[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Schamel, wipkar of trailer


Peanut

Recommended Posts

  • Forumlid
Ik leer graag.

Het is me nooit opgevallen of de achterste as van een aanhanger verder of juist niet naar achter staat. Ik had het idee dat het vaak gewoon standaard aanhangers waren. Maar goed, ik zeg al: ik leer graag.

Ik ben ook uitgegaan van een vangmuil achterop het chassis, niet eronder. Eronder is toch vooral bij een wipkar? Ik heb gelest op een wipkar, daar moest je echt onder het chassis kruipen.

Niet bij stil gestaan dat dit ook invloed zal hebben overigens. Maar aanhanger is eigenlijk ook een onbeschreven blad voor mij. Die rijlessen, dat stelde niks voor vond ik.

Heb contact gehad met iemand die reed in opdracht van de Schoenenreus. Op 1 van de weinige combi's. Vond/vind dat erg knap. Zowiezo met zo'n ding achteruit vind ik knap.

Ja hoeken bij elkaar houden zei hij altijd, klinkt goed in de theorie.

Maar weer wat geleerd!

Op al die plaatsen waar jij melk gaat halen moet ook stro gebracht worden, en hoe komt dat daar?

Gewoon met een schamel combi!

En als het erg krap wordt gaat de aanhanger gewoon achter de tracktor van de boer, komt altijd goed.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 118
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Op al die plaatsen waar jij melk gaat halen moet ook stro gebracht worden, en hoe komt dat daar?

Gewoon met een schamel combi!

En als het erg krap wordt gaat de aanhanger gewoon achter de tracktor van de boer, komt altijd goed.:ja:

Maar het stro hoeft niet altijd op de plek waar de tank staat. Van de week toevallig nog zo'n strorijder gezien bij een boer van mij. Nou ja, van een afstandje, kon dus niet bepalen of hij een schamel had of niet. Vast wel. Maar hij ging er niet, werd gewoon vanaf de weg door de boer afgeladen.

Hoeveel tijd heb je om dat af te laden? Daar zit ook nogal verschil in. Ik neem aan dat je niet de hele dag hebt om te proberen er in te komen, maar hoe lang "klooi" je aan om er in te proberen te komen? Serieuze vraag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een "beetje" chauffeur die dagelijks met een schamel aanhanger rijd, ziet in 1 oog oplag of het wel of niet kan, en ja, soms moet ook hij een paar keer steken om hem precies op die plek te krijgen waar hij hem hebben wil. Als ik denk dat het niet gaat, dan probeer ik het ook niet (dat is vragen om schade). En zoals al geopperd, als de klant het toch wil, dan maar met een heftruck.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar het stro hoeft niet altijd op de plek waar de tank staat. Van de week toevallig nog zo'n strorijder gezien bij een boer van mij. Nou ja, van een afstandje, kon dus niet bepalen of hij een schamel had of niet. Vast wel. Maar hij ging er niet, werd gewoon vanaf de weg door de boer afgeladen.

Hoeveel tijd heb je om dat af te laden? Daar zit ook nogal verschil in. Ik neem aan dat je niet de hele dag hebt om te proberen er in te komen, maar hoe lang "klooi" je aan om er in te proberen te komen? Serieuze vraag!

De boer weet zelf altijd wel wat het beste is om te doen dat gaat altijd in overleg.

Op de weg blijven staan is vaak alleen een optie als de schuur vlakbij is, of het hele erf ligt onder de stro.

Het lossen gaat vaak net zo snel als het bakkie koffie erna.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op al die plaatsen waar jij melk gaat halen moet ook stro gebracht worden, en hoe komt dat daar?

Gewoon met een schamel combi!

En als het erg krap wordt gaat de aanhanger gewoon achter de tracktor van de boer, komt altijd goed.:ja:

Of aan de "kop" van de bakwagen. Je ziet niet voor niets dat heel veel fourage auto's, althans de containerwagens, een trekbek in/aan/voor de voorbumper hebben, en een hydrauliek aansluiting om de aanhanger te kunnen kippen. En dat is echt niet omdat deze chauffeurs niet kunnen of willen achteruit rijden met een aanhanger.

Omdat in het losgestorte de eisen aan de losplaats wat hoger zijn dan in het meeste andere werk hebben aanhangers nog een voordeel tov een oplegger. Je kan kippen op plaatsen waar een oplegger zou omvallen door scheef staan of wegzakken. Dit omdat je 2 "halve vrachtjes" hebt.

Ook hebben wij gedwongen gestuurde opleggers, as 1 en as 3. Dit zijn prima opleggers, maar in een bocht staan kippen is niet geweldig, want als je de laatste trap uitkipt heb je een groot risico dat je met de punt van de bak je lampen en bumper stuk drukt. Dus de trekker haaks onder de oplegger zetten is nagenoeg onmogelijk tijdens het lossen. En bij een (schamel)aanhanger is dit een fluitje van een cent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ook hebben wij gedwongen gestuurde opleggers, as 1 en as 3. Dit zijn prima opleggers, maar in een bocht staan kippen is niet geweldig, want als je de laatste trap uitkipt heb je een groot risico dat je met de punt van de bak je lampen en bumper stuk drukt. Dus de trekker haaks onder de oplegger zetten is nagenoeg onmogelijk tijdens het lossen. En bij een (schamel)aanhanger is dit een fluitje van een cent.

Ik durf te wedden dat er ergens in de specificaties van die trailer staat, dat je alleen mag kiepen als de trekker er recht voor staat;)

Maar wat de ideale voertuigconfiguratie is, hangt natuurlijk af van het werk wat je ermee doet. Het hebben van dik 13 meter laadruimte aan 1 stuk wil ook nog wel n's van belang zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
een normale stuuras wordt bediend dmv kabels via een blok wat voor je kingpin zit, jij draait met je trekker en dan verdraait het blok dus ook je achterste as.

Bij een gedwongen stuuras zijn die kabels stangen en die slaat dus ineens zomaar radikaal om, en nu typt marcel wel dat ie de laatsate weken zijn trailer ervaring heeft opgespijkerd maar denk niet dat hunnie een gedwongen stuuras hebben,dat wordt bijna niet meer gebruikt tegenwoordig bij mijn weten iig, als je daar mee overweg kunt dan kun je met alle trailers overweg, zal nu wel weer een antwoordt komen met de uitkomst dat die hanger van hem meer moeite kost maar das zijn mening.

Ik heb een tijd met een gedwongen stuuras gereden en ging me goed af, voordeel was wel dat ik hem in de middenstand kon blokkeren !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een tijd met een gedwongen stuuras gereden en ging me goed af, voordeel was wel dat ik hem in de middenstand kon blokkeren !!!

het is even wennen en makkelijk als je em kan blokken inderdaad dat kon bij de onze dus niet nee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik leer graag.

Ik ben ook uitgegaan van een vangmuil achterop het chassis, niet eronder. Eronder is toch vooral bij een wipkar? Ik heb gelest op een wipkar, daar moest je echt onder het chassis kruipen.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden, want ik ben ook leergierig. En ik heb nog een hoop te leren.

Mijn lessen waren ook op de wipkar, gelukkig had mijn leswagen een schakelaar(op luchtdruk) om de vangmuil mee te bedienen en de slangen gingen achterop de bakwagen. Dus geen gekruip :D .

Meestal is die koppeling onder en vlak achter de achteras voor wipkarren. Echter zie je ze ook met een lange schamel. Je hebt dan een kortgekoppelde schamelaanhanger, waardoor er meer ruimte voor je lading is. Sturen beter dan een wipkar, maar volgen niet zo mooi als de "traditionele" schamel met koppeling achterop chassis.

Juist, daarom hebben wij ook zo veel combi's met schamel, de enkel opleggers bij ons worden ook terzijne tijd vervangen door schamel combi's met wissel laadbakken. kun je overal komen (met of zonder aanhanger).

Juist bij Hema zou ik eigenlijk wipkarren verwachten. Het is makkelijker om chauffeurs voor te vinden en de kans op schades is kleiner. Ik neem aan dat bij een dergelijk groot bedrijf als Hema toch ook wel chauffeurs rondlopen die het minder goed kunnen, of nieuw zijn. Dus ik verwacht af en toe nog wel een kromme triangel misschien? Of met bakwissel de aanhanger niet recht achter uit kunnen rijden en daardoor tegen de poten van de bak aankomen?

Zelf gebruik ik als argument dat een schamel beter volgt dan een wipkar. Maar ik zie heel veel hema aanhangers onderweg staan en niet in de stad. Dus vraag ik mij af hoeveel aanhangers van Hema daadwerkelijk bij de winkel komen.

Maar wat de ideale voertuigconfiguratie is, hangt natuurlijk af van het werk wat je ermee doet. Het hebben van dik 13 meter laadruimte aan 1 stuk wil ook nog wel n's van belang zijn.

Absoluut waar. Zeker omdat veel losplekken bij supermarkten ingericht zijn op trailer lengte.

Maar op plekken waar meer ruimte is willen ze misschien wel graag 15,60m laadruimte. Sommige combi's kunnen doorladen, dus dan zijn dat toch 4 industriepallets extra :ja: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quote name=mikeya;332024 Juist bij Hema zou ik eigenlijk wipkarren verwachten. Het is makkelijker om chauffeurs voor te vinden en de kans op schades is kleiner. Ik neem aan dat bij een dergelijk groot bedrijf als Hema toch ook wel chauffeurs rondlopen die het minder goed kunnen' date=' of nieuw zijn. Dus ik verwacht af en toe nog wel een kromme triangel misschien? Of met bakwissel de aanhanger niet recht achter uit kunnen rijden en daardoor tegen de poten van de bak aankomen?

Zelf gebruik ik als argument dat een schamel beter volgt dan een wipkar. Maar ik zie heel veel hema aanhangers onderweg staan en niet in de stad. Dus vraag ik mij af hoeveel aanhangers van Hema daadwerkelijk bij de winkel komen.[/quote]

beste Mikeya,

Jouw argument, dat een schamel veel beter volgt in de bochten is zeker waar, en dan ook een van de redenen om voor schamel aanhangers te kiezen. Zo zijn er uiteraard meer voordelen, wat dacht je van het feit bijvoorbeeld: stel dat je aanhanger "ingebouwd" staat, probeer jij maar eens een wipkar dan aan te koppelen, of de dissel om te trekken, gaat je niet lukken (vraag maar eens aan de Blokker chauffeurs:D) ik heb er al enkel in België zien staan die hun hanger ingebouwd zagen staan, nou dan heb je een probleem hoor:ja:. En ja, iedereen moet het leren, daarom besteed de HEMA ook veel aandacht (en tijd) aan de opleiding van nieuwe chauffeurs. We hebben enkel vaste vaste chauffeurs (ik ben er 1 van) die een nieuwe chauffeur minimaal 2 dagen bergeleid in om ze wegwijs te maken met de boordcomputer maar ook de kneepjes bijbrengt (indien noodzakelijk) met het omgaan en rijden met de schamel aanhanger. Daarom vragen wij ook alleen "ervaren" schamelaanhanger chauffeur's. En ik denk dat je je toch echt nog vergis in het aantal winkels waar we wel vanuit de aanhanger lossen hoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@ Cor.

Wat de voordelen van een schamelaanhanger zijn hoeft niemand mij uit te leggen, maar een wipkar kan je toch zeker ook wel onder een hoek aankoppelen?

Probeer een wipkar maar eens aan te koppelen als er iets op een meter afstand voor gezet is.

Een traingel kan je nog met een touw/kabel/ketting omtrekken, maar dat ga je met een wipkar niet redden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Cor.

Wat de voordelen van een schamelaanhanger zijn hoeft niemand mij uit te leggen, maar een wipkar kan je toch zeker ook wel onder een hoek aankoppelen?

dat ligt er toch echt aan Leonard, het is nogal "moeilijk" om dan recht voor de vangmuil te komen, zodat hij erin klikt, dan moet er toch echt wel enkele meters voor de triangel ruimte vrij zijn hoor. "mijn" aanhanger (2 maanden oud) heeft er een knop op zitten dat de voorwielen op "vrij" zet, zodat hij achter wel op de rem blijft maar voor (dus de triangel met vooras) bij wijze van spreken 45 graden kunt draaien. Dat gaat echt niet lukken met een wipkar die ook nog eens op een stempel staat aan de triangel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer een wipkar maar eens aan te koppelen als er iets op een meter afstand voor gezet is.

Een traingel kan je nog met een touw/kabel/ketting omtrekken, maar dat ga je met een wipkar niet redden.

iemand die weet waar dat filmpje staat

waar iemand dat dus wel doet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer een wipkar maar eens aan te koppelen als er iets op een meter afstand voor gezet is.

Een traingel kan je nog met een touw/kabel/ketting omtrekken, maar dat ga je met een wipkar niet redden.

ik heb ook altijd een spanband in de cabine voor "dit soort klusjes" gelukkig nog nooit nodig gehad:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tja het is me duidelijk, een paar meter heb je altijd nodig maar weet ik veel dat jullie het over een meter ruimte hebben!:eek:

En meestal zijn het personenwagens die je inbouwen, en die zijn zo weg toch?:ja:

Niet op het moment dat jij wilt.

En als het om winkelende huisvrouwen gaat....................................:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Niet op het moment dat jij wilt.

En als het om winkelende huisvrouwen gaat....................................:D:D:D

Of als je terugkomt met je wagen vol melk en je wil overpompen... staat er weer een auto vlak achter je aanhanger. En het liefst ook nog voor je triangel. Dan sta je eerst te klieren om over te kunnen pompen, en later om hem aan te kunnen koppelen.

Heb het ook wel eens gehad, ik kwam terug om over te pompen, stond er al een auto vlak voor m'n hanger, dan is het toch wel makkelijk als ie nog niet zo vol zit om de triangel een draai te geven. Kan je hem later zo aankoppelen als die auto er nog staat.

Ik probeerde hem wel altijd zo neer te zetten dat de kans het minst groot was dat er een auto voor of achter ging staan, maar sommigen krijgen alles voor elkaar :D Ook een keer een visser gehad. Heeeele lange parkeerstrook, helemaal leeg, alleen mijn hanger stond erop. Waar zet ie z'n auto?? Vlak voor m'n triangel! :stom: Gelukkig liep ie in de buurt en kon hij hem verzetten, maar handig is anders!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik probeerde hem wel altijd zo neer te zetten dat de kans het minst groot was dat er een auto voor of achter ging staan

Dat is 1 gouden tip die ik alvast van pa heb meegekregen, mocht ik ooit zelf met een aanhanger gaan rijden:angel: Zet 'm waar het kan met de triangel en dissel?kant links of rechts naast een uitrit, of op 5 meter afstand van de kruising, zo kan en mag feitelijk niemand er voor gaan staan.:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
die verkeersregel bestaat helaas niet meer. is afgeschaft.

je mag nu zelfs in de bocht parkeren, maar als je dat doet en het levert gevaar of hinder op.

dan krijg je een artikel 5 aan je broek!!!

Werkelijk? Heb die regel zelf vorig jaar nog met bromfiets-theorie zo moeten leren:ja:

Weet je ook waarom hij is afgeschaft toevallig?:angel: Soms snap ik d'r niets van, ze maken heel veel regeltjes die nergens op slaan, en deze regel die wel voor extra veiligheid zorgt schaffen ze af?:confused: Lijkt me geen prettige ontmoeting als ik de bocht om kom zetten met de scooter en hangt vlak voor de kruising een triangel:eek: Bij die 5 meter regel heb je tenminste de ruimte om uit te wijken:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
"mijn" aanhanger (2 maanden oud) heeft er een knop op zitten dat de voorwielen op "vrij" zet, zodat hij achter wel op de rem blijft maar voor (dus de triangel met vooras) bij wijze van spreken 45 graden kunt draaien.

Dat is handig! Onze aanhangers hebben enkel het "standaard" losventiel. Wij leggen dan gewoon een steen bij het achterwiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"mijn" aanhanger (2 maanden oud) heeft er een knop op zitten dat de voorwielen op "vrij" zet, zodat hij achter wel op de rem blijft maar voor (dus de triangel met vooras) bij wijze van spreken 45 graden kunt draaien.

nu weet ik waarom die hema-worsten steeds krom zijn..........

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden