[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

RMO Rijdende Melk Ontvangst


Gast Hallowed

Recommended Posts

RMO Rijdende Melk Ontvangst

De taak van de RMO is het verzorgen van hygiënisch transport van melk vanaf de melkveehouder naar de fabriek en de daarbij horende bemonstering.

Daar komt nogal wat bij kijken.

Door het COKZ is een hygiënecode opgesteld, in samenwerking met de zuivelindustrie. Eisen zijn o.a.

ontwerp en constructie van de RMO

reiniging

persoonlijke hygiëne van de chauffeur

transporttijd

keuren van de melk

opleiding van de RMO chauffeur.

controle of er aan de eisen wordt voldaan.

Er zijn meer eisen, maar ik ga geen complete opsomming geven.

Wanneer je als RMO chauffeur wilt beginnen ontvangen je allereerst een schriftelijke instructie. Bovendien ga je meerdere keren met een ervaren RMO chauffeur mee om de praktijk goed te leren. Dit is een eis die door het certificerings en controle orgaan wordt gesteld. Als de ervaren chauffeur denkt dat je er klaar voor bent wordt er een praktijktoets aangevraagd.

Je dient dan ook de schriftelijke instructie’s te kennen, je krijgt daar ook vragen over.

Die praktijktoets is bijna het zelfde als een ritbegeleiding. Een controleur kijkt of je volgens de regels werkt. Doe je dit goed, dan krijg je een ontheffing van 1 jaar. Binnen dat jaar moet je de cursus RMO chauffeur met goed gevolg afsluiten.

Er zit een mondeling examen aan vast. Het is niet zo dat je als je de cursus volgt je automatisch slaagt. Toen ik mijn papieren ging halen zijn er van de 16 5 man gezakt.

Regelmatig krijgen wij een herhaling. Ook worden we meerdere keren per jaar op de praktijk getoetst.

Dat gebeurt o.a. in een ritbegeleiding, een controleur gaat dan een x aantal boeren mee en controleert of je de monstering en melkinname volgens de hygiëne code inneemt.

Ook hebben wij losplaats controles. Dan staat de controleur op de losplaats, die neemt dan monsters van je koelbox en lepelhouder en checkt of alle zaken op de RMO in orde zijn. Ook wordt er elk jaar een controle gehouden, een soort van ijking op de apparatuur.

Bovendien kun je nog een controle verwachten op de reiniging. Dan controleren ze heel miniscuul of de rmo van binnen wel goed gereinigd wordt. Je hebt daar als chauffeur geen invloed op, maar als het niet in orde is moet de eigenaar van de rmo wel maatregelen nemen.

Er staan ook sanctie’s op. Constateert de controleur een overtreding, (behalve dan de controle op de reiniging) dan krijg je een waarschuwing. Binnen een jaar 2 waarschuwingen, dan krijg je een officiele waarschuwing van Friesland Campina. Haal je de 3, dan is het einde verhaal, ben je melkboer af.

Iedere melkboer heeft een nummer en een chip. Zonder dat nummer en die chip kun je geen melk innemen, of je moet dat doen op de chip van een ander. Maar als er dan een controle plaats vindt, is het bedrijf echt goed zuur. Geen enkele Logistiek Dienst Verlener (zoals het officieel heet) zal dat risico nemen.

Kort de bemonstering.

Bij elke inname wordt er een monster genomen vanuit de tank van de melkveehouder. Dit monster wordt getest op:

kiemgetal

celgetal

reinheid

boterzuurbacteriën

zuurtegraad van het melkvet

vriespunt

antibiotica

Dit monster is van belang voor de uitbetaling van de melkveehouder. Verder zijn ook o.a. het vetgehalte en het eiwitgehalte van belang.

Aan de hand hiervan, gecombineerd met het aantal ingenomen liters wordt de melkveehouder dus betaald. Het is enorm belangrijk dat ik een goed monster neem dus.

Stel ik doe dit niet goed, ik neem een monster met een vuile lepel, of ik roer niet lang genoeg, dan kunnen er al afwijkingen zijn. Dit monster wordt door het Melk Controle Station onderzocht. En afwijkingen halen ze er echt wel uit. Melk bestaat voor een groot deel uit water, stel je zou meer melk willen hebben, dan zou je er wat aan toe kunnen voegen. Dan lijkt het of je meer melk levert…

Maar de verhouding melkvet en eiwit gaat dan ook omlaag. Om te voorkomen dat de melk dus wordt aangelengd en om een goede kwaliteit te houden wordt dit monster dus mede gebruikt voor de bepaling van het melkgeld.

Praktijk:

Begin van de dag, ik start de auto, doe mijn chip in de transics, gooi er een nieuwe tachoschijf in (ondanks dat we geen tachoplicht hebben), vul even het logboek in, maak een cmr voor de ritten naar Duitsland. Ik controleer of de heater (foto 02) van de antibioticastrips aan staat, zet mijn stoel recht, zet de spiegels goed, noteer in mijn hoofd de km stand en loop naar de ontvangstcabine. (foto 03)

Daar doe ik een vlugge optische controle of alles er is en alles schoon is.

Ik doe mijn chip in de melkcomputer (foto 04), anders werkt hij niet, km stand invoeren, en dan kies ik of ik ga collecteren (zo heet het officieel, collecteren van de melk) ga reinigen of een overige rit ga doen.

We gaan melk ophalen, dus ik kies dat. Dan krijg ik een overzicht van ritten voor mijn neus, ik kies de juiste eruit en controleer even of dat klopt met mijn lijstje. Dat lijstje zit trouwens in je hoofd, op onze routes ken je alle boeren uit het hoofd, vaak ook nog met hun nummer erbij. Of beter gezegd: van sommige veehouders moet ik echt nadenken hoe ze ook al weer heten, maar als je zegt de 09510, dan weten alle chauffeurs van deze auto meteen wie je bedoeld :D.

Ik doe ontsmettingsvloeistof in de lepelhouder (foto 05) en de koelbox controleer of het proportioneel monsterapperaat (foto 06) schoon is en ga dan eindelijk rijden.

Ik arriveer bij de melkveehouder, loop zijn tanklokaal binnen en zet de koelinstallatie op roeren. Dit is zeer belangrijk! Er moet minimaal een minuut worden geroerd, anders kunnen er al afwijkingen zijn.

Waarom: in de melk zweven vetbolletjes, deze stijgen als je niet roert na verloop van tijd naar het oppervlak. Door te roeren blijven ze verdeeld door de hele melk. Een koeltank bij de boer heeft daarom ook een intermitterend roerwerk. Dat is een simpelweg een roerwerk dat om de zoveel tijd vanzelf begint te roeren.

Om een goed monster te hebben roeren we dus eerst.

Die roertijd gebruik ik om de slang aan te sluiten, het mangat te openen en even te kijken en te ruiken of de melk geen afwijkingen heeft. Kleurafwijkingen kunnen duiden op vermenging met biestmelk of water. Dit hoeft geen opzet te zijn, het is mensenwerk, boeren kunnen fouten maken. Af en toe krijgen wij een bericht dat we een bepaalde boer niet moeten ophalen tot nader bericht. Hij heeft dan de melk in onderzoek. Hij was aan het melken en komt er dan opeens achter dat hij een koe erbij heeft staan die nog niet antibioticavrij is. Antibiotica mogen absoluut niet in de melk komen. Allereerst vanwege de volksgezondheid. Mensen kunnen resistent worden tegen antibiotica. Een andere reden is: kaas wordt gemaakt door bacteriën. Als er antibiotica in de melk zit kun je geen kaas maken.

We hebben een minuut geroerd en we nemen een monsterpotje (foto 7) en de monsterlepel.

Aan de onderkant van het monsterpotje zit een chip (foto 8).

Hierop worden de gegevens van de melkveehouder geschreven zodat ze bij het melkcontrolestation weten welk monster van welke veehouder is. Ik vond een getal op internet van het melkcontrolestation in Zutphen. Schrik niet, hier gaan zo’n 50 miljoen monsters per jaar er door heen!

Ik haal de lepel een paar keer goed door de melk en vul het potje tot aan een bepaalde streep. Dan zet ik de afsluiter open, zet het potje in de schrijver (foto 9). Dit activeert meteen het innamesysteem. De gegevens worden geschreven en de installatie begint te pompen.

Ik spoel mijn lepel af onder de kraan (koud water, zeker geen warm water, omdat anders de eiwitten stollen aan je lepel en warm water bevordert ook bacterie groei) en zet deze weer in de lepelhouder zodat hij weer ontsmet wordt. Het zojuist gemaakte monster wordt in de koelbox gezet. Deze is gevuld met ijs, water en wederom die ontsmettingsvloeistof. Het mangat weer dicht maken en even lekker via de telefoon over het forum crossen terwijl ik met 1 oog de ontvangstinstallatie in de gaten hou.

Klaar met innemen? Dan gaat de slang eraf, de dop van de afsluiter van de koeltank er weer op, de reinigingsinstallatie van de koeltank aanzetten, het aantal ingenomen liters noteren op een kaart bij in het tanklokaal en we gaan naar de volgende!

Dit is in het kort de procedure voor de inname van de melk.

Dit is deel 1.

Wordt vervolgd op deel 2

post-1906-1394783336,047_thumb.jpg

post-1906-1394783336,1674_thumb.jpg

post-1906-1394783336,2386_thumb.jpg

post-1906-1394783336,3273_thumb.jpg

post-1906-1394783336,4012_thumb.jpg

post-1906-1394783336,4654_thumb.jpg

post-1906-1394783336,5343_thumb.jpg

post-1906-1394783336,6103_thumb.jpg

post-1906-1394783339,0856_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hoeveelheid wordt bepaald door een volume-meetinstallatie (foto 10). Er zijn rmo’s die gebruik maken van een weegtank, maar dat wordt steeds minder.

De VMI kan uiteraard storingen hebben. De moeilijkheid is om die op te sporen en op te lossen. Je herkent wel bepaalde storingen, maar er kan altijd weer een voor jouw onbekende optreden. Een smsje of telefoontje naar een collega kan soms al veel opklaren. Sommige collega’s doen dit al 40 jaar. Die zeggen meteen: daar of daar even naar kijken. Bij een storing die niet opgelost kan worden wordt de storingsdienst gebeld. Die werkt ook dag en nacht, aangezien wij ook dag en nacht rijden. Het werk mag niet stil komen te staan. Ik heb al heel wat rare storingen mee gemaakt. Zelfs een keer 2 verschillende storingen door elkaar, dan kun je zoeken wat je wilt, maar je vind het niet.

Het systeem werkt als volgt:

de vacuumpomp (foto 11) zet een vacuum op de slang die bij de boer aan de tank zit. Het is het principe van een rietje, daar kom ik zo nog op terug.

De melk wordt dan langs een voeler en een temperatuurmeter de luchtafscheider (LAS) (foto 12) ingezogen. De temperatuurmeter zit er om te controleren dat de melk niet te warm of te koud is. De melk moet tussen de 2 en de 6 graden zijn. Melk met een temperatuur hoger dan 8 graden mag niet worden ingenomen. Alleen bij calamiteiten als een kapotte koeling. Hoger dan 12 graden lukt je niet, dan stopt het systeem.

De las, zorgt er dus voor, zoals zijn naam al zegt dat de lucht gescheiden wordt van de melk. Dit omdat de melk via een volumemeter (foto 10) de tank in gaat. En lucht wordt niet herkend als lucht, maar als liters. En we willen natuurlijk niet voor 1000 liter betalen terwijl er maar 900 ingenomen wordt. De getallen zijn maar lukraak voor alle duidelijkheid.

Op de las zitten ook sensoren. Bij een eerste inname, dus aan het begin van elke rit wordt er in de computer 33 liter bijgeteld. Deze blijft in de las staan als we klaar zijn met innemen. Dat heeft ook weer te maken met een eerlijke verrekening van de liters. Op het einde van een rit wordt de las weer leeggedraaid en telt de computer bij het eindtotaal weer 33 liter bij. Dit lijkt omslachtig, maar dit heeft te maken met de verrekening dus. Je kunt natuurlijk elke keer bij een melkveehouder die las wel leegdraaien, maar dat hoeft dus niet. Het scheelt werk en tijd.

Als de koeltank bijna leeg is, slaat de pomp even af om daarna op het vacuum verder te zuigen. Zo haalt hij het laatste beetje uit de tank. Dit voelt en klinkt als het zuigen aan een rietje als er nog maar weinig drank in je glas zit. Hij slurpt behoorlijk!

Pompsnelheden varieren. Op een kleine koppeling pompen wij rond de 750 liter per minuut. Op een grote rond de 825. Nieuwere auto’s zitten nu al vaak op een kleine koppeling rond de 850 á 900. En op een grote halen sommige zelfs de 1000 liter per minuut. De rek is er wel een heel eind uit, het mag niet te hard gaan, dan slaan de vetbolletjes in de melk kapot. Dit pompen gebeurd op de pto, maar er zijn nu ook al auto’s die pompen op krachtstroom. En die wordt dus bij de boer gehaald. Maar daar weet ik verder niks van, heb het ook maar gelezen.

Vanuit de las gaat de melk via de melkpomp langs de volumemeter de tank in.

Onze auto heeft een vak aan de voorkant van de oplegger van een 8 ton. Er zitten ook schommelschotten in. Dit vak moet je vooral niet vergeten open te zetten met lossen. Daar zitten ook weer sensoren, de computer meldt zich dan niet klaar.

Tussen de melkpomp en de volumemeter zit nog een kleine aftapping. Om de x aantal liter wordt er een klein beetje melk afgenomen in een aparte thermosfles. Dit is om te bepalen of er geen antibiotica in de melk zit.

Op het einde van een rit nemen we uit deze monsterfles een monster en testen die door middel van een teststrip (foto 13). Dit werkt zeer accuraat. Het is ongelooflijk, maar dat kleine beetje bepaald vrij nauwkeurig hoeveel antibiotica er in de melk zit.

Stel je hebt een vracht melk die niet goed (positief) is, dan zie je dat meteen op die strip terug.

Wij doen al een optische controle van die strip. Die zelfde strip wordt bij de fabriek in een reader gedaan. Elke strip is voorzien van een barcode en mag ook maar 1 keer gebruikt worden. Ze zien het ook meteen in de computer als dit niet klopt.

Ik heb een plus vracht, dus positief voor antibiotica. Dan volgt bij de fabriek een tweede controle. Die duurt een minuut of 8. Is die ook positief, dan wordt er een uitgebreide test gedaan door het laboratorium. Die duurt 3 uur. Die 3 uren sta je dus gewoon stil. Ik heb het nog niet mee gemaakt, maar het komt heel af en toe voor.

Is deze test ook positief, dan heeft er iemand een probleem. Ja, wij ook, maar ook 1 van de melkveehouders die deze melk geleverd heeft. Immers, via zijn monster valt dit meteen te achterhalen.

Wij hebben een keer een positieve vracht gehad. De betreffende boer werd er feilloos uitgehaald. Dat is een duur grapje voor hem. Allereerst zijn vracht melk wordt niet vergoed. Hij moet de gehele vracht vergoeden. We hebben al gauw 23 ton melk erin, de wachturen zijn voor zijn rekening, de kosten van het rijden naar de plek waar de melk vernietigd wordt, de kosten van het vernietigen en alle tijd die daar bij komt kijken. Daarna moet de auto opnieuw gereinigd worden. Dat klinkt zwaarder dan het is, de tank wordt elke dag gereinigd.

De vracht is nu uiteraard negatief, hij mag gelost worden. Dat betekend de slang van de losinstallatie eraan, afsluiters open en lossen maar. Ondertussen breng je de monsterpotjes naar de koelcel, spuit je even de auto af, ga je wat ouwehoeren met je collega’s, je drinkt een blik cola, je eet wat of surft wat over het forum. In willekeurige volgorde.

Laten we gaan reinigen.

Een vracht melk mag maximaal een x aantal uur in de auto zitten. Ook mag een auto 12 uur ongereinigd zijn. Regel is dat elke 24 uur er een keer gereinigd moet worden. Bij ons oude systeem konden we dat precies zien, op het nieuwe helaas niet. Je wist nog precies hoeveel tijd je nog had om in te nemen, hij mocht staan etc. Daar ga ik niemand mee lastig vallen verder, elke 24 uur hoort hij gereinigd te worden. Een gereinigde auto mag maximaal 72 uur ongebruikt staan. Daarna moet hij opnieuw gereinigd worden.

Dat heet bij ons CIP. Cleaning In Place. De tank is uitgerust met sproeibollen. Bij de meeste losplaatsen hebben ze een reinigingsinstallatie. Je hebt er niet veel werk aan, als het goed gaat tenminste. Je sluit een slang aan, je sluit je eigen zuigslang aan de reinigingsinstallatie, drukt op de computer op het goede knopje (CIP), zet de afsluiter open (niet vergeten!) en zet de reiniging aan.

Eerst wordt er voorgespoeld. Dit is vaak koud, maar bij sommige fabrieken gebeurd dat ook met warmer water. Dan volgt de hoofdreiniging. Dat gebeurd of met loog, of met zuur of met een samengesteld reinigingsmiddel. Afhankelijk van de fabriek weer. De reiniging moet een temperatuur bereiken van minimaal 60 graden. En dit een bepaalde tijd aan houden. De computer ziet dit ook door de temperatuur meter. Het reinigingswater volgt tot net na de volume meter het pad van de melk. Na de meter gaat hij het reinigingskanaal in, zodat de sproeiers onder druk de tank schoon maken.

Verder hebben we een hele lijst van dingen wat schoon moet zijn. Daar vermoei ik jullie niet mee. Dat lijkt er veel, maar het is gewoon dagelijkse praktijk. Veel dingen gaan automatisch, de rest doe je eigenlijk standaard al schoonmaken op het einde van een dag.

Met vriesweer is het zaak het water er erg goed af te laten. Immers, je wilt geen bevriezingen in je tank hebben. Je reinigingskanaal kan bevriezen, dat kan zich gaan zetten, dan kan de druk maar op 1 manier weg. Daar zit een soort van beveiliging op, een bewuste zwakke plek op het systeem. Ook de afluchting kan bevriezen.

Moeilijkheden van dit werk.

Allereerst moet je de routes leren kennen. We werken met een A dag A nacht, B dag B nacht, C dag en C nacht.

Daar zit logica in.

Een melkveehouder mag zijn melk maximaal 6 melkmalen bewaren in zijn tank.

Men melkt 2 keer per dag, dus om de 3 dagen (2 melkmalen per dag x 3 dagen is 6 melkmalen) komen we op de zelfde adressen.

Althans, bij ons werkt dat zo, bij Campina werken ze iets anders. Maar ook daar wordt de melk om de 3 dagen opgehaald.

Tenzij de boer niet wil dat er om geloofsredenen op zondag bij hem de melk wordt opgehaald. Dan gebeurd dit een dag eerder en een dag later. Een dag later, om weer daarna in net gewone ritme te vallen. Dergelijke boeren komen dus om de 3 weken terug. Tel het je maar uit als het je interesseert. Begin maar met een maandag als A dag, de volgende maandag is dan een B dag, de maandag erop een C dag. Wij hebben een boer op de C dag die niet wil dat we op zondag komen, dus die doen we 1 keer in de 3 weken op de zaterdag ervoor en de maandag erna. Wij hebben op de A dag 4 routes, de A nacht 3 routes, B dag 3 routes, B avond 3 routes (waar van de laatste niet gelost wordt, dat doen we op de) C dag 3 routes uithalen 4x lossen, C avond 2 routes.

Je moet de wegen leren kennen, je leert de binnendoor paadjes kennen, je leert van boer tot boer rijden zonder om te rijden. Dat vind ik ook mooi aan dit werk. Met die “grote†wagen over die kleine weggetjes. Iedereen moet en gaat voor je aan de kant :D Het ziet ook machtig mooi uit van een afstandje, die wagen (met die groene Campina streep, die ziet er echt goed uit van een afstandje) die dwars over de velden lijkt te gaan.

Goed, je leert routes kennen. Dat is met een navigatie of kaart bijna niet te doen. Het kan wel, maar het kost je enorm veel tijd. Sommige boeren zitten namelijk echt goed verstopt en je rijdt niet zomaar een paadje in als je niet zeker weet of je daar moet zijn.

Als wij een vreemd adres erbij krijgen, dus een verschuiving van een boer, gaan we vaak met de auto even kijken hoe het er uit ziet. Of iemand weet te vertellen dat het gemakkelijk gaat en tekent je het even uit. Dat klinkt overdreven, maar het kan schades voorkomen om even de zaak vooraf te verkennen.

Je leert de adressen kennen, wat voor koeltank ze hebben (er zijn meerdere types tank al dan niet gecombineerd met een robot) hoe het reinigen van die tank werkt e.d.

En sommige erven hebben een “gebruiksaanwijzing.†Daar kun je niet van de hand in, daar moet je er voorwaarts in, daar moet je juist van de weg terug zetten, gemene uitstekende daken , putten waar je niet over heen mag etc. etc. Het is overal wel wat. Je kunt een hoop boeren heel goed en gemakkelijk bereiken, zeker als je erg goed in het manouvreren bent.

Maar een nieuwe chauffeur loopt gegarandeerd tegen schade op en gaat zweten. Echt zweten!

Dat is namelijk moeilijkheid 2.

Zonder op te scheppen, het is echt puur manouvreer werk. In het begin, zeker met 0,0 oplegger ervaring dacht ik echt: hoe krijg ik dat ding daar op zijn plek? Maar je leert het langzaam aan. Het is echt moeilijk.

Je hebt met zoveel factoren te maken. Paaltjes, dingen die in de weg staan, daken die overhangen, rare bochten die je moet maken, smalle ruimtes, vanaf de blinde hoek, u bochten achteruit, Z bochten, haakse bochten, het is heel gevarieerd. En dat vind ik nou het mooie van dit werk. Het steken, het manouvreren.

Er zit een camera op de achterkant. Die heb je gewoon nodig om te zien of er niks achter je zit en of je dicht genoeg bij het tanklokaal zit. En met bochten vanuit de blinde heb ik daar ook veel aan. Aan de achterkant van de trekker zit ook een raam. Ook die gebruik je vaak. Dan sta je echt achter het stuur, met 1 voet op je gaspedaal en helemaal gedraaid boven je stoel, om te zien wat je oplegger doet.

Ik heb meer moeite met aandocken, dus recht voor een doel te zetten dan met van de hand af een bocht te maken. Er zitten boeren bij, die we van beide kanten doen. We keren niet ergens om hem op de goede hoek te hebben, als het kan, doen we het gewoon van de blinde kant uit. Dat is echt leuk om te doen. In het begin had ik hier een bloedhekel aan, ik vond dat zo moeilijk. Tot ik het snapte.

Met het inwerken van een nieuwe chauffeur merkte ik ook dat hij moeite had met die blinde hoek. Dus heb ik hem laten oefenen en het hem proberen uit te leggen. te laten voelen en zien wat die oplegger nou doet.

Je zag echt dat kwartje bij hem vallen, dan wordt het heel leuk om dat te doen. Als je maar gebruik maakt van de ruimte, en als die er niet is, van je hulpmiddelen als de camera, je spiegel en je raam achter.

Ik heb verschillende nieuwe chauffeurs mee gemaakt die dachten: dat doe ik wel even. Maar allemaal rijden ze schade. Ook ervaren chauffeurs, met meer dan 30 jaar rij ervaring raken wel eens wat. Dan kom je al 5 jaar op het zelfde erf met deze auto, je bent 1 moment afgeleid en het kan al raak zijn. Elke melkboer heeft schade gehad.

Elke rmo chauffeur kan je de plekken wijzen waar hij wat geraakt heeft, of bijna geraakt heeft.

We zijn geen automaten, er liggen geen rails waarop je elke keer precies de zelfde bocht maakt.

Het is ook niet zo dat het gemakkelijk is omdat je altijd op het zelfde punt kunt indraaien, je komt lang niet altijd op dat zelfde punt terecht namelijk. Erven veranderen constant. Een baal hooi, of een kar op een plek kan al betekenen dat je extra moet steken of het net iets anders moet doen. Maar daar zit niet het gevaar, het gevaar zit vooral in de routine en in de concentratie. Op de moeilijkere plekken ben je veel alerter, anders kom je er gewoon niet in!

Even wat minder in je vel zitten, teveel aan het piekeren, dan wordt een simpele bocht achteruit al moeilijk. Goh, de gemakkelijkste boeren zijn het moeilijkste als je niet 100% attent bent. Daar zit de moeilijkheid, vooral ’s nachts. Alert zijn, attent zijn, concentratie! Het werk is fysiek niet zwaar, verre van, maar het doet een aanslag op je concentratie.

Dat brengt me meteen op het rijden zelf. Rijden met vloeistoffen is al een verhaal apart. Er zitten schommelschotten in de wagen, maar toch, de lading beweegt. Dat leer je snel genoeg. Ik vind de rmo verrassend stabiel. Maar met remmen, en zeker met hard moeten remmen krijg je wel even een dreun na van de melk. Zeker als je maar 23 ton er in hebt ipv 35. Zoals je al hebt kunnen lezen, ’s winters wordt het weer een ander verhaal. Veel van onze wegen worden niet of nauwelijks schoon gemaakt. Daar moet je mee om leren gaan. Dit vergt erg veel van je geduld en incassovermogen.

De collegialiteit is erg groot. We zijn allemaal melkrijders en als er iemand een probleem heeft proberen we allemaal te helpen. In het begin had ik problemen met de reiniging, staan er meteen 4 ervaren chauffeurs om in mijn ontvangstcabine het op te lossen. Je kunt ook altijd een collega om advies vragen.

We hebben niet veel verloop. De gemiddelde leeftijd zal ook vrij hoog liggen. Ons verloop is vooral een natuurlijke verloop. Af en toe haakt er een invaller af, maar onder de vaste chauffeurs zijn er weinig die een andere baan zoeken. Je kiest dit eigenlijk voor het leven. Mijn schoonvader doet dit al 41 jaar! En hij is geen uitzondering. We hebben een hele hoop chauffeurs die dit al 25 jaar of langer doen.

Je kiest voor het ritme, Ik ben heel veel vrij, maar ik moet wel in het weekend werken. Maar nu is het maandag, is Jolanda naar haar werk en ben ik lekker met de kleine thuis. Dat is een keuze.

Het is ook een bepaalde instelling. Je moet echt volgens die hygiëne code willen werken. Het vergt een soort van discipline. Je moet nauwkeurig willen en kunnen werken.

Het is ook een apart wereldje vind ik. Totaal niet te vergelijken met ander transport. Je rijritme is anders. Ik heb er dagen bij dat ik nog geen 100 km maak, maar wel aan genoeg uren heb. We werken dag en nacht. 365 dagen per week. Elke dag, elke nacht is er iemand aan het rijden. Sommige auto’s staan nooit stil. Wij in het gunstigste geval 5 uurtjes.

Onze auto, dat is ook een verhaal apart. We zitten met 4 man op die auto. 4 vaste bedoel ik daarmee. Twee broers die weer oom horen te zeggen tegen mijn schoonvader, mijn schoonvader dus en ik. Met drie man rijden we in voltijd (nou ja, nu maar met 2, ik heb in 3 weken tijd 2 avonden ouderschapsverlof) en mijn schoonvader doet 2 dagdiensten per week.

We hebben nu een vaste vervanger. Immers, als ik vrij of vakantie wil moet een ander voor mij werken. Maar die wil ook graag eens thuis zijn. Zeker met de weekenden. We werken 2 van de 3 weekenden, het gewone dagelijkse leven is helemaal afgestemd op het weekend. Bruiloften, feestjes, allemaal altijd in het weekend. Maar ja, ik heb door de week weekend.

De auto zelf slijt ook enorm van dit werk. Er zitten veel kleine beschadigingen op. Die zijn ook niet belangrijk. Je moet echt afstappen van het "mijn auto" idee. Het is een stuk gereedschap meer niet. We zijn er wel zuinig op, maar krasjes, die kunnen voorkomen. De techniek is belangrijker, die auto moet hoe dan ook blijven lopen. Wat kapot vergt al meteen een hoop improvisatie. Vorige week de koppeling kapot, dat kan, het slijt enorm. Dan moet een ander mijn rit doen. Na zijn eigen rit... Afgelopen zaterdag had 1 van de Volvo's de turbo kapot. Ik heb toen samen met die chauffeur met onze auto (beter gezegd, met de reserve-auto, onze oplegger stond nog in de garage, voor zeer uitgebreid onderhoud) hun rit gedaan. Dan wordt het i.p.v. 02.00 uur opeens 05.00 uur. Maar die melk moet wel opgehaald worden, anders kan er 's morgens niet gemolken worden, en hij wordt te oud!

Deze Man heeft zijn storingen ook wel gehad. Slechte paden, alle korte stukken onder zware belasting, eigenlijk zit er teveel electronica onder.

We zeggen weleens voor de aardigheid dat deze auto perfect studiemateriaal zou zijn voor de fabriek. De zwakke plekken komen echt wel boven in dit werk. Het liefst had ik er een auto voor zoals die in het terrein rijden.

Ik zou weleens de onderhoudshistorie willen zien van deze auto. Wat er in die jaren allemaal wel niet aan kapot is geweest. Ik denk dat dit schrikken is. Misschien willen ze het wel voor me uitdraaien.

Goed, dit is (niet) in het kort het RMO werk. Er is nog veel meer over te vertellen vrees ik. Maar dat wordt te gedetailleerd en onnodig. Iemand die ingewerkt wordt krijgt dat wel allemaal voor zijn kiezen. Welke klep waarvoor dient, wat kan bevriezen, storingen etc. etc. etc. etc.

De kwaliteit van de foto's is niet denderend, maar veel is even snel met de mobiel gemaakt.

Wie wordt mijn nieuwe collega????

post-1906-1394783339,883_thumb.jpg

post-1906-1394783340,0133_thumb.jpg

post-1906-1394783340,111_thumb.jpg

post-1906-1394783340,2339_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(knip).......Wie wordt mijn nieuwe collega????..........

Bij mij om de hoek zit een bedrijf die RMO-vervoer doet. Ik heb er wel eens over gedacht om daar eens te vragen of dat werk iets voor mij zou kunnen zijn.

Maar wanneer ik jouw uiteenzetting lees, denk ik toch dat ik niet je nieuwe collega ga worden.

Man, je moet er bijna hogere wiskunde voor gestudeerd hebben! Pfffff....

Maar voor degene die wel de ambitie heeft om hier in te stappen, zou ik willen zeggen: Uitprinten, cellofaantje eromheen en als naslagwerkje bij je papieren steken :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij om de hoek zit een bedrijf die RMO-vervoer doet. Ik heb er wel eens over gedacht om daar eens te vragen of dat werk iets voor mij zou kunnen zijn.

Maar wanneer ik jouw uiteenzetting lees, denk ik toch dat ik niet je nieuwe collega ga worden.

Man, je moet er bijna hogere wiskunde voor gestudeerd hebben! Pfffff....

Maar voor degene die wel de ambitie heeft om hier in te stappen, zou ik willen zeggen: Uitprinten, cellofaantje eromheen en als naslagwerkje bij je papieren steken :ok:

Dat valt reuze mee Klaas.

In het begin is het even aanpoten, krijg je veel voor de kiezen, maar daarom ga je ook mee met een ervaren collega. Die vangt je fouten op, en dat is echt nodig in het begin.

Met inwerken van die vervanger precies het zelfde. In het begin van de dag gaat het allemaal erg goed, maar dan opeens een klein foutje, gewoon een verslapping van de aandacht. Of een afwijking waar hij nog niet mee te maken heeft gehad. Dan zie je ze echt de fout in gaan.

In het begin vang je dat op, maar op een gegeven moment laat je ze de fout ook maken.

Veel gemaakte fout is: pto niet aan zetten. Dan pompt ie niet en krijg je een foutmelding in de computer. Je ziet ze dan echt kijken van: waarom pompt hij niet?

Dan niet ingrijpen, laat ze maar even zoeken.

Omdat die ervaren chauffeur erbij is mag je fouten maken, daardoor leer je ze ook herkennen en kun je ze sneller oplossen.

Heel veel handelingen zijn automatisme. Het schoonhouden bijv. Je pakt gewoon automatisch als je staat te lossen even de slang en je spuit de ontvangstcabine uit.

Je moet wel veel weten, dat klopt. Maar veel dingen zijn op de praktijk terug te voeren en te beredeneren. Als je de grote lijnen snapt, dan komen de details van zelf.

Als het goed is laat een bedrijf dat een nieuwe chauffeur inwerkt hem niet zomaar zwemmen. Als er dan fouten gemaakt worden kunnen dat hele dure fouten zijn.

De theorie, dat is een goede cursus. Als je er moeite voor wilt doen is het goed te doen.

Als je weleens in twijfel hebt gestaan, zou je het eigenlijk eens moeten zien en ervaren. Of je vindt het niks, of je blijft er de rest van je leven in hangen. Ik denk dat Laura (Domino) dat wel kan bevestigen. Het is net wat je zoekt in je werk.

Wil je veel rijden en veel zien van Europa, dan moet je dit niet doen. Net zoals ik niet een week van huis wil zijn.

Veel collega's groeien er ook in. Jolanda haar opa was melkboer. Zijn 3 zonen zijn het ook allemaal. (1 leeft niet meer, 1 met pensioen) 2 van de 3 zonen van de pensionada zijn dus ook melkboer op deze auto. Tante was getrouwd met... een melkboer, ik ben melkboer geworden, dit is echt een gecompleet geslacht van melkboeren.

Op een andere auto van ons bedrijf zit een vader met 2 zonen. Een van de andere chauffeurs op die auto zijn oudste, bijna 18, die wil melkboer worden.

We hebben dat op meer auto's, vader en zoon. Soms vader al gepensioneerd maar veel groeien er zo in.

Collega's waar ze thuis ook koeien hadden. Tja en op de boerderij is niet altijd plek voor meerdere zoons. Dan is de stap naar dit niet zo groot.

De theorie is iets waar je even door heen moet, maar iemand die goed ingewerkt wordt en er aandacht aan besteed red dat wel. Daarom is het in het begin ook moeilijk, je krijgt echt veel voor je kiezen. Dat hou je een nieuwe collega ook voor, dan zie je ze lachen en denken van: jaja, dat zal wel, maar gegarandeerd dat ze sneller dan dat ze dachten de fout in gaan.

Ik nodig je van harte uit om een dagje mee te maken Klaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi verslag Richard!! Ik had je al een PBtje toegestuurd.

Even aan de Admins: is het een idee om dit topic: http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?28015-in-topics-gevonden-wetenswaardigheden-over-RMO-(rijdende-melk-ontvangst) erbij te voegen?? Anders zijn er straks meerdere die over RMO gaan.... tis maar een ideetje?? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat valt reuze mee Klaas.

In het begin is het even aanpoten, krijg je veel voor de kiezen, maar daarom ga je ook mee met een ervaren collega. Die vangt je fouten op, en dat is echt nodig in het begin.

Ik nodig je van harte uit om een dagje mee te maken Klaas.

Wie weet Richard,

misschien ga ik wel op je uitnodiging in. Lijkt mij in ieder geval bijzonder interessant!

En ik ben heel Europa al door geweest, dat is al een gepasseerd station.

Maar die onregelmatigheid, daar zit ik wel heel erg tegenaan te hikken. Mijn biologische klok is wel gesteld op regelmaat...:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vroeg me al heel lang af hoe je nou al rijdend melk kon ontvangen.

en hoe je die koe boven je tank kreeg om daar uit te lekken.

heel duidelijk zo :ja:

nog 1 ding ben je vergeten te vermelden.

rij je nou met volle melk of met half volle melk?

;)

mijn complimenten, richard :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik vroeg me al heel lang af hoe je nou al rijdend melk kon ontvangen.

en hoe je die koe boven je tank kreeg om daar uit te lekken.

heel duidelijk zo :ja:

nog 1 ding ben je vergeten te vermelden.

rij je nou met volle melk of met half volle melk?

;)

mijn complimenten, richard :ok:

Dat noemen ze "rauwe" melk ;) totaal onbewerkt dus. (behalve gekoeld)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vroeg me al heel lang af hoe je nou al rijdend melk kon ontvangen.

en hoe je die koe boven je tank kreeg om daar uit te lekken.

heel duidelijk zo :ja:

nog 1 ding ben je vergeten te vermelden.

rij je nou met volle melk of met half volle melk?

;)

mijn complimenten, richard :ok:

Nee,nee,nee.Ik denk dat hij met chocolademelk rijd :D

Richard ik dacht altijd van slangetje aansluiten,knoppie indrukken en wachten maar.Nu weet ik wel beter :ja:.Er komt heel erg veel bij kijken kwam ik achter.Zo zie je maar dat je je eigen ontzettend kunt vergissen in iemands werk.

Mooi verwoord trouwens maar dat zijn we wel van jou gewend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat noemen ze "rauwe" melk ;) totaal onbewerkt dus. (behalve gekoeld)

En dan nog de keuze uit een stuk of 10 soorten :D

Gelukkig heb ik maar met 2 soorten te maken: regulier en weide.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
volgens mij richard, en verbeter me als ik het verkeerd schrijf.

heb jij als rmo chauffeur de functie van de melkmonsternemer overgenomen.

vroeger ( ja vroeger!!!) had je scholieren die melkmonsters namen bij de boeren.

die kwamen tijdens melktijd bij de boer langs, keken ff in de rondte, en namen vervolgens een monster van de melk mee.

dat monster werd vervolgens naar het lab gestuurd om gecontroleerd te worden.

nu doen jullie dat erbij, en daarom lijkt het ingewikkeld.

maar ach als vroeger een snotneusje het kon, dan moet een volwassen vent het helemaal kunnen :D:D

maar idd ik ben het met je eens dat het een kwestie van wennen is, je moet de procedure leren, maar dat heb je ook in andere takken van transport.

op een gegeven moment dan weet je de volgorde, en weet je niet anders meer.

Binnenkort wordt dat door de auto zelf gedaan. Dan staan de monsterpotjes in een caroussel en wordt per boer zoveel melk in het potje gedaan en automatisch opgeslagen. Dus dan verdwijnt dat gebeuren met die lepel, monsternemen enzo helemaal.

Ik ben nog druk zoekende op m'n pc, ik heb er ooit een keer foto's van gemaakt bij een wagen waarbij het in de testfase was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnenkort wordt dat door de auto zelf gedaan. Dan staan de monsterpotjes in een caroussel en wordt per boer zoveel melk in het potje gedaan en automatisch opgeslagen. Dus dan verdwijnt dat gebeuren met die lepel, monsternemen enzo helemaal.

Ik ben nog druk zoekende op m'n pc, ik heb er ooit een keer foto's van gemaakt bij een wagen waarbij het in de testfase was.

Wij (onze firma) krijgen zo'n wagen. :D

http://rmotechniek.nl/Monstername-systeem-ULTRASAMPLER-R.38.0.html

En dan heb ik maar even snel snel gegoogled, er is vast meer over te vinden.

Kan nu niet meer rustig kijken en tikken, Tom is vervelend! (nou ja, niet echt, maar wil even aandacht van papa!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn broertje zit ook in het RMO vervoer.

Hij vind het mooi werk, alleen die wisselende diensten.

De ene week werkt hij overdag en de week daarop snacht's

(van 06.00 tot 18.00 uur -- 18.00 tot 06.00 uur)

alleen op woensdag is hij vrij.

Het RMO vervoer gaat gewoon 24 uur per dag door, ook in de weekenden.

Ik heb er ook aan zitten te denken toen hij eraan begon, maar ik ben blij dat ik er nooit aan ben begonnen

Ik ben alle weekenden vrij. elke avond thuis, en word betaald in E6.

We hebben wel eens het sallaris vergeleken, maar we kwamen op bijna hetzelfde bedrag uit. Dus.........

Het voordeel voor hem is dat hij iedere 4 jaar een nieuwe auto krijgt (1000.000 km) zijn vrouw weet waneer hij moet beginnen en hoe laat hij thuis komt. Maar voor de rest heb je geen sociaal leven. Als hij nachtdienst heeft gehad gaat hij om 07.00 uur slapen en komt er om 14.30 weer uit om vervolgens om 17.30 weer te vertrekken.

Voor de rest geloof ik wel dat het mooi werk is. Maar laat mij maar het werk doen wat ik nu doe.

Arno:ok:

(mooi stukkie werk Hallowed :ok:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn broertje zit ook in het RMO vervoer.

Hij vind het mooi werk, alleen die wisselende diensten.

De ene week werkt hij overdag en de week daarop snacht's

(van 06.00 tot 18.00 uur -- 18.00 tot 06.00 uur)

alleen op woensdag is hij vrij.

Het RMO vervoer gaat gewoon 24 uur per dag door, ook in de weekenden.

Ik heb er ook aan zitten te denken toen hij eraan begon, maar ik ben blij dat ik er nooit aan ben begonnen

Ik ben alle weekenden vrij. elke avond thuis, en word betaald in E6.

We hebben wel eens het sallaris vergeleken, maar we kwamen op bijna hetzelfde bedrag uit. Dus.........

Het voordeel voor hem is dat hij iedere 4 jaar een nieuwe auto krijgt (1000.000 km) zijn vrouw weet waneer hij moet beginnen en hoe laat hij thuis komt. Maar voor de rest heb je geen sociaal leven. Als hij nachtdienst heeft gehad gaat hij om 07.00 uur slapen en komt er om 14.30 weer uit om vervolgens om 17.30 weer te vertrekken.

Voor de rest geloof ik wel dat het mooi werk is. Maar laat mij maar het werk doen wat ik nu doe.

Arno:ok:

(mooi stukkie werk Hallowed :ok:)

aan je avatar te zien ga jij als je dat toch gaat doen karnemelk rijden :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij richard, en verbeter me als ik het verkeerd schrijf.

heb jij als rmo chauffeur de functie van de melkmonsternemer overgenomen.

vroeger ( ja vroeger!!!) had je scholieren die melkmonsters namen bij de boeren.

die kwamen tijdens melktijd bij de boer langs, keken ff in de rondte, en namen vervolgens een monster van de melk mee.

dat monster werd vervolgens naar het lab gestuurd om gecontroleerd te worden.

nu doen jullie dat erbij, en daarom lijkt het ingewikkeld.

maar ach als vroeger een snotneusje het kon, dan moet een volwassen vent het helemaal kunnen :D:D

maar idd ik ben het met je eens dat het een kwestie van wennen is, je moet de procedure leren, maar dat heb je ook in andere takken van transport.

op een gegeven moment dan weet je de volgorde, en weet je niet anders meer.

Er is in de loop van de jaren natuurlijk wel het een en ander veranderd. De eisen zijn een stuk hoger geworden. Het beginsel blijft natuurlijk het zelfde, met een lepel wat melk in een potje scheppen , maar hoe je dat doet dat is compleet beschreven met alles wat er om heen hangt van de koeltank etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn broertje zit ook in het RMO vervoer.

Hij vind het mooi werk, alleen die wisselende diensten.

De ene week werkt hij overdag en de week daarop snacht's

(van 06.00 tot 18.00 uur -- 18.00 tot 06.00 uur)

alleen op woensdag is hij vrij.

Het RMO vervoer gaat gewoon 24 uur per dag door, ook in de weekenden.

Ik heb er ook aan zitten te denken toen hij eraan begon, maar ik ben blij dat ik er nooit aan ben begonnen

Ik ben alle weekenden vrij. elke avond thuis, en word betaald in E6.

We hebben wel eens het sallaris vergeleken, maar we kwamen op bijna hetzelfde bedrag uit. Dus.........

Het voordeel voor hem is dat hij iedere 4 jaar een nieuwe auto krijgt (1000.000 km) zijn vrouw weet waneer hij moet beginnen en hoe laat hij thuis komt. Maar voor de rest heb je geen sociaal leven. Als hij nachtdienst heeft gehad gaat hij om 07.00 uur slapen en komt er om 14.30 weer uit om vervolgens om 17.30 weer te vertrekken.

Voor de rest geloof ik wel dat het mooi werk is. Maar laat mij maar het werk doen wat ik nu doe.

Arno:ok:

(mooi stukkie werk Hallowed :ok:)

Oeh, hij heeft het extremer dan ik.

Ik heb juist helemaal niet van die lange dagen, tenzij er wat mis gaat. Oke overdag heb ik mijn uren wel, maar 's nachts is het een stuk minder. Gelukkig maar.

Mijn diensten zijn ruwweg van 7 tot max 18.00 uur, dan wil de volgende beginnen. En van 18.00 tot 02.00 - 03.30. Dat is goed te doen.

Alleen, wij hebben een heel raar rooster.

Om Klaas nou niet meteen af te schrikken: wat is regelmaat?

Sommige auto's bij ons hebben het ritme van 3 dag 3 laat 3 vrij. Dat is aardig ritme vind ik. Bijna elke transporteur doet dat wel op zijn manier, wat hij/zij fijn vindt.

Onze auto is nu 5 jaar oud of zo en 755.000 er op staan. Maar wij hebben een paar losplaatsen vlakbij. Dat scheelt ook al enorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden