[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vandaag een boete gekregen maar....


mr-cobra

Recommended Posts

  • Forumlid

Vandaag ben ik bij Donauworth op de B25 gelaserd en aan de kant gezet.

Een mooie 4-baans weg die bij Donauworth lichtjes daalt (2 a 3%, geen bordje)

Maar dan staat er op die mooie weg opeens een bordje max. snelheid 60km/h voor vrachtwagens en 100km/h voor personenauto's.

Onderaan de weg stonden ze dus te laseren en alleen vrachtwagens zo bleek achteraf. Ik reed daar te hard (101km/h en met correctie 97km/h, stom stom) maar de personenauto's vlogen me aan alle kanten voorbij (mochten maar 100km/h).

Ik ben even verderop aan de kant gezet en toen hebben ze mijn digitale tachograaf uitgelezen. Daarbij kwam aan het licht dat ik die dag vaker (3x, bergaf) over de 90 km/h was gegaan op de autobahn en dat maar een paar km/h).

Ze hebben toen bij mijn overtreding van 37km/h het boetebedrag (160 euro) opgezocht en dat bedrag x4 gedaan (4 overtredingen).

Is dit normaal en wettelijk? Die 37km/h overschrijding is stom van me maar dat die 3x te hard eerder die dag met een paar km/h kost me dus ook 3x 160 euro.

Het totaalbedrag kwam uit op 663,50 (4x160 euro en 23,50 administratiekosten) en natuurlijk direkt betalen.

groeten

mickel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vandaag ben ik bij Donauworth op de B25 gelaserd en aan de kant gezet.

Een mooie 4-baans weg die bij Donauworth lichtjes daalt (2 a 3%, geen bordje)

Maar dan staat er op die mooie weg opeens een bordje max. snelheid 60km/h voor vrachtwagens en 100km/h voor personenauto's.

Onderaan de weg stonden ze dus te laseren en alleen vrachtwagens zo bleek achteraf. Ik reed daar te hard (101km/h en met correctie 97km/h, stom stom) maar de personenauto's vlogen me aan alle kanten voorbij (mochten maar 100km/h).

Ik ben even verderop aan de kant gezet en toen hebben ze mijn digitale tachograaf uitgelezen. Daarbij kwam aan het licht dat ik die dag vaker (3x, bergaf) over de 90 km/h was gegaan op de autobahn en dat maar een paar km/h).

Ze hebben toen bij mijn overtreding van 37km/h het boetebedrag (160 euro) opgezocht en dat bedrag x4 gedaan (4 overtredingen).

Is dit normaal en wettelijk? Die 37km/h overschrijding is stom van me maar dat die 3x te hard eerder die dag met een paar km/h kost me dus ook 3x 160 euro.

Het totaalbedrag kwam uit op 663,50 (4x160 euro en 23,50 administratiekosten) en natuurlijk direkt betalen.

groeten

mickel

Ja,in Duitsland mogen ze vanaf je schijf of digikaart voor de snelheid bekeuren,zo is de wet daar.

En die paar km dat je over de 90 gaat is dus eigenlijk flink over de 80,want dat is de snelheid op autobahnen.

Op de B 25 ging je,na correctie,97 km/h zeg je,dat is een overschrijding van 66 % want op de bundesstrasse mag je maar 60,ook al is ie 4 baans.

Ik voel met je mee hoor Mickel,het is allemaal zonde van het geld en ik vrees dat er nog wat achteraan komt voor je,want je zult waarschijnlijk een" sicherheits leistung" betaald hebben en krijgt later een schikking thuis en een brief uit Flensburg(met het aantal punten wat je gekregen hebt)

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beetje vreemd verhaal, beboet worden terwijl het 3x geen heterdaad was.

tijdens de controle deze week werd door de nederlandse agent gezegd dat je niet bekeurd mag worden op een snelheidsovertreding, geconstateerd in de tacho.OOK niet in het buitenland.

In dit verhaal echter is het een heterdaad en een behoorlijke(101 gereden waar je 60 mag).Vervolgens constateren ze nog 3 snelheidsovertredingen op 1 dag! (harder dan 90). Laat dit nu eens voorkomen, wat zou dan zwaarder wegen? De onterechte boete(3x geen heterdaad) of het feit dat deze chauffeur zich schijnbaar zeer regelmatig niet aan de snelheid houdt.Als jij 4x per dag je snelheid niet zo nauw neemt, ben ik bang dat dit in dit geval mee gaat spelen. Dus nog wat Flensburger puntjes erbij?

Ik wil niet met de vinger wijzen, maar ehhhh tja. Het wordt nu een beetje gebagitaliseerd door te zeggen het waren maar een paar km te hard, en de personenauto's vlogen met dik 100 voorbij. Doet niet ter zake! Jij bent op 1 dag 4x betrapt op te snel rijden.

Ben inderdaad bang dat dit een staartje krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en dan nog even die 23 euro administratiekosten......welke administratie? Die nog gaat komen? Laatst een bekeuring in Duitsland van 30 euro, daar zaten dus echt geen administratiekosten bij.......

Trouwens op de bon(pinbon) staat verwarnung of protocol...dus makkelijk na te kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tijdens de controle deze week werd door de nederlandse agent gezegd dat je niet bekeurd mag worden op een snelheidsovertreding, geconstateerd in de tacho.OOK niet in het buitenland.

Dat is al wel dertig jaar bekend, maar de duitsers (van andere landen weet ik het niet)hebben daar geen boodschap aan en je kunt lullen wat je wilt maar zij hebben meer tijd als wij en dus word er maar betaald om weg te kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
peter, als het een bundesstrasse is met 2 x 2 rijstroken, gescheiden door een middenberm of vangrail.

dan is de maximum snelheid daar 80km/u voor vrachtwagens.

een mooi voorbeeld hiervan is het stukje 4 baansweg bij cloppenburg op de B213.

ook de B?? vanaf ludwigshafen naar karlsruhe is een mooi voorbeeld.

IK moet je hier gelijk geven Freddie,klopt,maar TS heeft de bekeuring gehad op een traject waar hij maar 60 mocht,die overschrijding van + 60% staat dus.

maar dat men bekeurt op 4 snelheidsovertredingen, waarvan 3 uit de tachograaf komen, dat vind ik vreemd.

ik hoop dan ook dat hij een bussgeld of protocol heeft gekregen, want alleen dan kan hij die boete's aanvechten.

is het een verwarnung dan heeft hij schuld bekent doo rhet betalen daarvan, en is er geen enkele mogelijkheid op bezwaar.

als je een verwarnung krijgt vraagt men altijd of je het er mee eens bent en beken je schuld en ben je er volgens mij ook verder van af

men heeft een heterdaad dmv die lasercontrole, maar zla het tijdschema klopt en die andere overtredingen zijn begaan op de snelweg.

dan mogen die 3 overtredingen nooit met hetzelfde bedrag beboet worden als die overtreding op de bundesstrasse.

omdat de maximum snelheid op de autobahn 80 km/u is.

maar er stond een bord langs de weg dat vrachtwagens daar maar 60 km/u mogen, dus word er dan ook vanaf die snelheid gerekend.

maar dan moet je wel kunnen aantonen dat het qua tijd klopt met die andere overtredingen dat je die op de snelweg hebt begaan.

IK denk dat men het hier in totaliteit bekeken heeft en omdat TS hier een overschrijding had van meer dan 60 % men geen coulance gehad heeft

overigens betreft het hier een weg in bayern, en bayern heeft hele rare agenten, want volgens hun gelden in de freistaat andere wetten.

Ook de dienders in Bayern dienen zich aan de Duitse wetten te houden,alleen ze passen ze daar,bij gelegenheid(buitenlandse chauffeurs ofzo :D ) strikter toe

een sicherheitsleistung is geen boete, maar een bedrag wat je betaalt als garantie voor als er schade is aan derden.

een sicherheitsleistung kan dus ook alleen maar gevraagd worden bij een ongeval, indien er sprake is van schade of letsel bij derden.

Nee, een sicherheits leistung is geen boete maar is een zekerheidsstelling die meestal net zo hoog is als de boete die een rechter in dit geval zal vragen,de agent waarschuwd je dus hier niet maar verwijst je door naar de rechter,omdat een agent niet kan straffen,dat kan alleen een rechter.

En je hoeft niet persé schade te hebben gereden,ik heb er verschillende betaald,o.a.voor het rijden op zondag en voor te zware aslast.

na een paar weken krijg je dan bericht dat de boete net zo hoog is als de sichetheitsleistung en je dus geen geld terugkrijgt.

Inwonwers van Duitsland hoeven nooit een sicherheitsleistung te betalen zover ik weet.

als ik het hele verhaal zo lees, en als het de waarheid is, dan is hier sprake van het uitkleden van een buitenlandse chauffeur.

ik had in dit geval een protocol op laten maken, en het zeker voor laten komen!!!

Als je eens in de bußgeldkatalog kijkt

http://www.bussgeldkatalog.biz/geschwindigkeiten-lkw.html

Denk ik dat TS mag hopen dat het hier om een verwarnung gaat en verder zijn verlies moet nemen,hoe zuur dat ook is,iedere Euro,betaald aan justitie,waar dan ook, zijn er twee teveel.

En dan hoop ik ook voor hem dat hij niet onder de ADR regeling viel,dat word het helemaal onbetaalbaar.

ps, bij een protocol hoef je niet direct te betalen!!!!!!

Let wel,ik steek hier niet het belerende vingertje op en zeg ook niet : eigen schuld, dikke bult.

ik denk dat TS hier gewoon pech heeft gehad ,wat ook jou en mij had kunnen overkomen.

Hij kan altijd een jurist inschakelen en die kan hem zo vertellen of hij hier een "zaak" heeft.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peter ik weet niet of hij onterecht was ik noem het onredelijk.

en dit naar buitenlandse chauffeurs.

zoals hij zelf al schreef ik heb maar betaald zij hebben meer tijd als ik.

dit is al verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar een overtreding waarvoor je zelf het bewijs levert (tacho)gaat tegen de normale rechtsgang in.

Bovendien is er rechtsongelijkheid doordat alleen bestuurders van voertuigen met tachoplicht op deze wijze bekeurd

worden, en die vaker gekontroleerd worden dan voertuigen zonder tacho.

Ik weet niet hoe het in het buitenland gaat, maar in NL kun je alleen bekeurt worden voor datgene waar je voor wordt aangehouden.

Je kunt dus beter gelijk als ze je aan de kant zetten vragen waarvoor, als er geantwoord wordt "algehele controle" ben je natuurlijk uitgel*ld.

Als ze zeggen "milieu controle" (Schrootmalloot) kun je evt andere bekeuringen aanvechten bij de rechter wegens onrechtmatig verkregen bewijs.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
beetje vreemd verhaal, beboet worden terwijl het 3x geen heterdaad was.

tijdens de controle deze week werd door de nederlandse agent gezegd dat je niet bekeurd mag worden op een snelheidsovertreding, geconstateerd in de tacho.OOK niet in het buitenland.

Daar is de tacho voor uitgevonden, om de chauffeur te beschermen dat ie niet teveel werkt en/of te weinig rust.

Bij andere overtredingen (snelheid) kunnen de gegevens van de tacho ter ondersteuning gebruikt worden, niet als overtreding zelf.

Henk

Dat is wel zo in Nederland,in Duitsland is steekt de wet toch echt anders in elkaar.

jaren terug hadden veel chauffeurs een soort" eigen verklaring" waarin stond dat men er van uit ging dat de tacho alleen diende voor controle van de rij en rusttijden.

deze was in het Duits en werd aan de politie overlegd bij het constateren van een snelheidsbekeuring,de naam van dit document is mij helaas ontschoten.

In vele gevallen wist de agent het ook niet en kwam men weg met een verwarnung,maar er is een gerechtelijke uitspraak dat de snelheid perfect op de schijf bekeurt mag worden,althans in Duitsland.

Anders is het met de gegevens uit de mautkast,deze mogen alleen gebruikt worden ter ondersteuning bij verdacht van een zwaar misdrijf,zoals toen, een paar jaar geleden,een bewaker is doodgereden op een autohof en men wel een paar verdachten had maar niet kon bewijzen dat deze daar op dat tijdstip geweest waren .

De wet is toen ook aangepast zodat men in zo een geval over deze gegevens mag beschikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb nu al een tijdje gezocht of ik ook maar iets kan vinden over t bekeuren in het buitenland. Nergens wat er vinden dat het in andere landen een andere regel is.

Deze nederlandse agent zei zelfs: OOK in het buitenland mag het niet.

Als de wetshandhavers al niet weten hoe t in elkaar zit, hoe moeten wij ons dan verdedigen als je zo'n akkefietje in het buitenland hebt.

De meningen zijn op het forum ook verdeeld hierover of dat nu wel of niet mag. Misschien moeten we toch eens zien te achterhalen wat nu wettelijk wel en niet mag. Zit me alleen af te vragen bij wie je moet zijn voor t juiste antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb nu al een tijdje gezocht of ik ook maar iets kan vinden over t bekeuren in het buitenland. Nergens wat er vinden dat het in andere landen een andere regel is.

Is dat niet ergens op het forum uitgelegd door Freddie? Dat over heel Europa ingevoerd zou worden dat op snelheid bekeurd kon worden op basis van de tacho. En dat toen in NL acties gevoerd zijn, en het hier niet ingevoerd is.....

Of haal ik nou alles door mekaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laten we dan op zoek gaan naar de originele uitleg. Je komt niet verder met : ik denk, ik vermoed, of ik weet t zeker. Als blijkt dat het niet mag dan heb je wel iets op papier als je aangehouden wordt.Blijkt nu dat dit wettelijk is toegestaan, dan hebben we pech, maar weten we wel waar we aan toe zijn......

Een tijdje terug controle gehad van de BAG. Ook deze keek alles na, las de tacho uit enz. Naar de snelheid keek hij echter niet.

Ik vermoed dat topicstarter de pech heeft gehad dat hij in een dag te vaak de snelheid overtreden heeft, en daarbij 1x zelfs flink en dat hem dat nu nekt.Maar zoals gezegd laten we dat eens navragen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik reed daar te hard (101km/h en met correctie 97km/h, stom stom)

Je geeft daar zelf wel aan dat je snelheid behoorlijk te hoog was.....was je daar gewoon met 80 of 85 naar beneden gekomen dan was het vermoedelijk anders gelopen.

Dan was je ook te snel geweest.........maar met 101 kmh span je eg wel de kroon en ja dan kijken die flikken gewoon verder en denken ook dat gaan we hem wel ff afleren en na controle op schijf/kaartje mag je nog wat meer betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik het zo lees kunnen ze je dus een prent geven voor een snelheidsovertreding die je bijv. 27 dagen geleden gemaakt hebt .

Dat is makkelijk geld vangen dan telkens als je over de 85/90 km. schiet .........kassa :eek:

Ik geef deze snelheid aan omdat een vrachtauto volgens de regeltjes niet harder mag/kan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het zo lees kunnen ze je dus een prent geven voor een snelheidsovertreding die je bijv. 27 dagen geleden gemaakt hebt .

Dat is makkelijk geld vangen dan telkens als je over de 85/90 km. schiet .........kassa :eek:

Ik geef deze snelheid aan omdat een vrachtauto volgens de regeltjes niet harder mag/kan

Is het niet zo dat "men" moet kunnen aantonen dat je die overtreding inderdaad in Duitsland hebt begaan?

Men kan daar toch niet bekeuren voor een snelheids overtreding begaan in Nederland.

Om het simpel te stellen: in Duitsland mag ik maar 60. Oke, je wordt gepakt, men pakt de schijf en ziet dat ik gisteren 70 heb gereden. Ja, maar dat was in Holland, daar mag ik dat.

Ik heb geen digitacho, schijven beginnen en eindigen in NL, kunnen ze me daarop bekeuren. Hij kan niet aantonen dat ik dat inderdaad daar heb gedaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik betwijfel het dat je bekeurd kan worden op snelheidsovertredingen welke op je tacho geconstateerd zijn.

In frankrijk mogen ze het in ieder geval niet, ben er tijdens verschillende controles op aangesproken en ze baalden allemaal dat ze volgens de europeesche normen daar geen bekeuring voor konden geven.

Maar als ze daar iets niet mogen gaan ze helaas naar iets anders zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb jaren geleden van een collega,een kopietje van een gerechtelijke uitspraak gekregen.

daar staat een uitspraak dat ze alleen mogen bekeuren bij:heterdaad,minimaal 5km achter je hebben gereden,laser-flitser.

ik heb dat ding in mijn auto liggen..

wil het hier wel eens posten..als er belangstelling voor is..

(kan ook dat dat briefje dus niet klopt),maar het is volgens mij een oude uitspraak van een duitse rechtbank.

zal hem eens opzoeken(kom bijna nooit in duitsland:banaan:,zodoende)

Pleur hier maar neer, baat het niet, schaadt het niet...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden