[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Schamel, wipkar of trailer


Peanut

Recommended Posts

  • Reacties 118
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Een wipkar is voor mietjes:p:p

Inmiddels weten we 't wel dat je een "echte hanger" eracher hebt hangen en dat je er trots op bent en dat je er goed mee kan omgaan.....:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Inmiddels weten we 't wel dat je een "echte hanger" eracher hebt hangen en dat je er trots op bent en dat je er goed mee kan omgaan.....:bey:

Waarschijnlijk ook niet lang meer:( Wij krijgen zo het nu lijkt ook zo'n hok d'r achter.

Hebben al aangegeven dat ze dan maar op zoek moeten naar nieuwe nacht chauffeurs.

Werkt niet op onze nachtrit. Maar ja ze willen niet luuster'n Dus ja dan maar zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels weten we 't wel dat je een "echte hanger" eracher hebt hangen en dat je er trots op bent en dat je er goed mee kan omgaan.....:bey:

ieder zijn ervaring, wil hem wel eens zien terugzetten met een trekker oplegger combinatie met gedwongen stuuras en dus geen gestuurde achteras!! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ieder zijn ervaring, wil hem wel eens zien terugzetten met een trekker oplegger combinatie met gedwongen stuuras en dus geen gestuurde achteras!! :D

Ik leer graag, je bedoelt met stuurstangen en/of hydraulisch?

Net als een city?

Mijn oplegger stuurt de assen hydraulisch, dat is toch ook gedwongen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ieder zijn ervaring, wil hem wel eens zien terugzetten met een trekker oplegger combinatie met gedwongen stuuras en dus geen gestuurde achteras!! :D

Rij overal mee, en red me altijd. Heb de laatste weken genoeg gesprongen en m'n trailer ervaring weer genoeg bijgespijkerd voorlopig. Trailer rijd makkelijker achteruit dan wipkar, maar dat is mijn mening.

Wat bedoel je met gedwongen stuuras ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat moet jij nog maar bewijzen. :D:D:D:D:D

Doel erop dat SS nou al meerdere malen kenbaar heeft gemaakt die ie maar liefst wel met een schamel rijd en er (omdat ie 't zo graag laat horen) goed mee om kan gaan. En dat daarom de rest maar wat geen schamelaanhanger is (mijn opinie:) meteen minder is!

:bey::D

bewerkt door Michel_K
Had misschien even naar 't eten beter op F5 gedrukt kunnen hebben.....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Inmiddels weten we 't wel dat je een "echte hanger" eracher hebt hangen en dat je er trots op bent en dat je er goed mee kan omgaan.....:bey:
Waarschijnlijk ook niet lang meer:( Wij krijgen zo het nu lijkt ook zo'n hok d'r achter.

Hebben al aangegeven dat ze dan maar op zoek moeten naar nieuwe nacht chauffeurs.

Werkt niet op onze nachtrit. Maar ja ze willen niet luuster'n Dus ja dan maar zo.

1. Ik vind persoonlijk dat er te weinig rijscholen zijn die dit aanbieden:ja::stom:

En ja, hij zal er goed mee kunnen rijden...zoveel zijn er daar ook weer niet van:ja::D

2. :confused::( En waarom is dat dan??

Wat is het voordeel van'n wipkip t.o.v. de schamel in jullie werk?

Grs Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik leer graag, je bedoelt met stuurstangen en/of hydraulisch?

Net als een city?

Mijn oplegger stuurt de assen hydraulisch, dat is toch ook gedwongen?

een normale stuuras wordt bediend dmv kabels via een blok wat voor je kingpin zit, jij draait met je trekker en dan verdraait het blok dus ook je achterste as.

Bij een gedwongen stuuras zijn die kabels stangen en die slaat dus ineens zomaar radikaal om, en nu typt marcel wel dat ie de laatsate weken zijn trailer ervaring heeft opgespijkerd maar denk niet dat hunnie een gedwongen stuuras hebben,dat wordt bijna niet meer gebruikt tegenwoordig bij mijn weten iig, als je daar mee overweg kunt dan kun je met alle trailers overweg, zal nu wel weer een antwoordt komen met de uitkomst dat die hanger van hem meer moeite kost maar das zijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat is het voordeel van'n wipkip t.o.v. de schamel in jullie werk?

Voor ons in de nacht heeft het meer nadelen dan voordelen. We hebben veel meer werk met afkoppelen en aan koppelen. En onder de schamel hangt een klep, onder de wip niet. Dus ben je eens een klep nodig heb je hem bij je. Meestal zorg ik overdag wel dat de adressen in de aanhanger dock of heftruck adressen zijn. Die klep is waardeloos, maar soms ontkom je er niet aan.

Voordeel is, dat iedereen met CE er wel mee weg wil, schamel willen ze niet, kunnen ze niet. Wat eindigt in een kromme triangel. Die wipkarren die we nu hebben zijn allemaal doorladers, alleen jammer dat aan de laatste 2 bakwagen sluitkleppen zitten heb je nog niks aan het doorlaadsysteem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordeel is, dat iedereen met CE er wel mee weg wil, schamel willen ze niet, kunnen ze niet. Wat eindigt in een kromme triangel.

Willen ze niet, of krijgen ze de kans niet/tijd niet voor om 't te leren?

of is de planning zo strak dat er geen tijd is om te kutten en dat er daarom maar wild mee word omgegaan, en dus kapot gaat. En de volgende nieuwe/andere chauffeur de kans niet krijgt om 't te proberen/leren?

vraagje: kreeg jij die "echte aanhanger" de allereerste keer in 1x in de put, of straatje keren.... allemaal vlekkeloos zeker??? iedereen moet iets leren hoor

:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor ons in de nacht heeft het meer nadelen dan voordelen. We hebben veel meer werk met afkoppelen en aan koppelen. En onder de schamel hangt een klep, onder de wip niet. Dus ben je eens een klep nodig heb je hem bij je. Meestal zorg ik overdag wel dat de adressen in de aanhanger dock of heftruck adressen zijn. Die klep is waardeloos, maar soms ontkom je er niet aan.

Voordeel is, dat iedereen met CE er wel mee weg wil, schamel willen ze niet, kunnen ze niet. Wat eindigt in een kromme triangel. Die wipkarren die we nu hebben zijn allemaal doorladers, alleen jammer dat aan de laatste 2 bakwagen sluitkleppen zitten heb je nog niks aan het doorlaadsysteem.

Willen ze niet, of krijgen ze de kans niet/tijd niet voor om 't te leren?

of is de planning zo strak dat er geen tijd is om te kutten en dat er daarom maar wild mee word omgegaan, en dus kapot gaat. En de volgende nieuwe/andere chauffeur de kans niet krijgt om 't te proberen/leren?

vraagje: kreeg jij die "echte aanhanger" de allereerste keer in 1x in de put, of straatje keren.... allemaal vlekkeloos zeker??? iedereen moet iets leren hoor

:bey:

:ok: Ok,duidelijk............en snap de punten wel ja.

:confused: Dat zou in het verleden best gebeurd kunnen zijn,maar het hoeft natuurlijk niet;)

:angel: Laten we rustig wachten op respons van Marcel:ja:.....

:DIedereen leert elke dag weer bij,of iets nieuws.........:p

Grs Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Willen ze niet, of krijgen ze de kans niet/tijd niet voor om 't te leren?

of is de planning zo strak dat er geen tijd is om te kutten en dat er daarom maar wild mee word omgegaan, en dus kapot gaat. En de volgende nieuwe/andere chauffeur de kans niet krijgt om 't te proberen/leren?

vraagje: kreeg jij die "echte aanhanger" de allereerste keer in 1x in de put, of straatje keren.... allemaal vlekkeloos zeker??? iedereen moet iets leren hoor

:bey:

Zogauw er gezegd word aanhanger worden ze al nerveus, meestal zijn het ritjes met max 10 adressen. Meestal maar 2 adressen in de aanhanger. En volle bak terugladen in Rotterdam. Er word niemand blind mee weggestuurd bij ons. Ze hebben allemaal aanhanger ervaring, maar zitten bijna allemaal al een paar jaar op de trailer. Vroeger hadden ze 10 van die aanhangers en geen trailers. Langzamerhand heeft de trailer zijn intrede gedaan, omdat het bij enkele klanten makkelijker was om te koppelen op tijden dat er niemand meer was.

Nee in het begin ging het ook niet vlekkeloos. Heb het bij een transporteur hier in de buurt geleerd. Die man zei gewoon, die 4 combi's moeten naast elkaar staan. Succes.

Ging je poosje prutsen. Kwam naast me lopen en gaf aanwijzingen, zodat ze alle 4 netjes stonden. Nu druk je hem overal heen waar je hem hebben wilt. Vooral in het begin is het niet altijd even makkelijk maar zeker te leren. Had toen ook nog geen rijbewijs. Schamel leer je niet in 1 week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

feit blijft dat als je morgen een vreemde schamel erachter hangt je weer op nieuw moet leren, iedere hanger of oplegger reageert nu eenmaal anders al is het hetzelfde merk en type en weet ik nog wat meer:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, we hebben 2 dezelfde aanhangers, maar allebei reageren ze iets anders.

We hebben ook meerdere dezelfde trailers reageren allemaal iets anders met sturen.

Ieder ding heeft zijn voor en nadelen.

wat te denken als je met de gewichten van Teddybeer gaat stoeien, ben je het helemaal verleert denk ik zo LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat te denken als je met de gewichten van Teddybeer gaat stoeien, ben je het helemaal verleert denk ik zo LOL

Ligt ie tenminste wel goed vast op de weg :D:D

Heb regelmatig met die gewichten en zwaarder gereden:zegtniets: maar daar hebben ze nu ook allemaal digi auto's dus dat houd ook op.

Vol rijd ie mooier dan leeg vind ik. Wij hebben over het algemeen niet zoveel gewicht in de auto. Meer volume.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik leer graag, je bedoelt met stuurstangen en/of hydraulisch?

Net als een city?

Mijn oplegger stuurt de assen hydraulisch, dat is toch ook gedwongen?

Yep Richard dat is ook gedwongen. Ben het niet helemaal met Ro eens. Een naloopas op een trailer is een as die alleen bij vooruitrijden goed loopt, en bij achteruit rijden vastgezet moet worden. Oud systeem, zie je nergens meer...

Gedwongen besturing kan mechanisch zijn door een stuurstang diagonaal onder de trailer of door 2 staalkabels. En kan hydraulisch zijn (al dan niet computer gestuurd zoals bij bijzonder transport).

Wat bij gedwongen besturing van systeem tot systeem kan varieren, is de stuurcurve: de hoek die de stuuras maakt als gevolg van de hoek tussen trekker en oplegger.

Plaatje over werking stuurstang onder de trailer:

td-1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

euh Marnix ik had het over oplegger en niet over een trekker aangezien ik daar geen ervaring mee heb, dus me er buiten hou dan. En leuk die plaoties maar onder onze oplegger liepen toch echt TWEE stangen :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
euh Marnix ik had het over oplegger en niet over een trekker aangezien ik daar geen ervaring mee heb, dus me er buiten hou dan. En leuk die plaoties maar onder onze oplegger liepen toch echt TWEE stangen :ja:

Bij kabelbesturing heb je 2 kabels, 1 die em de ene kant op trekt en 1 die de andere kant op trekt. Maar een stuurstang kan zowel trekken als duwen, is er dus maar 1 van nodig in principe.

Als jij een trailer met stuuras aankoppelt, dan zit er onderop de trailer ook een draaischijf, met daarop een driehoekige wig. Deze wig valt precies in de wig van de schotel.

De schijf onder de trailer draait dus mee met de trekker. Een metalen stang zit vast aan deze draaischijf, en loop dan naar achter, en zit daar aan de stuuras vast.

Vroeger hadden we een 13,60 trailer met alleen een stuuras. Die had speling op de stuurstang, dus dat was lekker bij rijden in spoorvorming (niet dus:D).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat een larie marcel!! sorry hoor maar wil niet zeggen dat als je zoveel jaar achter het stuur zit dat je het dan ook kent!!

Dat zeg ik ook niet. Maar het is wel 1 van de redenen waarom ik aangenomen ben waar ik nu werk. Omdat ik heel flexibel inzetbaar ben.

Ken ze die 25 jaar Italië reden en de trailer nog niet eens voor een losdock konden krijgen. Ervaring zegt niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden