[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Schamel, wipkar of trailer


Peanut

Recommended Posts

  • Forumlid
Bij mijn vorige baas met kortgekoppelde combi gereden,de schade's onstonden altijd bij aandocken in laadkuilen,te steil ja dan kwam motorwagen nogal eens in aanraking met de aanhangwagen...:zegtniets:

Ja,dan moet je ook opletten,altijd zorgen dat het spul"recht"staat en met de luchtvering werken.

toplichtjes had ik een cm of 10 naar de binnenkant laten zetten.

Ach,er zijn wel een paar dingetjes waar je op moet letten als je met een wipkar rijdt,,,,,,maar een beetje mietje kan t wel.:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 118
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Weer een aantal interessante inzichten en tips gelezen :ok:

vandaag werd me ook verteld dat er veel vraag is naar goede combi (schamel) rijders. de meesten willen of durven niet. iets voor de rijscholen???

De meeste rijscholen, bij ons in Noord Holland zeker hebben nog wel een schamel staan om mee te lessen. De meeste leerlingen kiezen daar niet voor vanwege de bekende redenen. Waarom moeilijk doen als je je E ook met een trailer of wipkar kan behalen ;-).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarom moeilijk doen als je je E ook met een trailer of wipkar kan behalen ;-).

Op zich zit daar natuurlijk wel wat in.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand "leert" rijden met zo'n conventionele combi binnen een aantal lessen. Dat leert men toch pas een beetje als men er zelf mee aan het pielen moet gaan in de praktijk.

Ik weet trouwens ook niet of iemand achteruit moet rijden tijdens een examen. Of een bochtje pakken achteruit. In dat geval kan ik me voorstellen dat men voor een middenasser of oplegger kiest. Bij het examen zal iedereen best de handen vol hebben aan wat allemaal onthouden moet worden. Zonde als het verknald zou worden door een foute manoeuvre.

Maar goed, ik weet niet precies wat er allemaal van iemand verwacht wordt bij het examen hoor ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op zich zit daar natuurlijk wel wat in.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand "leert" rijden met zo'n conventionele combi binnen een aantal lessen. Dat leert men toch pas een beetje als men er zelf mee aan het pielen moet gaan in de praktijk.

Ik weet trouwens ook niet of iemand achteruit moet rijden tijdens een examen. Of een bochtje pakken achteruit. In dat geval kan ik me voorstellen dat men voor een middenasser of oplegger kiest. Bij het examen zal iedereen best de handen vol hebben aan wat allemaal onthouden moet worden. Zonde als het verknald zou worden door een foute manoeuvre.

Maar goed, ik weet niet precies wat er allemaal van iemand verwacht wordt bij het examen hoor ......

Karel,

Ik heb vorig jaar mijn rijbewijzen gehaald. En bij CE examen kun je er steevast vanuit gaan dat je achteruit voor een dock moet parkeren. En dan niet zoals je het zou doen in de praktijk de combinatie er recht voor trekken en dan achteruit, maar haaks ervoor en dan met een sierlijke bocht

over links voor het dock uitkomen. Je mag nog eenmaal optrekken en dan moet je 3 meter voor het dock stoppen en er recht voor staan.

En dat gaat nu eenmaal makkelijker met een oplegger of een wipkar. Als je er een beetje aanleg voor hebt leer je dat ook sneller als met een

schamelwagen. Ik weet niet hoe jij je eerste meters achteruit hebt volbracht maar de meeste, waaronder ik ook, die sturen veel en veel teveel.

En sommige beroepschauffeurs zie ik dat na een aantal jaar dus nog steeds doen.

Als ik soms zie hoe sommige tobben om achteruit te steken in de blokken bij ons op de containerterminal. Dan kan je daar nog best vermakelijk

naar kijken.....

Groet,

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik weet niet hoe jij je eerste meters achteruit hebt volbracht maar de meeste, waaronder ik ook, die sturen veel en veel teveel.

Mijn eerste meters achteruit zullen met de melkbrik van de buurman zijn geweest.

post-11632-1394783940,6909_thumb.jpg

Zoiets, geveerd molenstel, maar omgebouwd met een triangel en trekoog voor achter een landbouwtrekkertje. Een beetje knoeien en pionieren op het boerenerf en achteruit naar de melkmachine toesturen als die 2x per dag voor het melken van de koeien verplaatst moest worden.

Een stukje door het weiland als LZV ... :p

post-11632-1394783940,5978_thumb.jpg

De melkmachine omrijden als de koeien verkampt waren, dat begon toch al meer op het "echte werk" te lijken :cool:

Redelijk snel daarna met de vrachtwagen van m'n pa. Een 3-assige bakwagen ZONDER stuurbekrachtiging met 2-assige aanhanger. Ik kan me nog goed herinneren dat bij het achteruit ergens insteken m'n pa er in het begin naast liep. En mopperde: "Wat sta je toch de hele tijd aan dat stuur te trekken? Die auto moet niet VOOR om !! Als die henger om moet dan moet je 'm ACHTER rustig weg laten lopen. Je staat aan dat stuur te rukken alsof je denkt dat die achterkant van die aanhanger zich daar wat van aantrekt."

of: "Ja ..., nou ben je natuurlijk veel te laat te laat. Dat snap je toch zeker zelf ook wel?! Je stuurt ook veel te veel! En haal dat POOT eens van de koppeling, nog effe en je kunt 'm ruiken !!!"

"Houd je kop nou eens gewoon binnen dat raam en kijk nou eens gewoon in je spiegels ... Zorgen dat je tandemstel in lijn blijft met de banden van je molenstel .. Zo RECHT mogelijk VOOR je triangel blijven !! En let op je HOEKEN ... Hou die bij mekaar .. anders stuur je het nooit meer voor .. "

"Ho .. STOP !!! VOORUIT .. VERDER !!! Ja zo sta je weer 5 meter verder als dat je begonnen bent. Je hebt mazzel dat er hier geen hek om dat terrein staat ... En nou helemaal opnieuw !!"

"Kijk ... nu staat je hele spul recht .. Zet 'm nou eens in z'n achteruit en laat 'm nou eens rustig achteruit lopen .. BLIJF MET JE KLAUWEN VAN DAT STUUR AF !! Ja ..., zie je nou wat-ie aanhanger doet? Hoe mooi dat ding achteruit loopt als jij maar niet aan dat stuur staat te trekken .. ?? En haal verd^(%# dat poot nou van die koppeling zodra die auto beweegt .. Hoevaak moet ik DAT nog zeggen ..? Het is LOS of VAST anders wordt je later net zo'n pedaalridder als ..... (naam van een collega van m'n pa)".

Tja zo ging dat bij mij .... :D;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Redelijk snel daarna met de vrachtwagen van m'n pa. Een 3-assige bakwagen ZONDER stuurbekrachtiging met 2-assige aanhanger. Ik kan me nog goed herinneren dat bij het achteruit ergens insteken m'n pa er in het begin naast liep. En mopperde: "Wat sta je toch de hele tijd aan dat stuur te trekken? Die auto moet niet VOOR om !! Als die henger om moet dan moet je 'm ACHTER rustig weg laten lopen. Je staat aan dat stuur te rukken alsof je denkt dat die achterkant van die aanhanger zich daar wat van aantrekt."

of: "Ja ..., nou ben je natuurlijk veel te laat te laat. Dat snap je toch zeker zelf ook wel?! Je stuurt ook veel te veel! En haal dat POOT eens van de koppeling, nog effe en je kunt 'm ruiken !!!"

"Houd je kop nou eens gewoon binnen dat raam en kijk nou eens gewoon in je spiegels ... Zorgen dat je tandemstel in lijn blijft met de banden van je molenstel .. Zo RECHT mogelijk VOOR je triangel blijven !! En let op je HOEKEN ... Hou die bij mekaar .. anders stuur je het nooit meer voor .. "

"Ho .. STOP !!! VOORUIT .. VERDER !!! Ja zo sta je weer 5 meter verder als dat je begonnen bent. Je hebt mazzel dat er hier geen hek om dat terrein staat ... En nou helemaal opnieuw !!"

"Kijk ... nu staat je hele spul recht .. Zet 'm nou eens in z'n achteruit en laat 'm nou eens rustig achteruit lopen .. BLIJF MET JE KLAUWEN VAN DAT STUUR AF !! Ja ..., zie je nou wat-ie aanhanger doet? Hoe mooi dat ding achteruit loopt als jij maar niet aan dat stuur staat te trekken .. ?? En haal verd^(%# dat poot nou van die koppeling zodra die auto beweegt .. Hoevaak moet ik DAT nog zeggen ..? Het is LOS of VAST anders wordt je later net zo'n pedaalridder als ..... (naam van een collega van m'n pa)".

Tja zo ging dat bij mij .... :D;)

Wat klinkt me dit bekend in de oren ....:ja::ja::ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En dan niet zoals je het zou doen in de praktijk de combinatie er recht voor trekken en dan achteruit, maar haaks ervoor en dan met een sierlijke bocht

over links voor het dock uitkomen. Je mag nog eenmaal optrekken en dan moet je 3 meter voor het dock stoppen en er recht voor staan.

Erik

Inderdaad en met een schamel noemen we dat chauffeurtje martelen. Dus die schamel leren doe je maar bij een werkgever, dat lessen is al duur genoeg :-).

Als bij ons een collega komt die net zijn of haar rijbewijzen heeft gehaald gaan we ook eerst het aandocken opnieuw aanleren.

Moet wel zeggen dat er situaties zijn waar ik het liever met een sierlijke bocht doe dan recht er voor trekken. Maar als je het inzicht hebt om die situaties te herkennen dan moet dat ook wel lukken.

@Karel, haha dat herken ik ook :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Reageert een LZV hetzelfde als een schamel?Ik mag binnenkort namelijk gaan lessen met een LZV om vervolgens met zó'n apparaat te gaan rijden.

Dat ligt er een beetje aan wat voor soort LZV u gaat rijden.

Een motorwagen, dolly + oplegger dat maakt niet zoveel met een conventionele combi. Alleen moet u zich dan voorstellen dat u met een flinke lange aanhanger (achteruit-)rijdt.

Dit type vindt ik de mooiste en lijken mij het eenvoudigst om mee te werken.

post-11632-1394783940,7848_thumb.jpg

post-11632-1394783940,9023_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik mag waarschijnlijk gaan lessen met motorwagen/oplegger.Bij de Sligro willen ze alleen maar trekker/oplegger/wipkar omdat we met een motorwagen niets kunnen.

We gaan het mee maken en laat het wel over me heen komen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Karel,

Ik heb vorig jaar mijn rijbewijzen gehaald. En bij CE examen kun je er steevast vanuit gaan dat je achteruit voor een dock moet parkeren. En dan niet zoals je het zou doen in de praktijk de combinatie er recht voor trekken en dan achteruit, maar haaks ervoor en dan met een sierlijke bocht

over links voor het dock uitkomen. Je mag nog eenmaal optrekken en dan moet je 3 meter voor het dock stoppen en er recht voor staan.

even rechtzetten: je mag gerust een paar keer steken bij het docken, zolang er maar vooruitgang in zit en je dan ook toont dat je problemen daadwerkelijk oplost. dus niet aanhalen en wederom op dezelfde plek uitkomen. bij ons wordt verwacht dat je op 1 meter van het dock stopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
even rechtzetten: je mag gerust een paar keer steken bij het docken, zolang er maar vooruitgang in zit en je dan ook toont dat je problemen daadwerkelijk oplost. dus niet aanhalen en wederom op dezelfde plek uitkomen. bij ons wordt verwacht dat je op 1 meter van het dock stopt.

Klopt idd wat jij zegt. Je moest op ongeveer 3 meter voor het dock stoppen en dan voor die laatste meter even uitstappen en dan uitmeten

om op die ene meter voor het dock te stoppen.

Mijn isnstructeur vond het toch fijner als je maar een keer hoefde te corrigeren om toch recht voor het dock uit te komen. Hier hamerde ze nogal

op met oefenen. En nu als ik achteruit aan het rijden ben hoor ik ze nog weleens roepen in gedachte "zit niet zoveel te sturen houd die armen

stil en kijk wat de trailer doet"

Als parttimer rij ik ook alleen in mn vrije tijd en das gemiddeld 2 dagen per maand en dan ook nog een s met 30 foot tankchassis je leert het dan

wel af om teveel te sturen.

Groet,

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Te veel sturen is een ramp :D De eerste keer dat ik met een citytrailer op pad moest stond hij er bijna haaks onder met achteruit rijden:ja: Ik stuurde iets te veel en de stuuras reageerde ook gelijk.Nu moet ik wel zeggen dat ik ook ietsie te hard reed.Je denkt van dat doe ik wel even het is "maar" een citytrailer.Onderschat nooit het span waar je mee rijd heb ik toen wel gelijk geleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt idd wat jij zegt. Je moest op ongeveer 3 meter voor het dock stoppen en dan voor die laatste meter even uitstappen en dan uitmeten

om op die ene meter voor het dock te stoppen.

Mijn isnstructeur vond het toch fijner als je maar een keer hoefde te corrigeren om toch recht voor het dock uit te komen. Hier hamerde ze nogal

op met oefenen. En nu als ik achteruit aan het rijden ben hoor ik ze nog weleens roepen in gedachte "zit niet zoveel te sturen houd die armen

stil en kijk wat de trailer doet"

Als parttimer rij ik ook alleen in mn vrije tijd en das gemiddeld 2 dagen per maand en dan ook nog een s met 30 foot tankchassis je leert het dan

wel af om teveel te sturen.

Groet,

Erik

had jij een vrouwelijke instructeur dan ,dat zie je niet veel.

kan peggel of abs straks ook gaan bij klussen toch

gr piet:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
had jij een vrouwelijke instructeur dan ,dat zie je niet veel.

kan peggel of abs straks ook gaan bij klussen toch

gr piet:D

Klopt helemaal Piet. In Hellevoetsluis bij Verkeersschool Robijn mijn C lessen gehad van een man en CE van een vrouw. Maar wel een die het je goed

kan leren en zelf ook kan lezen en schrijven met een trekker oplegger.

Groet,

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden