[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat is een goed navigatisysteem?


vwc@brio

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik wilde al navigatie hebben, maar aangezien ik nu toch chauffeur wil worden kan ik beter een goed systeem aanschaffen.

Wat wil ik:

-los mee te nemen zodat ie bruikbaar is in zowel personenauto als vrachtwagen (liefst niet zo'n plakker aan het raam, inbraakgevaar en zo)

-tot op straatniveau.

-liefst mogelijkheid om het "vrachtwagenvriendelijk" in te stellen.

-minstens mogelijkheid tot Benelux en Duitsland.

-fatsoenlijk verstaanbaar Nederlandstalig gesproken.

Hoorde al iets van iemand over Navigon?

Deze gevonden, ziet er leuk uit:

https://www.navigon.com/site/nl/nl/shop/consumer/bundlelist/898

Meer tips van kenners ? Dank !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 111
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Stomme vraag,

waarom niet gewoon op kaart leren rijden? Daar heb je in mijn ogen veel meer aan.

Waarom wel? Je hebt tegenwoordig allerlei hulpmiddelen, waarom niet gebruiken.

Maakt het m.i. een stuk gemakkelijker, vooral in plaatsen waar je echt vreemd bent (hoofdwegen gaat nog wel, maar de rest....)

Ik ga morgen in ieder geval telefonisch mijn licht even opsteken bij Bos car system.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is tuurlijk makkelijker maar als je ergens staat en dat ding weigert dienst en dan??mijn baas heeft er plenty voor ons allemaal maar ik rij zonder de ervaring leert dat je dan wel es verkeerd rijdt maar daardoor kom je ook op stukken waar je wel es je voordeel meedoet als er bevoorbeeld files staan rij ik gewoon stukkie binnendoor is wat je wil maar zou altijd zorgen tot je toch een kaart of ook een boek bij je hebt in geval dat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nooit die reclame gezien van die vrouw (jajaja, laat maar komen) die de heg in reed op aanwijzigingen van t navigatiesysteem (althans, dat dacht ze).

En nou staan wegomleidingen natuurlijk ook niet op de kaart, maar ik denk dat viaducten ed nog wel iets belangrijker zijn.

Ach, ik kan met mijn caddy nog steeds bijna overal wel onderdoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij rijden met aan boord een becker traffic pro

een fijn apparaat, maar als je niet je boeken en kaarten erbij hebt rij je vaak om of dwars door een stad heen

ze zijn idd fijn als ze de straat kennen en je tot vlak bij de klant brengen, maar als je zelf niet oppast rij je je hartstikke vast in een stad.

dus een goed hulpmiddel, maar de kaart heb je echt nog wel nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een navigatie systeem kan uitvallen (geen bereik hebben).

Tuurlijk kun je het altijd gebruiken, maar waarom niet gewoon leren kaart lezen? Daarmee kom je ook op de plek van bestemming. Wat als het navigatiesysteem het niet doet? Een kaart koop je bij bijna elke pomp!

Vooropgesteld, ik heb een systeem in de auto. Ik gebruik het puur als electronische kaart of geheugensteuntje. In Amsterdam bijvoorbeeld vind ik het wel makkelijk als "truus" aangeeft dat mijn weggetje er aan zit te komen terwijl ik aan het stoeien ben met de diverse medeweggebruikers.

Met een kaart gaat het dan net wat langzamer.

Maar zonder dat systeem kom ik er ook, gewoon met mijn oude stratenboek.

Ik vind het een stukje basis. Wat als er iets kapot gaat aan dat ding. Of hij is de weg even kwijt. Dat gebeurt namelijk! Het systeem heeft gewoon soms rekentijd nodig.

Ik persoonlijk vind het makkelijker om op een kaart te zien waar ik heen ga. Kom ik op een twijfelpunt, dan beslis ik zelf sneller dan truus of ik links of rechts ga.

Zo'n navi is leuk, maar puur als kaart, niet als route-aanwijzer. Want 99% rijdt er blindelings op. Hoewel je veel kunt instellen neemt het systeem toch regelmatig een onlogische route. Hoe dat zit met een systeem speciaal voor vrachtwagens weet ik niet. Maar dat is prijzig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik doe mee aan die discussie ;)

Ook op een kaart heb je geen viaducthoogtes, gezond verstand is natuurlijk altijd wel nodig.

En ja met een kaart kom je er vast ook wel, maar vooral als je op 1 dag meerdere adressen moet aandoen is het van punt A-B-C-D etc misschien toch net iets gemakkelijker?

Ik open het topic niet voor niets, ik hoor graag de voors/tegens en ervaringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe mee aan die discussie ;)

Ook op een kaart heb je geen viaducthoogtes, gezond verstand is natuurlijk altijd wel nodig.

En ja met een kaart kom je er vast ook wel, maar vooral als je op 1 dag meerdere adressen moet aandoen is het van punt A-B-C-D etc misschien toch net iets gemakkelijker?

Ik open het topic niet voor niets, ik hoor graag de voors/tegens en ervaringen.

eh op de kaart geen hoogte,s ben ik het niet helemaal met je eens, die kaarten zijn er wel, heb ze zelf in mijn verzameling, uit mijn verleden met zwaar transport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij rijden met aan boord een becker traffic pro

een fijn apparaat, maar als je niet je boeken en kaarten erbij hebt rij je vaak om of dwars door een stad heen

ze zijn idd fijn als ze de straat kennen en je tot vlak bij de klant brengen, maar als je zelf niet oppast rij je je hartstikke vast in een stad.

dus een goed hulpmiddel, maar de kaart heb je echt nog wel nodig

precies.

Zie mijn Amsterdam verhaal... Puur voor Nederland gesproken, als ik naar een vreemde plek moet, kijk ik ook in mijn stratenboek. Welke hoek ligt het? Ken ik die hoek? Ja? Kan ik er makkelijk komen? Ja? Dan mag Truus het doen, en wat zij vreemd doet corrigeer ik wel door mijn eigen manier te rijden.

Ken ik die hoek niet? Geen industrieterrein? Even boek erbij, kijken, nou Truus laat eens zien wat jij wilt... Nah, daar ben ik het wel/niet mee eens en dan rij ik of op de kaart (electronisch of boek) en mag Truus meerijden. Of ik haar volg is vers 2... Je rijdt echt maar 1 keer een leuke volksbuurt binnen... Dat kan op de kaart ook wel gebeuren, maar veel mensen ontlenen zekerheid aan dat systeem. Zoals Jolanda het al zegt: dat systeem zal het toch wel weten??? (Mark heeft hier volgens mij al eens een leuk verhaal over verteld...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

knip

Vooropgesteld, ik heb een systeem in de auto. Ik gebruik het puur als electronische kaart of geheugensteuntje. In Amsterdam bijvoorbeeld vind ik het wel makkelijk als "truus" aangeeft dat mijn weggetje er aan zit te komen terwijl ik aan het stoeien ben met de diverse medeweggebruikers.

Met een kaart gaat het dan net wat langzamer.

Maar zonder dat systeem kom ik er ook, gewoon met mijn oude stratenboek.

Ik vind het een stukje basis. Wat als er iets kapot gaat aan dat ding. Of hij is de weg even kwijt. Dat gebeurt namelijk! Het systeem heeft gewoon soms rekentijd nodig.

Ik persoonlijk vind het makkelijker om op een kaart te zien waar ik heen ga. Kom ik op een twijfelpunt, dan beslis ik zelf sneller dan truus of ik links of rechts ga.

Zo'n navi is leuk, maar puur als kaart, niet als route-aanwijzer. Want 99% rijdt er blindelings op. Hoewel je veel kunt instellen neemt het systeem toch regelmatig een onlogische route. Hoe dat zit met een systeem speciaal voor vrachtwagens weet ik niet. Maar dat is prijzig.

Ik zie het ook niet als DE oplossing, maar als aanvulling.

Ik kan nog steeds beslissen om af te wijken van de voorgestelde route.

Het systeem herberekent dan wel weer?

Het is precies wat je zegt, ik heb het (zeker in een vrachtwagen in het begin) druk genoeg op te letten op medeweggebruikers denk ik....

De laatste tijd ergerde ik me sowieso al enorm aan m'n routeprints van internet, rijden en lezen waar je heen moet gaan niet goed samen (dan heb ik het alleen nog maar over de personenauto).

*oei wat heb ik aangeroerd.. hoop reacties meteen*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe mee aan die discussie ;)

Ook op een kaart heb je geen viaducthoogtes, gezond verstand is natuurlijk altijd wel nodig.

En ja met een kaart kom je er vast ook wel, maar vooral als je op 1 dag meerdere adressen moet aandoen is het van punt A-B-C-D etc misschien toch net iets gemakkelijker?

Ik open het topic niet voor niets, ik hoor graag de voors/tegens en ervaringen.

ik doe 20 adressen. Of meer. En die deed ik eerst ook zonder navigatie. En dan tik ik een aantal adressen achter elkaar in en vraag ik aan Truus, wat is volgens jou het kortste? Zij geeft dan de route. Ik lig dan echt af en toe dubbel van het lachen hoor... Zij rekent puur van a naar b naar c. Maar hoe zij rekent is lang niet altijd de beste weg.

Voorbeeldje heb ik een keer gegeven hier. Zou het moeten nazoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie het ook niet als DE oplossing, maar als aanvulling.

Ik kan nog steeds beslissen om af te wijken van de voorgestelde route.

Het systeem herberekent dan wel weer?

Ja maar dat kan varieren.

Of je wordt gesommeerd om te draaien. En dat is geen optie (tenzij je te ver bent gereden natuurlijk) of je krijgt de eerste beste weg aangewezen (in een stad niet aan te raden)

Soms komt ze er ook gewoon niet. Waarom weet ik niet, maar ik kan wel een paar voorbeeldjes uit mijn systeem halen. Enkstraat in Zwolle heeft ze heel erg veel moeite mee. Ligt er aan welke hoek ik uit kom. Kom ik van boven af wil ze me door allemaal kleine rotstraatjes en dwars door de stad heen friemelen, terwijl een kleine omweg veel makkelijker is. (Nogmaals speciale voor de vrachtwagen bestemde navigatie, doet dat anders?) Dat leer je maar op 1 manier, door kaart te lezen. Dat is duidelijker (vind ik) en overzichtelijker (vind ik).

Ik gebruik het systeem veel hoor. Maar de adressen die ik puur op het systeem heb gezocht vind ik minder snel terug dan die ik ooit op de kaart heb gezocht. (en ik heb toch zeker 200 adresjes in mijn hoofd zitten :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hey Franky...

FF niet zo bijdehand he!

Wij hebben in bijna alle voertuigen een VDO Dayton systeem zitten, vanaf de 5100 tot de nieuwste met DVD navigatie. Het voordeel van dit systeem is dat je ook gebruik kunt maken van kaarten en kaart gegevens.

Dus als je een keer in een situatie terecht komt waar de navi je een kant op stuur die je niet op kunt (laag viaduckt / blokkade etc) dan kun je via de kaart module alsnog simpel een alternatief vinden.

Ook werken we met 2 alternativen: 1. Becker Pro travel (2006 met 36 landen op 2mb card) en 2. Route 66 (2007) met één 1 mb kaart: West Europa en alle hoofd verbindingswegen. Beidde systemen zijn portible, Maar hierdoor wel kwetsbaarder als de vaste inbouw.

Een tijdje geleden had een chauffeur van mij een lading geladen in Denemarken voor F 49 Neufchateau. Aangezien wij track & tracesystemen gebruiken (www.carrierweb.com) zag ik dat de betreffende chauffeur bij Munster reed.

Toen ik hem vroeg waar hij mee bezig was zij hij: ik ben opweg naar Neufchateau.... Hier op vroeg ik hem waar ga je dan in godsnaam langs?

Dit geeft de Navi mij aan.... Welke Neufchateau heb je ingevoerd dan? Was mijn vraag. Die boven aan in de lijst was het simpele antwoord (dat was dus Neufchateau in F13, bij Marseille).

Ik legede hem even uit dat het dus niet helemaal goed ging en hij via Oldenzaal richting Parijs naar west Frankrijk diende te rijden en niet via Luxemburg naar zuid Frankrijk dus. (was overigens een ervaren chauffeur die al jaren bij ons rijdt)

Shit was zijn reactie ff niet op de kaart gekeken en blind de navi vertrouwd...:confused:

Dergelijke zaken gebeuren vaker. Ook sta je, als je blindelings op de navi vertrouwd wel eens voor een brug waar je niet over kunt of een viaduckt waar je niet onderdoor kunt. Geloof me ik heb alle smoezen al gehoord om het gebruik van enkel een navi dringend af te raden.

Leer eerst kaart lezen en gebruik de navi puur als rekenmiddel of als je vlak bij de bestemming bent op het adres te vinden. Geheid dat het mis gaat bij onjuist gebruik.

Maar als hulpmiddel raad ik iedereen een navi aan en dan bij voorkeur de vaste inbouw, want die zijn stabiler, kunnen meer hebben en de software (mits via DVD en acutele versie) is over het algemeen het betrouwbaarst

(in eerdere postings hier op het cf hebben we dit al eerder besproken en doorgenomen, dus zoek het even op en je weet meer)

Gr,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik wil zeggen is:

Als je goed kaart kunt lezen, kun je een groter navigatie systeem als kaart gebruiken ipv dat boek op je schoot. Dan heb je er echt veel aan. Maar dat is in bekende plaatsen en als je goed je weggetje al kent. Dan is het een ideaal ding om je te helpen. De laatste halve kilometer, kan ze je perfect uithelpen. Dan helpt het toch niet meer of je een woonwijk in moet of niet, want daar ligt je adres al. Maar gebruik voor de grote lijnen gewoon een kaart in het begin.

We hebben jongens die van de opleiding komen, het eerste wat ze doen is truus aan zetten, dan de schijf er in en dan gaan ze kijken waar ze heen moeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jah Alex. En als ik mee ben, dan gebruik ik um om dvd's te kijken/luisteren. Wordt ie in ieder geval goed gebruikt!

leuk speledingetje is het toch heh?

(schermpje open, schermpje dicht, schermpje open, schermpje dicht, schermpje open...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als hulpmiddel raad ik iedereen een navi aan en dan bij voorkeur de vaste inbouw, want die zijn stabiler, kunnen meer hebben en de software (mits via DVD en acutele versie) is over het algemeen het betrouwbaarst

en over het algemeen een groter scherm waar je beter de verschillen in de straten kunt af zien...

Hoe zat dat ook al weer met die trailer op de rotonde? (geen zin om te zoeken...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik een adres wil vinden bel ik meestal, kan ik ook de openings tijden vragen. Iedereen spreekt engels:D .

Of soms gebruik ik map quest, dat zit op de computer, gewoon om te zien waar het is.

Voor het meeste gebruik ik de kaart.

Plus wij gaan ook naar veel vaste klanten, en op de 1 of andere manier onthoud ik altijd waar ik geweest ben, zelfs jaren terug.

Dat is vreemd want ik kan geen gezichten en helemaal geen namen onthouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb routte 66 ook op de laptop zitten en dat is handig omdat je dan een mooi overzicht krijgt van waar de straat ergens in een stad ligt.

deze routte 66 is ook geinstalleerd op de laptops van 2 collega's en die hebben er een GPS antenne op aangesloten en navigeren zo met hun laptop

dus er zijn legio mogelijkheden, maar een kaart is toch onmisbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden