[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe streng is België werkelijk.


GlobetrotterXL

Recommended Posts

  • Forumlid

Dat het in België streng is,en dat de boetes daar hoog zijn is bekend,

maar hoe streng zijn ze nou werkelijk daarzo?

Krijg ik een andere behandeling als ik voor een winkelketen gaan rijden ipv

op een koeler,of zijn ze net zo streng bij dezelfde overtreding?

Ik snap gerust dat je met een koeler meer overtredingen maakt,maar maken ze er in België een punt van als je eens een dagje meer 10 uur rijtijd hebt ipv 2 keer per week ofzo.

Laat hier vooral de ervaringen achter in dit topic;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 118
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Tot over een jaar of tien terug was het eigenlijk goud waard om er doorheen te rijden. Maar de vele ongevallen en het roekeloos rijgedrag van onze cowboy collega"s hebben er een zooitje van gemaakt. Ze geven geen boetes meer om iets dat je al dan niet gedaan hebt, het is gewoon zo als ze je doen stoppen, betaal je sowiso, iets vinden doen ze toch :( . Naar mijn mening is het gewoon een winkel geworden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tot over een jaar of tien terug was het eigenlijk goud waard om er doorheen te rijden. Maar de vele ongevallen en het roekeloos rijgedrag van onze cowboy collega"s hebben er een zooitje van gemaakt. Ze geven geen boetes meer om iets dat je al dan niet gedaan hebt, het is gewoon zo als ze je doen stoppen, betaal je sowiso, iets vinden doen ze toch :( . Naar mijn mening is het gewoon een winkel geworden

Sluit ik me helemaal bij aan, zo is het precies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Een tijd terug (toen er nog guldens waren) werd een collega van mij aan de kant gezet bij Luik. Gewoon routine, geen overtreding begaan voordien. Er kon iemand uit Zutphen komen met een enveloppie met FL 2400.00 er in... Wat was er aan de hand? Uren teveel gereden, of gladde banden?? Nee hoor! *kruisje op de schijf bij aanvang dienst(mag niet meer)*sleutel in de tacho*verkeerde datum op CMR*meer dit soort ongein... Wel netjes de gordel om, auto technisch OK enz. Toen al ietwat overdreven:kill:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jeroen de Vries

Vraagje.....zijn zulke boetes nu voor de chauffeur of betaald de baas die voor de chauffeur?

Lijkt mij dus niets he om op zo n manier je werk te meoten doen met de wetenschap dat je de helft van je salaris alweer kwijt bent aan boetes in Belgie.

groetjes Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

het is natuurlijk niet zo, dat je moet beginnen bibberen als je belgie binnenkomt, want ze kunnen niet iedereen tegenhouden. Maar het is niet alleen de politie waar je moet voor oppassen, ook voor de douane want die hebben er een heel deel bevoegdheden bijgekregen. Zoals marotrans net zei daar in kuik kan die chauffeur ook bekeurd zijn door de busjes met de gele lijn erin, en die zijn zeker zo streng ( mss wel strenger ) als de heren die met de blauwe lijn busjes onderweg zijn :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jeroen de Vries

Ik snap ook wel dat als je door rood rijdt of als je te hard rijdt zelf de bekeuring moet betalen , lijkt me ook logisch. Maar ik begrijp uit de verhalen dat in Belgie voor veel gelijk een bekeuring is en ik heb eens een chauffeur gesproken die me wist te vertellen dat als je staande word gehouden in Belgie , heb je per definitie een bekeuring. Alleen weet je nooit voor wat, dat vinden ze wel ter plekke. Dus dan is het toch logisch dat je er een vraag over stelt. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hier omtrent.

groet Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben in het verleden ook vaak in Belgenland geweest en ook een keer of 3 aangehouden.Maar heb nog nooit een bekeuring gehad.Dus dat je gelijk een bekeuring krijg als ze je aanhouden ben ik het niet mee eens.Ben wel een keertje door het oog van de naald gekropen.

Stond er 1tje op een oprit naar de snelweg bij Turnhout en kreeg een stopteken.Ik dacht nog van dat gaat heleboel veel centjes kosten,paar schijven naar de klote,te weinig rust,en een gladde band op de trekker(die savonds verwisselt zou worden).Alleen mijn eurovignet was belangrijk en die had ik gelukkig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Zelf ben ik twee keer staande gehouden: eens aan de grens tijdens een van de vee-ziekte controles (even zeil open maken, en er werd mij een goede reis gewenst) en met een grote controle.

Op de heenweg bij Shell Kortrijk m'n drie kwartier gemaakt, en even naar binnen gelopen voor een bak koffie en een zittend WC bezoek. Bij terugkomst bij de auto stond ik spontaan achter zo'n controlepunt... Onze grootste klant toen verstuurde altijd op AVC-tjes "want we hebben een kantoor in Belgie..." Snel heb ik een CMR gemaakt van *** Zutphen naar ***Tongeren, goederen uitlossen op bijgevoegde adressen. Ze waren echter sportief, ik stond er al en mocht door!

Vervolgens een paar adressen gelost, en vanaf Tournai weer naar boven (Ieper meen ik). Kwam in een konvooi van drie langs een postende motorrijder (zwarte), raad maar wie mee mocht... IKKE!! Volgen naar de parking, schijf laten zien aan motormuis en die weer weg. Vervolgens zijn er drie verschillende mensen bij me geweest: voor de papieren vd auto en mij, de ladingpapieren en de schijven. Allemaal liepen ze er mee weg naar hun 'kantoor' ter bezichtiging. Alles OK en weer retour, en ik mocht verder zonder bekeuring!

Het mooiste ontdekte ik de tweede dag: de snel geschreven CMR had ik precies verkeerd geschreven: van B naar NL... Dus A een fout en B een vreemde constructie: zonder boete geslikt!!:ja::ja:

't Is wat Zappa al zei: niet daags te voren al zeven kleuren sch...., blijf dan maar beter in Nederland.:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie

Ik kom toch al een twintig jaar regelmatig in Belgie, maar heb gelukkig nog nooit met oomagent te maken gehad.:tu:

Maar een aantal van mijn oudcollega's wel en die kregen toch best wel behoorlijke bekeuringen.

Dus heb nog steeds mazzel gehad.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben een tijdje terug door "vriend" van Durmen, (Bij alle belgen bekend), van de weg gehaald toen ik langs een bord "Doorgaand verkeer afgesloten" gereden was met A.D.R. en dus precies vóór de kruising naar de klant niet verder kon. Eenrichtingsverkeer. Twee agenten hielpen me de parkeerplaats (marktplein) op en vroegen of ze me even konden controleren.

Ja dat was dus de bilnaad en de stoelzitting nat van het zweten.

KASSA, Drie weken droog brood eten.

A.D.R. dus kwam Heer van Durmen erbij.

Zeer correct, Trok alle laatjes open en vond niets.

Alle schijven,papieren, enz. tot de gevarenklasse op de etiketten (€500) aan toe was in orde.

Vriendelijk verkeer tegengehouden en weer laten vertrekken.

Heb ik nu mazzel gehad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben twee keer aangehouden in Belgie en eigenlijk zijn ze best redelijk, maar blijf wel beleefd. 1e keer was in het begin van het nieuwe jaar; had net gegeten en toen kwam er een koeler naast mij staan .. ik kon daarvan niet slapen en ben dus zonder schijf 1.5 km naar het empty depot gereden.

De schijf had ik immers voor het eten al afgeschreven.

Ik kwam ze tegen en zag ze achter mij omkeren en me achtervolgen ... nu hang ik dacht ik nog.

Ik moest mijn schijf afgeven, vergunningen, cmr etc ... en kreeg na een minuut of 10 alles netjes terug. Dat van die schijf moeten ze haast wel hebben gezien en ook had ik nog geen nieuw eurovignet.

Door het oog van de naald denk ik maar ...

Maar zo zie je .. zo slecht zijn die mannen nog niet!

Tweede keer is nog niet zo lang geleden een oudere politie-agent.

Ik was net vertrokken en reed nog geen 5 minuten ... en had geen vrachtbrief voor een lege container die ik 10min verder op moest gaan laden.

ai ai ai .. ik had namelijk gelezen dat het met ingang van dit jaar niet meer verplicht is om voor een lege container die je gaat laden of net hebt gelost een vrachtbrief te schrijven. Dit is echter niet meer nodig INDIEN die container in eigendom is van de firma waar jij werkzaam bent.

Is die container in eigendom van een derde zoals een Rederij dan moet je dus nog altijd WEL een vrachtbrief daarvoor schrijven. En ik was er heilig van overtuigd dat in elk geval de vrachtbrief-eis was komen te vervallen.

Geen boete wel een goede uitleg betreffende CMR + ledige container van oom agent.

Hij had hier een behoorlijke boete op kunnen schrijven!!!

Deed dit niet ... wat dat dus betreft zitten er eerlijke faire mannen (en ook vrouwen) tussen. Het is dus niet zo zwart-wit in de praktijk.

Ik denk dat veel afhangt van hoe jij jezelf als chauffeur gedraagd. En dat ik vrouw ben zal hier inderdaad wel in mijn voordeel spreken want je bent toch een klein beetje ' bijzonder ' ik bedoel een vrouwelijke chauffeur komen ze ook niet elke dag tegen en daar kijken ze toch een beetje tegenop (positief gezien dan he).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is die container in eigendom van een derde zoals een Rederij dan moet je dus nog altijd WEL een vrachtbrief daarvoor schrijven.
Geldt dit alleen in België? ik had hier nog nooit van gehoord.

Dit gaat dus ook over een lege,gereinigde tankcontainer tussen reiniging en laadadres? (ongereinigd a.d.r. heeft toch al cmr nodig)

Inderdaad moet je niet meteen de deur opengooien met de woorden "wat motten jullie nou weer".

Wat mij opvalt is dat men in België zeer correct is.

Zit je fout dan is alleen de prijs erg hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De douane is in het algemeen toch wel wat strenger ( en onbeleefder, sommige gaan je aan gelijk een hond ook al ben je beleefd tegen hun ) dan de politie in België vind ik ( niet allemaal natuurlijk ). Zeker als de douanier een waal is en jij bent vlaming dan is het "feest". :D

Politie:

Onlangs kwam ik terug van Nederland en stond ik op de parking van Minderhout een broodje te eten maar ik vertrok al toen het broodje nog niet heel op was en ik kom achter de vrachtwagens uit gereden en daar stonden "de heren" en ik kon niet meer omrijden dus. :p

Nu iedereen weet dat je eigenlijk niet mag eten in je wagen en er een boete opstaat. Dus ik moest aan de kant gaan en de politie agent zei: eet eerst je broodje maar rustig op dat is veiliger dan eten en rijden, terwijl controleer ik de papieren. Ik begon te lachen en zei ja ik weet het, mijn fout en gaf mijn papieren, alles was in orde.

Achteraf ging hij zelfs een gesprek bij me aan terwijl ik nog aan het eten was over mijn beroep als koerier en begon hij over de kennedy tunnel dat er weer een lange file stond wegens een ongeval "altijd hetzelfde liedje" zei hij en dat er die dag ook al veel ongevallen gebeurd waren in België. ;)

Geen boete gekregen dus, ik vind ook dat het helpt als je beleefd blijft tegen de politie ( en als je iets fout deed het toegeeft ).

Douane:

Soms moet ik naar de grens in Boorsem ( Maasmechelen ) om een document te laten af stempelen bij de douane. Daar zitten pas triestige mensen, jongens jongens. Elke keer ik er kom ben ik beleefd tegen hun en als je "goedemorgen" ofzo zegt doen ze niet eens de moeite om je te antwoorden. Ook na het stempelen zeg je "daag", weeral geen antwoord en sommige bekijken je zelf niet eens ofwel behandelen ze u als een stuk stront... daar kan ik van dood vallen als ze zo doen.

Er op reageren helpt ook niet want dan maak je het gewoon maar erger en controleren ze de hele boel ( tijd verlies ), maar toch ga ik eens reageren erop in de toekomst als ik eens tijd over heb. :p

Maar over de super boetes: In elk land krijg je bijna onmiddelijk een ( hogere ) boete als je "buitenlander" bent.

Als ik in Nederland een overtreding maak zal mijn boete hoger zijn dan die van een NL'er die dezelfde overtreding maakt, zo is dit in België en eender welk land ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een paar jaar terug een grote ADR controle gehad in Aarschot, Belgie!

Ik probeerde de controle vreindelijk te laten verlopen, maar dat viel nog niet mee! Een 'goedemorgen' kon er nog niet eens vanaf van die agent!Barf

M.a.w., ik werd als vuile hond behandeld, maar ja, ergens verbaasde mij dat niet helemaal. Dit is geen nieuws!:(

Probeerde hij mij een oor aan te naaien, door mijn brandblusser in beslag te nemen, omdat die niet groot genoeg was volgens slimpie!

Echter, die regels van grotere brandblussers golden toen alleen nog in Belgie, en was dus niet van toepassing voor Int. Adr. vervoer!

Uiteraard gaf hij dat zelf niet toe, maar wel iemand van het ministerie, die erbij was om de regels te controleren.

En uiteraart heeft die agent ook niet netjes z'n verontschuldigingen aangeboden toen hij de brandblusser terugbracht!

Laat staan 'een goede dag verder, en dank voor uw meedewerking'!

Wat een #$%$#^!

Maar ja, zo gaat dat daar!Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik in Nederland een overtreding maak zal mijn boete hoger zijn dan die van een NL'er die dezelfde overtreding maakt, zo is dit in België en eender welk land ook.

Echt niet D.D. Eerder het tegenovergestelde. Er zal best veel overdreven worden en ook veel van 'horen zeggen', maar boetes voor zgn 'pietlulligheden' vanaf 500 euri kom je echt alleen maar bij jullie tegen. In mijn ogen valt dit onder de categorie diefstal. Matthieu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geldt dit alleen in België? ik had hier nog nooit van gehoord.

Dit gaat dus ook over een lege,gereinigde tankcontainer tussen reiniging en laadadres? (ongereinigd a.d.r. heeft toch al cmr nodig)

Ik vrees van wel.

Wat je volgens die agent wel mag doen (dat zou hij voldoende vinden) is alvast het laadadres en de gegevens die je al weet op de CMR invullen.

Dan kan op het laadadres na belading de rest worden ingevuld.

Zo heb je toch een CMR voor het vervoer van die container naar het laadadres. En kost het je geen extra lege CMR (want dat vond hij ook verspilling).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik vrees van wel.

Wat je volgens die agent wel mag doen (dat zou hij voldoende vinden) is alvast het laadadres en de gegevens die je al weet op de CMR invullen.

Dan kan op het laadadres na belading de rest worden ingevuld.

Zo heb je toch een CMR voor het vervoer van die container naar het laadadres. En kost het je geen extra lege CMR (want dat vond hij ook verspilling).

Bedankt voor de tip, voor 800 meter rijden vanaf de cleaning in gent naar het laadadres kan dat me dus een hele vakantie kosten. :kill:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had een paar jaar geleden in Italie nogal stinkzooi geladen,gelost bij Keulen en ook daar gespoeld.Ik mocht bij Luik in de buurt zeep gaan laden en had alle deksels open gelaten om toch vooral de tank maar geurvrij te krijgen!

Ik wordt bij Luik bijna van de weg gereden door een motormuis die me naar de laatste vrachtbrief vraagd.Die afgegeven en hij pakt een heel dik boek uit zijn koffer en begint erin te bladeren.Ik stap uit en vraag wat het probleem is? Wel,als het een ADR stof is krijgt u een bekeuring!Waarom is mijn vraag,mag je niet met ADR stoffen in Belgie rijden?????? Jawel zegt ie,maar niet met de deksels open! OOOOOOO is mijn antwoord en laat hem mijn reinigings bon zien............Allez,dat kan natuurlijk ook,goede reis dan maar weer :D

Ik bedoel maar,er zitten ook wel goede tussen in Belgie! (of ze hebben bij bepaalde lessen zitten pitten!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden