij maken ook 55/60 uur.

Wel is het zo dat we om de twee weken 45 uur weekendrust in acht moeten nemen en als ik een verkort weekend heb gehad van zeg 32 uur, moet ik dat binnen 3 weken compenseren. Dan is het geen 45 uur maar 45 + 13 uur compensatie is 58 uur weekendrust. 1 dag in die week ben ik dan vrij hetzij sebatical hetzij met het inleveren van een snipperdag.

Ik merk het dus wel een beetje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij maken ook 55/60 uur.

Wel is het zo dat we om de twee weken 45 uur weekendrust in acht moeten nemen en als ik een verkort weekend heb gehad van zeg 32 uur, moet ik dat binnen 3 weken compenseren. Dan is het geen 45 uur maar 45 + 13 uur compensatie is 58 uur weekendrust. 1 dag in die week ben ik dan vrij hetzij sebatical hetzij met het inleveren van een snipperdag.

Ik merk het dus wel een beetje!

die regel was er toch al veel langer? Heeft volgens mij niks te maken met 48 urige werkweek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
die regel was er toch al veel langer? Heeft volgens mij niks te maken met 48 urige werkweek

Klopt :ja:

Verder: Het ligt al een paar maanden bij het ministerie, maar die zullen het wel druk hebben. :angel: Zolang de regeling nog niet is vastgesteld, geldt 48 uur gemiddeld per 26 weken. Dat er niets is veranderd in onze uren, komt doordat er ook geen controle is, eigenlijk.

bewerkt door Spieker
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

25 juli 2008

Nieuwe Europese richtlijn: wachttijd is geen arbeidstijd

De Europese ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben op 10 juni 2008 een akkoord bereikt over de arbeidstijdenrichtlijn (European Working Time Directive). De arbeidstijdenrichtlijn is een reactie op een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, die bepaalde dat wachttijd ook arbeidstijd is (SIMAP en Jaeger). De arbeidstijdenrichtlijn regelt dat de wachttijd niet meetelt voor de totale arbeidstijd.

Dus wat ze ook in afzonderlijke CAO's schrijven, het zijn allemaal bangmaak en bla bla bla verhalen die over de 48 uur gaan, zeker voor de chauffeur. Onzin is ook dat de wachttijd vooraf bekend moet zijn.

Maar ja: de grote Franse filosoof René Girard schreef het reeds: "in menswetenschappen worden twijfelachtige zaken soms zodanig overtuigd neergezet, dat TWIJFEL en niet meer in kan binnen kan dringen.

Dat lijkt mij hier wel het geval te zijn. Bewijs is, dat er geen bijna niemand iets van merkt.

Dus al het gewauwel over die zogenaamde bedreiging van de 48 uur is ver verwijderd van de waarheid en eigenlijk louter tijdverspilling.

(alle zaken over de richtlijn kun je vinden als je goegelt op "nieuwe Europese richtlijn: wachttijd is geen arbeidstijd").

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 juli 2008

Nieuwe Europese richtlijn: wachttijd is geen arbeidstijd

De Europese ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben op 10 juni 2008 een akkoord bereikt over de arbeidstijdenrichtlijn (European Working Time Directive). De arbeidstijdenrichtlijn is een reactie op een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, die bepaalde dat wachttijd ook arbeidstijd is (SIMAP en Jaeger). De arbeidstijdenrichtlijn regelt dat de wachttijd niet meetelt voor de totale arbeidstijd.

Dus wat ze ook in afzonderlijke CAO's schrijven, het zijn allemaal bangmaak en bla bla bla verhalen die over de 48 uur gaan, zeker voor de chauffeur. Onzin is ook dat de wachttijd vooraf bekend moet zijn.

Maar ja: de grote Franse filosoof René Girard schreef het reeds: "in menswetenschappen worden twijfelachtige zaken soms zodanig overtuigd neergezet, dat TWIJFEL en niet meer in kan binnen kan dringen.

Dat lijkt mij hier wel het geval te zijn. Bewijs is, dat er geen bijna niemand iets van merkt.

Dus al het gewauwel over die zogenaamde bedreiging van de 48 uur is ver verwijderd van de waarheid en eigenlijk louter tijdverspilling.

(alle zaken over de richtlijn kun je vinden als je goegelt op "nieuwe Europese richtlijn: wachttijd is geen arbeidstijd").

Ben ik niet mee eens Er zijn chauffuers genoeg die niet boven de 48 uur uit komen

Zijn er ook genoeg die werken maar 4 dagen in de week

Want vrij zijn is heel belangrijk

Een mens is niet gemaakt om dag en nacht te werken

Als je nooit thuis bent Waarom ben je dan getrouwt

Ik heb mijn lees geleert

Dit is een onderwerp daar moet je is goed over na denken

Waarom die 48 uur

Als je op een fabriek werkt kom je er niet aan Nog niet aan de 40 uur

En hebben ook alles Het nadeel is Een chauffeur wil meer ????

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is een onderwerp daar moet je is goed over na denken

Waarom die 48 uur

Als je op een fabriek werkt kom je er niet aan Nog niet aan de 40 uur

En hebben ook alles Het nadeel is Een chauffeur wil meer ????

Huub

Als je altijd 57,5 uur hebt verdiend en nu moet dat ineens van 48 uur heb je toch een weekloon per maand minder.

Komt bij dat alles iets duurder is geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huub vergeet dat het uurloon van een fabrieksarbeider en een chauffeur niet hetzelfde zijn

En daar zit hem nu. Omdat wij 'blij' zijn, met zo'n laag uurloon, willen we allemaal meer werken.

Maar zeg nu zelf, een beetje meer vrije tijd zou best prettig zijn.;)

Belachelijk eigenlijk, wat we nu verdienen, zouden wij met 40 uur moeten krijgen.

Maar zo lang wij er niet met z'n allen voor op komen, blijven we voor een fooi-uurloon werken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En daar zit hem nu. Omdat wij 'blij' zijn, met zo'n laag uurloon, willen we allemaal meer werken.

Maar zeg nu zelf, een beetje meer vrije tijd zou best prettig zijn.;)

Belachelijk eigenlijk, wat we nu verdienen, zouden wij met 40 uur moeten krijgen.

Maar zo lang wij er niet met z'n allen voor op komen, blijven we voor een fooi-uurloon werken!

Klopt wat jij zegd Wat is de oorzaak

de chauffeur wil niet of durft het niet aan

En het uurloon moet om hoog.Zolang dat niet gebeurt

Blijft alles het zelfde.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt wat jij zegd Wat is de oorzaak

de chauffeur wil niet of durft het niet aan

En het uurloon moet om hoog.Zolang dat niet gebeurt

Blijft alles het zelfde.

Huub

Ik ben het niet altijd met je eens, maar nu dus wel!:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt wat jij zegd Wat is de oorzaak

de chauffeur wil niet of durft het niet aan

En het uurloon moet om hoog.Zolang dat niet gebeurt

Blijft alles het zelfde.

Huub

dus gaan we over de 48 uur heen. jammer dat ze het in de verkeerde volgorde hebben gedaan. eerst uren naar beneden, dan gaan we pas meer betalen. uren zijn nu naar 48 bijgesteld! en het salaris?? dat blijft achter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ben ik niet mee eens Er zijn chauffuers genoeg die niet boven de 48 uur uit komen

Zijn er ook genoeg die werken maar 4 dagen in de week

Want vrij zijn is heel belangrijk

Een mens is niet gemaakt om dag en nacht te werken

Als je nooit thuis bent Waarom ben je dan getrouwt

Ik heb mijn lees geleert

Dit is een onderwerp daar moet je is goed over na denken

Waarom die 48 uur

Als je op een fabriek werkt kom je er niet aan Nog niet aan de 40 uur

En hebben ook alles Het nadeel is Een chauffeur wil meer ????

Huub

Natuurlijk: Het uurloon van de chauffeur is veel te laag, en we zouden het in 40 uur moeten kunnen verdienen. Maar in dit topic gaat het er om hoe "dwingend"die 48 uur is. en die is veel minder erg dan wordt gesuggereerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Natuurlijk: Het uurloon van de chauffeur is veel te laag, en we zouden het in 40 uur moeten kunnen verdienen. Maar in dit topic gaat het er om hoe "dwingend"die 48 uur is. en die is veel minder erg dan wordt gesuggereerd.

Het is toch minimaal 48 uur:zegtniets::zegtniets: Denkt mijn werkgever momenteel wel:zegtniets::zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is toch minimaal 48 uur:zegtniets::zegtniets: Denkt mijn werkgever momenteel wel:zegtniets::zegtniets:

Nee, het is gemiddeld 48 uur, je mag nog steeds 60 uur maken. Dat moet alleen weer worden gecompenseerd binnen 26 weken. Er zijn wel bedrijven die er wat spastisch mee omgaan. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, het is gemiddeld 48 uur, je mag nog steeds 60 uur maken. Dat moet alleen weer worden gecompenseerd binnen 26 weken. Er zijn wel bedrijven die er wat spastisch mee omgaan. :ja:

Yup wist ik wel, maar sinds we een grote nieuwe klant hebben is het weer mooi druk. De uitzendbureau's kunnen zelfs geen goed personeel meer leveren. 2 jaar geleden hadden we nog wel eens jongens die de distributie snapten, nu lopen er een paar rond die snappen het niet helemaal.....

Maar er zullen straks wel auto's en personeel bijkomen, moet toch elke dag alles weer weg zien te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast Cortrans
zelf heb ik er weinig last van, standaard tussen de 12 en 15 diensturen per dag en om de paar maanden ben ik een paar weken vrij om de compensatie netjes te krijgen. gaat helemaal perfect.

Gewoon op oud nivo doorgaan en lekker 4 keer per jaar vakantie:D

Tja, dat is ook een oplossing, alleen heb je niet zoveel vakantie dagen lijkt mij :zegtniets: (dus op eigen kosten thuis zitten:ja:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
Dat is ook de bedoeling Cor, vakantiedagen tellen ook voor 8 uur mee in de 48 uur :D

Klopt dus ook de redenering weer eens, dat het "ons" dus weer veel geld gaat kosten :mad::zegtniets:

De dagen dat je thuis zit, heb je ook geen onkosten vergoeding e.d. + totaal geen inkomen, met een snipperdag heb je in ieder geval salaris voor 8 uur.:hamer:

Dus je mag je enkele weken uit de naat werken, om vervolgens op eigen kosten thuis te zitten (als straf)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

nee hoor, alles word netjes doorbetaald, op de onkostenvergoeding na.

maar 4 a 5 keer per jaar vakantie vind ik niet erg hoor, er is meer dan alleen maar werken ( en dat snappen sommigen niet).

ps ik heb al mijn vakantiedagen gewoon volgens cao en alles loopt netjes op rolletjes of haakjes:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
Vele mensen denken dat nu alleen rijuren laad en losuren metellen voor de 48 uur, maar het is zo dat alle uren (behalve rust en pauze) metellen voor de 48 uur, dus ook de wachturen etc.

In de regeling die de vakbonden nu afspreken is het zo dat de beschikbaarheidsuren (wachten etc) maar voor de helft meetellen, iedereen zou er dus beter van moeten worden.:ja:

wacht uren waarvan bekent is hoelang het gaat duren tellen niet mee voor de 48 urige werkweek een snipperdag waarvan je zeker weet hoelang die duurt telt daarin tegen wel mee raar ja maar hij staat wel voor 8 uur gr toon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden