Spring naar bijdragen
Ron Bronsveld

48 urige werkwerk wie merkt wat.

Recommended Posts

de uitleg hierover hierop staat boven je eigen bericht al......

als je het niet wil weten, lees het dan vooral niet en blijf gewoon denken dat het een prachtregeling is die de bonden voor ons voor elkaar proberen te krijgen.

doen ze eens iets, en dan doen ze iets waar veel mensen de dupe van worden.

daarom zeg ik: hou de oude CAO maar, dat kost me minder dan de nieuwe.

Dat is niet waar Frank, zo als het nu is zijn alle wachturen uren die voor de 48 uur meetellen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast midweek
Dat is niet waar Frank, zo als het nu is zijn alle wachturen uren die voor de 48 uur meetellen.

de text uit het voorstel meldt dat de helft van alle niet-rijuren tellen in de 48 uur.

moet ik nu weer uitrekenen wat dat aan uren kost?

ik rij zelf 40 tot 45 uur in de week. nu sta ik wel eens 8 uur bij een klant. dan lig ik op m'n bed, ouwehoer wat, zit in een kantine.... (schrijf wel wat pauze in die tijd, lijkt me heel logisch)

telt straks voor 4 uur binnen die 48 uur. nu niet.

en dat is maar 1 klant. op naar de volgende.

en ik heb maar 6 tot 16 uur per week voor dit soort grappen straks.

gemiddeld 11 uur per week, dat is ruim 2 uur per dag. inclusief aanmelden, wachten, noem maar op.

vertel me nou nog eens dat ik er beter van word?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
de text uit het voorstel meldt dat de helft van alle niet-rijuren tellen in de 48 uur.

moet ik nu weer uitrekenen wat dat aan uren kost?

ik rij zelf 40 tot 45 uur in de week. nu sta ik wel eens 8 uur bij een klant. dan lig ik op m'n bed, ouwehoer wat, zit in een kantine.... (schrijf wel wat pauze in die tijd, lijkt me heel logisch)

telt straks voor 4 uur binnen die 48 uur. nu niet.

en dat is maar 1 klant. op naar de volgende.

en ik heb maar 6 tot 16 uur per week voor dit soort grappen straks.

gemiddeld 11 uur per week, dat is ruim 2 uur per dag. inclusief aanmelden, wachten, noem maar op.

vertel me nou nog eens dat ik er beter van word?

Oke, de regeling pakt in jou geval misschien ongunstig uit, voor verreweg de

meesten pakt hij wel gunstig uit, iedereen naar zijn zin maken kan nooit.

Wellicht is het in de nabije toekomst anders, er zullen nu door heel europa regelingen bedacht worden om zoveel mogelijk te kunnen verdienen, als het in het ene land kan moet het hier ook kunnen, dus even kijken hoe het buitenland dit oplost en wat de EU daar van zegd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
de text uit het voorstel meldt dat de helft van alle niet-rijuren tellen in de 48 uur.

moet ik nu weer uitrekenen wat dat aan uren kost?

ik rij zelf 40 tot 45 uur in de week. nu sta ik wel eens 8 uur bij een klant. dan lig ik op m'n bed, ouwehoer wat, zit in een kantine.... (schrijf wel wat pauze in die tijd, lijkt me heel logisch)

telt straks voor 4 uur binnen die 48 uur. nu niet.

en dat is maar 1 klant. op naar de volgende.

en ik heb maar 6 tot 16 uur per week voor dit soort grappen straks.

gemiddeld 11 uur per week, dat is ruim 2 uur per dag. inclusief aanmelden, wachten, noem maar op.

vertel me nou nog eens dat ik er beter van word?

Dan nog maar een keer: Uren andere dan rijuren, zijn straks beschikbaarheidstijd. Alle uren worden uitbetaald, net als nu, alleen telt de helft mee voor de 48 uur. Dus: je hebt een week van 60 uur waarvan er 20 wachttijd/ loslaadtijd zijn, krijg je nog steeds 60 uur uitbetaald (we rekenen voor het gemak even geen pauze) maar tellen er 50 uren mee voor het gemiddelde van 48 uur. Anders gezegd: Na die week van 60 uur zou je anders 12 uur moeten compenseren in de daarop volgende weken. Met de beschikbaarheidsregeling nog maar 2 uur. Je kunt in de volgende week bijvoorbeeld 46 uur maken om alweer op het gemiddelde te komen en anders zou je maar 36 uur kunnen maken.

Je kunt dus meeeeeeeeeeeeeer verdienen met deze regeling!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Vele mensen denken dat nu alleen rijuren laad en losuren metellen voor de 48 uur, maar het is zo dat alle uren (behalve rust en pauze) metellen voor de 48 uur, dus ook de wachturen etc.

In de regeling die de vakbonden nu afspreken is het zo dat de beschikbaarheidsuren (wachten etc) maar voor de helft meetellen, iedereen zou er dus beter van moeten worden.:ja:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast midweek
Vele mensen denken dat nu alleen rijuren laad en losuren metellen voor de 48 uur, maar het is zo dat alle uren (behalve rust en pauze) metellen voor de 48 uur, dus ook de wachturen etc.

In de regeling die de vakbonden nu afspreken is het zo dat de beschikbaarheidsuren (wachten etc) maar voor de helft meetellen, iedereen zou er dus beter van moeten worden.:ja:

en in hoeverre tellen beschikbaarheidsuren nu mee?

moet ergens staan, ik heb me de rambam gezocht.

ik weet het zelf wel, maar nu wil ik een linkje.

maken we meteen korte metten met deze discussie. :ja:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
en in hoeverre tellen beschikbaarheidsuren nu mee?

moet ergens staan, ik heb me de rambam gezocht.

ik weet het zelf wel, maar nu wil ik een linkje.

maken we meteen korte metten met deze discussie. :ja:

Is nog niet helemaal goedgekeurd Frank, dus linkje moet je even op wachten. Het voorstel ligt er en bij de algeheel verbindend veklaring wordt algeheel aangenomen dat dit ook goedkomt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Is nog niet helemaal goedgekeurd Frank, dus linkje moet je even op wachten. Het voorstel ligt er en bij de algeheel verbindend veklaring wordt algeheel aangenomen dat dit ook goedkomt.

Je moet er toch mee oppassen Want Brussel is er tegen

Want er zijn meer landen die het door wil voeren

De rechtse politiek zal je wel mee hebben

Maar de linkse politiek is tegen

Dus het is weer afwachten

Huub

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Je moet er toch mee oppassen Want Brussel is er tegen

Want er zijn meer landen die het door wil voeren

De rechtse politiek zal je wel mee hebben

Maar de linkse politiek is tegen

Dus het is weer afwachten

Huub

Huub dan is het zaak om dat te doen wat ze in onze buurlanden ook doen, gewoon de vakantie en snipperdagen niet meetellen, als het daar kan kan het hier ook.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast midweek
Is nog niet helemaal goedgekeurd Frank, dus linkje moet je even op wachten. Het voorstel ligt er en bij de algeheel verbindend veklaring wordt algeheel aangenomen dat dit ook goedkomt.

ik heb het bedoelde linkje gevonden.

waar ik bedoelde dat beschikbaarheidsuren nu niet meetellen voor de 48 urige arbeidstijd.

De 48-urige werkweek betekent dat een (beroeps)chauffeur in het goederen- en personenvervoer een gemiddelde wekelijkse arbeidstijd van 48 uur heeft.

Is de beschikbaarheidstijd vooraf bekend, dan wordt dit niet als arbeidstijd gerekend.

http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/48urige_werkweek/wet_en_regelgeving/

leg dat nou eens naast het voorstel om alle niet-rijuren minimaal voor de helft mee te tellen in de 48 uur. dan ben je mooi je uren die nu niet mee tellen voor de helft in die 48 uur aan het duwen.

ik vind het een mooie regeling voor mensen zonder beschikbaarheidsuren, maar die kopen mijn boodschappen niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
ik heb het bedoelde linkje gevonden.

waar ik bedoelde dat beschikbaarheidsuren nu niet meetellen voor de 48 urige arbeidstijd.

http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/48urige_werkweek/wet_en_regelgeving/

leg dat nou eens naast het voorstel om alle niet-rijuren minimaal voor de helft mee te tellen in de 48 uur. dan ben je mooi je uren die nu niet mee tellen voor de helft in die 48 uur aan het duwen.

ik vind het een mooie regeling voor mensen zonder beschikbaarheidsuren, maar die kopen mijn boodschappen niet.

Frank als je hem goed gelezen had dan had je deze regel ook gezien:

Beschikbaarheidstijd is bijvoorbeeld de periode waarin de werknemer met het voertuig op een veerboot of trein aanwezig is. Ook de wachttijden aan de grenzen worden gezien als beschikbaarheidstijd. Bij beschikbaarheidstijd kan de duur vooraf bekend zijn of niet. Is de beschikbaarheidstijd vooraf bekend, dan wordt dit niet als arbeidstijd gerekend. Is de beschikbaarheidstijd vooraf niet bekend, zoals een wachttijd voor het laden of lossen, dan wordt dit wel als arbeidstijd gerekend.

Wachtijd bij of op een boot is vooraf bekent, je weet hoe laat die boot gaat, bij laden en lossen is dat niet bekent, dat kan 1 uur of 7 uur zijn, weet jij het vooraf? dat die tijd dat jij staat te wachten door jou werkgever niet in de 48 uur worden meegenomen dat doet verder niet terzaken, je kunt hem ook als rusttijd schrijven dan wordt hij ook niet meegenomen, als je verder met je werkgever afspreekt dat rusttijd betaalde tijd is dan is het ook opgelost.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast midweek
Frank als je hem goed gelezen had dan had je deze regel ook gezien:

Beschikbaarheidstijd is bijvoorbeeld de periode waarin de werknemer met het voertuig op een veerboot of trein aanwezig is. Ook de wachttijden aan de grenzen worden gezien als beschikbaarheidstijd. Bij beschikbaarheidstijd kan de duur vooraf bekend zijn of niet. Is de beschikbaarheidstijd vooraf bekend, dan wordt dit niet als arbeidstijd gerekend. Is de beschikbaarheidstijd vooraf niet bekend, zoals een wachttijd voor het laden of lossen, dan wordt dit wel als arbeidstijd gerekend.

Wachtijd bij of op een boot is vooraf bekent, je weet hoe laat die boot gaat, bij laden en lossen is dat niet bekent, dat kan 1 uur of 7 uur zijn, weet jij het vooraf? dat die tijd dat jij staat te wachten door jou werkgever niet in de 48 uur worden meegenomen dat doet verder niet terzaken, je kunt hem ook als rusttijd schrijven dan wordt hij ook niet meegenomen, als je verder met je werkgever afspreekt dat rusttijd betaalde tijd is dan is het ook opgelost.

ik heb het helemaal gelezen.

deze regel moet volgens mij genoeg zeggen:

Is de beschikbaarheidstijd vooraf bekend, dan wordt dit niet als arbeidstijd gerekend.

daarom heb ik hem er ook uit gevist. de rest is aanvulling en uitleg van hun kant.

alleen de uren die nu niet meetellen zijn nog interessant.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk er heel veel van want kom met geluk aan de 44 uur per week. Is niet omdat het rustig is ofzo maar me werkgever wil niemand boven die 48 uur hebben. Je kan hem alle uitzonderingen uitleggen wat je wil maar hij zegt gewoon 48 is 48 klaar. Werk sinds een half jaar nog maar 4 dagen dus dat het serieus is bij ons lijkt me duidelijk. Dan zeggen ze dat die 48 uur voor het welzijn is van de chauffeur, laat ik me mening daarover maar voor mezelf houden.....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik merk er heel veel van want kom met geluk aan de 44 uur per week. Is niet omdat het rustig is ofzo maar me werkgever wil niemand boven die 48 uur hebben. Je kan hem alle uitzonderingen uitleggen wat je wil maar hij zegt gewoon 48 is 48 klaar. Werk sinds een half jaar nog maar 4 dagen dus dat het serieus is bij ons lijkt me duidelijk. Dan zeggen ze dat die 48 uur voor het welzijn is van de chauffeur, laat ik me mening daarover maar voor mezelf houden.....

Heb van't jaar al 2 weken onder de 48 uur, 1 dat ik een week vakantie had en de week dat m'n dochter is geboren, toen heb ik maar 2 dagen gewerkt, en toch nog 44 uur.....

Vorig jaar de weken waar een vrije dag in zat onder de 48 gezeten, de rest allemaal tussen de 48 en 55 uur. Deze week red ik de 48 ook met gemak. 2 nachten gehad en al 20 uur en een kwartier.... nog 3 nachten te gaan....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik merk er heel veel van want kom met geluk aan de 44 uur per week. Is niet omdat het rustig is ofzo maar me werkgever wil niemand boven die 48 uur hebben. Je kan hem alle uitzonderingen uitleggen wat je wil maar hij zegt gewoon 48 is 48 klaar. Werk sinds een half jaar nog maar 4 dagen dus dat het serieus is bij ons lijkt me duidelijk. Dan zeggen ze dat die 48 uur voor het welzijn is van de chauffeur, laat ik me mening daarover maar voor mezelf houden.....

Ik maak m'n dagen nog steeds vol, draai nog steeds tussen de 55-65 uur per week, net las voorheen.

Ondanks die heisa rond die 48 uur is er niets veranderd. Ik hoor er ook nooit iets over.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik maak m'n dagen nog steeds vol, draai nog steeds tussen de 55-65 uur per week, net las voorheen.

Ondanks die heisa rond die 48 uur is er niets veranderd. Ik hoor er ook nooit iets over.

Bij mij hetzelfde! En als ik er naar vraag weet ie ook niet hoe het anders moet. Ik vind het best!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij ook hetzelfde,

Maak gewoon weken van 55 tot 65 uur en hoor er nooit wat over.

Voorlopig schijnt het allemaal wel los te lopen bij ons.

Gr,

Marco

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij maken ook 55/60 uur.

Wel is het zo dat we om de twee weken 45 uur weekendrust in acht moeten nemen en als ik een verkort weekend heb gehad van zeg 32 uur, moet ik dat binnen 3 weken compenseren. Dan is het geen 45 uur maar 45 + 13 uur compensatie is 58 uur weekendrust. 1 dag in die week ben ik dan vrij hetzij sebatical hetzij met het inleveren van een snipperdag.

Ik merk het dus wel een beetje!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast sjoeke
Wij maken ook 55/60 uur.

Wel is het zo dat we om de twee weken 45 uur weekendrust in acht moeten nemen en als ik een verkort weekend heb gehad van zeg 32 uur, moet ik dat binnen 3 weken compenseren. Dan is het geen 45 uur maar 45 + 13 uur compensatie is 58 uur weekendrust. 1 dag in die week ben ik dan vrij hetzij sebatical hetzij met het inleveren van een snipperdag.

Ik merk het dus wel een beetje!

die regel was er toch al veel langer? Heeft volgens mij niks te maken met 48 urige werkweek

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
die regel was er toch al veel langer? Heeft volgens mij niks te maken met 48 urige werkweek

Klopt :ja:

Verder: Het ligt al een paar maanden bij het ministerie, maar die zullen het wel druk hebben. :angel: Zolang de regeling nog niet is vastgesteld, geldt 48 uur gemiddeld per 26 weken. Dat er niets is veranderd in onze uren, komt doordat er ook geen controle is, eigenlijk.

bewerkt door Spieker
toevoeging

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

25 juli 2008

Nieuwe Europese richtlijn: wachttijd is geen arbeidstijd

De Europese ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben op 10 juni 2008 een akkoord bereikt over de arbeidstijdenrichtlijn (European Working Time Directive). De arbeidstijdenrichtlijn is een reactie op een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, die bepaalde dat wachttijd ook arbeidstijd is (SIMAP en Jaeger). De arbeidstijdenrichtlijn regelt dat de wachttijd niet meetelt voor de totale arbeidstijd.

Dus wat ze ook in afzonderlijke CAO's schrijven, het zijn allemaal bangmaak en bla bla bla verhalen die over de 48 uur gaan, zeker voor de chauffeur. Onzin is ook dat de wachttijd vooraf bekend moet zijn.

Maar ja: de grote Franse filosoof René Girard schreef het reeds: "in menswetenschappen worden twijfelachtige zaken soms zodanig overtuigd neergezet, dat TWIJFEL en niet meer in kan binnen kan dringen.

Dat lijkt mij hier wel het geval te zijn. Bewijs is, dat er geen bijna niemand iets van merkt.

Dus al het gewauwel over die zogenaamde bedreiging van de 48 uur is ver verwijderd van de waarheid en eigenlijk louter tijdverspilling.

(alle zaken over de richtlijn kun je vinden als je goegelt op "nieuwe Europese richtlijn: wachttijd is geen arbeidstijd").

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
25 juli 2008

Nieuwe Europese richtlijn: wachttijd is geen arbeidstijd

De Europese ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben op 10 juni 2008 een akkoord bereikt over de arbeidstijdenrichtlijn (European Working Time Directive). De arbeidstijdenrichtlijn is een reactie op een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, die bepaalde dat wachttijd ook arbeidstijd is (SIMAP en Jaeger). De arbeidstijdenrichtlijn regelt dat de wachttijd niet meetelt voor de totale arbeidstijd.

Dus wat ze ook in afzonderlijke CAO's schrijven, het zijn allemaal bangmaak en bla bla bla verhalen die over de 48 uur gaan, zeker voor de chauffeur. Onzin is ook dat de wachttijd vooraf bekend moet zijn.

Maar ja: de grote Franse filosoof René Girard schreef het reeds: "in menswetenschappen worden twijfelachtige zaken soms zodanig overtuigd neergezet, dat TWIJFEL en niet meer in kan binnen kan dringen.

Dat lijkt mij hier wel het geval te zijn. Bewijs is, dat er geen bijna niemand iets van merkt.

Dus al het gewauwel over die zogenaamde bedreiging van de 48 uur is ver verwijderd van de waarheid en eigenlijk louter tijdverspilling.

(alle zaken over de richtlijn kun je vinden als je goegelt op "nieuwe Europese richtlijn: wachttijd is geen arbeidstijd").

Ben ik niet mee eens Er zijn chauffuers genoeg die niet boven de 48 uur uit komen

Zijn er ook genoeg die werken maar 4 dagen in de week

Want vrij zijn is heel belangrijk

Een mens is niet gemaakt om dag en nacht te werken

Als je nooit thuis bent Waarom ben je dan getrouwt

Ik heb mijn lees geleert

Dit is een onderwerp daar moet je is goed over na denken

Waarom die 48 uur

Als je op een fabriek werkt kom je er niet aan Nog niet aan de 40 uur

En hebben ook alles Het nadeel is Een chauffeur wil meer ????

Huub

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is een onderwerp daar moet je is goed over na denken

Waarom die 48 uur

Als je op een fabriek werkt kom je er niet aan Nog niet aan de 40 uur

En hebben ook alles Het nadeel is Een chauffeur wil meer ????

Huub

Als je altijd 57,5 uur hebt verdiend en nu moet dat ineens van 48 uur heb je toch een weekloon per maand minder.

Komt bij dat alles iets duurder is geworden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je altijd 57,5 uur hebt verdiend en nu moet dat ineens van 48 uur heb je toch een weekloon per maand minder.

Komt bij dat alles iets duurder is geworden.

Huub vergeet dat het uurloon van een fabrieksarbeider en een chauffeur niet hetzelfde zijn

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier
Huub vergeet dat het uurloon van een fabrieksarbeider en een chauffeur niet hetzelfde zijn

En daar zit hem nu. Omdat wij 'blij' zijn, met zo'n laag uurloon, willen we allemaal meer werken.

Maar zeg nu zelf, een beetje meer vrije tijd zou best prettig zijn.;)

Belachelijk eigenlijk, wat we nu verdienen, zouden wij met 40 uur moeten krijgen.

Maar zo lang wij er niet met z'n allen voor op komen, blijven we voor een fooi-uurloon werken!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...