[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

eurovignet; is chauffeur daarvoor verantwoordelijk?


Gast nico/gery

Recommended Posts

De baas is verantwoordelijk voor het vignet(het betalen ervan):D

De chauffeur is verantwoordelijk op het moment dat hij in de auto stapt voor de auto en bijbehorende papieren dat ze aanwezig zijn

een eurovignet heb je niet meer in de auto.........wordt digitaal geregeld.Dus als je werkgever zegt dat hij het betaald heeft, moet je dat maar aannemen.

Alhoewel ik het niet kan vinden op de belastingsite, ga ik er vanuit dat de eigenaar van de auto moet zorgen voor een vignet (die krijgt ook de boete binnen).

op de site van de belastingdienst (tiep maar in eurovignet) kun je de tarieven bekijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast nico/gery
De baas is verantwoordelijk voor het vignet(het betalen ervan):D

De chauffeur is verantwoordelijk op het moment dat hij in de auto stapt voor de auto en bijbehorende papieren dat ze aanwezig zijn

Dus als ik het goed begrijp ben ik niet verantwoordelijk voor het aanwezig hebben van dit vignet. Ik vroeg dit namenlijk omdat er ruim 600 euro van mijn salaris werd afgetrokken omdat ik 3x geflitst zou zijn zonder eurovignet betaald te hebben. Mag dit zomaar dan?

:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast nico/gery
De baas is verantwoordelijk voor het vignet(het betalen ervan):D

De chauffeur is verantwoordelijk op het moment dat hij in de auto stapt voor de auto en bijbehorende papieren dat ze aanwezig zijn

Ben ik het mee eens :ja:; maar als er iets niet aanwezig is, moet ik er dan voor boeten (lees: dokken)?

:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat je een probleem hebt. Je had bijvoorbeeld aan je werkgever moeten vragen of het betaald was en je hiervan een uitdraai/bevestiging moeten laten tonen.

Jij moet weten dat het bij de auto hoort net als de vergunning en kentekenbewijs etc. en je wordt geacht dit te controleren

heel krom!

De eigenaar of kentekenhouder is verantwoordelijk hiervoor, laat de chauffeur er voor opdraaien omdat hij 3x (!!!!!) geen vignet had tijdens controle. Ik ga er van uit dat deze werkgever gewoon geen eurovignet bestelt/ betaalt. Of hebben jullie hierover afspraken dat je stopt om er een te kopen?

En die uitdraai he das een wassen neus. Ik kan nu bestellen, jou de uitdraai laten zien, en terug aan de pc de hele aanvraag annuleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

yep.

een betalingsbewijs van de wegenbelasting heb je ook niet in de auto.

presies, en nu even door...daar kan de werkgever je toch ook geen salaris voor inhouden?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat sjoekie al zei:

het ligt er hier aan of de werkgever met de chauffeur afgesproken heeft dat deze zelf onderweg voor een eurovignet moet zorgen.

als dit niet afgesproken is, dan moet de werkgever deze regelen.

de chauffeur kan dan niet weten of het vignet betaald is, en de boete hoort dan niet door de chauffeur betaald te worden.

staat ook nog in de CAO dat de werkgever dit soort dingen (gaat meestal over bekeuringen) niet van het loon in mag houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jammer dat er geen website is waar je ff je kenteken kunt intypen om dit te controleren.

Dat zou toch een makkie zijn?

die data wordt toch geregistreerd ... nou waarom is die niet opvraagbaar?

Op basis van je personenwagenkenteken kun je immers ook zien of een auto verzekerd is ... wellicht ook of dat de auto in de wegenbelasting(houderschap) staat?!?!?!

(zou ik ff na moeten kijken)

De belastingdienst zou deze info eigenlijk beschikbaar moeten maken.

Gewoon op basis van het kenteken!

Eurovignet en daarbij indien JA = datum geldigheid of NEE

of een voertuig verzekerd is of niet kun je immers al opvragen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer dat er geen website is waar je ff je kenteken kunt intypen om dit te controleren.

Dat zou toch een makkie zijn?

die data wordt toch geregistreerd ... nou waarom is die niet opvraagbaar?

dat is door de eigenaar van de auto wel op te zoeken op internet.

even inloggen op zijn postbankrekening, en kijken of het geld afgeschreven is.....

:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat is door de eigenaar van de auto wel op te zoeken op internet.

even inloggen op zijn postbankrekening, en kijken of het geld afgeschreven is.....

:ja:

Laat ik nou gedacht hebben dat het een chauffeur (geen eigenaar) was die een vraag over het eurovignet stelde. Het zou m.i. voor de belastingdienst een makkie zijn om die data toegankelijk te maken via de RDW waar nu sowieso al redelijk veel data te verkrijgen is over een voertuig op basis van het kenteken.

Eén veldje extra.

Daar moet een programmeur toch niet al te lang van wakker liggen ;)

Dan zou je als chauffeur kunnen checken of je werkgever wel de waarheid verteld nu je geen papieren vignet meer bij je hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik nou gedacht hebben dat het een chauffeur (geen eigenaar) was die een vraag over het eurovignet stelde.

die vraag is inmiddels wel beantwoord hier: nee, de chauffeur is niet verantwoordelijk.

jij typte net:

Jammer dat er geen website is waar je ff je kenteken kunt intypen om dit te controleren.

en dat lijkt mij niet nodig, immers ligt de verantwoording geheel bij de werkgever,

net als bij de wegenbelasting.

bij de verzekering, apk, tacho- en auto keuringsdatum en de vergunningen ligt dat ietsje anders, die data zijn door de chauffeur direct te controleren op de papieren die in de auto aanwezig moeten zijn.

mocht je toch een manier vinden om te zien dat je werkgever 1 van deze zaken niet geregeld heeft, dan zal hij waarschijnlijk melden dat hij het toevallig net geregeld heeft.

of dat klopt kan je niet zien, dus heb je er weer niets aan.

behalve als je je nieuwsgierigheid niet kan bedwingen. dan moet je toch weer bij schavemaker solliciteren. die hebben geen geheimen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dus als ik het goed begrijp ben ik niet verantwoordelijk voor het aanwezig hebben van dit vignet. Ik vroeg dit namenlijk omdat er ruim 600 euro van mijn salaris werd afgetrokken omdat ik 3x geflitst zou zijn zonder eurovignet betaald te hebben. Mag dit zomaar dan?

:confused:

Ik had die vrachtwagen dwars door het kantoor heen gereden:zegtniets:

Dat had ik niet gepikt en had ook even een hartig woordje met die beste man gesproken.

En wat zegt je baas er zelf van dan.

Sjoeke)

Dat wist ik niet dat er tegenwoordig geen vignet meer bij de auto zat,is dat allang dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eurovignet

Het eurovignet is uw digitale bewijs van betaling van de bzm. U hoeft geen papieren vignet in de vrachtwagen te kunnen tonen. Controle vindt op afstand plaats door kentekenherkenning.

Bron: belastingdienst

1-2011 tm 12-2011

Dagtarief Euronorm t/m 3 assen 4 of meer assen Euro 0 8,00 8,00 Euro 1 8,00 8,00 Euro 2 8,00 8,00 Euro 3 8,00 8,00 Euro 4 8,00 8,00 Euro 5 8,00 8,00 Euro 6 8,00 8,00

wat betreft je vraag Mathijs: toch zeker al 1 jaar, kan helaas niet verder terugkijken in mn aangiften, maar ik weet bijna zeker dat dit al veel langer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp ben ik niet verantwoordelijk voor het aanwezig hebben van dit vignet. Ik vroeg dit namenlijk omdat er ruim 600 euro van mijn salaris werd afgetrokken omdat ik 3x geflitst zou zijn zonder eurovignet betaald te hebben. Mag dit zomaar dan?

:confused:

Nee dat mag dus niet. Tenzij je werkgever je nadrukkelijk opdracht heeft gegeven om voor een vignet te zorgen.

Kortom, herrie schoppen. Dat zal niet bevordelijk zijn voor de verstandhouding, maar met iemand die van me steelt heb ik al geen behoefte aan een goede verstandhouding.

En als je dan toch bezig bent, er ligt jurisprudentie dat een werkgever een boete voor te hard rijden niet mag inhouden.

Ik had hem wel wat anders verteld, meteen een gesprekje, dat geld van dat vignet terug. En dan meteen een aangetekende brief als het gesprekje niet naar de zin was. Hij steelt nu 2x! En koopt geen vignet en verhaalt het risico...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En als je dan toch bezig bent, er ligt jurisprudentie dat een werkgever een boete voor te hard rijden niet mag inhouden.

Verkeersboetes werknemers (juli 2008)

Veel werknemers rijden een auto van de zaak. Soms drukt de werknemer het gaspedaal iets te ver in en ontvangt de werkgever daarvoor een verkeersboete. Mag de werkgever deze verkeersboete inhouden op het loon van de werknemer? De Hoge Raad heeft onlangs hierover uitspraak gedaan.

Werking oplegging verkeersboetes

Wanneer iemand geflitst wordt, krijgt de persoon op wiens naam de auto staat, de bekeuring op de deurmat. Ongeacht wie er te hard heeft gereden. De eigenaar van de auto moet de boete betalen. Hij moet er zelf voor zorgen dat hij het geld van de overtreder terug ontvangt. Wanneer iemand wordt aangehouden door de politie voor een verkeersovertreding gaat het anders. Dan krijgt de bestuurder zelf de boete, ongeacht van wie de auto is.

Voor de begin jaren ‘90 was de bovenstaande situatie ook zo, maar toen kon de eigenaar van de auto aan de boete ontkomen wanneer hij de naam en het adres van de bestuurder doorgaf. Nu kan dat niet meer.

Arrest Hof Den Haag: werkgever betaalt

Op 12 mei 2006 heeft het gerechtshof Den Haag (JAR 2006,137) uitspraak gedaan over de vraag of een werkgever verkeersboetes mag verhalen bij werknemers die de verkeersovertreding hebben begaan. Het ging hier om een situatie bij TPG Post.

TPG Post verhaalde de verkeersboetes bij de werknemers. Een werknemer en een vakbond waren het hier niet mee eens en vonden dat de werkgever deze boetes zelf moest betalen. Zij verwezen daarbij naar de wet waarin staat dat wanneer de werkgever schade lijdt als gevolg van een gedraging van een werknemer, de werknemer hiervoor niet aansprakelijk is (artikel 7:661 BW). De werknemer kan wel aansprakelijk zijn wanneer sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Uit omstandigheden van het geval kan deze regel anders werken.

Het Hof oordeelde dat deze wettelijke bepaling ook van toepassing was bij verkeersboetes. In beginsel kan de werkgever deze boetes dus niet verhalen bij werknemers. Alleen wanneer de boete een snelheidsovertreding betreft van meer dan 10 km/ per uur, kan de werkgever deze boete verhalen bij zijn werknemer. In dat geval wordt namelijk aangenomen dat sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.

Arrest Hoge Raad: werknemer betaalt

TPG Post was niet blij met het oordeel van het Hof en kwam hier met succes tegen op. De Hoge Raad (13 juni 2008, C06/232HR) oordeelde dat bij het verhaal van verkeersboetes sprake is van een omstandigheid die ervoor zorgt dat de regel van artikel 7:661 BW anders moet werken.

De Hoge Raad overweegt als volgt. Wanneer de werkgever de boetes niet kan verhalen bij werknemers, ontstaat er een niet te verklaren onderscheid tussen werknemers die een auto van de zaak rijden, of die de auto op eigen naam hebben staan. Dit onderscheid kan ook ontstaan wanneer iemand wordt aangehouden in plaats van geflitst. In de laatste gevallen moet namelijk de werknemer zelf de boete betalen en kan hij deze niet verhalen op de werkgever, behalve in bijzondere gevallen. Dit terwijl de werknemer die een auto van de zaak rijdt en wordt geflitst de (zelfde) boete niet zelf hoeft te betalen.

Daar komt bij dat bij de wijziging van de wijze van inning van verkeersboetes, de wetgever waarschijnlijk niet heeft bedoeld dat werkgevers in vervolg boetes van werknemers zelf moesten betalen. Daarom vindt de Hoge Raad dat werkgevers de door werknemers verbeurde boetes mogen verhalen bij werknemers.

Conclusie

Een werkgever mag de door de werknemer verbeurde boetes van verkeersovertredingen verhalen bij werknemers, door bijvoorbeeld inhouding op het loon. Hier moet wel rekening worden gehouden met de beslagvrije voet.

Moraal: rijd ook met de auto van de zaak niet te hard!

Bron: Juli 2008, mr M. Verkuijl-Boessenkool

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

FF terug te komen op de boete voor het ontbreken van het eurovignet..

Het ligt er natuurlijk aan welke afspraken hierover gemaakt zijn. Wij hebben in het chauffeursreglement duidelijk opgenomen dat het bedrijf zorg draagt voor de kosten van het eurovignet, en dat de chauffeur aan dient te geven of er voor een rit wel of geen vignet nodig is. (De meeste auto's hebben maand / jaar vignet) Echter zijn er auto's die hoofdzakelijk in landen rijden waar geen eurovignet van toepassing is. Hier geeft de chauffeur dan vaak even aan dat er een vignet voor een bepaalde periode gehaald dient te worden. Dit word dan op kantoor direct gedaan.

Als de chauffeur dit vergeet dan kun je zeggen ja,ja die verantwoording ligt bij de werkgever. Maar dit blijft een samenspel. Ik heb hier ook nog nooit moeilijkheden over gehad en als het de eerste keer is dan word het altijd geregeld. Bij een tweede keer denk ik al snel aan nalatigheid en omdat het serieuze zaken zijn, verwacht ik wel meer input van de betreffende chauffeur… (je kunt wel bezig blijven!)

Zaterdags word gecontroleerd wie er voor de komende week een vignet nodig heeft, die worden dan via internet aangevraagd bij de belastingdienst, en liggen dan klaar voor vertrek in de postvakjes van de chauffeurs.

Wel ben ik van mening dat een chauffeur voor vertrek alle zaken dient te controleren, en dat hij/zij pas kan vertrekken als alle benodigde documenten of formulieren aanwezig zijn.

Stel nu een chauffeur kijk niet in zijn of haar postvakje en begint aan een rit, als het vignet dan per internet geboekt is dan is er in principe niets aan de hand bij een controle (in het buitenland) kan de chauffeur alsnog contact opnemen met kantoor om het vignet nummer te achterhalen. (Dit kan online en vanaf iedere internet verbinding, met een login code bij de belastingdienst) In Nederland hoeft dat niet want daar zijn de gegevens allemaal gekoppeld dus na een controle of “flits” kan men direct zien of er een geldig vignet is of niet.

Maar wat nu als de chauffeur vertrokken is zonder in zijn vakje te kijken en heeft daardoor een vergunning of het kentekenbewijs niet bij zich? Is dan de werkgever verantwoordelijk voor de vergissing of het gemak van de chauffeur in kwestie?

De verantwoording van de chauffeur, moet er natuurlijk wel zijn hij is met zijn “zaak” en werk bezig, en dient wel bewust te zijn van de zaken die er nodig zijn om aan het vervoer deel te kunnen nemen.

Voor die chauffeurs die zeggen dat ze niet weten dat er in bepaalde landen een geldig eurovignet in de auto aanwezig dient te zijn hebben ze nu cursussen bedacht (verplichte 35 uur nascholing).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er staat toch duidelijk:

Eurovignet

Het eurovignet is uw digitale bewijs van betaling van de bzm. U hoeft geen papieren vignet in de vrachtwagen te kunnen tonen. Controle vindt op afstand plaats door kentekenherkenning.

Bron: belastingdienst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mark,

ik schrijf ook: mits je werkgever je daar niet uitdrukkelijk opdracht toe geeft!

Maar omgedraaid, een werkgever die zegt dat het vignet geregeld is terwijl dit niet zo is, moet dit niet op zijn chauffeur afwentelen.

Laatst moest ik naar Brabant. Dus dan vraag ik: vignet geregeld? Of ze dat doen heb ik geen zicht op.

Andersom, ik ga een stuk over Duitsland. Geef aan: ik regel het mautkaartje.

Het is een samenspel, maar als chauffeur zijn je mogelijkheden wel beperkt. En in hoe verre moet ik mijn werkgever controleren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier geeft de chauffeur dan vaak even aan dat er een vignet voor een bepaalde periode gehaald dient te worden. Dit word dan op kantoor direct gedaan.

Hier begrijp ik het even niet Mark, want jij weet toch beter dan de chauffeur zelf in welke landen hij de komende week zal komen?

Of heeft de chauffeur direct contact met de planner van een opdrachtgever, zodat hij idd meer weet dan jij op dat moment?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mark,

ik schrijf ook: mits je werkgever je daar niet uitdrukkelijk opdracht toe geeft!

Maar omgedraaid, een werkgever die zegt dat het vignet geregeld is terwijl dit niet zo is, moet dit niet op zijn chauffeur afwentelen.

Laatst moest ik naar Brabant. Dus dan vraag ik: vignet geregeld? Of ze dat doen heb ik geen zicht op.

Andersom, ik ga een stuk over Duitsland. Geef aan: ik regel het mautkaartje.

Het is een samenspel, maar als chauffeur zijn je mogelijkheden wel beperkt. En in hoe verre moet ik mijn werkgever controleren?

dat bedoel ik maar......
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden