[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Naloper?


AnneDB

Vraag

  • Forumlid

Ik zou wel eens willen weten wat nou het voordeel van een naloper is.

Ik rijd zelf een 8x4 motorwagen, die heeft ook wel een naloopas, en dat is gewoon voor de wendbaarheid.

Maar wat is nou het voordeel van een 3 as naloper trekker? Het lijkt mij juist gevaarlijk, als je ziet hoever de achterkant van de trekker bij een bocht onder de trailer vandaan komt. Ik ziet echt het voordeel er niet van in, en toch rijden er veel bedrijven mee, zoals van Grinsven en Pultrum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Je krijgt veel meer grip op je trekas als je de naloopas heft.

Het an je net redden als je op een zachte of gladde ondergrond staat. Bijvoorbeeld in een zandbaan of op sneeuw.

Het is eigenlijk de opvolger van de boogie lift. Als je de naloper optilt gaat ook de kop (stuuras) wat omhoog en loopt de wagen gemakkelijker door los terrein. Ook scheelt het een stuk in de wendbaarheid van je truck. Je verkleint de draaicirkel enorm als je hem optilt. Zeker met achteruit insteken van krappe inritten is dit handig.

En dat uitsteken/zwaaien valt in de praktijk best wel mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik zou wel eens willen weten wat nou het voordeel van een naloper is.

Ik rijd zelf een 8x4 motorwagen, die heeft ook wel een naloopas, en dat is gewoon voor de wendbaarheid.

Maar wat is nou het voordeel van een 3 as naloper trekker?

Bedoel je met je vraag: het voordeel van een naloper ten opzichte van een voorloper?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat van banden vreten is bekend maar wij rijden ongeveer 50000 km per jaar dus die overweging is gemaakt ,

Ik kom op zeer krappe plaatsen en is dit wel wendbaarder dan een enkel as trekker en of voorloper  wiel basis is stuk korter

is een sleepas met dubbel montage banden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Wij zijn nu aan het kijken voor een 3 assige trekker   alleen een vraag de naloper  wat zijn de nadelen ??

voordeel is dat ik op krappe plaatsen kom maar wat zijn eventuele nadelen ?

 

Ik weet het niet heel zeker maar volgens mij kun je op een naloopas meer laden dan een voorloopas. Ik heb dit wel eens gehoord maar zou dit niet met zekerheid durven zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En hoe zit dat dat bij Scania ?

Heb een mooie naloper gezien en ook meegereden mooie nette auto  , maandag wordt de beslissing gemaakt,

hoe zit dat met zwaarte punt met een Naloper is dat dan een wipkip of valt dat reuze mee auto wordt ingezet voor lengte transporten , zal wel constant aan de 50 ton hangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maakt voor het merk niet uit, je zit met de wettelijke maximum aslasten. Ik heb zowel met de boogielift als de luchtgeveerde hefas (naloop) gereden, ik vond die met de ouderwetse boogielift steviger op de weg liggen met geheven as als de luchtgeveerde. Maar dat is mijn ervaring en beide een Scania 112M.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daf FTG (voorloper) XF106 maximum technisch gewicht 27 ton

Daf FTR (naloper enkel lucht) XF106 maximum technisch gewicht 28 ton

Daf FTS (naloper dubbellucht) XF106 maximum technisch gewicht 27 ton

 

Da`s appart... ik rij met een FAS(motorwagen 6x2, sleepas/naloper met dubbel lucht)maar mag `wettelijk` toch 28T wegen op de grond....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Geen idee. Misschien dat er van uit gegaan wordt dat het minder belastend is voor het wegdek?

 

Wij bij ons 2 gelijke wagens lopen. De ene was de laatste van de "oude" serie. en de andere een van de eersten van de "nieuwe" serie. Beide auto's waren identiek, afgezien van het feit dat de oudste nog blad geveerd was (achter) en de nieuwste luchtgeveerd (voor en achter).

 

De luchtgeveerde was goedkoper in de wegenbelasting. Navraag bij de belastingdienst leerde dat dat was vanwege de luchtvering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden