[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kabinet Rutte maakt het interessant voor Oost-Europese chauffeur


Bjorntje

Recommended Posts

  • Forumlid

Geschreven door Marcel van der Voort op 10.02.2011, 17:13

SPIJKENISSE - "Normaal bemoeit vervoersbond NVB zich niet met de politiek. Maar er is nu wat belangrijks aan de hand. Onze nieuwe premier Mark Rutte, heeft laten doorschemeren dat hij de Bolkestein-richtlijn weer uit de kast wil halen en afstoffen”, stelt voorzitter Patrick Meeuwisse van vervoersbond NVB.

"Dit betekent dat het voor de transporteurs nog interessanter wordt om een Oost-Europese chauffeur in dienst te nemen. Want hij mag hem dan laten werken en uitbetalen volgens de arbeidsvoorwaarden van het land van herkomst", laat Meeuwisse weten.

"Het laat zich raden hoe die eruit zien. De cabotageregel dat een buitenlandse chauffeur maar drie ritten in de week mag maken, zal volgens mij hierdoor verdwijnen."

"Daar sta je dan met je goeie gedrag als chauffeur. Nu verdienen de meesten al minder dan een tientje bruto per uur. Dit wordt dan alleen nog maar minder. Minder dan de schoonmakers van Schiphol."

Vies tegenvallen

"En nog steeds is er geen algehele verontwaardiging zichtbaar bij de chauffeurs. Nog steeds staat de telefoon niet roodgloeiend bij de NVB. Men denkt waarschijnlijk dat het allemaal wel mee zal vallen. Maar het zal vies tegenvallen. Wanneer er niets gedaan wordt door de chauffeurs, rijden er over drie jaar meer buitenlandse chauffeurs dan Nederlanders rond."

"Die laatste zitten dan thuis met een WW-uitkering het journaal te bekijken dat voor de zoveelste keer meldt dat een vrachtwagen probeert te keren op de A2 na het missen van een afslag."

Streng controleren

Meeuwisse maakt zich boos over de huidige situatie, maar ook over de vermeende kabinetsplannen. Zijn vervoersbond vindt dat er op de cabotageregels streng gecontroleerd moet worden.

Oost-Europese chauffeurs (waaronder Polen) in dienst van een Nederlands bedrijf hebben volgens de NVB recht op hetzelfde uurloon als de Hollanders.

©Transport Online / Marcel van der Voort

----

Daar gaan we weer .... :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zal meneer Wilders dit gedoogen:confused:

wilders heeft niet voor chauffeur gestudeerd (toch?).

ik ga dan ook niet verwachten dat hij het beter weet dan de organisaties die de chauffeurs vertegenwoordigen.

die mensen hebben er voor geleerd, en als die het gedogen zal het wel goed zijn?

ik wacht hun reacties wel even af (de eerste is dus al zeer negatief, zoals in bericht 1 al staat).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je wordt toch helemaal ziek van dat hersenloze zooitje daar in Den Haag?!

:hamer: :hamer: :hamer: Volgens mij denken die lui maar één ding...

"ALLES NAAR DE KLOTEN!!!" Verstand hebben ze in ieder geval niet! :nee:

Lekker hun zakken vullen, en heel Nederland om zeep helpen! :ja:

Meer ga ik er niet over zeggen, ben er helemaal klaar mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

21 april 2009

De regels volgens Europa, dit schept misschien wat duidelijkheid:

Cabotage is het vervoer van goederen voor rekening van derden, op tijdelijke basis, dat begint en eindigt in een lidstaat door een vervoerder van een andere lidstaat. Europarlementsleden, onder leiding van rapporteur Mathieu GROSCH (EVP-ED, BE), zijn met de Raad overeengekomen, dat binnen de zeven dagen na een internationale reis, drie cabotageverrichtingen zullen zijn toegestaan. De vervoerders mogen de cabotageverrichtingen (bijvoorbeeld op de terugweg) in iedere lidstaat uitvoeren, op voorwaarde dat zij worden beperkt tot één cabotageverrichting per lidstaat binnen drie dagen na de binnenkomst op het grondgebied van die lidstaat. Het Europees Parlement pleitte al langer voor een grotere liberalisering van cabotage om het aantal ritten van lege vrachtwagens te verminderen, de winst voor de vervoerders te maximaliseren en de milieuschade te beperken. De verordening stelt, dat cabotage niet "mag worden verboden zolang het niet op zodanige wijze wordt verricht dat het een permanente of ononderbroken activiteit binnen die lidstaat wordt." De Europese Commissie moet in 2013 de mogelijkheden bestuderen om de wegtransportmarkt verder te openen. De verordening zal zes maanden na publicatie in het Publicatieblad van toepassing zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Finland verscherpt cabotageregels

Finland heeft strengere regels voor cabotage ingevoerd. Voortaan moeten alle in het buitenland geregistreerde trucks die Finland binnenkomen voorzien zijn van een CMR-brief en mogen ze nog drie transporten in het land doen vooraleer ze het verlaten. Vervoerders die niet aan die voorwaarden voldoen kunnen worden tegengehouden, waarna hun lading verder door een Finse vervoerder wordt afgeleverd.

De regel geldt sinds 14 augustus en moet voorkomen dat in het buitenland geregistreerde trucks permanent in het land actief zijn. De Finse transport- en logistiekorganisatie Skal noemt de nieuwe reglementering een significante verbetering. Volgens die organisatie was de bestaande reglementering te vaag en leidde ze tot systematisch misbruik.

Bron: nieuwsbladtransport.nl

Publicatiedatum: 1-9-2009

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geschreven door Transport Online op 17.08.2009, 15:43

BRUSSEL - België voert vanaf 19 augustus een aantal praktische regels in die het tijdelijke karakter van het binnenlandse goederenvervoer door buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, het zogenaamde cabotagevervoer, op Belgisch grondgebied regelen.

Europese vervoerders zullen zo nog hoogstens drie cabotagetransporten mogen uitvoeren op Belgisch grondgebied binnen een periode van zeven kalenderdagen en enkel in aansluiting op een internationaal transport.

De Europese regels bepalen dat het voor een transportbedrijf slechts is toegestaan tijdelijk vervoeroperaties te verrichten op het grondgebied van een andere lidstaat. Noch de Raad noch de Europese Commissie heeft tot op vandaag echter duidelijke regels uitgevaardigd over dit tijdelijke karakter, aldus de Federale Overheidsdienst Mobiliteit maandag in een persbericht.

Rekening houdend met deze context voert België nu dus een aantal regels in die het mogelijk moeten maken het tijdelijke karakter van het cabotagevervoer op Belgisch grondgebied na te gaan. De regels zijn niet van toepassing op vervoersondernemingen die gevestigd zijn op het grondgebied van Nederland en het Groothertogdom Luxemburg.

Bij vaststelling van een onwettig verricht cabotagetransport kan de controlebeambte de onmiddellijke inning van een som van 1.800 euro per cabotagetransport voorstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cabotage is het vervoer van goederen voor rekening van derden, op tijdelijke basis, dat begint en eindigt in een lidstaat door een vervoerder van een andere lidstaat. Europarlementsleden, onder leiding van rapporteur Mathieu GROSCH (EVP-ED, BE), zijn met de Raad overeengekomen, dat binnen de zeven dagen na een internationale reis, drie cabotageverrichtingen zullen zijn toegestaan. De vervoerders mogen de cabotageverrichtingen (bijvoorbeeld op de terugweg) in iedere lidstaat uitvoeren, op voorwaarde dat zij worden beperkt tot één cabotageverrichting per lidstaat binnen drie dagen na de binnenkomst op het grondgebied van die lidstaat.

volgens mij is dit niet de de officiële text maar een interpretatie.

zoals het er nu staat kan men na een internationale rit drie maal cabotage verrichten. in welke landen maakt dan niet uit.

pfffff. politiek.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

als de tranporteur de buitenlanders moet laten werken op arbeidsvoorwaarden .

die in het land van herkomst gelden .dus de voorzienigen zijn niet zo goed gerelgeld als in het land waar men werkt.als dit alleen door nl ingevoerd word .is het voor die mensen dan nog wel interesant om hier te komen .misschien zoeken ze dan wel nog verderweg werk.

gaan toch werken waar het meeste te verdienen is . of ik zie het niet goed kan ook hoor .

was een vraag m v gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geschreven door Marcel van der Voort op 10.02.2011, 17:13

SPIJKENISSE - "Normaal bemoeit vervoersbond NVB zich niet met de politiek. Maar er is nu wat belangrijks aan de hand. Onze nieuwe premier Mark Rutte, heeft laten doorschemeren dat hij de Bolkestein-richtlijn weer uit de kast wil halen en afstoffenâ€, stelt voorzitter Patrick Meeuwisse van vervoersbond NVB.

"Dit betekent dat het voor de transporteurs nog interessanter wordt om een Oost-Europese chauffeur in dienst te nemen. Want hij mag hem dan laten werken en uitbetalen volgens de arbeidsvoorwaarden van het land van herkomst", laat Meeuwisse weten.zie bericht jemason.....lijkt mij niet aantrekkelijk voor een buitenlandse chauffeur

"Het laat zich raden hoe die eruit zien. De cabotageregel dat een buitenlandse chauffeur maar drie ritten in de week mag maken, zal volgens mij hierdoor verdwijnen."deze veronderstelling snap ik niet. Het is nu al zo dat een nederlandse vrachtauto, ongeacht de afkomst van de chauffeur, de hele week door nederland mag crossen en tig cabotage ritten mag doen. Dus wat betekent dat voor plan Rutten? Er veranderd niks.Waarom hij dit aanhaalt is me een raadsel.

"Daar sta je dan met je goeie gedrag als chauffeur. Nu verdienen de meesten al minder dan een tientje bruto per uur. Dit wordt dan alleen nog maar minder. Minder dan de schoonmakers van Schiphol."

Vies tegenvallen

"En nog steeds is er geen algehele verontwaardiging zichtbaar bij de chauffeurs. Nog steeds staat de telefoon niet roodgloeiend bij de NVB. Men denkt waarschijnlijk dat het allemaal wel mee zal vallen. Maar het zal vies tegenvallen. Wanneer er niets gedaan wordt door de chauffeurs, rijden er over drie jaar meer buitenlandse chauffeurs dan Nederlanders rond."

"Die laatste zitten dan thuis met een WW-uitkering het journaal te bekijken dat voor de zoveelste keer meldt dat een vrachtwagen probeert te keren op de A2 na het missen van een afslag."dit vind ik een persoonlijke mening, doorspekt met persoonlijk ongenoegen. Je zou van deze meneer verwachten dat hij een andere houding aanneemt, en niet zijn persoonlijke mening gebruikt om een uitspraak te doen die op dit moment wel lekker bekt in de media. Zijn persoonlijke mening telt niet maar de mening van NVB

Streng controleren

Meeuwisse maakt zich boos over de huidige situatie, maar ook over de vermeende kabinetsplannen. Zijn vervoersbond vindt dat er op de cabotageregels streng gecontroleerd moet worden.

Oost-Europese chauffeurs (waaronder Polen) in dienst van een Nederlands bedrijf hebben volgens de NVB recht op hetzelfde uurloon als de Hollanders.daar ben ik het dan wel mee eens. Immers het is niet interessant om een pool op een Nederlandse auto te zetten met een Nederlands salaris.

©Transport Online / Marcel van der Voort

----

Daar gaan we weer .... :eek:

hoe vaker ik dit stukje lees hoe meer ik de indruk krijg dat deze meneer zich bedient van de bekende mediahype om indruk te maken. Als je zo je standpunt wil duidelijk maken, ben je in mijn ogen niet helemaal goed bezig. Datgene zeggen wat een ander graag hoort om zo zieltjes te winnen klinkt als.......politiek gezwam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hoe vaker ik dit stukje lees hoe meer ik de indruk krijg dat deze meneer zich bedient van de bekende mediahype om indruk te maken. Als je zo je standpunt wil duidelijk maken, ben je in mijn ogen niet helemaal goed bezig. Datgene zeggen wat een ander graag hoort om zo zieltjes te winnen klinkt als.......politiek gezwam

Je kan lullen wat je wil, er van vinden wat je wil maar hij maakt hier wel een punt. Als de EU-Dienstenrichtlijn wordt uitgevoerd zoals de VVD hem graag ziet dan hoeven wij ons niet druk meer te maken om wat voor CAO of arbeidsvoorwaarde dan ook.

Kan ik het alleen nog niet rijmen met de oproep om de AVV voor het onlangs afgesloten CAO akkoord niet te verlenen.

Wat dit laatste betreft heb jij weer een punt m.b.t. het zieltjes winnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het verbaast mij niets dat de transportsector nog hardere klappen krijgt met de VVD aan het roer.

Men riep tijdens de verkiezingscampagne dat ze pleiten voor een "sterke economische groei". In de realiteit betekend dat niet zozeer dat Jan Modaal meer centen in zijn portemonnee terugvindt, maar pure winstmaximalisatie waar alleen de grote jongens op vooruitgaan.

Mooie cijfers die zogenaamde "gezonde bedrijven" vertegenwoordigen.

Helaas kunnen wij Nederlanders er steeds minder tegen doen, het is een [politieke] kwestie die op Europees vlak aangepakt dient te worden.

In mijn ogen hebben ze veel te snel gehandeld met het toevoegen van een aantal [Oost Europese] landen bij de EU. Ze hadden beter de tijd kunnen nemen om de levensstandaard, infrastructuur en onderwijs [indien nodig] gelijk te kunnen trekken aan ons niveau.

Echter ligt men in Brussel al zo lang met elkaar in de clinch dat de vooruitzichten er niet beter op worden.

We gaan het meemaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verbaast mij niets dat de transportsector nog hardere klappen krijgt met de VVD aan het roer.

Men riep tijdens de verkiezingscampagne dat ze pleiten voor een "sterke economische groei". In de realiteit betekend dat niet zozeer dat Jan Modaal meer centen in zijn portemonnee terugvindt, maar pure winstmaximalisatie waar alleen de grote jongens op vooruitgaan.

Mooie cijfers die zogenaamde "gezonde bedrijven" vertegenwoordigen.

Helaas kunnen wij Nederlanders er steeds minder tegen doen, het is een [politieke] kwestie die op Europees vlak aangepakt dient te worden.

In mijn ogen hebben ze veel te snel gehandeld met het toevoegen van een aantal [Oost Europese] landen bij de EU. Ze hadden beter de tijd kunnen nemen om de levensstandaard, infrastructuur en onderwijs [indien nodig] gelijk te kunnen trekken aan ons niveau.

Echter ligt men in Brussel al zo lang met elkaar in de clinch dat de vooruitzichten er niet beter op worden.

We gaan het meemaken.

Onder het motto: "Transport moet kapot!"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik hoop dat het straks wat minder word met die buitenlanders.

Volgens mij word daar niet heel veel gedaan aan die nascholing om die code 95

te halen. Het is gewoon jammer om te zien dat de kosten zwaarder wegen dan de kwaliteit. De Nederlandse chauffeur`s zijn wel de best opgeleiden in Europa! :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En die verladers maar eisen stellen over iso certificering en goed opgeleide chauffeurs. Maar uiteindelijk wordt dat allemaal terzijde geschoven als het op de knaken aankomt.

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden